'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:13

Hi,

De zoveelste vraag die ik ondertussen stel rondom werk, het houdt me nog al bezig.

Ik werk al een tijdje bij een leuke baan, en een leuke baan vinden kan al een hele uitdaging zijn. Die heb ik dus, maar de arbeidsvoorwaarden zijn gewoon niet goed. Ik heb hier vaak een naar gevoel over, heb geprobeerd er verandering in de krijgen maar mijn werkgever kan/wil niks doen.
De enige keuze die ik heb is een andere baan zoeken.

En daar wringt de schoen weer, ik doe dit werk gewoon graag. Vervolgens baal ik na een paar weken weer van mijn loon en werktijden.

Er hebben vast mensen in hetzelfde schuitje gezeten, heb je het uiteindelijk kunnen accepteren of bleef het wringen?

Is het trouwens mogelijk, een leuke baan + leuke voorwaarden? :+

Shenavallie
Berichten: 11949
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:15

Klinkt alsof je bij dezelfde werkgever als ik werkt! :D

NoGo

Berichten: 1914
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:17

Ik ben in de eerste instantie wel geswitcht en had echt spijt als haren op mijn hoofd.
Je kan beter een slecht betaalde baan hebben waar je wel met plezier naartoe gaat dan een goedbetaalde baan waar je met lood in je schoenen naar toe gaat.
Uiteindelijk ben ik maar gewoon voor mijzelf begonnen, goed betaald en een leuke baan :D

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:22

Shenavallie schreef:
Klinkt alsof je bij dezelfde werkgever als ik werkt! :D

_O- en, heb je voor jezelf gezegd, dit is het, of zoek je verder?

@nogo, ah ja klopt zeker.. al vraag ik me toch af, het lijkt alsof sommige mensen toch echt hun werk leuk vinden en prima rond komen!

Voor jezelf beginnen kan een oplossing zijn maar zie ik mezelf nu nog niet doen.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: 'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:28

Ik heb voorheen een hele leuke baan gehad. Fijn team, goede sfeer etc. Maar ik werd voor mijn functie gewoon slecht betaald.
Uiteindelijk eens gesolliciteerd, niet eens omdat ik graag wilde switchen, maar om eens te polsen hoe mijn marktpositie was. Ik kreeg direct de baan aangeboden met een behoorlijke verbetering in de arbeidsvoorwaarden.

Ja, het was de eerste maanden echt wennen en ik heb mijn oude collega's echt gemist. Maar ik heb nu ook een heel leuk team en heb zeker geen spijt van mijn switch.

Gitana16

Berichten: 25
Geregistreerd: 05-10-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:30

Biks2 schreef:
Is het trouwens mogelijk, een leuke baan + leuke voorwaarden? :+


Naar mijn idee zeker wel! Ik heb op het moment een (voor mij) leuke baan met goede voorwaarden.
Die is me zeker niet aan komen fladderen. Vorig jaar heb ik bij 4 werkgevers ontslag genomen :+ 3x omdat het werk niet leuk was en 1x omdat het loon te laag was.

Maar ik vind het loon zeker minder belangrijk dan het werk zelf! Als ik het werk superleuk vind, wil ik daar persoonlijk wel wat loon voor inleveren :)

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:30

Ik ben wel geswitcht. Zat op heel leuk werk (dierenwinkel) maar fysiek zwaar, onregelmatige tijden en weinig loon. Nu naar een kantoor baan die vrij saai is. Maar ik ben er toch blij mee. Heb nu een tweede paard (nu een paard en een mini) die ik op mijn vorige salaris niet zo kunnen kopen en onderhouden, en daarnaast altijd om 17:15 klaar.
Dus uiteindelijk wat leuks overdag gewisseld naar leuks savonds in mijn vrije tijd, en mogelijkheden om wedstrijden te doen waar ik eerst het geld niet voor had :)

AmyJamess

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:33

Je kan altijd gaan oriënteren,kijken of je een soort gelijke baan ergens anders kan vinden.
Heb je vast contract? Zo ja, dan hoef je niet weg, je kan weg.

