Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19832
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 03:29

Ben wel benieuwd naar tips of ervaringen van de bokkers hier.

Salaris onderhandelingen bij een nieuwe baan, of als je al een tijdje bij een werkgever zit en je wilt graag meer erbij dan je standaard verhoging, hoe pak je dat nou aan?

Of het feit of fabel is weet ik niet, maar ik begrijp dat een grote reden dat vrouwen minder verdienen dan mannen is dat mannen brutaler zijn en beter durven te vragen om meer salaris. Dat vrouwen van nature bescheidener zijn en niet durven te vragen om wat ze willen. Daarom ben ik wel benieuwd hoe diverse bokkers dit soort onderhandelingen aanpakt.


Even situatie schets van mijzelf. Ik werk in de IT als software developer. Heb de afgelopen jaren een mooie groei gemaakt. Bij de laatste wijziging van werkgever ben ik er flink op vooruit gegaan, gewoon netjes markt conform aanbod, dus niet echt op onderhandeld.

Sindsdien krijg ik er elk jaar standaard 150 bij per maand. Best ok. Alleen zou dat als dat dit jaar weer zo zou zijn eigenlijk met de huidige inflatie voor het eerst betekenen dat ik er op achteruit zou gaan. Het leven is echt wel heel wat meer duurder geworden dan 150 euro bruto per maand.

Aanstaande vrijdag heb ik lunch met mijn werkgever en verwacht ik dat de salaris verhoging ter sprake komt, en graag wil ik vast van tevoren al hebben nagedacht over wat ik zelf ga vragen of hoe ik zou reageren.

Ik ben van een groot bedrijf naar een klein bedrijf overgestapt. Mijn baas heeft Max 20 medewerkers (detacheerder). De sfeer is extreem gemoedelijk. Niet hiërarchisch. Het jaar gesprek vind plaats op het terras met een biertje zeg maar. Ik kan werkelijk alles aankaarten zonder gezeur te krijgen. En juist dat maakt zo’n onpersoonlijk/kil onderwerp als het salaris zo ontzettend lastig om een punt over te maken. Mijn baas is zo’n chille gast… ga ik een beetje moeilijk lopen doen zeg.

Nou ja.

Dat dus.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 04:18

Een stijging van 150€ per maand vind ik eerlijk gezegd best robuust. Kosten voor bedrijven zijn ook toegenomen he.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 04:37

Ik vind die 150,00 ook best oké. Maar jij hebt berekend dat het voor jou niet voldoende is. Dat kan je dan ook voorleggen. Echter wordt het leven voor iedereen duurder. Dus ook voor jou.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 06:52

Je geeft het antwoord zelf al.

Nee heb je ja kun je krijgen.
Maar ook niet opgeven als het niet gelijk lukt. Hou het actueel en draag eventuele andere sterke punten aan voor verhoging.

karrij
Berichten: 1089
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:12

Die 150 euro is dat bruto of netto? Netto is het een aardig bedrag, zou ik al genoegen meenemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:26

Ja, ik vind het ook een mooi bedrag. Maar als je mannelijke collega's wèl onderhandelen en er bijv. €200,- bij krijgen, dan snijd je jezelf in de vingers als je zegt dat €150 netjes is en dat het bedrijf ook meer kosten heeft. Veel IT-bedrijven hebben juist in coronatijden een flinke omzet gedraaid. Niet geschoten is altijd mis!

Ik lees mee; ik wil binnenkort ook graag onderhandelen, maar vind het ook lastig. Heb je hier ook al met collega's over gepraat? Heb mijn collega's gevraagd hoeveel ruimte hierin is en hoe mensen dit aanpakken. We werken met schalen en tredes; de bijbehorende salarissen zijn voor iedereen in te zien. In die tredes valt bij ons te onderhandelen.

