Wat kun je als psycholoog voor werk doen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Anoniem

Wat kun je als psycholoog voor werk doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:50

God. Wat een struggle.

Heb een heel lief, slim en bekwaam vriendje (zei de meest objectieve persoon op aarde). Afgestudeerd als psycholoog. Heeft daarna de immer nutteloze master gedaan "applied cognitive psychology" wat heel voornaam klinkt, maar waar je in de praktijk precies niets mee blijkt te kunnen. Maar hey. Een nieuwe master of opleiding of iets anders tegen wettelijk instellingstarief kan niet... Want hij is master of science :') Dus dan moet je alles uit eigen zak betalen en ben je minimaal 10K kwijt, in het gunstigste geval.

Goed. Komen we nu bij de bureaucratische rompslomp. Hij heeft een poosje op een kantoor gewerkt in de ICT, maar daar lag zijn hart niet. Daarna is hij om werkervaring op te gaan doen tegen een hongerloontje autistische kinderen etc. gaan begeleiden. En vanuit daar doorgerold naar een baan als sociotherapeut in een Forensische instelling.

En nu zit 'ie vast. Hij heeft geprobeerd aan de slag te gaan als basis-psycholoog. Maar hij heeft geen LOGO-verklaring of BAPD. Het traject omdat te halen kost echt duizenden euro's en een stage waarbij hij lange tijd geen inkomsten zou hebben. Normaal gesproken doe je dat dus tijdens je master, als je daadwerkelijk een master zou doen die voldoet aan een bestaande vraag op de arbeidsmarkt.
Als hij nu als psycholoog aan de slag zou gaan kunnen ze zijn uren niet declareren.

Toen kwam het idee om dan maar verdere carrière te maken als sociotherapeut. Andere klinieken, meer verantwoordelijkheid etc. Blijkt dat dat je daar een aantekening als GGZ-agoog voor moet hebben in 99% van de gevallen. Gekeken naar opleidingen om die bevoegdheden te halen, in de vorm van cursussen of opleidingen. Is het een HARDE EIS om een HBO-opleiding te doen. Ja echt. Zelfs met de HBO-opleiding pastoraal werk kom je in aanmerking voor de opleiding GGZ-agoog. Maar met een universitaire opleiding psychologie ben je niet toelaatbaar -O- .

En toen.....

Geen idee. Ik heb me suf gezocht. Vriendje heeft zich suf gezocht. Tientallen sollicitaties. Altijd uitgenodigd op gesprek en altijd het commentaar "ja, als je een BAPD had.... Of GGZ-agoog was hadden we je zo gewild". Het allerliefste zou hij als docent werken voor een relevante HBO-opleiding, maar daar heeft hij dan weer te weinig ervaring voor en is hij ook afgewezen -O- .

Vriendlief is super communicatief, slim (officieel hoogbegaafd zelfs), jong (28) en leerbaar en heeft een universitaire master. Dus het moet toch niet zo kunnen zijn dat hij zonder tienduizenden euro's kwijt te zijn geen doorgroeimogelijkheden meer heeft.

Nu zijn we beide het spoor bijster en vroegen ons af of er creatieve bokkers zijn die een leuk carriere-pad weten, waarschijnlijk buiten de gebaande paden. Ik heb ook wel eens iets gelezen over certificaten op basis van werkervaring. Maar dat zag er ook uit als een kostbare en intensieve aangelegenheid. Hij werkt inmiddels 2 jaar als sociotherapeut en heeft een jaar lang kinderen met gedragsproblemen begeleid. Als iemand hier meer over weet ben ik ook heel nieuwsgierig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:05

Ik zag heel veel open functies voor psychologische ondersteuning voor vluchtelingen.
Weet niet of dat in NL nu ook het geval is, maar misschien iets om naar te kijken?

