Onzeker over de toekomst

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Onzeker over de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 11:53

Hallo bokkers,

Ik word dit jaar 22 jaar, ik woon samen met mijn vriend in een huurapartement, hij heeft een beginnend eigen bedrijf. Werk genoeg maar moet nog wel opbouwen.

Ik heb 2 opleidingen afgerond.
Mbo dierverzorging niveau 2 en mbo dier en gedrag niveau 3.
Ik heb voornamelijk stage gelopen in hondenpensions en dierenwinkels. Hierdoor ben ik goed te weten gekomen wat mij ligt.

Het laatste hondenpension heb ik 2 weken alleen gedraaid tijdens vakantie van de eigenaresse. Met veel plezier overigens. Het waren lange en zware dagen maar met onwijs veel toewijding en plezier heb ik het gedaan. Na mijn laatste stage dag kreeg ik toch te horen dat het mij niet lag ivm mijn onzekerheid (iets waar ik nu hard aan heb gewerkt).

Na mijn opleiding heb ik besloten te gaan werken om na te kunnen denken. Achteraf een beetje dom. Nu je het volwassen loon hebt geproeft wil je niet meer terug.

Ik weet inmiddels na lang nadenken wat ik wel en niet wil en wie ik ben.

Wie ben ik?
Ik ben toegewijd, geen 9 tot 5 mentaliteit, zorgzaam, empatisch, meedenkend, groot hart voor dieren, sociaal met mensen.

Mijn mindere punten?
Ik heb moeite met mijn onzekerheid, rekenen en wiskunde is niet mijn sterkste vak, ik moet de eerste maand altijd onwijs wennen in een nieuwe situatie.

Welke opleidingen heb ik geprobeerd/afgerond?

- Dierverzorging, leuk met veel plezier afgerond.
- Dier en gedrag, leuke opleiding, inhoudelijk iets minder (veel herhaling niveau 2), met veel plezier afgerond.

Op mijn laatste opleiding heb ik met mijn decaan een beroepentest gedaan. Daar zijn via mijn kwaliteiten en minpunten voorbeeldberoepen uit komen rollen. Dit gaat van kinderbegeleidster, naar dierverzorger tot doktersassistente.

En toen...
Toen heb ik met veel mensen in mijn omgeving gepraat, ouders, kennissen, vrienden, mensen met beroepen waar ik zo 123 niet aan had gedacht.

Ik heb mij toen eerst ingeschreven bij de bbl opleiding pedagogisch medewerker kinderopvang (ik kon geen geschikte betaalde stage vinden) dus weer uitgeschreven voor het jaar begon.

Toen wilde ik de zorg in, ik ben toen niet aangenomen voor de opleiding omdat ik had aangegeven het teveel te vinden om in de nachten álleen op 30 clienten te staan. Ik weet dat ik daar in begin te onzeker voor ben en ik nog begeleiding nodig heb.

Toen met mijn ouders besproken dat een eigen bedrijf ook leuk zou zijn. De plannen lagen er om mensen zo niet dieren te gaan masseren. Nu mijn vriend officeel zijn bedrijf heeft wil ik vastigheid, daar voel ik mij prettiger bij. Vond ik het masseren echt leuk? Nee niet bepaald. Dus ook weer van de baan.

En nu weet ik het echt niet meer.

Ergens lijkt mij onderwijsassistente leuk maar kan ik kinderen iets leren als ik zelf niet zo goed kan leren?
Ik heb ook stage gelopen op een zorgboerderij met gehandicapte kinderen en paarden. Dat vond ik geweldig om te doen.
Of toch terug de dierenwereld in?

Ik weet niet zo goed meer wat ik wil en dat beangstigd mij. Ik wil graag duidelijkheid maar vind het eng om een opleiding te volgen en mijn volwassen loon achter te laten tegenover de vaste lasten.

Vriend en ouders steunen waar nodig.
Bedankt als je alles hebt gelezen.

Biks2

Re: Onzeker over de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:01

Is tandartsassistente niks voor jou?
Het is in de zorg, veel stages in te vinden (of zelfs leerwerkplek).
Er is voldoende vraag naar assistentes en dat zal ook zo blijven denk ik.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:04

Lijkt het je leuk om met behulp van ponys kinderen te helpen leren,die problemen hebben met rekenen bijvoorbeeld?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 12:07

Dinopino schreef:
Lijkt het je leuk om met behulp van ponys kinderen te helpen leren,die problemen hebben met rekenen bijvoorbeeld?