Ik ga binnenkort een schaal omhoog en zou het liefst iets minder uren willen. Ik heb net onze HR-collega stiekem laten narekenen in welke trede ik zou moeten zitten om er netto niet op achteruit te gaan. Dat zal niet helemaal haalbaar zijn, maar wordt wel mijn mikpunt als ik ga onderhandelen. Als ik durf :P

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 07:40

Jennyj01 schreef:
Ik vind die 150,00 ook best oké. Maar jij hebt berekend dat het voor jou niet voldoende is. Dat kan je dan ook voorleggen. Echter wordt het leven voor iedereen duurder. Dus ook voor jou.


karrij schreef:
Die 150 euro is dat bruto of netto? Netto is het een aardig bedrag, zou ik al genoegen meenemen

Plausibel schreef:
Een stijging van 150€ per maand vind ik eerlijk gezegd best robuust. Kosten voor bedrijven zijn ook toegenomen he.


Ik denk dat TS dit in de OP bedoelt met de vrouwelijke bescheidenheid om het over salaris te hebben. :))

Bruto 150€ erbij is echt niks in deze tijd. En als je het waard bent, waarom niet onderhandelen om meer?

Verzamel je sterke punten, geef je ontwikkeling aan. Ga solliciteren om te kijken hoe je in de markt ligt (je hoeft niet per se een andere baan te nemen, maar gewoon een soort van informeren) of vraag of je een hogere en meer betaalde functie kan doen. En als het niet lukt vraag naar wat je moet kunnen om op het gewenste salaris te komen, en ga daar dit jaar op ontwikkelen. Doe cursussen en maak jezelf onmisbaar, dat ze je graag willen houden, dan sta je de volgende keer sterk bij salarisonderhandelingen.
Go for it.

janouk
Blogger

Berichten: 18062
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:06

Heb je je doelen gehaald het laatste jaar? Functioneringsgesprek.
Wat zijn je doelen voor dit jaar? Uitdagende doelen?
Heeft bedrijf goed geplust?
Wat gaat het bedrijf doen om inflatie te compenseren?

Als je goed heb bijgedragen kan je het volgende bedrag onderbouwen door:
Reken zelf uit wat je nodig heb aan salaris verhoging ter compensatie van de inflatie = koopkracht verlies.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/09 ... n-februari
Dat bedrag zou je minimaal nodig hebben om je koopkracht op peil te houden.
Tel daar bij je 150 euro als je ook salarisverhoging zou hebben.

Dan heb je een mooie richtlijn voor onderhandelingen.

Needje

Berichten: 19219
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:19

Mocht willen dat ik 150 per maand er bij kreeg!

Afgelopen jaar in totaal 1% gestegen.... Oftewel, ik ga er elk jaar meer op achteruit.

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:20

verootjoo schreef:
Jennyj01 schreef:
Ik vind die 150,00 ook best oké. Maar jij hebt berekend dat het voor jou niet voldoende is. Dat kan je dan ook voorleggen. Echter wordt het leven voor iedereen duurder. Dus ook voor jou.


karrij schreef:
Die 150 euro is dat bruto of netto? Netto is het een aardig bedrag, zou ik al genoegen meenemen

Plausibel schreef:
Een stijging van 150€ per maand vind ik eerlijk gezegd best robuust. Kosten voor bedrijven zijn ook toegenomen he.


Ik denk dat TS dit in de OP bedoelt met de vrouwelijke bescheidenheid om het over salaris te hebben. :))

Bruto 150€ erbij is echt niks in deze tijd. En als je het waard bent, waarom niet onderhandelen om meer?

Verzamel je sterke punten, geef je ontwikkeling aan. Ga solliciteren om te kijken hoe je in de markt ligt (je hoeft niet per se een andere baan te nemen, maar gewoon een soort van informeren) of vraag of je een hogere en meer betaalde functie kan doen. En als het niet lukt vraag naar wat je moet kunnen om op het gewenste salaris te komen, en ga daar dit jaar op ontwikkelen. Doe cursussen en maak jezelf onmisbaar, dat ze je graag willen houden, dan sta je de volgende keer sterk bij salarisonderhandelingen.
Go for it.


Doe dit alsjeblieft niet. Salaris wordt pas op het einde besproken en het is een heel proces in iemand aan te nemen voor bedrijven. Dat kost tijd en geld. Als dan iemand voor de lol solliciteert is dat niet grappig…

Kijk anders in vacature teksten wat er aan salaris betaald wordt. Dit staat er steeds vaker in, maar vaak met een schaal.

