Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8256
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:21

Tja, zoals de titel al zegt:

Ik speel al jaren met het idee om naar het buitenland te vertrekken, vooral scandinavie, om daar dan met paarden te gaan werken.

Dus vandaar de vraag: Wie heeft dit gedaan? Hoe? Heb je er achteraf spijt van?

Iedereen is anders natuurlijk, maar toch lijken mij ervaringen van anderen heel interessant!

Alja

Berichten: 25830
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:27

Ik heb als 18 jarige twee jaar als stalruiter gewerkt aan de andere kant van het land.
Daarna nog twee weken mee wezen draaien op een stal in Denemarken maar uiteindelijk besloten om niet alles achter te laten :)
Ook omdat de stal en de mensen niet zo leuk waren

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19231
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:28

Ik ben naar Spanje gegaan toen ik 18 was. Beste wat ik ooit gedaan heb. :)

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:28

Ik heb het een soort van gedaan.
Ik ging niet zo ver en was nog jong(woonde bij mijn ouders)
Ben bij 3 verschillende stallen geweest, belgie, engeland en nog een keer naar belgie (andere stal)
Ik heb geweldige en afschuwelijke tijden gehad, soms op 1 stal :P

Sommige dingen heb ik spijt van, ik was jong, naief en beinvloedbaar.
Ik heb dingen gedaan die echt niet door de beugel kunnen.
Maar ik heb ook mogen leren van fantastisch lieve mensen, waar ik echt werd opgenomen in het gezin.
Ik heb leren rijden op jonge paarden en mogen voelen aan een oud grand prix paard.
Ik bedoel, wie kan er nou zeggen dat ze bij een oud bondscoach van nederland hebben gereden? :P
Dus deels spijt en deels zeker niet.

Hoe ik het gedaan had was vrij simpel.
Ik had geen uitgaven. Een prepaid telefoon, mijn ouders betaalden mijn zorgverzekering.
Dus voor mij was het spullen inpakken en gaan.

Winged

Berichten: 33289
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:36

Permanent vertrekken of tijdelijk? Daar zit namelijk wel een verschil in.

s1993

Berichten: 2142
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:36

Tijdelijk is dit heel gaaf! Ik heb zelf een jaar in Canada op ranches gewerkt en daar een super tijd gehad, maar was ook blij om weer naar huis te gaan :) Voor mij is Nederland wel echt mijn thuis en ik vind het heerlijk om te reizen maar ben ook altijd blij om weer thuis te komen.

Nala

Berichten: 8256
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 12:39

Winged schreef:
Permanent vertrekken of tijdelijk? Daar zit namelijk wel een verschil in.


Dat is nog even de vraag. In principe wil ik graag naar een plek met veel meer natuur en rust. Dus in principe zou het ook tijdelijk kunnen maar ik neig naar permanent.

sans6

Berichten: 7899
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:42

Op mijn 18e naar zuid Duitsland vertrokken voor een baan in de paarden. Doel was op dat moment voor mij wel permanent, maar helaas liep het niet zoals ik had gehoopt en ben ik na een jaar weer teruggegaan. Vrij snel daarna wel naar de andere kant vh land intern gegaan, ook een paarden job, en daar uiteindelijk jaren gewoond.

Chantalla

Berichten: 1453
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:14

Een beetje anders omdat het voor mij echt een reis was, maar ik ben op zo’n manier 7 maanden op reis geweest om tegen kost en inwoning in de paarden te werken. Wel tussen mijn bachelor en master is, onder het mom van nu niet, dan nooit niet. Ik heb echt een fantastische tijd gehad. Veel mensen ontmoet en veel plekken gezien, maar ook een deel zelfontwikkeling. Inmiddels 4 jaar verder en als ik geen eigen paard en vaste baan had dan zou ik zo weer gaan.

Solleke_Noah

Berichten: 11166
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:28

Een vriendin is voor twee jaar naar Frankrijk vertrokken om te werken met paarden (stalmanager). Ze kreeg daar een volwaardig voltijds loon voor en (gratis) inwoon in een netjes, volledig gerenoveerd appartement. We zijn haar daar een paar x gaan bezoeken en het was duidelijk een top ervaring. Pluspunt vond ik dat het niet was tegen kost/inwoon zoals je wel vaker ziet, maar dat het gewoon een volwaardige, normaal betaalde job was.

Een kennis is naar Spanje vertrokken als stalruiter, maar die heeft de eerste jaren tegen kost/inwoon gewerkt. In principe niks mis mee, maar je bouwt tegelijk ook niks aan spaargeld of iets voor jezelf op. Zij heeft ook veel meer gehopt van stal naar stal. Ondertussen zit ze in Portugal geloof ik, dus ook tussendoor van land gewisseld. Daar heb ik meer het gevoel bij dat het beeld erg romantisch is, maar de realiteit vaak niet (zeer weinig verdienen, veel wisselende contacten,...)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:29

Nala schreef:
Winged schreef:
Permanent vertrekken of tijdelijk? Daar zit namelijk wel een verschil in.


