Het eeuwige dilemma m.b.t. werk en solliciteren

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Het eeuwige dilemma m.b.t. werk en solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 14:53

En ik word er best moe van... :+

Huidige situatie; fijne baan, zeer goed op mijn plek in de functie en een leuk team. Salaris is meer dan goed. Dus het lijkt erop dat ik niet mag klagen...
Echter.... Twee punten gaan me steeds meer tegenstaan. Allereerst de 2,5 uur reistijd die ik op een dag (zonder file) heb op het moment dat ik naar hoofdkantoor moet (minimaal 1 dag in de week) en het feit dat van al deze woon-werk kilometers maar 1/3e vergoedt wordt. -O- Dat betekent dat ik het de huidige benzineprijzen dus best flink bijbetaal uit eigen zak.
Meermaals in gesprek geweest met HR, maar de deur blijft potdicht. Er is geen enkele ruimte voor onderhandeling.

En nu...
Ik heb gesolliciteerd op een bijna soortgelijke functie, veel dichterbij (lees; 15 minuten enkele reis) en een bedrijf wat me heel erg aanstaat. Echter, al best wel vroeg werd aangegeven dat ze zich zorgen maakten om mijn huidige loon, en dat blijkt wel terecht. Zij kunnen mij bij lange na niet bieden wat ik nu heb. Scheelt een paar honderd euro zoals het er nu uitziet.
Niet helemaal uitgerekend, maar heen en weer bij mijn huidige baan zou wel minder kosten dan hetgeen ik hier minder krijg.

En dan nu het eeuwige dilemma... Ga ik de sprong wagen met de wetenschap dat ik best wel flink ga inleveren op mijn loon máár wel meer vrije tijd heb en minder gedoe rondom auto's en reizen. Of blijf ik op mijn huidige plek met een fijn team en een zeer goed loon maar een reistijd van heb-ik-jou-daar en dat ook nog eens uit eigen zak moeten betalen.

Zijn er mensen met dezelfde dilemma's?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Het eeuwige dilemma m.b.t. werk en solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 14:57

Hoe is het verschil als de brandstofprijzen weer wat gaan normaliseren?
Voor mij zou de reistijd echt een enorme pré zijn. Zijn er nog doorgroei mogelijkheden?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:01

Kleine tip, vraag ook altijd om een bruto/netto berekening. Soms lijkt het heel veel te schelen bruto, maar valt het netto erg mee (of tegen, net in welke context je het plaatst).
Hoe zijn verder de secundaire voorwaarden. Je vrije dagen, kun je makkelijk vrij krijgen, pensioen, fietsplan, etc?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 15:01

Betaal ik nog steeds iets uit eigen zak, dan gaat het om een paar euro. Maar heel eerlijk... Het kost me nu zo'n 20 euro per keer... :+

Huidige baan zijn doorgroeimogelijkheden op termijn, nieuwe baan nog niet over gehad maar wil ik wel bespreken. :j Ik denk dat het daar hetzelfde termijn zal zijn, beide bedrijven zitten een beetje in dezelfde flow m.b.t. groei.

Secundair gaan ze voor mij op een rijtje zetten. Bruto-netto is wel een goede inderdaad. :j Dankjewel.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:07

Ik zou sowieso verder in gesprek gaan met het nieuwe bedrijf. Als ze ook groeien is er later misschien ruimte voor wat meer salaris en ze klinken een stuk opener om die onderhandeling aan te gaan dan je huidige werkgever. Persoonlijk ben ik van mening dat 2,5uur reizen (is dit heen terug of enkele reis?) veel te veel is als het een enkele reis betreft. Daarnaast krijg je ook veel meer vrije tijd. Red je het financieel wel als je over zou stappen?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 15:09

Het is retour, maar wel op een file traject. Het is ruim 100km enkele reis.