Ja lijkt me leuk alleen ik heb zelf moeite met rekenen. Heb met veel bijles een jaar lang een 7 gehaald op 2F niveau

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 12:08

Biks2 schreef:

Nooit eerder over nagedacht maar als ik dan kijk hoe de dames bij mij in de praktijk worden behandeld denk ik snel laat maar zitten.. maar dat is gebaseert op persoonlijke ervaring

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:10

Yenni schreef:
Biks2 schreef:

Nooit eerder over nagedacht maar als ik dan kijk hoe de dames bij mij in de praktijk worden behandeld denk ik snel laat maar zitten.. maar dat is gebaseert op persoonlijke ervaring

Haha je moet wel tegen een zekere hiërarchie kunnen! En vooral assertief genoeg zijn. Ik denk dat het echt een leuke baan kan zijn en assistenten zijn super belangrijk voor de praktijk.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:34

Even voor de duidelijkheid...op je laatste stagedag wordt jou verteld dat een hondenpension draaien je niet ligt? Maar je bent wel goed genoeg om 2 weken de toko draaiend te houden tijdens vakantie van de eigenaresse? Je hebt ook je diploma gekregen?

Wie heeft gesteld dat het jou niet ligt? De eigenaresse of de opleiding? Liep je eerder tegen problemen aan in de stage? Zijn er in die 2 weken klanten boos vertrokken?
Je bent 21, je hebt nog zoveel tijd en ruimte voor groei...laat je niet gek maken door anderen. Als dit het werk is waar je blij van wordt, dan fiets it, ga ervoor! Mischien had je de verkeerde stagebegeleider, mischien was dit niet jouw plek, maar er zijn zoveel meer hondenpensions, dierenwinkels enz.

De zorg: dit is meer dan nachtdiensten. Ik zelf werk als begeleider dagbesteding, op een zorgboerderij. Wij draaien geen nachtdiensten, het ergste wat er kan gebeuren is dat de organisatie stelt dat wij ook uren voor of na dagbesteding op wonen moeten meedraaien. Dat is overigens een plan wat ze inmiddels toch maar hebben laten vallen. Google eens verder dan verzorging, en voel waar je nieuwsgierig naar bent. Kijk desnoods eens of je ergens eens een dag mag mee draaien om te kijken of dit is wat je zoekt.

Er zijn verder BBL-opleidingen, waarbij je leerlingensalaris krijgt. Geen vetpot, maar het is ook niet niks.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 12:36

Ik hou er niet van om in een bedrijf "klein" gemaakt te worden. Ja ik ben zeker trouw aan mijn baas en collega's maar respect vind ik op zijn plaats.

Juut: ja dit klopt precies wat je beschrijft. De stagebegeleidster gaf aan dat dit werk met honden mij niet ligt. Opleiding goed afgesloten en gehaald trouwens.
Klanten waren niet boos vertrokken. Was allemaal goed gegaan

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:51

Heel bijzonder als jij met plezier in het pension werkt en de eigenaresse tevreden is ( anders mag je de toko niet zomaar runnen gedurende twee weken) dat dan een stagebegeleider die mss 1 of 2 x komt kijken je zegt dat je er niet geschikt voor bent?? Ik zou echt een dikke vinger opsteken. Je hebt je diploma en je ervaring en vind het werk leuk... ik zou zeggen schrijf gewoon die bedrijven.
Zorgboerderij ligt je ook zeg je.. hup schrijven. Je vind werken met dieren leuk en je wilt duidelijkheid nou op een zorgboerderij werkt alles volgens bepaalde ritmes en regels...

believe in yourself

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:53

Yenni schreef:
Juut: ja dit klopt precies wat je beschrijft. De stagebegeleidster gaf aan dat dit werk met honden mij niet ligt. Opleiding goed afgesloten en gehaald trouwens.
Klanten waren niet boos vertrokken. Was allemaal goed gegaan

Dan laat haar lekker uit dr nek banketstaaf, en ga ervoor! Je zegt dat dit je blij maakt, dat laat je je dan toch niet afpakken door zo'n miep? :(:)

Mijn eerste opleiding was verpleegkundige. Ben ik vanaf geschopt, want te verlegen. Kreeg nog heel fijn te horen dat ik 'maar met dieren moet gaan werken, want dan hoef je niet te praten' (spoiler: ik werk met dieren, maar dat niet hoeven praten valt tegen :') )

Vervolgens activiteitenbegeleider, bij gebrek aan een beter idee. Helaas eerste stage een stagebegeleider gekregen waar ik achteraf zoveel vraagtekens bij heb....kreeg bij mn eerste gesprek in de 2 week van die stage te horen dat het niks was, niks ging worden, en ik kon maar beter stoppen met de opleiding. Was een stage van een half jaar... Opleiding nam het advies over. Ik niet, ben gewoon verder gegaan. vervolgens een stageplaats gekregen wat me veel verttrouwen gaf. De laatste stageplaats....daar werk ik nu 20 jaar later nog steeds. Een zorgboerderij.

