Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8109
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:16

Nou ik weet niet hoe jij dan leert maar bij Spaans spreek ik juist super veel…

germie

Berichten: 26061
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:35

pluisje88 schreef:
Nou ik weet niet hoe jij dan leert maar bij Spaans spreek ik juist super veel…

Ik dus niet. Ik moet wel eens wat nazeggen, maar dat is niet spreken. Het is niet interactief.

De taal leer je pas echt als je met mensen praat is mijn ervaring. In maart heb ik het in mexico geprobeerd, was erg lastig, maar wel geprobeerd en vaak lukte het wel. Maar met alleen een zin napraten in Duolingo leer je de taal niet, de interactie ontbreekt.

Gisteren moest ik aan de organisatie van het WK iets doorgeven, en dat vroegen ze netjes in het Engels. Ik heb waar mogelijk in het Spaans geantwoord zonder Google translate te gebruiken. Ook om het voor mezelf dus te leren. Geheel in het Spaans antwoorden lukte niet.

Lezen gaat dus veel beter dan spreken. Ik kan zonder problemen ingredientenlijsten lezen, 90% van omschrijvingen op Airbnb. Maar als ik het moet spreken lukt het zeg maar in nog geen 5% van de gevallen. Ik ben niet bang om fouten te maken. Heb zo in Mexico ook nog iets geleerd over het werkwoord bucear, want dat had ik ergens fout vervoegd. :+ En dat woord had ik niet in Duolingo geleerd.
Ook weet ik sinds Mexico dat zand 'arena' is, een woord wat ik ook niet ben tegengekomen in Duolingo, maar wel belangrijk is om duidelijk te maken dat je niet van de playa's houdt omdat je niet van zand tussen de tenen houdt. :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37313
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 09:44

Ik ben ook bij de twee actieve talen op een andere plek gezet,mij maakt het niet uit. De herhalingen zijn idd erg irritant (ik mis de oude methode nog steeds maar tjsa het is wat het is)

Frans heb ik in de praktijk veel aan. Hoewel mijn frans toch vrij ok was in de praktijk. De combinatie met duolingo blijven oefenen en nu heel regelmatig geen keuze hebben dan franse conversatie waar ik ook weer woorden leer die ik niet bij duolingo of opschoolheb geleerd. Zoals ongerust. Voordat daar het kwartje viel wat dat woord betekende. Of het woord subsidie of offerte :P

Voor spaans krijg ik mogelijk een erg onverwachte vuurdoop #slik spannend. Door een mogelijke roadtrip naar Barcelona in mijn uppie met hond om iemand op te halen. Heel benieuwd hoe dat gaat bevallen :)) ik weet in ieder geval hoe ik mijn allergie moet uitleggen bij eten kopen. Dat is welprettig

goddank is er ook nog zoiets als google translate de hulp bij help wat was het ook alweer :')

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 23:21

Buonasera... ik ben nu een jaar bezig met Italiaans op Duolingo. Heb het al redelijk in praktijk kunnen brengen.

Ik heb momenteel even een motivatieprobleempje vanwege de app. Ik heb me een beetje laten vangen door het 'spel-element' dat er uiteraard is om cursisten te motiveren (en om ze met veel advertenties te kunnen bestoken). Afgelopen weekend zo voor de eerste keer in de Diamond-league als hoogste geëindigd, in de hoop dat je daarna in een andere cursus-setting zou belanden. Helaas ... je wordt gefeliciteerd met 'het hoogst haalbare' en daarbij de aanmoediging om de volgende week je nummer één positie te verdedigen. Dacht ik eindelijk uit die rotte competitie weg te zijn -O- .
Ben dus eigenlijk stiekem een beetje klaar met Duolingo-concept vanwege alle lokkertjes, dubbele punten en 'gems', waar je uiteindelijk niks aan hebt.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 05:05

Ik heb (zonder betaling) geen advertenties in de app, anders zou ik er allang mee gestopt zijn. Ik heb mijn eigen doel gezet om dit hele jaar in de diamantleague te blijven en dat is tot nu toe een paar keer erg lastig geweest, maar dus voor mij een goed doel. Ik mis de oude versie nog steeds, dat werkte voor mij echt veel beter qua leren.

Fitzroy

Berichten: 25159
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 06:39

Het is heel erg maar ik zie het al bijna niet meer als een app om een taal te leren. Ik vermaak me kostelijk met de competentie. :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37313
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:05

De competitie doet mij dus echt niks. De team quest doe ik netjes mee om de ander niet te laten zitten maar ik oefen voor mezelf.en niet naar de punten die ik ervoor krijg.