Voorbereiden voor onderhandeling: waarom verdien jij meer dan de standaard salarisverhoging? En hoeveel heb je dan wel nodig om tevreden te zijn?
Gewoon feitelijk: dus bedenk welke bedragen je nu nodig hebt, jouw ontwikkeling / waarde voor het bedrijf.
Het is niks persoonlijks. Dat weet jouw werkgever ook, dus als jij goed kan onderbouwen waarom jij dit jaar meer verhoging zou moeten krijgen dan kun je altijd dit gesprek aan gaan.

Captain

Berichten: 21609
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:26

Ik ben onlangs ook een schaal omhoog gegaan en heb er twee tredes bij weten te praten. Ik zou het houden op je functioneren en de inflatie niet als reden gebruiken. Het leven wordt duurder voor iedereen.

Eleeke

Berichten: 2088
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:33

In jouw geval gaat het niet om het bedrag maar om het percentage ( als je 1000 eur per maand verdient is 150 best veel, als je 10.000 per maand verdient een stuk minder).

Als ontwikkelaar wordt je vaak benadert door headhunters. Je kan bij hun best een vragen naar de huidige salarissen voor mensen met jouw ervaring.
Salaris kompas en dergelijke lopen hopeloos achter ( mijn salaris is meer dan 2x dan wat zij daar aangeven)

Heb je aardige collega's die willen delen wat hun salaris is?
Of via developers die ergens anders werken maar bij dezelfde klant aan de slag zijn?

Vanuit daar kun je een beeld krijgen wat voor jou een passend salaris is.
En met een degelijke voorbereiding sta je steviger in een salaris gesprek.


In een onderhandeling krijg je meestal minder dan je vraagt, vraag dus iets meer dan wat je om je heen hebt gezien.
Zeker als het verschil tussen jou en die anderen groot is, zou ik stevig inzetten.

Dat kan allemaal in een vriendelijke sfeer, met goede argumenten.
En als je er niet uitkomt, kijk zeker om je heen er is groot tekort en er zijn veel leuke bedrijven.


Ps. Ben je een goede Java/kot in etc ontwikkelaar.... Dan is de sky the limit en wees je daar bewust van.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:45

Inflatiecorrectie is de basis van alle CAO-onderhandelingen, zo ongeveer :))

Nou heeft de IT-wereld bij mijn weten geen CAO, maar kijk even wat er in de CAO-ronde 2021/2022 onderhandeld is bij verschillende 'aanpalende' CAO's (bv die van het bankwezen, zakelijke dienstverlening) aan inflatiecorrectie (die is jarenlang vrijwel niets geweest, uiteraard, maar vaak toch nog wel een 1.5%-2%, lós van salarisverhogingen/tredes dus) en kaart dat aan.

Jaarlijks automatisch 150 euro bruto klinkt aardig, maar bij 3000 euro bruto is dat 5% en dus momenteel inderdaad minder dan de huidige inflatie (6,4%). Naarmate je meer gaat verdienen wordt je salarisverhoging bovendien procentueel minder. Diezelfde 150 euro is bij 4500 bruto nog maar 3,3%.

MariekeS_

Berichten: 4715
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 08:46

Shiloh schreef:
Of En juist dat maakt zo’n onpersoonlijk/kil onderwerp als het salaris zo ontzettend lastig om een punt over te maken. Mijn baas is zo’n chille gast… ga ik een beetje moeilijk lopen doen zeg.

Nou ja.

Dat dus.


Dit is mindset waar je aan kan werken en typisch 'vrouw' dat we dit zelf(!) al bestempelen als 'moeilijk doen'.

Daarbij, als hij geen chille gast zou zijn, zou het gesprek niet makkelijker worden :o :D

Je verdient het om betaald te worden voor de waarde die je toevoegt.
Inflatie staat daar los van en zou ik ook niet aandragen.
Dus ga op zoek naar voorbeelden van jouw successen binnen het jaar. Waar heb jij verschil gemaakt en ga uitzoeken wat de markt betaalt.