Ik zou het financieel wel redden, moet het er wel nog met vriendlief over hebben want het heeft natuurlijk ook consequenties voor eventuele hypotheken etc. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:09

Bruto-netto uitrekenen zou ik zeker doen.
Maar ook wat je overhoudt na aftrek van je reiskosten.
Dan de vraag: kun je daar van rondkomen?
Zo ja, dan zou ik het doen. Vrije tijd en minder reistijd zou voor mij echt wel belangrijk zijn. Zeker als ik het financieel zou redden en er ook nog doorgroeimogelijkheden en/of goede secundaire voorwaarden zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:11

Ben ik de enige die denkt…gaat om 1x pw en de overige dagen….hoe zit het daar mee

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 15:12

tita schreef:
Ben ik de enige die denkt…gaat om 1x pw en de overige dagen….hoe zit het daar mee

Ik werk hybride, 1x in de week is minimaal. Soms vaker. Gemiddeld 1-2x in de week.
Maar, dus wel 20 euro per keer aan kosten uit eigen zak. :) Dat gaat dus om minimaal 100 euro in de maand.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:18

Die 100 euro kosten zou mij weinig kunnen schelen. De tijd en stress in het verkeer wel. Meer vrije tijd en minder reizen gaat je vast meer plezier brengen dan dat hogere salaris. Je werkt om te leven en leeft niet om te werken.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:22

tita schreef:

Ja dat dacht ik ook, flexibiliteit en mogelijkheid om deels thuis te werken vind ik zelf ook heel belangrijk..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:28

Het gaat dus om 1.5x per week met 3 uur reistijd (incl. file) per keer. Dus 4.5 uur reistijd gemiddeld per week. Moet je met het andere bedrijf ook maar 1-2x op locatie zijn, of word je daar elke dag verwacht?

Bij het eerste scheelt je dat dus 4 uur per week, terwijl het bij elke dag op locatie maar 2 uur scheelt. Met 4 uur per week = 17.3 uur per maand, bij 2 uur uiteraard ruim 8.5 uur per maand.

Wat is je huidige uurloon en als je dat eraf haalt, ga je er dan nog altijd op achteruit, of ga je praktisch gezien gewoon iets minder werken?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:29

Ik zou verder zoeken en tot die tijd bij je huidige baan blijven. Je weet wat je nu hebt en het is nog de vraag hoe het team gaat zijn waar je in terecht gaat komen. Om daar ook nog loon voor op te geven, zou ik niet doen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:31

Nooit weggaan voor geld zeggen ze, dat geldt meestal als je veel meer kan bieden maar ook andersom

Ik denk dat ik 1x zou afdwingen en salarisverhoging zou gaan inzetten

Maar hey wordt goedkoper en we krijgen meer reiskostenvergoeding dacht ik

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 15:47

Solistar schreef:
tita schreef:

Ja dat dacht ik ook, flexibiliteit en mogelijkheid om deels thuis te werken vind ik zelf ook heel belangrijk..

Dit kan ook bij de nieuwe functie :)

En blijven zitten tot ik iets vind wat beter betaald wordt: komt er op neer dat ik voor iemand van mijn leeftijd en ervaring een hoog loon heb, dat ik nog geen leidinggevende ervaring heb maar wel dat loon is natuurlijk niet handig.
Al met al zal ik óf eerst hier moeten doorgroeien of moeten inleveren bij een volgende baan.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 15:48

tita schreef:
Nooit weggaan voor geld zeggen ze, dat geldt meestal als je veel meer kan bieden maar ook andersom

Laatste gaat voor mij niet op. Het zal nooit dekkend zijn. Ik krijg maar 40km van de ruim 200 vergoed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:49

Soms moet je een stap achteruit doen om weer vooruit te kunnen :)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:53

Hoe onmisbaar ben je voor je huidige werkgever?
Heb je in de gesprekken met HR aangegeven dat je overweegt om elders te gaan werken?

Soms kan het helpen om de druk een beetje op te voeren.
Als jij gelukkig bent met hun, en hun gelukkig met jou, wellicht hebben ze er dan toch 100 euro voor over.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 16:00

Ik ben zeker waardevol, maar ze geven niks toe. Ze weten dat er een enorme bak aan kennis wegvalt maar blijkbaar zijn principes belangrijker dan goede werknemers :+ mijn leidinggevende heeft dit ook al aangegeven maar ze geven niks toe.
En dat zit me dwars… dus dat speelt wel mee.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:17

Sjah, de enige die deze keus kan maken ben jij. Voor mij zou de reistijd absoluut reden zijn om over te stappen naar een andere baan. Minder verdienen maar meer vrije tijd, voor mij zou de keus duidelijk zijn. Tijd is waardevoller dan geld (sorry voor deze dooddoener :7 ).

