Loopt DUO reiskostenvergoeding door?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Loopt DUO reiskostenvergoeding door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 12:23

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of de reiskostenvergoeding van DUO doorloopt wanneer je een tussen(half)jaar neemt?

Momenteel heb ik nog 21 maanden recht op de reiskostenvergoeding. Mijn huidige opleiding rond ik normaal gesproken in juli af. Hierna wil ik echter een half jaar iets anders gaan doen, en pas in januari/februari starten met mijn master (1 jaar). Als het gewoon door loopt, kom ik helaas net niet uit qua maanden.

Ik meen me te herinneren dat de teller van mijn recht op reiskosten is doorgelopen nadat ik een tussenjaar had genomen tussen mijn huidige studie en de studie ervoor, maar zeker weten doe ik het niet.

Is er iemand hier die daar toevallig verstand van heeft?

Alvast bedankt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:33

Wanneer je dat halfjaar niet staat ingeschreven heb je sowieso geen recht op studiefinanciering(waaronder studentenreisproduct of OV-vergoeding valt). Je zal het dan dus moeten stopzetten. De maanden die je nog over hebt blijven dan staan tot je het weer aanzet. Let daarbij wel op dat je het alleen kan gebruiken zolang je diplomatermijn nog niet voorbij is.

Stond je dat eerdere tussenjaar wellicht wel ingeschreeven?

smurffie

Re: Loopt DUO reiskostenvergoeding door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:43

Je moet hem zelf stopzetten. Dus als jij hem niet uitgezet hebt dan is hij doorgelopen.
Duur grapje als dat je aan het einde gebeurt trouwens.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 12:49

Air schreef:
Wanneer je dat halfjaar niet staat ingeschreven heb je sowieso geen recht op studiefinanciering(waaronder studentenreisproduct of OV-vergoeding valt). Je zal het dan dus moeten stopzetten. De maanden die je nog over hebt blijven dan staan tot je het weer aanzet. Let daarbij wel op dat je het alleen kan gebruiken zolang je diplomatermijn nog niet voorbij is.

Stond je dat eerdere tussenjaar wellicht wel ingeschreeven?

Ik ga sowieso niet ingeschreven staan aangezien ik van universiteit ga wisselen. Het stopzetten gebeurd denk ik automatisch wanneer ik mijn studiefinanciering helemaal stopzet, aangezien ik nu de vergoeding op mijn rekening gestort krijg ipv een abonnement op mijn ov-kaart (ik studeer in België).

Ik heb even gekeken op DUO en ik denk inderdaad dat mijn opleiding mij nooit uitgeschreven heeft, ik zie namelijk nog steeds dit staan:
Afbeelding

Ik ben na dit jaar, dus zomer 2018 gestopt met de opleiding (heb daarna ook geen collegegeld oid betaald). Kan het zijn dat DUO dus nog steeds denkt dat ik bij deze opleiding ingeschreven sta? Mijn huidige opleiding staat bij 'zelf opgegeven studies'.

Ik heb op het moment dat ik gestopt ben met de studie mijn studiefinanciering stopgezet en ook het reisabonnement van mijn OV-kaart afgehaald. Ik kan dit ook terugzien: in juli 2018 staat het reisproduct er al niet meer bij en daarna heb ik pas weer iets ontvangen in oktober 2019.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 12:58

Klopt dan zet je de OV-vergoeding daarmee ook stop.

Wanneer je toendertijd netjes je studentenreisproduct hebt stopgezet en van je kaart hebt afgehaald dan zijn die maanden tussen de studies niet van je recht afgegaan. Bij stopzetten blijft het immers niet door lopen.

Heb je je toendertijd ingeschreven via studielink of regelde de school je inschrijving?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 13:10

Air schreef:
Klopt dan zet je de OV-vergoeding daarmee ook stop.

Wanneer je toendertijd netjes je studentenreisproduct hebt stopgezet en van je kaart hebt afgehaald dan zijn die maanden tussen de studies niet van je recht afgegaan. Bij stopzetten blijft het immers niet door lopen.

Heb je je toendertijd ingeschreven via studielink of regelde de school je inschrijving?

Nee ik denk dat de school het zelf geregeld heeft. Het was in ieder geval een particuliere opleiding.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 13:32

Waarom bel je DUO niet gewoon even? Die hebben precies het juiste antwoord voor jou en jouw situatie. In tegenstelling tot Bokt waar soms de grootste onwaarheden worden verkondigd.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 14:00

__Sannne schreef:
Waarom bel je DUO niet gewoon even? Die hebben precies het juiste antwoord voor jou en jouw situatie. In tegenstelling tot Bokt waar soms de grootste onwaarheden worden verkondigd.

Omdat ik de vorige keer niet veel wijzer werd van hun telefoontje...

Ik heb even een oud klasgenootje gevraagd die een paar maanden na mij is gestopt bij dezelfde opleiding, en bij haar staat de opleiding dus niet meer bij actuele studies. Ik denk dat er iets mis is gegaan vanuit de opleiding, dus ik ga nu in ieder geval een mailtje sturen naar hen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:12

DUO is een beetje een onneembaar fort als het gaat om fatsoenlijke bereikbaarheid. Mijn ervaring: ga er nooit vanuit dat er iets logischerwijs bekend, doorgegeven of automatisch zou moeten zijn aangepast bij DUO en geef altijd alles door! Anders zit je met je goede vertrouwen ineens met een enorme rekening omdat je per ongeluk iets kreeg waar je geen recht op had.

Toch maar even het fort bellen dus.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 14:14

Snadrem schreef:
DUO is een beetje een onneembaar fort als het gaat om fatsoenlijke bereikbaarheid. Mijn ervaring: ga er nooit vanuit dat er iets logischerwijs bekend, doorgegeven of automatisch zou moeten zijn aangepast bij DUO en geef altijd alles door! Anders zit je met je goede vertrouwen ineens met een enorme rekening omdat je per ongeluk iets kreeg waar je geen recht op had.

Toch maar even het fort bellen dus.

Ik heb alles op tijd stopgezet (juli 2018 is de laatste keer dat ik iets gekregen heb), dus een extra rekening ga ik niet krijgen (die had er ook al moeten zijn). Doorgeven dat je gestopt bent met een opleiding kan niet zelf volgens mij, ik zie enkel staan nieuwe opleiding doorgeven en dat is wat ik heb gedaan met mijn huidige opleiding (het kan in ieder geval ook niet telefonisch volgens hun website).

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 15:59

Ik heb contact opgenomen met DUO. De school heeft inderdaad mijn uitschrijving niet doorgegeven, echter heeft dit normaal gesproken geen invloed gehad op de resterende maanden recht op reiskostenvergoeding omdat ik die gewoon stopgezet had.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:18

Maar kon je jezelf niet gewoon uitschrijven via Studielink dan? Dat heb ik iig moeten doen nadat ik afgestudeerd was...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:41

Hou er rekening mee dat op moment dat je andere vormen van stufi ontvangt, dat je maanden van ov wel afgaan (ondanks dat je van je OV hebt afgehaald)

(Dat is in ieder geval door duo destijds tegen mij gezegd

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 17:04

Blacky94 schreef:
Maar kon je jezelf niet gewoon uitschrijven via Studielink dan? Dat heb ik iig moeten doen nadat ik afgestudeerd was...

Nee het is een particuliere opleiding waarbij de inschrijving ook niet via studielink ging.

Gianti schreef:
Hou er rekening mee dat op moment dat je andere vormen van stufi ontvangt, dat je maanden van ov wel afgaan (ondanks dat je van je OV hebt afgehaald)

(Dat is in ieder geval door duo destijds tegen mij gezegd

Dat zou kunnen inderdaad, hebben ze nu niets over gezegd. Voor mij was dat niet van toepassing omdat ik in mijn tussenjaar geen studiefinanciering heb ontvangen (en ook in het halfjaar na mijn huidige opleiding dit niet ga krijgen).