Maar ik mis de oude versie en de gesproken lessen en zelf de verhaaltjes kunnen kiezen, waarvan ik zeker bij spaans meer heb geleerd.
Deze methode nu gaat soms veel te snel en teveel nieuws in een keer en soms eeuwig zinloos herhalen met veel minder motivatie

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:12

_Mirjam schreef:
Ik heb (zonder betaling) geen advertenties in de app, anders zou ik er allang mee gestopt zijn. Ik heb mijn eigen doel gezet om dit hele jaar in de diamantleague te blijven en dat is tot nu toe een paar keer erg lastig geweest, maar dus voor mij een goed doel. Ik mis de oude versie nog steeds, dat werkte voor mij echt veel beter qua leren.

Ik heb de oude versie ook nog even gehad, maar ben inmiddels wel helemaal gewend aan het nieuwe systeem. Raar (lees: Fijn) dat jij helemaal zonder advertenties blijft.

Karuna, ik beschouwde de competitie als een stimulans, maar ben duidelijk geen topsporter. Eén keer Wereldkampioen worden en de motivatie is zoek 8)7 .

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37313
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:15

Ik heb ook geen advertenties en gratis versie :)

Ik ben duidelijk niet wedstrijd gericht :P hoewel ik vroeger wedstrijden heb gereden en spelletjes doen leuk vind. Voor het doen, het resultaat boeit me niks :+ als ik het voor mijn gevoel prettig heb gedaan is dat genoeg. Ik motiveer mezelf om dingen te leren voor mezelf. Niet om me te meten met anderen. Nooit gehad ook :n

Sterker nog, bij een zoekspel op internet wordt je soort van verplicht in een groep gezet met een "samenkomst tijd" jammer maar het is een spelletje. En die hoeven niet mijn leefritme te bepalen. :+ En de "wedstrijden" wat een fanatisme pfff mensen het is maar een spel je leven hangt er niet van af _O-

Maar wat ik wel leuk vind, gv is me toch bloedfanatiek frans aan het oefenen :oo zoekt films in het frans op en probeert die te verstaan. Dat lukt nog niet echt vanwege het rappe lastige frans maar hij is echt nu sinds de vakantie er vol opgestort. :D Het gekke is alleen ik kan hem niet als vriend vinden of toevoegen

kosseh

Berichten: 2611
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 09:55

Het enige waarvoor ik het doe is omdat ik het leuk vind nieuwe woorden te leren en m'n streak te behouden :)

Over 2 weken ga ik op vakantie, buiten Europa, ik weet niet zeker of ik daar wifi heb. Opzich maakt het niet uit om sommige dagen geen internet te hebben, maar ik wil m'n steak(500+ dagen) niet kwijt.
Heb zelfs al gekeken of ik een simkaart kan kopen daar, zodat ik internet heb. O ik heb ook overwogen om m'n ouders in te laten loggen, zodat zij elke dag een simpel lesje kunnen doen.

Myka

Berichten: 711
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:16

Is er ook iemand die Duits doet, en weet wanneer je wat grammatica krijgt? Ik heb het idee dat ik nu telkens aan het gokken ben? Ben wel pas net begonnen hoor :=

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:25

Ik leer Duits en mis ook echt de uitleg erbij. Ik snap niks van die naamvallen die we in het Nederlands/Engels/Deens niet gebruiken.

Myka

Berichten: 711
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:24

_Mirjam schreef:
Ik leer Duits en mis ook echt de uitleg erbij. Ik snap niks van die naamvallen die we in het Nederlands/Engels/Deens niet gebruiken.

Precies, er zit voor mij nog totaal geen logica in.. bij Spaans toch wel regelmatig werkwoorden op een rijtje maar bij Duits ben ik dat nog niet tegen gekomen?

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:34

Duolingo geeft voor zover ik weet geen uitleg bij de meeste talen, dat moet je zelf uitzoeken.
Bij Zweeds liep ik vast op en/ett en min/mitt, maar kwam erachter dat daar ook niet echt regels voor zijn, dus dan is de herhaling van duolingo en het puur uit mijn hoofd leren prima. Gelukkig lijken de regels verder heel erg op Nederlands wat betreft volgorde van soorten woorden in een zin.

Het is wel jammer dat er niet echt uitleg wordt gegeven en het vooral neerkomt op woorden en zinnen leren en ze herkennen wanneer ze in een andere vorm geschreven worden.