Ook ik was echt verlegen, heb zo over me heen laten lopen door mensen die me juist wat hadden moeten leren. Maar heb ook zoveel geleerd in de afgelopen 20 jaar.

Schrijf jezelf niet af om de mening van je stagebegeleider. Als je het werk niet had aangekund had je je diploma niet gehaald, maar waren die 2 weken de toko runnen zeer zeker niet goed afgelopen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 13:01

Dus jullie zeggen, werk gaan zoeken in je opleidings gebied ipv een hele nieuwe opleiding te gaan zoeken als bijvoorbeeld docent?

Ik weet dat ik het werken met gehandicapte kinderen in combinatie met dieren onwijs leuk vind. Maar inderdaad pensions liggen me ook.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:08

Denk niet wat je niet kunt, maar wat je graag wil.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:13

Yenni schreef:
Dus jullie zeggen, werk gaan zoeken in je opleidings gebied ipv een hele nieuwe opleiding te gaan zoeken als bijvoorbeeld docent?

Ik weet dat ik het werken met gehandicapte kinderen in combinatie met dieren onwijs leuk vind. Maar inderdaad pensions liggen me ook.

Ik zeg: zoek werk waar je blij van wordt.
Of dat wel of niet een pension is, laat dat niet van je stagebegeleider afhangen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 13:32

Yenni schreef:

Wat je hier aangeeft is waar ik ook meteen aan moest denken. Ik heb jaren geleden als stage tijdens mijn (paraveterinair) opleiding stage gelopen bij een zorgboerderij. Dus de zorg over de dieren, maar als extra uitdaging de bewoners die daar hun dagbesteding deden én de kletspraatjes met ouders van bewoners en dagjesmensen- en kinderen. Ik was als de dood om er te beginnen, maar als ik nu terugkijk, is dat nog steeds de leukste stage ooit geweest. Ik heb er 12 weken dagelijks gelopen en heb deze stage met nog eens 12 weken verlengd, dus heb er een half jaar gezeten en dus echt wel eea geproefd. Zij vonden mij ook erg geschikt en boden mij een opleiding aan in hun sector, maar dan zou ik de dieren moeten hebben laten vallen. Heb ik uiteindelijk toch gedaan, maar dat was toen iig niet mijn insteek, dus niet voor gekozen. Maar als ik jou zo in je voorgaande berichten hoor en lees, denk ik dat het zeker wat voor jou zou kunnen zijn. Ik weet niet in welke regio je woont, maar misschien is er wel zoiets. Op dat terrein waar ik zat, was er ook een "manege" en bijvoorbeeld een houtwerkplaats. Ook opties die je nog zou kunnen overwegen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:25

In de zorg is heel veel werk nu, zeker met een opleiding erbij.Welke regio zoek je.
Niet kunnen rekenen hoeft geen probleem te zijn, ooit weleens op dyscalculie getest?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 14:35

Ik ben van de paardenhouderij naar de gehandicaptenzorg gegaan. Dieren zijn leuk voor de hobby in mijn ogen. Ik heb mijn kleine fokkerij maar op hobbymatig gezet en ook meer zekerheid qua werk en inkomen.

Het is echt niet zo dat je in het begin op je stageplaats alleen nachtdiensten gaat draaien. Sterker nog dat mag zeker niet als stagiaire. Er is nog zoveel meer in de zorg ook genoeg leuke dagbestedingen zoals zorgboerderijen of nog mooier in combinatie met paarden.

Er is zoveel werk in de zorg , ik hoef eigenlijk niet eens te solliciteren ik heb nu twee banen gekregen via een aanbod van een zorginstelling. Ook voor uren hoef je zeker niet te vrezen.