Vanuit het idee dat je graag wil blijven (loyaliteit) maar het moet wel te verantwoorden zijn naar jezelf.

verootjoo
Berichten: 35781
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:00

spoekie schreef:
Doe dit alsjeblieft niet. Salaris wordt pas op het einde besproken en het is een heel proces in iemand aan te nemen voor bedrijven. Dat kost tijd en geld. Als dan iemand voor de lol solliciteert is dat niet grappig…


Niet alleen voor de lol. Als je je iets geweldigs te bieden hebben met beter salaris kan je ook de baan aannemen natuurlijk.
Als het salaris elders ook niet veel beter is weet je dat je goed zit en kan je ervoor kiezen om te blijven waar je bent en salaris te onderhandelen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:08

Vrouwen zijn vaker iets bescheiden ja. Het ligt misschien aan het bedrijf en de functie, maar over beloning mag je best praten. Aan het eind van de dag zit je er toch voor het geld.

Kijk een beetje om je heen om te zien wat je waard bent. In jouw rol kan dat meer zijn dan je denkt. Vraag ook hoe je collega's het doen.

Ik heb ooit gedreigd met ontslag nemen, maar ik wist wel dat ik daarmee weg kon komen en dat ik ergens anders ook echt meer geld kon krijgen. M'n extra loonsverhoging was nog nooit zo snel rond. :')

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:15

Mijn ervaring is dat een werkgever het juist fijn vindt als je het salaris aankaart. Ze hebben veel liever dat je hier helder over bent, dan dat je op een dag weg gaat vanwege het salaris. Nieuwe mensen zoeken is namelijk ontzettend lastig en ook nog veel werk.

Esther_r20

Berichten: 2449
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:28

Als leerkracht ben ik na meer dan 15 jaar onderwijs uitgeschaald en blijft er alleen een inflatiecorrectie over.... en dat is bij lange na geen 150 euro,eerder 15 ;-)

Gelukkig hou ik van mijn werk, maar als ik dit soort dingen dan lees denk ik soms wel " had ik maar een ande beroep gekozen"

Shiloh

Berichten: 19832
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 09:46

Bedankt voor alle reacties alvast! Ga ze even op me in laten werken.

Ik heb 150 bruto ook altijd heel netjes gevonden, daarom heb ik het ook altijd zonder mokken geaccepteerd. Maar alleen op energie ben ik er al 60-70 euro per maand netto op achteruit gegaan. Ik had gelezen dat de inflatie in December op 6,4% zat. En in dat artikel dat Janouk deelde zelfs 7,2? Denk dat ik maar eens ga rekenen wat dat zou betekenen.

Inderdaad, Corona heeft echt amper impact gehad op mijn bedrijf. We hebben prima gedraaid, vrijwel niemand heeft zonder opdracht gezeten. Denk zelfs dat hij er vanwege benzine kosten (hebben allemaal lease auto) er flink op overgehouden heeft omdat de meeste nog altijd vrijwel geheel thuis werken.

janouk schreef:
Heb je je doelen gehaald het laatste jaar? Functioneringsgesprek.
Wat zijn je doelen voor dit jaar? Uitdagende doelen?


Doelen? Wat zijn dat? :+ . Dat maakt dit bedrijf dus zo chill, want dat soort dingen doen we dus allemaal niet aan. Functioneringsgesprek is dus een uurtje bij kletsen op het terras over koetjes en kalfjes.

Fitzroy

Berichten: 25306
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:07

Begint je baas altijd zelf over de verhoging? Anders kun je toch in die ontspannen sfeer zeggen dat je er niet mee uitkomt dit jaar? “Fijn, baas, maar weet je hoe duur de energie is tegenwoordig? Ik zou dit jaar graag wat meer willen hebben”.

(Overigens vind ik 150,- ook heel netjes, bij ons gaat het om een paar tientjes waar je al blij mee mag zijn, maar dat doet hier niet ter zake)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:46

Wat hier boven ook al is gezegd, inflatie absoluut niet als reden noemen. Iedereen heeft dit probleem hij ook, dat is geen reden.