Hij wil geen onderzoek doen?
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-03-22 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:06

Gezien zijn forensische ervaring: is recherchepsycholoog bij de politie wat? Ook niet makkelijk om er tussen te komen, maar wie weet geeft dit een denkrichting.

"Don't you know there ain't no devil? It's just God when he's drunk."

Earth

Ik denk dat het vooral interessant is om te kijken naar wat hij leuk vindt, neit naar wat hij kan met dit papiertje. Want dan blijf je blijkbaar vastlopen.

Een aantal dingen om op de rij te zetten:
- welke doelgroep trekt hem aan
- welke omgeving trekt hem aan? (bedrijfsleven, onderwijs, GGZ instelling, etc)
- wat zijn zijn goede kwaliteiten die hij kan gebruiken?

Als wij nou veranderen dan hoeft het klimaat dat niet te doen. Loesje

verootjoo

Als hij echt in de klinische psychologie wil werken waarom dan toch niet die master doen? Evt lenen via duo. Hij is rond de 12.000€.

Andere mogelijkheid is misschien hbo toegepaste psychologie in heel korte tijd doen en dan ggz agoog worden?

[o]

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:08

Menino schreef:
God. Wat een struggle.

Heb een heel lief, slim en bekwaam vriendje (zei de meest objectieve persoon op aarde). Afgestudeerd als psycholoog. Heeft daarna de immer nutteloze master gedaan "applied cognitive psychology" wat heel voornaam klinkt, maar waar je in de praktijk precies niets mee blijkt te kunnen. Maar hey. Een nieuwe master of opleiding of iets anders tegen wettelijk instellingstarief kan niet... Want hij is master of science :') Dus dan moet je alles uit eigen zak betalen en ben je minimaal 10K kwijt, in het gunstigste geval.

Goed. Komen we nu bij de bureaucratische rompslomp. Hij heeft een poosje op een kantoor gewerkt in de ICT, maar daar lag zijn hart niet. Daarna is hij om werkervaring op te gaan doen tegen een hongerloontje autistische kinderen etc. gaan begeleiden. En vanuit daar doorgerold naar een baan als sociotherapeut in een Forensische instelling.

En nu zit 'ie vast. Hij heeft geprobeerd aan de slag te gaan als basis-psycholoog. Maar hij heeft geen LOGO-verklaring of BAPD. Het traject omdat te halen kost echt duizenden euro's en een stage waarbij hij lange tijd geen inkomsten zou hebben. Normaal gesproken doe je dat dus tijdens je master, als je daadwerkelijk een master zou doen die voldoet aan een bestaande vraag op de arbeidsmarkt.
Als hij nu als psycholoog aan de slag zou gaan kunnen ze zijn uren niet declareren.

Toen kwam het idee om dan maar verdere carrière te maken als sociotherapeut. Andere klinieken, meer verantwoordelijkheid etc. Blijkt dat dat je daar een aantekening als GGZ-agoog voor moet hebben in 99% van de gevallen. Gekeken naar opleidingen om die bevoegdheden te halen, in de vorm van cursussen of opleidingen. Is het een HARDE EIS om een HBO-opleiding te doen. Ja echt. Zelfs met de HBO-opleiding pastoraal werk kom je in aanmerking voor de opleiding GGZ-agoog. Maar met een universitaire opleiding psychologie ben je niet toelaatbaar -O- .

En toen.....

Geen idee. Ik heb me suf gezocht. Vriendje heeft zich suf gezocht. Tientallen sollicitaties. Altijd uitgenodigd op gesprek en altijd het commentaar "ja, als je een BAPD had.... Of GGZ-agoog was hadden we je zo gewild". Het allerliefste zou hij als docent werken voor een relevante HBO-opleiding, maar daar heeft hij dan weer te weinig ervaring voor en is hij ook afgewezen -O- .