Ik zou bruto/ netto idd willen weten, en het salarisverschil aangeven bij je arbeidsvoorwaardengesprek. Misschien kan er wat geschoven worden met pensioenbijdrage zodat jij netto wat hoger uit gaat komen, misschien kan je een afspraak maken dat je binnen twee jaar naar je huidige salaris wil groeien, etc.

Edit, en wat is flink inleveren he. Ik ben ooit 800 euro bruto achteruit gegaan voor een droombaan. Je moet het wel willen en kunnen dragen natuurlijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:35

Muurp schreef:
tita schreef:

Laatste gaat voor mij niet op. Het zal nooit dekkend zijn. Ik krijg maar 40km van de ruim 200 vergoed.

Het is voor niemand dekkend, besef dat wel.
Je bent heel onrealistisch, als je nu al salaris hebt van een leidinggevende…kun je niet meer verwachten.
Dat is al een overcompensatie

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 16:40

tita schreef:
Muurp schreef:

Het is voor niemand dekkend, besef dat wel.
Je bent heel onrealistisch, als je nu al salaris hebt van een leidinggevende…kun je niet meer verwachten.
Dat is al een overcompensatie

Pardon? :+
Het gaat mij niet om die 19 cent, maar om de daadwerkelijke kilometers.
En mijn leidinggevende verdient zeker wel meer dan ik doe, alleen heb ik in de afgelopen jaren op basis van mijn beoordelingen gewoon best wel wat opgebouwd.

En daarbij: volgens mij gaat het daar niet om. Het gaat erom dat mijn huidige werkgever niet wil meedenken en dat dan de andere nadelen ook zwaarder gaan wegen.
Ik zeg ook nergens dat ik een hoger salaris verwacht.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 31-03-22 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:44

Reistijd is al snel een uur.
Mijn man werkt hier 25 km vandaan, die is ook een uur bezig.

Ik heb een vergelijkbare situatie als jij. Wordt geacht ongeveer 1x per week heen te gaan, maar dat breng ik denk ik naar 1x per 2 weken.
Ik zit dan op 40 euro per keer (1,5 uur enkele reis) zonder vergoeding.
Maar het werk is zo geweldig, de kans dat het ergens anders ook zo klikt is minimaal.

Jij bent de enige die echt de voor en nadelen kan afwegen.
Wat sls je 5x per week heen moet met 2x een half uur? Dat is ook 5 uur per week.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:49

Denk je dat mijn WG wil meedenken als mijn kinderen ziek zijn, dat ik ook ineens meer geld moet krijgen omdat brandstof omhoog is.

Beetje onrealistisch is het wel, jij hebt een probleem ineens de brandstof en niet de afstand bovendien hoef je maar 1x pw en af en toe 2x
Maar de afstand wist je toen je er al aan begon.

Tuurlijk kun je laten doorschemeren dat je ander baan op het oog heb, maar dat kan ook in je nadeel werken.
Want mensen die weg willen maar toch blijven gaan toch een keer weg…die blijven niet
Voor een bedrijf is niks vervoerders dan personeel,hebben wat eigenlijk niet wil blijven.

En als laatste veel ervaring of niet…iedereen is vervangbaar
Want mensen die

Ik heb aantal jaar HR gedaan….echt ……. Je krijgt een boel rare verzoeken die de mensen heel normaal vinden.

In de ochtend ben ik 20 min op werk in middag pas na 45 min thuis en ik betaal ruim 100€ zelf aan benzine WG zit 17km verder op

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 16:52

Je bent niet tevreden in je huidige functie en je mogelijke nieuwe functie heeft ook serieuze nadelen. Dan zou ik doorgaan met solliciteren. Je hoeft immers niet te kiezen tussen deze twee opties, er zijn meer vissen in de zee, zeker in deze tijd :)