Ik was niet happy bij mijn vorige werkgever. De sfeer werd steeds onprettige, steeds meer werkdruk en vage werktijden. Maar goed, wel vast contract. Iets wat je niet zomaar opzegt. Uit eindelijk heeft het alsnog 2 jaar geduurd voordat ik een baan vond waar ik wel die overstap durfde te maken en aan mijn eisen voldeed.

Dus als je geen haast hebt. Lekker daar nog even blijven, en ga anders gewoon eens op sollicitatie gesprekken.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Re: 'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:38

Ik heb geen vast contract en ga die ook niet krijgen van mijn werkgever. Dus ik moet er over een klein jaar toch uit. Een zelfde functie is bij andere bedrijven nóg slechter (oproepkracht, 0 uren contracten).

Dus het zou dan echt ander werk moeten worden, maar zo jammer :( baal wel, dat ik dan iets anders moet zoeken en ik baal ook dat de omstandigheden zo slecht zijn!

Inleveren op loon vind ik ook niet erg, maar minimumloon is sowieso al krap en zeker als je nieteens een halve werkweek qua uren kunt maken := dan ben ik gelukkig al zeer minimalistisch dus heb niet veel nodig, maar het gevoel dat ik overal over na moet denken qua uitgaven zit me steeds meer dwars.

AmyJamess

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: 'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:46

Mag ik vragen wat voor werk je nu doet dan? Misschien kunnen we meedenken naar werk.
Mag eventueel ook via pb.

amigamia

Berichten: 832
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:47

Hier ook slecht betaald maar ik vindt het werk echt leuk om te doen . Denk er wel eens over om ergens anders te solliciteren.

hwn
Berichten: 4908
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:49

Ik heb een job waar ik behoorlijk heb moeten inleveren qua loon (van 15,5 naar 13,6 euro per uur), maar doordat ik van 20 naar 30 uren gegaan ben, hou ik eind van de rit toch meer over.

Ik heb kansen gekregen om elders meer te verdienen, en meer op mijn niveau, maar ik deed mijn job zo graag dat ik er niet over dacht om te veranderen. Intussen is de sfeer op mijn werk wat minder, en ben ik toch aan het solliciteren voor iets dichter bij huis (op 1,9 km van mijn deur :) ), redelijk vergelijkbare taakinhoud (wel meer administratief dan hands-on) en hoger loon.

zonnebloem18

Berichten: 24921
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: 'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:52

Soms moet je even investeren, maar als er geen groei in zit zou ik op zoek gaan naar iets anders. Als je toch geen vast contract krijgt kan je net zo goed voor die tijd al rondkijken.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 15:54

AmyJamess schreef:
Mag ik vragen wat voor werk je nu doet dan? Misschien kunnen we meedenken naar werk.
Mag eventueel ook via pb.

Retail, boekhandel..

En waar ik aan de slag kan is administratie. Dus een heel andere tak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:16

Ja, same. Ontzettend leuke baan. Belachelijk salaris (zegmaar 1000 euro onder marktconform) . Nog nooit salarisverhoging gehad. Heb wettelijk gezien recht op een vast contract ivm de verlengingen, maar ook dat staat nergens geregistreerd. En toen ik een werkgeversverklaring vroeg werd het een "intentieverklaring waaraan geen rechten kunnen worden ontleend" . Inmiddels is er een salarisverhoging toegezegd, maar niet hoe, wat en wanneer. En zijn we 6 weken verder en moet ik zelf iedere week er achteraan mailen. Donderdag gesprek met een hypotheek verstrekker, dus toch een beetje jammer allemaal :+

Maarja. Enerzijds is het echt een fantastische baan met veel vrijheid :') En tegelijkertijd voel ik me een kneus dat ik als bijna 29 jarige met een opleiding evenveel verdien als een burgerflipper :')

Als je over een jaar weg moet zou ik sowieso wel kijken naar iets anders. Ik weet niet wat je precies doet en hoe oud je bent. Maar het is echt een werknemersmarkt, en ervan uitgaande dat je als winkelmedewerker werkt is er echt genoeg met betere arbeidsvoorwaarden en wsl een soortgelijke leuke gezellige sfeer! (en die werknemersmarkt zou best kunnen veranderen als bedrijven dalijk de corona-klap krijgen -uitgestelde schulden - en het financieel zwaarder wordt door achteruitgaande koopkracht). Dus denk dat dan nu wel een goed moment zou zijn :j .