Vriendlief is super communicatief, slim (officieel hoogbegaafd zelfs), jong (28) en leerbaar en heeft een universitaire master. Dus het moet toch niet zo kunnen zijn dat hij zonder tienduizenden euro's kwijt te zijn geen doorgroeimogelijkheden meer heeft.

Nu zijn we beide het spoor bijster en vroegen ons af of er creatieve bokkers zijn die een leuk carriere-pad weten, waarschijnlijk buiten de gebaande paden. Ik heb ook wel eens iets gelezen over certificaten op basis van werkervaring. Maar dat zag er ook uit als een kostbare en intensieve aangelegenheid. Hij werkt inmiddels 2 jaar als sociotherapeut en heeft een jaar lang kinderen met gedragsproblemen begeleid. Als iemand hier meer over weet ben ik ook heel nieuwsgierig.

De situatie waar jouw vriend in zit, dreigde voor mij ook te ontstaan, en ik ben al vroeg in de studie daarom gestopt. (Ik deed als 45 plusser via de OU psychologie) Ik volg mee, want ik vraag me ook af wat voor mogelijkheden er zijn, en hoe je in vredesnaam aan betaald werk komt als psycholoog. :j

I like it when the Earth rotates.
It really makes my day.

Amber_anne

Re: Wat kun je als psycholoog voor werk doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:10

Is er geen bedrijf die de opleiding wil betalen als hij daar komt werken? Geen idee of dat mogelijk is in deze sector hoor

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:17

Met een universitaire achtergrond kan hij het onderzoek in. Mogelijk ook wel richting het bedrijfsleven denk ik. Kijk eens op academictransfer.com, daar staan veel wetenschappelijke vacatures.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:19

In de sociale zekerheid werken veel mensen met een opleiding als psycholoog als casemanager, arbeidsdeskundige of reintegratie consulent. Mogelijk dat zoiets wat voor hem is

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 12:25

Je zegt dat hij wel als docent wil werken. Bij ons (MBO) werken veel teamdeskundigen, dus begeleiding van studenten tijdens de opleiding. Is dat niet wat voor hem?

Hij zou zijn docentenbevoegdheid erbij kunnen halen, dan kan hij ook als docent aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:59

verootjoo schreef:
Als hij echt in de klinische psychologie wil werken waarom dan toch niet die master doen? Evt lenen via duo. Hij is rond de 12.000€.

Andere mogelijkheid is misschien hbo toegepaste psychologie in heel korte tijd doen en dan ggz agoog worden?

die 12K zou niet eens zo zeer het probleem zijn. Dat hebben we in principe liggen. Het probleem is een jaar geen of weinig inkomsten.
We hebben eerder een jaar voornamelijk op mijn inkomen (ver beneden modaal :+ ) geteerd toen hij ging switchen, en dat was mentaal en praktisch een behoorlijke beproeving. Voor ons beide. Ik zou er voor open staan, maar ik denk niet dat hij dat nog een keer wil.

Citaat:
Ik denk dat het vooral interessant is om te kijken naar wat hij leuk vindt, neit naar wat hij kan met dit papiertje. Want dan blijf je blijkbaar vastlopen.

Een aantal dingen om op de rij te zetten:
- welke doelgroep trekt hem aan
- welke omgeving trekt hem aan? (bedrijfsleven, onderwijs, GGZ instelling, etc)
- wat zijn zijn goede kwaliteiten die hij kan gebruiken?

Dit heeft hij best wel duidelijk op een rijtje... Probleem is dat een opleiding die kant op, ook niet zo makkelijk is. Een opleiding met werk is moeilijk te combineren. En er lijken weinig "shortcuts" of duale opleidingen te zijn om hem de goede kant op te sturen. Zou die weer een hele HBO-opleiding moeten doen bv. tegen instellingstarief. Of dus wat hierboven staat, een intensieve master met een voltijdstage met een zeer beperkte vergoeding. Hij heeft vandaag nog met Fontys gebeld over mogelijkheden, daar konden ze hem ook niet helpen. Vandaar de frustratie en de aanleiding voor dit topic.

