Uit dienst maar pas over een halfjaar, wat is verstandig

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Uit dienst maar pas over een halfjaar, wat is verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:32

Ik werk in de zorg en begin bij een andere zorgorganisatie per 1 september in een duaal traject.
Heb nu een leidinggevende functie binnen een kleine organisatie.
Ik heb mijn werkgever zodra ik wist dat ik de plek had geïnformeerd, vond ik wel zo eerlijk. We staan op goede voet. Hij gaat z.s.m. op zoek naar vervanging, was blij dat hij het zo tijdig wist en verwacht mij op redelijk korte termijn te kunnen vervangen (als in, binnen 2 mnd). Hij heeft er geen belang bij dat ik langer dan nodig in mijn huidige functie blijf, want wil graag verder met iemand waar "toekomst in zit", gezien de functie vind ik dit volkomen logisch.

Ik heb een vast contract met een opzegtermijn van 2 maand en nog niet formeel mijn ontslag ingediend. Heb het met mijn werkgever ook nog niet concreet gehad over hoe de aankomende periode eruit gaat zien. Ik heb nog erg veel vakantieuren staan en zou het liefst tot mijn vervanger bekend is in mijn huidige functie blijven, en daarna tot augustus uitwerken door weer terug de werkvloer op te gaan en deels verlofuren in te zetten. Stel ik zou eind april uit dienst móeten, dan zou ik tijdelijk elders gaan flexen. Maar blijven heeft mijn voorkeur. Lijkt me voor werkgever ook niet gek, gezien de tekorten aan personeel; ik ben in elk geval plug-and-play inzetbaar en flexibel. Zou dan de gaten in de roosters kunnen opvullen, en voor de resterende contracturen vakantieuren opmaken. Altijd goedkoper en makkelijker dan iemand van een extern bureau inhuren (dat gebeurt nu). Dit wil ik mijn werkgever dan ook voorstellen als mogelijkheid voor de laatste maanden tot mijn uitdiensttreding.

Nou is mijn salaris wat (niet enorm veel) hoger dan dat van de collega's die aan het bed staan. Dit maakt het voor werkgever minder interessant om mij dat te laten doen neem ik aan. Ik wil hierin best tegemoetkomen door bijv. ORT te laten vervallen. Maar kan dit uberhaupt? Ik heb er zelf ook wel belang bij niet langer dan nodig in mijn huidige rol te blijven, het past niet bij me en ik ben gaan rondkijken omdat ik op een burnout afstevende... (24/7 "aan staan" ging niet goed, deel van de werkzaamheden ligt me te weinig en zuigt teveel energie)

Ik weet dat, als ik persé pas in augustus uit dienst wil, ik gewoon per die datum ontslag kan nemen en dat werkgever daar niet zoveel aan kan veranderen (hij kan me hooguit een vaststellingsovk onder mijn neus drukken en hopen dat ik teken). Ik wil echter graag de relatie goed houden en op een nette manier uit elkaar gaan, het niet op de spits drijven.

Wat is verstandig? Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Doubtless

Berichten: 8569
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Uit dienst maar pas over een halfjaar, wat is verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:38

Volgens mij kom jij goed voorbereid voor de dag :D

Het klinkt alsof je weet wat de opties zijn en wat jij wil. Wacht even af wat je werkgever wil, dan kan je daarna een keuze maken...

MarliesV

Berichten: 15337
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:57

Ik zou zeggen, leg het hem voor.

En dan niet dat je wel terug wil door je ORT oid te laten vervallen maar wel:
Citaat:
Ik heb nog erg veel vakantieuren staan en zou het liefst tot mijn vervanger bekend is in mijn huidige functie blijven, en daarna tot augustus uitwerken door weer terug de werkvloer op te gaan en deels verlofuren in te zetten.


En dan eerst maar eens kijken waar ze mee komen. Dat jij terug kunt aan het bed is al een groot pluspunt. Gezien de huidige situatie van personeelstekorten kan ik mij bijna niet voorstellen dat je huidige werkgever er anders over denkt.