Dat is nog even de vraag. In principe wil ik graag naar een plek met veel meer natuur en rust. Dus in principe zou het ook tijdelijk kunnen maar ik neig naar permanent.

Gewoon doen. Eerst tijdelijk en wie weet groei je in permanent.
Voor Scandinavie zou ik wel zorgvuldig het moment kiezen gezien de winters daar

Kelly_ann

Berichten: 5171
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:42

Voor de ervaring zeker doen!

Maar even goed nadenken hoe je het wil inrichten als je ervan moet leven. Zeker voor langere termijn.

Bedenk ook, het is hard werken, en het gaat niet altijd zoals je zelf misschien had gewild. Het is immers andermans bedrijf.

Christiene
Berichten: 7772
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:47

Ik weet dat er zo'n topic was met iemand die naar Egypte en daarna nog meerdere stallen was gegaan. bali meen ik ook nog.


Misschien interessant om door te lezen.. is wel een heel lang topic.

Kan me ook een herriberen die vrij snel weer thuis was. Je moet wel een goede stal treffen.

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:48

Lijkt me ook heerlijk.

Er zullen wel wat haken en ogen aanzitten anders zou iedereen het al gedaan hebben.

Sure_lee

Berichten: 10509
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:51

Ik ga het als het goed is nog doen. Ik heb een aanbod gekregen om paarden te gaan masseren op de Dominicaanse republiek.
Ons huis gaat nu de verkoop in. Daarnaast nog wat andere verplichtingen maar we hopen binnen nu en 2 jaar echt te vertrekken.

Roquen

Berichten: 1610
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 13:57

Ik ben op m'n 23e naar Denemarken gegaan om te werken met paarden. Ik heb als stalmanager en stalruiter gewerkt op verschillende stallen. Uiteindelijk na 6 jaar weer terug gegaan naar Nederland.

Het was een mooie periode. Maar het was hard werken. En je moet wel geluk hebben waar je terecht komt. Denk van te voren dus goed na over wat je wilt doen als het niet bevalt. Je kan niet zo makkelijk terugvallen op familie en vrienden. In sommige gevallen ben je dus best wel op jezelf aangewezen. Je goed aan kunnen passen is belangrijk.

En informeer van tevoren goed over wat er van je verwacht wordt. En ga na of dat is wat jij wilt. Werken met paarden is niet altijd rooskleurig. Ik heb collega's gehad die dachten dat ze de hele dag paarden zouden rijden. Dat was dus niet het geval.

Je mag me een PB sturen als je vragen hebt, TS.

Gillbo schreef:
Gewoon doen. Eerst tijdelijk en wie weet groei je in permanent.
Voor Scandinavie zou ik wel zorgvuldig het moment kiezen gezien de winters daar

Winters in Scandinavie zijn niet als winters in Siberie, hè. In Denemarken is een winter nauwelijks strenger dan in Nederland. Daarnaast zijn ze daar veel beter ingericht op sneeuw en kou. Het is er wel een stuk korter dag in de winter.

turtlelito

Berichten: 1705
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:11

Nala schreef:
Tja, zoals de titel al zegt:

Ik speel al jaren met het idee om naar het buitenland te vertrekken, vooral scandinavie, om daar dan met paarden te gaan werken.

Dus vandaar de vraag: Wie heeft dit gedaan? Hoe? Heb je er achteraf spijt van?

Iedereen is anders natuurlijk, maar toch lijken mij ervaringen van anderen heel interessant!


Mooi idee natuurlijk, en ik ben van mening dat je altijd je dromen moet najagen.

Maar: waarom is het bij 'spelen met het idee' gebleven? En wat zou je willen doen met paarden?

Ik denk dat de ervaringen van mensen die op een vergelijkbare manier de stap hebben genomen voor jou het waardevolst zijn, dus is het van belang eerst te kijken wat je zou willen en natuurlijk wat je kunt. Waarom zou je een goede aanvulling zijn voor de eventuele buitenlandse werkgever?

In mijn omgeving zijn diverse mensen naar het buitenland gegaan voor werk met paarden, maar dat verschilde van een periode (een jaar bijvoorbeeld) vrijwilligerswerk tot het opzetten van diverse eigen stallen met renpaarden. Daar is natuurlijk een andere voorbereiding voor nodig en het idee over het 'succesvol' zijn van de stap ligt ook nogal uit elkaar.

Hiraeth

Berichten: 3274
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:35

Je zegt wel Scandinavië, maar er zit toch nog best een verschil tussen Denemarken en de rest ( :P ). Is het niet een idee om eerst via workaway of een vergelijkbaar initiatief een maand of twee te 'proeven' bij een stal? Dan kan je al een beetje de taal ontdekken van het land waar je eventueel heen wil trekken (Noors en Zweeds zijn op het gebied van uitspraak wat makkelijker dan Deens, bijvoorbeeld) en krijg je gelijk wat meer lef om voor het 'eggie' te willen verhuizen. :)

Deze zit bijvoorbeeld in Djursland en zoekt iemand met ervaring met paarden. Persoonlijk vind ik Djursland één van de mooiere regio's van het land en je zit vlakbij de mooiste stad van Denemarken (Aarhus :7 )
https://www.workaway.info/en/host/332812882958

Verder kan ik je niet echt helpen met het paarden gedeelte. Ik werd voornamelijk geprikkeld door de regio waar je heen wilt. :D Succes!

