Heb een heel lief, slim en bekwaam vriendje (zei de meest objectieve persoon op aarde). Afgestudeerd als psycholoog. Heeft daarna de immer nutteloze master gedaan "applied cognitive psychology" wat heel voornaam klinkt, maar waar je in de praktijk precies niets mee blijkt te kunnen. Maar hey. Een nieuwe master of opleiding of iets anders tegen wettelijk instellingstarief kan niet... Want hij is master of science

Goed. Komen we nu bij de bureaucratische rompslomp. Hij heeft een poosje op een kantoor gewerkt in de ICT, maar daar lag zijn hart niet. Daarna is hij om werkervaring op te gaan doen tegen een hongerloontje autistische kinderen etc. gaan begeleiden. En vanuit daar doorgerold naar een baan als sociotherapeut in een Forensische instelling.
En nu zit 'ie vast. Hij heeft geprobeerd aan de slag te gaan als basis-psycholoog. Maar hij heeft geen LOGO-verklaring of BAPD. Het traject omdat te halen kost echt duizenden euro's en een stage waarbij hij lange tijd geen inkomsten zou hebben. Normaal gesproken doe je dat dus tijdens je master, als je daadwerkelijk een master zou doen die voldoet aan een bestaande vraag op de arbeidsmarkt.
Als hij nu als psycholoog aan de slag zou gaan kunnen ze zijn uren niet declareren.
Toen kwam het idee om dan maar verdere carrière te maken als sociotherapeut. Andere klinieken, meer verantwoordelijkheid etc. Blijkt dat dat je daar een aantekening als GGZ-agoog voor moet hebben in 99% van de gevallen. Gekeken naar opleidingen om die bevoegdheden te halen, in de vorm van cursussen of opleidingen. Is het een HARDE EIS om een HBO-opleiding te doen. Ja echt. Zelfs met de HBO-opleiding pastoraal werk kom je in aanmerking voor de opleiding GGZ-agoog. Maar met een universitaire opleiding psychologie ben je niet toelaatbaar

En toen.....
Geen idee. Ik heb me suf gezocht. Vriendje heeft zich suf gezocht. Tientallen sollicitaties. Altijd uitgenodigd op gesprek en altijd het commentaar "ja, als je een BAPD had.... Of GGZ-agoog was hadden we je zo gewild". Het allerliefste zou hij als docent werken voor een relevante HBO-opleiding, maar daar heeft hij dan weer te weinig ervaring voor en is hij ook afgewezen

Vriendlief is super communicatief, slim (officieel hoogbegaafd zelfs), jong (28) en leerbaar en heeft een universitaire master. Dus het moet toch niet zo kunnen zijn dat hij zonder tienduizenden euro's kwijt te zijn geen doorgroeimogelijkheden meer heeft.
Nu zijn we beide het spoor bijster en vroegen ons af of er creatieve bokkers zijn die een leuk carriere-pad weten, waarschijnlijk buiten de gebaande paden. Ik heb ook wel eens iets gelezen over certificaten op basis van werkervaring. Maar dat zag er ook uit als een kostbare en intensieve aangelegenheid. Hij werkt inmiddels 2 jaar als sociotherapeut en heeft een jaar lang kinderen met gedragsproblemen begeleid. Als iemand hier meer over weet ben ik ook heel nieuwsgierig.