Ik zou dus bovenstaande per mail voorstellen en dan eerst maar eens afwachten of er een tegenbod komt of dat het prima is.

moonsparkle
Berichten: 22045
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:01

Ik zou dit laten lezen(vertellen) aan je werkgever en samen kijken naar de opties :D

Manou

Berichten: 3384
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:11

Als ik het goed lees dat jij met je hogere salaris nog steeds goedkoper bent dan een extern bureau inhuren, dan zou ik niet te snel toezeggingen doen, maar dit punt benadrukken.

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:24

Ik werk op de hr afdeling bij een zorginstelling en als iemand met dit voorstel zou komen, dan zou ik hier blij mee zijn.
Het lijkt mij een mooie middenweg om jouw tijd hier nog zo nuttig mogelijk in te zetten, gezien de tekorten in de zorg en aangezien jij ook andere keuzes zou kunnen maken die nadeliger zijn (later opzeggen, niet zelf weggaan maar uiteindelijk ziek melden).
Onderhandelen over ort laten vervallen zou ik pas benoemen als salaris een issue is. Mogelijk vinden ze dat geen probleem.

ingvdh

Berichten: 6396
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:29

Je hebt een vast contract, werkgever weet dat je pas per september weg bent.

Ga dus in gesprek, maar leg niet gelijk al je kaarten op tafel door aan te geven dat je wel wil inleveren door bijv ORT op te geven. Maar zie maar hoe het gesprek loopt. Als er moeilijk gedaan wordt kan je ook aangeven dat inhuur een stuk duurder is dan jou in te schakelen.
Maak ook duidelijke afspraken over de inzet van je verlof. Als je augustus vrij wil hebben zorg dus dat niet al je openstaande verlof voor die tijd ingezet wordt bijvoorbeeld.

Je mag best voor jezelf opkomen, jullie hebben elkaar nodig, zeker in tijden van krapte. Ik vermoed dat jouw werkgever allang blij is dat je bereid bent om terug te keren naar de werkvloer voor een paar maanden waarin het toch al moeilijk is om personeel te krijgen.

Shiloh

Berichten: 19832
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:39

Absoluut niet ORT gaan inleveren. Ik vind je veel te meedenkend. Je hebt niet officieel opgezegd. Je hebt een opzeg termijn van 2 maanden, je hebt een vast contract. Het kan leuk zijn dat je werkgever geen interesse heeft om jou je functie te laten blijven doen, maar jij hebt gewoon een contract. Ik vind je eerlijk gezegd veel te flexibel.

Je moet helemaal niet uit dienst per april! Je hebt een vast contract en je hebt formeel niet opgezegd, dus hij kán helemaal niet van je af. De relatie goed houden komt van twee kanten, hij heeft net zo goed netjes met zijn personeel om te gaan en gewoon respect te hebben voor het contract dat jullie hebben. Als hij zuur wordt omdat hij per april van je af wilt, waarom zou je dan in hemelsnaam de relatie goed willen houden?

Als jij zelf blij bent met op de vloer uitwerken tot augustus, kun je dat prima voorstellen, maar ga alsjeblieft niet voorstellen om salaris of ORT in te leveren. En als hij dat wel voorstelt, absoluut niet in toegeven.

Ook dat jij op een burn-out afstevende bent is geen reden om ORT in te gaan leveren. Als jij een burnout hebt, is het zaak om met een bedrijfs arts een passende aanpassing van de werkzaamheden te vinden, die ruimte bieden voor herstel. Het eerst jaar dat je ziek bent verdien je gewoon 100%. Dus als het nodig is voor jou om je gezond te houden door op de vloer te gaan werken, is dat nog steeds geen enkele reden om minder te gaan verdienen.