Genoeg winkel(keten)s waar ze ivm. de huidige markt wel gewoon fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden bieden zodat je iig een urencontract kunt krijgen en/of een vast contract.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-22 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11799
Geregistreerd: 28-09-02

Re: 'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:19

Ik ben nooit ergens gebleven als het elders beter leek, ook al was het nog zo leuk. Ik ben bij blijven leren en zo steeds naar een beter salaris gegroeid. En zit ik nu uiteindelijk al een flinke tijd bij een bedrijf waar het én leuk werken is, en dat ook nog heel goed betaalt :). Overstappen is altijd spannend, maar heel vaak pakt het gewoon goed uit.

Doubtless

Berichten: 8569
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:28

Biks2 schreef:
Is het trouwens mogelijk, een leuke baan + leuke voorwaarden? :+


Ja, tuurlijk. Maar soms moet je er wat meer tijd en moeite in steken (ik wil daarmee niet zeggen dat jij dat niet hebt gedaan, dat weet ik niet ;-) ). Er zijn ontzettend veel vacatures op het moment. Werving en selectie op competenties in plaats van ervaring/kwalificaties is helemaal hot. De kans dat je een leuke nieuwe baan vindt met betere voorwaarden is dus relatief groot.

Ik vind mijn werk heel leuk, maar ben er wel tegenaan gelopen dat de voorwaarden niet goed genoeg waren. Na de 1e overstap ben ik meer gaan verdienen, maar bij dat bedrijf had ik het niet naar m'n zin. Na nog een keer overstappen verdien ik nu 49% meer (dan bij baan 1), bij een bedrijf waar ik het heel erg naar m'n zin heb. Ik zou het dus aanraden.
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 22-03-22 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

_Mars

Berichten: 489
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:32

Biks2 schreef:
Is het trouwens mogelijk, een leuke baan + leuke voorwaarden? :+


Zeker wel! Wat ik heb ondervonden dat bij een middelgroot bedrijf het meeste kan qua voorwaarden en salaris. Ik weet niet in welke sector je werkt, maar ik vind het bedrijf waar ik werk echt fantastisch! Kijken echt mee naar mijn persoonlijke doelen.

Amyyy

Berichten: 3511
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: 'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:47

Zeker mogelijk! Ik heb een leuke baan, plus prima salaris en goede voorwaarden! En een leuk team, fijne collega's, leuke opdrachten. Maar dat is ook zeker ergens anders te krijgen hoor. Misschien niet bij de eerste nieuwe werkgever die je tegen komt. Maar als het niet bevalt, ga je toch naar de volgende? Ik denk dat dat in deze tijd moet kunnen? Veel vriendinnen, maar ook collega's zijn geswitched van baan en die hebben soms best even moeten zoeken naar de perfecte combi, maar soms was het in een keer raak!

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:48

Ik zie het overstappen naar een ander bedrijf ook als persoonlijke ontwikkeling. Je leert er veel van en soms is dezelfde functie ergens anders toch net anders. En net een hogere functie met andere beloning is natuurlijk dubbel mooi.

TS, Zeker als jouw contract al later dit jaar afloopt is dit het goede moment om verder te kijken. Ze zitten overal om mensen te springen en willen mensen ook echt graag binnenhalen en behouden.

stefje

Berichten: 1902
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:08

Kun je geen combi doen een tijd? Beide parttime? Dat doe ik, combi van administratief en praktisch (cafe in Huis vd Wijk) bevalt me erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:25

stefje schreef:
Kun je geen combi doen een tijd? Beide parttime? Dat doe ik, combi van administratief en praktisch (cafe in Huis vd Wijk) bevalt me erg goed.

Dit doe ik nu overigens ook. Combineer mijn kantoorbaantje part time met 1 dag in de week pakketjes bezorgen zodat ik niet aan mijn bureaustoel vastroest. Bij coolblue overigens. En die hebben prima voorwaarden voor een "ongeschoolde" baan (gewoon een uren contract, netjes salaris, en goede vergoeding voor overuren. Wel fysiek redelijk zwaar.)