Nala

Berichten: 8256
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 12:56

Bedankt voor de reacties! Helemaal vergeten te reageren.

Wat ik zou zoeken is eigenlijk het ondersteunen van een stal bij alle dagelijkse werkzaamheden maar vooral bijvoorbeeld het begeleiden van trektochten en kortere buitenritten. Het hele wedstrijdgebeuren heeft voor mij maar heel weinig waarde en zou ik zelfs liever niet doen.

Sure_lee

Berichten: 10509
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:59


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:13

Biks2 schreef:
Lijkt me ook heerlijk.

Er zullen wel wat haken en ogen aanzitten anders zou iedereen het al gedaan hebben.
Behalve dan dat het niet in iedereens ambitie of capaciteiten ligt. :+

Ik heb het gedaan en had het voor geen goud willen missen. <3 Ik was al in Engeland, dus ik ben er niet speciaal voor vertrokken (dat had ik twee jaar eerder al gedaan naar Nieuw Zeeland namelijk :)) ), maar heb wel m'n studie onderbroken, heb de stoute schoenen aangetrokken en ben fulltime in de rensport gaan werken. Prachtige tijd gehad, maar na twee jaar miste ik toch wel de mentale uitdaging en werd het werken in een 'dead end job' (racing is een erg nepotistische industrie in de UK) waarbij elke dag toch wel min of meer hetzelfde was toch wel een issue, alleen iets ernaast doen was qua tijd en energie niet haalbaar. Daar moet je je wel van bewust zijn, want jij bent natuurlijk ook niet bepaald op je achterhoofd gevallen. :D Maar ik zou zeggen: ga ervoor! Denk er niet teveel over na, spring in het diepe; je hebt je Master, dus je kunt snel genoeg ook weer wat anders doen. :)

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:19

Doen! Misschien kun je via Workaway een eerste ervaring opdoen van een paar maanden? Dat is vrij informeel allemaal. Je werkt voor bed en board dus financieel gezien kleeft er een minder groot risico aan vast dan wanneer je direct je huur in Nederland op zou zeggen / huis zou verkopen om elders iets nieuws te kunnen huren. Kies wel je host zorgvuldig uit, want dat maakt of breekt je ervaring. Geef jezelf de kans om het te proberen! Is het niks dan is het niks, maar heb je in ieder geval achteraf geen spijt.

Ik ben zelf op deze manier naar Canada geweest voor een baan in de paarden en woon nu een jaar in Engeland voor mijn studie. Beste keuzes ooit! Canada was niet voor een heel lange duur, maar ik ga zeker weten nog een keer terug.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:28

Vertrekken: Ja
Voor specifiek een paardenjob: Nee

Even voor de helderheid. Wil je gewoon graag naar Scandinavie of is je droom met paarden werken?

Je bent een mooie studie aan het doen, waarom geen leuk betaalde job in scandinavie zoeken en zelf paarden houden?

Ik heb meer het idee dat je erg zoekende bent op het moment, dat is ook een groot risico op teleurstellingen. Op zich geeft dat niets, immers is niets voor altijd, maar ik denk dat het handig is om voor jezelf wat concreter op een rijtje te krijgen wat je zelf wilt.
Als ik me niet vergis gaan je topics nu in alle richtingen van thuis blijven wonen vs uit huis gaan. Burowerk vs buitenwerk, relatievragen en onzekerheden die door je familie aangepraat wordt.

Wellicht is het inderdaad een goed idee om je daar even uit los te rukken en een tijdje elders in de wereld te gaan zitten, masr of dan in de paarden een goed idee is…..
uitgerekend in dat gebied is er nogal wat mentaal misbruik van medewerkers (veel te veel overwerk aangepraat door schuldgevoel en kleinerende uitspraken). Uiteraard zijn er ook goede.
Misschien kun je eerst eens kijken naar iets als seizoenswerk? Dan zit je niet zo „vast“ in je beslissingen.

Nala

Berichten: 8256
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: Wie deed het? Alles achterlaten voor een paardenjob in het buitenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 13:31

Het allerliefst zou ik naar IJsland gaan, omdat ik dat echt de mooiste plek ter wereld vind. Maar... Dan kan mijn paard niet mee. En dat is daarin nog het grootste obstakel. Ik wil het inderdaad gewoon eens meegemaakt hebben, een tijd echt "hands on" werken op een boerderij of stal in zo'n mooi en landelijk gebied.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:33

Dan zou ik wellicht eerder je paard een half jaartje/ 9 maanden op de wei zetten en wat gaan WWoofen (als dat nog bestaat).
Beetje door een deel van de wereld werken en wat van de locale gewoontes en klimaat proeven.

Misschien zoekt de Bokker op Ijsland wel een seizoenswerker :D
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-03-22 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt