Integratie minderjarige vluchtelingen

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wescha

Integratie minderjarige vluchtelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 21:56

Geen idee of dit hier op de juiste plaats staat en of het überhaupt mag.

Voor mijn studie doen ik een opdracht te maken over hoe de integratie van minderjarige vluchtelingen is geregeld. Het gaat onder andere over assimilatie strategieën.

Kent iemand / weet iemand die mij hiermee kan helpen. Ik moet een interview houden

TurboDi

Re: Integratie minderjarige vluchtelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:16

Kijk eens bij het wijkcentrum in je buurt. Vaak weten die daar wel wat van

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:20

Heb je de bekende organisaties al benaderd?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:20

Taalklassen op het VO.
Internationale schakelklassen.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 22:22

In de opdracht staat dat ik een ambtenaar van een gemeente moet interviewen die gaat over de integratie van minderjarige vluchtelingen.

Ik woon in een klein dorp dus zal even gaan informeren waar ik wijkteams kan vinden

Welke bekende organisaties bedoel je?

Ik heb nu drie verschillende gemeenten benaderd, niemand kan/wil mij verder helpen.
Ik wil morgen naar een coa bellen en naar vluchtelingenwerk.

Maar de opdracht geeft aan een ambtenaar te interviewen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:31

Assimilatie is net weer iets anders dan integratie. (Het doel is anders, assimilatie is 'volledig opgaan', zoiets als compleet je 'roots' moeten vergeten. |( )

En wie bij het coa werkt, is een ambtenaar - maar niet van een gemeente.
Vluchtelingenwerk is een onafhankelijke stichting.

Wijkteams: 'het sociale wijkteam' heette vroeger maatschappelijk werk.

Succes met je opdracht.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 22:36

Janneke2 schreef:
Assimilatie is net weer iets anders dan integratie. (Het doel is anders, assimilatie is 'volledig opgaan', zoiets als compleet je 'roots' moeten vergeten. |( )

En wie bij het coa werkt, is een ambtenaar - maar niet van een gemeente.
Vluchtelingenwerk is een onafhankelijke stichting.

Wijkteams: 'het sociale wijkteam' heette vroeger maatschappelijk werk.

Succes met je opdracht.

Dankjewel voor je antwoord.
Ik krijg uit de opdracht ook nog niet helemaal helder wat nu precies de bedoeling is.
Maar ik moet het integratie beleid van gemeenten vergelijken. En daarbij moet ik vragen stellen in het interview over de verschillende assimilatie strategieën

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:43

Oejjj... Wat nu te doen.
( :o Weet jouw docent waar hij/zij over praat...?)

(Ik zou zelf doen of mijn neus bloedde, een integratie ambtenaar gewoon alles vragen over integratie en dat assimilatie gedoe links/rechts laten liggen.)

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 22:45

Ik ga mij steeds meer afvragen wat voor flauwekul deze opdracht is.

Ga inderdaad wel kijken hoever ik komen met het normale beleid en geef wel aan dat ze geen strategieën toepassen.

Zeker al 10 mensen van een gemeente gesproken en niemand weet waar ik het over heb.

Janneke2 schreef:
Oejjj... Wat nu te doen.
( :o Weet jouw docent waar hij/zij over praat...?)

(Ik zou zelf doen of mijn neus bloedde, een integratie ambtenaar gewoon alles vragen over integratie en dat assimilatie gedoe links/rechts laten liggen.)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:15

Zeker dat het niet over acculturatiestrategieen gaat (waarvan assimilatie er één is)?

Ik kan me trouwens voorstellen dat er weinig gemeentes zullen zijn die je kunnen antwoorden op "he, welke acculturatiestrategieen passen jullie toe?", Terwijl ze dat waarschijnlijk wel kunnen als je ze vraagt naar hoe een inburgeringstraject voor vluchtelingen bv eruit ziet en welke doelstellingen ze daarmee hebben. De theorie heb je er dan later zelf aan te verbinden natuurlijk, afhankelijk van de antwoorden die je krijgt. Beetje zelf nadenken ook nog :D

Zo moeilijk lijkt de opdracht me ook niet,zeker gezien de huidige ontwikkelingen waarbij ongetwijfeld een stroom van Oekraïense vluchtelingen zal op gang komen. Het nieuws in België had het er vandaag zelfs over, waarbij een school bevraagd werd die al verschillende Oekraïense kinderen bij hun hadden ondertussen en onder andere werkte met een buddy systeem (met Oekraïense kinderen die al een paar jaar hier wonen).

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:36

Ik werk bij de gemeente. Omdat er sinds januari een nieuwe wet inburgering van toepassing is, is het wellicht waardevol om je daar op voorhand ook eens in te verdiepen. Deze wet bestaat uit 3 routes, waaronder een opleidingsroute. Elke gemeente gaat deze routes anders uitvoeren. De uitvoering van de opleidingsroute van een aantal gemeentes zou je bijvoorbeeld naast elkaar kunnen leggen. Dan wordt het ook direct wat concreter. :j

Voor je interview zou ik bij de gemeente vragen of je een beleidsadviseur of een inburgeringsconsulent mag bevragen specifiek over dit onderwerp.

Ik begeleid zelf een andere doelgroep, dus mijn kennis is wat beperkt, maar je mag ook wel een berichtje sturen. Wie weet kan ik nog iets voor je betekenen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 07:26

Bij het COA regelen ze in elk geval opvang voor alleenstaande minderjarige asielzoekers. Mogelijk kan je daarmee in contact treden?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 07:34

Peuk schreef:
Ik werk bij de gemeente. Omdat er sinds januari een nieuwe wet inburgering van toepassing is, is het wellicht waardevol om je daar op voorhand ook eens in te verdiepen. Deze wet bestaat uit 3 routes, waaronder een opleidingsroute. Elke gemeente gaat deze routes anders uitvoeren. De uitvoering van de opleidingsroute van een aantal gemeentes zou je bijvoorbeeld naast elkaar kunnen leggen. Dan wordt het ook direct wat concreter. :j

Voor je interview zou ik bij de gemeente vragen of je een beleidsadviseur of een inburgeringsconsulent mag bevragen specifiek over dit onderwerp.

Ik begeleid zelf een andere doelgroep, dus mijn kennis is wat beperkt, maar je mag ook wel een berichtje sturen. Wie weet kan ik nog iets voor je betekenen.

Inlezen op het onderwerp en de nieuwe wetgeving is denk ik inderdaad de eerste stap. :) https://www.stimulansz.nl/nieuwe-wet-inburgering-2021/

Ik werk bij een werkbedrijf en wij verzorgen taken voor de gemeente mbt uitkeringsgerechtigheid en dus ook voor statushouders. Wellicht heb je een werkbedrijf bij jou in de buurt?

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 07:40

Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Ik had al gelezen dat er een nieuwe wet was gekomen inderdaad.

Even voor de beeldvorming mijn studie is sph jeugdzorg. Deze opdracht is dus totaal anders dan mijn andere opdrachten waardoor ik vastloop. Nu ik een beetje een richting heb wordt het al iets duidelijker.

Florenc dat bedoel ik inderdaad, dat heb ik moeten vertalen vanuit een Engels artikel wat niet mijn beste vak is

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:04

Je zal de IND moeten hebben gok ik. Maar ik stuur je even een pb. Misschien kan ik je helpen, ik werk met de doelgroep.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:12

Wescha schreef:
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Ik had al gelezen dat er een nieuwe wet was gekomen inderdaad.

Even voor de beeldvorming mijn studie is sph jeugdzorg. Deze opdracht is dus totaal anders dan mijn andere opdrachten waardoor ik vastloop. Nu ik een beetje een richting heb wordt het al iets duidelijker.

Florenc dat bedoel ik inderdaad, dat heb ik moeten vertalen vanuit een Engels artikel wat niet mijn beste vak is

Stichting vluchtelingen werk, of het COA... maar die hebben het iop dit moment erg drk, dus kans is klein dat je daar iets tastbaars uit haalt.

Maar een partij die helemaal gericht is op de doelgroep van jouw opdracht/onderzoek is het UAF. (stichting vluchteling-studenten)
https://www.uaf.nl/?gclid=EAIaIQobChMI3 ... gJe0PD_BwE

Zij hebben kennis, zijn behulpzaam bij onderzoeken en vaak is er ook wel de mogelijkheid om studenten te interviewen, zij moeten ook vaak mensen interviewen voor opdrachten, en dan kunnen ze een goede win-win constructie koppelen.