Ik deed paardenhouderij ook op niveau 3 , maar dat was eigenlijk wel iets te gemakkelijk voor mij. Advies op de middelbare was LWOO / BB maar ben na wat testjes toch begonnen op KB met leerwegondersteuning. En heb net een niveau 4 opleiding afgerond. Was ook goed te doen , had een 4 op rekenen maar dat telt niet mee dus ik heb de opleiding verder met hele mooie cijfers afgerond. Ik ben ook iemand die iets meer tijd nodig heeft maar je kan jezelf prima opwerken. Ik ben het rekenen en Engels verder ook niet nodig. Nederlands wel voor het schrijven van onder andere rapportages is goed Nederlands kunnen wel belangrijk , maar ook daar krijg je wel hulp in.

Mocht je de gehandicaptenzorg in willen dan zou ik gaan kijken naar persoonlijke begeleider gehandicaptenzorg en of specifieke doelgroepen. Mocht dat nog een stapje te hoog zijn , zijn er ook niveau 3 opleidingen maar dan ben je meer ondersteuner dan echt begeleider op papier. Als je wilt gaan werken in de gehandicaptenzorg is een diploma eigenlijk wel aan te raden zonder kun je toch even heel wat minder. En helemaal als je nog geen tot weinig ervaring hebt met de doelgroep. Het is een hele mooie wereld , maar ik merkte in mijn klas dat er toch heel wat mensen afvielen omdat ze het zwaar tegen vonden vallen. Iedereen wou met TBS'ers of moeilijke kinderen aan de slag , maar de meeste kwamen daar na 1 week stage al wel op terug.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 14:50

Ik heb op de zorgboerderij met kinderen tot 16 jaar mogen stagelopen. Deze kinderen begeleidde ik de hele dag door. Ze waren fysiek goed genoeg om te kunnen rijden (rustig in het bos) of te kunnen wandelen. Ik heb nog geen ervaring met kinderen die het fysiek zwaar hebben. Eerder geestelijk. Kinderen die ik heb begeleid die liepen geestelijk achter of hadden zware autisme. Het mooie hieraan vond ik dat ik iedere dag weer de groei van hun mocht meemaken. Hun hebben mij zoveel geleerd en het was zo dankbaar. Ik kreeg op het einde allemaal knutselwerkjes die nu nog in huis hangen. Ik heb daar een heerlijke tijd gehad los van de dieren

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 14:52

Door mijn eerdere ervaring met bbl opleiding en stage zoeken ben ik bang dat ik geen betalende stage kan vinden. Het moet betaald zijn anders weet ik niet hoe ik mijn vaste lasten kan betalen.

Welke uurloon kan ik als stagaire verwachten? Het loon wat ik nu verdien kan ik mee rondkomen maar dat deel ik liever via een pb.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:16

Misschien geiten melken of koeien ,bij een groot bedrijf kan je er mooi in rollen en melk je vaak met meerdere mensen tegelijk en kan je ten alle tijden vragen als je wat onzeker bent. Het werk is niet moeilijk ,dat is door ervaring echt wel te leren .

Je hoeft geen keuze te maken voor de rest van je leven , kijk wat voor vacatures je tegenkomt en wat er allemaal op je pad komt . Er kan zoveel veranderen in interesses en keuzes in de loop van je leven. En je groeit door in je ontwikkeling en zekerheid.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 15:20

Yenni schreef:
Door mijn eerdere ervaring met bbl opleiding en stage zoeken ben ik bang dat ik geen betalende stage kan vinden. Het moet betaald zijn anders weet ik niet hoe ik mijn vaste lasten kan betalen.

Welke uurloon kan ik als stagaire verwachten? Het loon wat ik nu verdien kan ik mee rondkomen maar dat deel ik liever via een pb.

Zou ook even kijken of je recht heb op studiefinanciering :j Ik deed dan bol maar ik kreeg 177 in de maand en werkte er soms meer als personeel :')

Met bbl zit het wel anders dan hebben bedrijven ook een mogelijkheid om subsidie aan te vragen.

Hele grote organisaties kun je vaak dan wel wat meer mee dan kleine instellingen. Vaak kan je dan nog een opleiding doen die wordt betaald door de instelling. Kleinschalig is leuk maar ik ben er inmiddels wel achter dat het budget vaak lager ligt waardoor je echt heel erg onderbetaald wordt. Ik ga per april ook over maar een hele grote organisatie

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:59

Yenni schreef:

Vanuit mijn organisatie krijg je opleiding en leerlingensalaris. Ik weet de hoogte niet precies, het zit zeker boven de 1000,- Stages zijn binnen de organisatie, dus je hoeft niet bang te zijn de een wel en de ander niet betaald te krijgen.