Ik ben al mijn motivatie kwijt helaas, al ben ik nog wel minimaal mijn streak aan het behouden. Ik was Zweeds aan het leren, omdat mijn plan was daar een 2 jarige master te gaan doen. Helaas gaat dat plan niet door, omdat ik hier erg weinig aan die master heb. Dus nu blijf ik in Nederland studeren. Natuurlijk is het nog steeds leuk een 2e taal te leren, maar nu herinnert het me de hele tijd aan mijn leuke plan van 2 jaar in het buitenland studeren dat niet doorgaat. ;( Een andere taal leren trekt me niet, maar ik zit inmiddels op 196 dagen en vind het zonde om dat zomaar weg te gooien. :')

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 23:17

De streak behouden is voor nu mijn doel, naast het leren van de taal. Mijn man en ik zijn bezig om een huisje op Sicilië te kopen, en daar in de toekomst steeds langer gaan wonen. Dus reden genoeg om de woordenschat en grammatica-kennis te vergroten. Jammer genoeg is mijn man niet zo fanatiek met leren.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 17:40

Mijn man heeft ooit mensen doorverwezen naar Duolingo en kreeg als beloning een gratis upgrade naar Plus (nu heet dat Super). Helaas bestaat die actie niet meer.

Ik had laatst wel zomaar een paar dagen gratis Super, dus toen heb ik snel een boel lesjes Grieks goud gemaakt, wat normaal 100 diamantjes per lesje kost.
Ik moet zeggen dat het wel fijn is om geen advertenties te krijgen, maar onbeperkte levens is niet zo handig voor mij, want dan word ik slordig.

Wij hebben jaren Griekse les gehad en begrijpen de grammatica dus al. Duolingo gebruiken we om meer woorden en uitdrukkingen te leren. Dankzij de herhaling blijven die uiteindelijk wel hangen. En mijn taalgevoel wordt er ook beter van. Ik voel beter aan wat de juiste woordvolgorde is, bijvoorbeeld.

ElfBeau_067

Berichten: 2008
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 09:30

Dat is leuk een Duolingo topic! Doe het zelf ook. Ik zal even een voorstel rondje doen:

Ik heb een reeks van 594 dagen.
Ik heb 33668 XP.
Ik doe voornamelijk Engels, maar heb ook andere talen gedaan zoals Hawaïaans en Nederlands (wat ik doe als ik snel een les moet maken).
Ik heb 7511 diamantjes.
Ik ben in sectie 4 hoofdstuk 1 met Engels.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:58

Deze ‘persoon’ staat bovenaan in mijn wekelijkse competitie. Het lijkt me een vals profiel gezien alle data gewoon niet kan kloppen. Lid sinds 1970, zoveel xp maar een dagreeks van 1 en 0 totale xp.

Weet iemand of duolingo wat doet met de simpele rapporteer knop die er is op profielen?

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37313
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:15

Ik vraag me dan vooral af, waarom zou je dit willen doen? :')

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:18

Ja dat ook inderdaad >;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37313
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 22:19

Je wint er niks mee, en je leert er ook niks van 8)7

Ik ben het mezelf niet gemakkelijk aan het maken. :)) Frans houdt ik bij om wat praktische woorden te leren hier en daar. Spaans gaat langzaam maar gestaag verder.

En nu fins wat actiever opgepakt, wat een taal, daar zit echt geen logica in kwa klanken. Wel een paar interessante woorden geleerd die typisch fins schijnen te zijn :D maar ook ogenschijnlijke vreemde woorden die kennelijk voor de fin wel belangrijk zijn. Mogelijk ivm de saami cultuur. Tovenaar is niet echt een normaal dagelijks woord zou je zeggen.

En even wat lesjes arabisch gesnuffeld. Daar begin je met klanken :') maar die leg ik wel even aan de kant neer voorlopig. Anders ga ik echt dingen door elkaar halen, maar daar wil ik ooit wel mee doorgaan. Al is het maar om gesprekken een beetje te kunnen verstaan, soort van :P

ElfBeau_067

Berichten: 2008
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 13:51

_Mirjam schreef:
Deze ‘persoon’ staat bovenaan in mijn wekelijkse competitie. Het lijkt me een vals profiel gezien alle data gewoon niet kan kloppen. Lid sinds 1970, zoveel xp maar een dagreeks van 1 en 0 totale xp.

Weet iemand of duolingo wat doet met de simpele rapporteer knop die er is op profielen?

[ Afbeelding ]


Dat klopt echt niet! Misschien een berichtje sturen naar Duolingo?

Ik doe sinds een paar dagen muziek, dat vind ik erg leuk om te doen! Iemand hier vroeg trouwens of Duolingo uitleg gaf met talen. Ja dat kan, je moet er wel voor betalen (nieuwste versie anders dan super met AI).

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:06

Bedankt voor de tip, ik heb een mail gestuurd naar duolingo. Ik ben benieuwd of ze er wat mee doen.

ElfBeau_067

Berichten: 2008
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 21:46

_Mirjam schreef:
Bedankt voor de tip, ik heb een mail gestuurd naar duolingo. Ik ben benieuwd of ze er wat mee doen.


Ik hoop van wel! Ik hou niet van hackers. En helemaal niet op Duolingo.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:17

Nu ziet het er zo uit -O-


Afbeelding