Onderwijs en GGZ trekt hem allebei. Bedrijfsleven absoluut niet.

pinto_1 schreef:
Je zegt dat hij wel als docent wil werken. Bij ons (MBO) werken veel teamdeskundigen, dus begeleiding van studenten tijdens de opleiding. Is dat niet wat voor hem?

Hij zou zijn docentenbevoegdheid erbij kunnen halen, dan kan hij ook als docent aan het werk.

Ik ben hier wel benieuwd naar. Wat voor vacatures zijn dit, en zijn ze daar blij met een universitaire psycholoog? Ik denk dat hij MBO nu een beetje links heeft laten liggen vanwege het gevoel dat hij daar ook te hoog voor gekwalificeerd zou zijn.

Citaat:
Gezien zijn forensische ervaring: is recherchepsycholoog bij de politie wat? Ook niet makkelijk om er tussen te komen, maar wie weet geeft dit een denkrichting.

:j er zijn een paar alternatieve functies als psycholoog met alternatieve vergoedingsstromen. Dit is er eentje van. Dus dat houden we in de gaten. Maargoed. Zijn beperkte plekken en veel mensen die zich aanmelden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:12

Iets van een PhD op het gebied van psychologie? Groot voordeel dat je jezelf verder ontwikkeld en opleid terwijl je wel gewoon loon krijgt. Voor iemand die slim en leerbaar is is het ook echt een uitdaging op hoog niveau. Je kan daarna ook de wetenschapswereld weer uit.
Nadeel: je moet het academische wereldje wel leuk genoeg vinden om die graad te halen en een PhD halen is wel wat anders dan in de praktijk psychologie beoefenen. En als zijn hart ligt bij het type werk waar hij dat LOGO/BAPD voor nodig heeft dan is hij daar ook niet verder mee geholpen natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:13

Gericht solliciteren naar een zij-instromersfunctie en docentenopleiding? Want volgens mij zijn docentenopleidingen uitgesloten van het instellingstarief, en zijn er mogelijkheden om met relevante ervaring (die hij wel heeft vind ik) zijinstromer te worden waarbij je vanaf het begin af aan betaald kunt werken.

Ook zou je vriend kunnen kijken of een deeltijdopleiding Social work (dat is toch waar je agoog wordt?) een mogeljikheid is, en die dan versneld volgen omdat je zou zeggen dat er wel wat vrijstellingen zijn. Dan zit je wel aan het hogere collegegeld helaas - maar tegelijkertijd is er veel vraag naar mensen en zou je zeggen dat iemand met de achtergrond die hij heeft best aantrekkelijk is voor werkgevers om een duale functie te bieden dus kan het ook in het belang van werkgevers zijn om hier wat in bij te dragen. (Denk ik dan.)

Impatience is just denying reality

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:15

Ik werk zelf bij Parnassia Groep in de staf/bedrijfsvoering, de overkoepelende paraplu van vele andere GGZ-zorgbedrijven en hier zijn afgestudeerde mensen niet aan te slepen/te vinden.

Of dat precies is waar jouw geliefde op is afgestudeerd weet ik niet, maar ik weet wel dat er bij ons momenteel in vele regio's opleidingsplekken opengesteld zijn, juist omdat ze niemand geschikt kunnen vonden. PG zit bijna in heel Nederland.
Hieronder vallen onder andere Brijder (verslavingszorg), React (dagbesteding), Fivoor (forensisch), Parnassia (volwassenen GGZ), Youz (jongeren GGZ) en nog een paar....