Nee hoor, niet jouw problemen maken van dingen die jouw problemen niet zijn. Je hebt het keurig op tijd aangegeven en dat alleen mag hij al heel blij mee zijn. Doe het aanbod dat je bereid bent op de vloer te werken zodra er vervangen voor je is, omdat je denkt dat dat ook beter is voor jou mentale gezondheid. Maar over je salaris lekker je mond houden. Daar heb je gewoon recht op.

De meeste mensen die tegen een burnout aanlopen doen dat omdat ze moeilijk voor zichzelf op kunnen komen. Die te veel problemen op hun hals halen en zich veel te verantwoordelijk voelen voor problemen die hun verantwoordelijkheid helemaal niet zijn.

Laat de emotie eruit en ga zakelijk om met je rechten. Als dan de relatie verziekt, dan ligt dat niet aan jou, maar dan is je manager gewoon een hork en moet je de relatie niet eens goed willen houden.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 04-03-22 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Simbaa
Berichten: 3970
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Uit dienst maar pas over een halfjaar, wat is verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:42

Zo eens met Shiloh! Niets aan toe te voegen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re: Uit dienst maar pas over een halfjaar, wat is verstandig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-22 19:19

Bedankt voor jullie reacties! Is wel even goed geweest, zet het voor mij toch in ander perspectief.
Ik denk dat er een stuk "schuldgevoel" meespeelt; ik heb deze functie nog niet zo lang (wel al jaren werkzaam binnen het bedrijf), ik heb toen zelf gevraagd of ik dit mocht gaan doen, ze hebben me vertrouwen gegeven en ik laat ze na korte tijd alweer in de steek.

Werkgever laat tot nu toe zien er netjes in te zitten. Omdat ik nog niet wist of ik te maken had met een voorwerkperiode bij de nieuwe werkgever, nog geen concrete afspraken gemaakt, maar er wordt een vacature geplaatst en als er zicht is op een vervanger, gaan we verder met elkaar om de tafel.
Ik heb er wel vertrouwen in dat we afspraken kunnen maken die ons beide passen. In een MT-overleg heeft werkgever het benoemd, zei toen "Concorde gaat ons voor de zomer, in de zomer, na de zomer- moeten we het nog over hebben, verlaten"...
Ik denk dat ik gewoon ff rustig moet afwachten, tot op heden is er in elk geval niks aan de hand en geen onvertogen woord gevallen, sfeer/vertrouwen is ook niet verpest ofzo.

Shiloh

Berichten: 19832
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 22:43

Goed om te horen. Inderdaad gewoon rustig afwachten. Al helemaal omdat zoals Manou zegt jij (neem ik aan) nog steeds goedkoper bent dan het externe ingehuurde personeel.

Schuldgevoel is nergens voor nodig. Jij hebt toch ook je best gedaan? Het blijkt je gewoon niet te liggen. Jammer dan. Kan jij niks aan doen, kunnen zij niks aan doen. Is nou eenmaal gewoon zo.

Dus stress even lekker van je af laten vallen, en rustig afwachten. En als de stress weer wat oploopt, je het jezelf weer te moeilijk maakt en je hebt nog weer eens nodig dat iemand je met beide benen terug op de grond zet, dan geef hier maar een gil. Zal ik je nog weer eens streng toespreken :D

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 13:05

Shiloh schreef:
En als de stress weer wat oploopt, je het jezelf weer te moeilijk maakt en je hebt nog weer eens nodig dat iemand je met beide benen terug op de grond zet, dan geef hier maar een gil. Zal ik je nog weer eens streng toespreken :D


:D Komt goed

Ik ben idd nog steeds goedkoper dan een externe (momenteel is 75€ voor een niveau 3 VIG, excl. ORT en km's normaal... Nou, daar kom ik nog lang niet in de buurt- en ik ben hbo vpk)
En ik ben er ook met de juiste intenties ingestapt, maar het lukte niet en het zou ook niet gaan lukken... Dan kun je beter gelijk de stekker eruit trekken. Maar zo zag mijn werkgever het dus ook wel. Was voorheen altijd erg positief, maar merkte dat ik niet op mijn plek zat.