Hou het op functioneren. Eventueel kan je de markt erbij halen en dat jouw salaris bijv. niet meer marktconform zou zijn met jouw ervaring. Er is namelijk zo'n tekort nu overal (zeker in jouw sector), dat de aangeboden salarissen stijgen bij sollicitaties. Als jij dus nu ergens anders zou solliciteren (wat je niet doet, maar als) dan zou je een stuk meer betaald krijgen. Intern zou deze stijging net zo goed mee moeten gaan mijns inziens, niet alleen als mensen van baan wisselen.

janouk
Blogger

Berichten: 18062
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:00

proven02 schreef:
Wat hier boven ook al is gezegd, inflatie absoluut niet als reden noemen. Iedereen heeft dit probleem hij ook, dat is geen reden.

.


Uit interesse. Waarom zou dit geen reden zijn?

Ik werk als ambtelijk secretaris voor diverse Ondernemingsraden. En ik kan je zeggen dat inflatie correctie juist de eerste reden is om onderhandelingen ye starten met directies om salarisschalen aan te passen.

Benchmark salarissen ijlt na in de markt.

Ook bij vakbonden is bij Cao besprekingen de eerste reden koopkracht behoud door inflatie correctie.

Voor mij dus wel een steekhoudend argument om de onderhandelingen te openen.
Weet dat goed opgeleide arbeidskrachten lastig te vinden zijn, dat maakt de positie van de medewerkers een stuk sterker dan in een markt waar arbeidskrachten voor het oprapen liggen, spreekwoordelijk.

Maanlicht

Berichten: 6861
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:04

Niet omheen draaien. Ik zou niet eens beginnen over dat het leven duurder is geworden of andere redenen aandragen. Jij wil een salarisverhoging omdat je vindt dat je dat verdient.

Ik heb zelf het volgende gezegd aan het einde van een erg positief gesprek: 'aangezien je erg tevreden bent over mijn functioneren, zou je nog even naar mijn salaris willen kijken?' vervolgens kwam hij met een verhoging die ik te laag vond en gaf ik aan dat ik zelf meer dacht aan x (iets hoger dan ik wilde uitkomen). Uiteindelijk zijn we ergens in het midden uitgekomen en dat was precies wat ik in gedachten had.

Geeft hij nou niet mee, dan kun je altijd vragen wat hij graag nog wil zien voordat je wel die verhoging kunt krijgen die je zelf in gedachte hebt. Dit noteren, naartoe werken en op terugkomen.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:15

proven02 schreef:
Wat hier boven ook al is gezegd, inflatie absoluut niet als reden noemen. Iedereen heeft dit probleem hij ook, dat is geen reden.


Inflatie is een prachtig objectief getal. Een uitstekende reden, en veel makkelijker hard te maken dan 'presteren' of 'functioneren'. Dat zijn nou net boterzachte subjectieve argumenten.

Een IT bedrijf heeft verder nauwelijks last van hogere grondstofprijzen, dus als er nou één tak is waarbij aan de werkgeverskant inflatie weinig rol speelt, is het wel dienstverlening.
Als de 'dozen' die geplaatst worden duurder worden is dat voor een IT-bedrijf ook geen probleem, die kosten worden ook gewoon doorberekend.

Lieke

Berichten: 11359
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:52

Zorg inderdaad voor een goede onderbouwing. En als je leidinggevende aangeeft dat het niet mogelijk is, vraag wat je dan wel moet doen om in aanmerking te komen voor een extra verhoging.

Toevallig heb ik zelf afgelopen jaar hierom gevraagd (en gekregen) bovenop de standaard verhoging die we krijgen (is een prestatieafhankelijke verhoging). Meestal vraagt mijn leidinggevende in het gesprek wel een keer of ik nog punten heb om te bespreken, en met wat aarzeling, toch ter sprake gebracht.

Wat ik mezelf voor hield, ik vind het moeilijk om dit soort dingen te bespreken en aan te boren, dus het is goed voor mijn ontwikkeling om dit soort gesprekken juist wel te voeren. Dus ook al krijg ik de verhoging niet, het is wel goed voor mijn ontwikkeling.