Alles van waarde is weerloos-Lucebert

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:21

Om op je vraag aan mij terug te komen: hij zou inderdaad onder zijn niveau gaan werken (functie is op HBO niveau).
Maar hij kan wel ervaring op doen in het onderwijs, dus misschien meer kansen hebben in het HBO of universiteit.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:21

Citaat:
Het traject omdat te halen kost echt duizenden euro's en een stage waarbij hij lange tijd geen inkomsten zou hebben. Normaal gesproken doe je dat dus tijdens je master, als je daadwerkelijk een master zou doen die voldoet aan een bestaande vraag op de arbeidsmarkt.

https://www.psynip.nl/registraties/basi ... r-de-bapd/

Die 'stage' kan ook gewoon op de werkplek gedaan worden. Als hij bijvoorbeeld bij een assessmentbureau pscyhologische assessments gaat afnemen en 20 uur aan begeleiding van een geaccrediteerde psycholoog weet te ronselen (zijn de meesten niet zo moeilijk in) kan je gewoon werken, betaald krijgen en eindigen met je BAPD. De preciéze studiekosten zou ik niet weten maar als je kijkt bij opleiding staat er dit:

Citaat:
Bij de meeste universiteiten voldoe je na het volgen van een bachelor- en masteropleiding Psychologie in een klinische richting aan de theoretische eisen van de BAPD*.

Dus volgens mij is dat echt wel haalbaarder dan jullie wellicht denken hoor!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:30

Gewoon zijn BAPD halen. Dat is echt de enige manier om een beetje zijn werk te kunnen gaan doen.
En die BAPD halen moet het grootste probleem niet zijn. Kan hij niet kijken of hij ergens een half jaartje partime ergens als psychologie stagiar aan de slag kan ( onbetaald) en daar zijn BAPD halen?
Parttime... omdat hij de andere helft van de tijd gewoon domweg een partime baan moet zien te krijgen voor wat inkomen.
Als hij de BAPD heeft, komt de logo verklaring ook wel..en is hij in ieder geval uit het probleem van zijn zinloze master

Iedereen een Connemara!!

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:45

ElSea schreef:
Citaat:
Het traject omdat te halen kost echt duizenden euro's en een stage waarbij hij lange tijd geen inkomsten zou hebben. Normaal gesproken doe je dat dus tijdens je master, als je daadwerkelijk een master zou doen die voldoet aan een bestaande vraag op de arbeidsmarkt.

https://www.psynip.nl/registraties/basi ... r-de-bapd/

Die 'stage' kan ook gewoon op de werkplek gedaan worden. Als hij bijvoorbeeld bij een assessmentbureau pscyhologische assessments gaat afnemen en 20 uur aan begeleiding van een geaccrediteerde psycholoog weet te ronselen (zijn de meesten niet zo moeilijk in) kan je gewoon werken, betaald krijgen en eindigen met je BAPD. De preciéze studiekosten zou ik niet weten maar als je kijkt bij opleiding staat er dit:

Citaat:
Bij de meeste universiteiten voldoe je na het volgen van een bachelor- en masteropleiding Psychologie in een klinische richting aan de theoretische eisen van de BAPD*.

Dus volgens mij is dat echt wel haalbaarder dan jullie wellicht denken hoor!

Wel lief dat je meekijkt. Maar hij heeft ook de benodigde vakken voor een BAPD niet en al helemaal niet voor de LOGO-verklaring. Hij is aan een BAPD traject begonnen, door die vakken te volgen aan de OU. Helaas is toen zijn vader ziek geworden en overleden en uiteindelijk die vakken niet afgemaakt. Hij heeft er nu niet zoveel vertrouwen meer in dat het hem gaat lukken via de OU omdat het toch moeilijker is zonder colleges etc. "en het is hem toen ook niet gelukt". Zit tussen de oren natuurlijk, maar hij heeft precies dat idee zelf helemaal laten varen terwijl het de enige ingang lijkt. Een opleiding met colleges ziet hij nog wel zitten, maar thuisonderwijs dus niet.