Loonheffingskorting is wel een dingetje. Flinke hap uit je maandelijkse inkomsten. Krijg je gelukkig wel terug, 1x per jaar. Maar dan moet je wel rond kunnen komen zonder loonheffingskorting. Maar ik vind de combinatie van mentaal inspannend werk enerzijds en fysiek inspannend werk anderzijds wel echt top en heerlijk afwisselend.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 'Slecht' betaald krijgen maar het werk graag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 15:48

Ik zie mijn loopbaan als iets waar ik me continue in ontwikkel, waar ik me in wil amuseren (dus meer dan een ‘moeten’) en waar ik ook goed verdien.

You earn, or you learn, but preferrably both :D

Uitkijken op je gemak kan altijd :)

Yv_
Berichten: 19132
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:16

Ik heb afgelopen maand de stap gewaagd en ben ergens anders (ook als totaal iets anders) aan de slag gegaan. Had een ontzettend leuke functie, maar het bedrijf en de arbeidsvoorwaarden waren ruk en gezien er na 8 jaar nog steeds hetzelfde speelde, trok ik het gewoon niet meer. De stress in mijn hoofd werd teveel, daar bovenop kwam het gevoel niet gewaardeerd te worden door constant maar een nee te horen, maar ze eisten wel steeds meer. Het is erg hoog opgelopen (vrouw he, iets met emoties :') ) en ik mocht gelukkig per direct weg om even tot rust te komen (daar stond ik dan weer wél positief van te kijken). Inderdaad even een paar weken de rust genomen en sinds 28-2 aan de slag op mijn nieuwe werk. Het heeft me goed gedaan en serieus iedereen, echt iedereen, zegt dat ik weer straal, dat ik kilo's aan gewicht (niet letterlijk) kwijt lijk te zijn. Nou, dat representeert ook hoe ik me voel. Achteraf gezien had ik het al jaren eerder moeten doen, maar goed, dat is gemakkelijk praten. Wel heb ik ervan geleerd. Hoe leuk het werk ook is of hoe leuk mijn collega's ook zijn; ik zal me nooit meer door een bedrijfsbeleid laten ondersneeuwen :).

Edit:
Overigens, geen ervaring is totaal niet van belang momenteel. Er is zo veel werk! Hoewel ik nog steeds in de transportsector werk, had ik 0.0 ervaring met de functie die ik nu doe. Was totaal geen probleem, zij vonden de stressbestendigheid die ik door ander werk heb ervaren belangrijker. En inderdaad: ik word op een rustige en normale manier ingewerkt en opgeleid en volg onder werktijd nog een taalcursus om de gesprekken met klanten te vergemakkelijken. En ik zit als junior nu 4 schalen hoger dan in mijn andere functie waar ik op de hoogste trede zat.

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:55

Ik heb een superleuke baan, ik werk in een hele leuke winkel en heb gezellige collega's. Maar is wel minimum loon, maar nu kan ik er mee leven voor de uren die ik draai. Ik werk geen vaste uren per week, maar wel 3,5 tot 5 dagen in de week dat ik kan werken.
Eind juli werk ik er een jaar dus zou dan in principe vaste uren moeten krijgen (vast contract nog niet helaas) Dus ik hoop op een goed aanbod dan.
Als ik dan te weinig uren aangeboden krijg, dan moet ik kijken of ik kan blijven. Want ik moet natuurlijk wel alles kunnen blijven betalen. Als ik vaste uren krijg, heb ik geen all in loon meer dus ik ga dan volgensmij best wat naar beneden. En ik wil ook kunnen blijven paardrijden :)
Enige wat ik nog kan doen dan, is als ik bijv. 24 uur aangeboden krijg (ik wil graag 32), dat ik dan kijk of ik intern BBL kan gaan doen, maar dat moet ik tegen die tijd kijken. En als ik dan BBL kan/mag gaan doen, dan weet ik niet wanneer ik kan starten, Als dat dan september zou zijn dan is het te overzien een paar maanden minder uren, maar als ik pas in februari kan starten bijvoorbeeld, dan moet ik toch echt kijken voor wat anders. En dat is iets wat ik eigenlijk niet wil, want na meerdere nare ervaringen bij vorige banen, zit ik hier eindelijk op mijn plek <3