Zijn nu wel de mogelijkheden aan het bekijken om bij een "gewone" universiteit aanschuifonderwijs (dus per vak) te volgen om die vakken weer te halen :j

Tweede luxeprobleem is dat hij ondanks dat z'n werk onder niveau is, hij wel naar zijn opleiding betaald krijgt. Qua financien niets te klagen natuurlijk, met onregelmatigheidstoeslag verdient hij meer dan sommige behandelaren. Maar de inkomensval is dus wel echt groot, gaat hij iets doen met minder of weinig vergoeding en we hebben net een huis gekocht :') . Voordeel is wel dat we zijn inkomen niet meer nodig hebben voor een hypotheek aanvraag natuurlijk :+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:58

Blijven zitten waar hij zit en heel hard gaan sparen ? En ondertussen ook blijven solliciteren en hopen dat het bedrijf zijn opleiding gedeeltelijk ) wilt betalen

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:15

Ik kan mij eigenlijk bijna niet voorstellen dat hij niet terecht zou kunnen als sociotherapeut/ groepsleider op hbo niveau. Ik zit in mijn laatste jaar hbo Social Work met specialisatie GGZ-agoog en heb dus nog geen diploma (op havo diploma na :+) en werk gewoon al in de ggz als groepsleider/ sociotherapeut. De druk op de zorg is zo immens hoog en dat werkt op dat gebied mee. Voor jusitie is het misschien wat lastiger, omdat zij wel strenger naar diploma's kijken (wat ik ook begrijp), daar kon ik namelijk ook niet doorwerken na mijn stage omdat ik dus nog geen diploma heb. Al ken ik ook daarin geen instellingen/ inrichtingen die het certificaat GGZ-agoog eisen.

Veel instellingen doen aan interne opleidingen. Je zou kunnen kijken of je ergens kan solliciteren als sociotherapeut/ groepsleider en vanuit daar doorgroeien zodat je alsnog de functie kan bekleden die je graag zou willen als psycholoog. Als je eenmaal ergens binnen bent gaat dat vaak een stuk makkelijker. Dan wordt de opleiding tevens betaald door de instelling.
In welke regio zoekt je vriend een baan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:38

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg. Bij ons heel veel vraag naar personeel, ook psychologen/gedragskundigen. Zoveel vraag dat ik me niet voor kan stellen dat een organisatie niet bereid is om ( een deel van de ) opleidingskosten te betalen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:45

Mijn zwager werkt bij Humanitas en studeert ernaast, via het bedrijf. Hij is tussentijds geswitcht en doet nu Toegepaste psychologie, zodat hij daarna verder kan doorstromen in een andere opleiding, of coachings traject.

Is werken bij een gemeente niet iets voor hem? Begeleiden van gezinnen, ook daar wordt nu een flink beroep gedaan op de opvang van vluchtelingen? Verder veel behoefte aan mensen daar binnen het Sociaal Domein die inwoners begeleiden bij allerlei vraagstukken.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:10

Ik ken Nederlanders die eerst een master psychologie gevolgd hebben in Nederland en daarna naar België gegaan zijn voor een tweede master. Wellicht krijgt hij wel wat vrijstellingen obv zijn eerder behaalde master. Geen evidente keuze lijkt me, maar wie weet toch het overwegen waard.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:19

Ik werk zelf als sociotherapeut in de jeugd ggz. Maar ggz agoog is echt niet overal verplicht hoor. Heb ik ook niet.
Er zijn kortdurende opleidingen voor ggz agoog. Is dat niet iets ?
En wat Natasja71 ook zegt, er is echt een tekort een psychologen, bij ons staan ze echt te springen om psychologen. Ik werk ook onder de paraplu van parnassia, en daar zijn ze echt bereid om mee te kijken en of er interne opleidingen mogelijk zijn

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 16:25

Binnen de jeugbeschermingsketen is er een mega tekort aan gedragswetenschappers. Misschien is hier binnen ook wat mogelijk met een combinatie van werken en leren. Mits hij dat leuk vindt.