Vraag aan hrm geschoolden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Martje80

Vraag aan hrm geschoolden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-22 18:31

Ik zit er aan te denken om me in te laten scholen.
Nu werk ik 36 uur, en het moet dus een studie zijn die naast mijn werk te volgen is.
Inmiddels 41 jaar en ooit op m'n 17e een havo diploma gehaald.

Nu lijkt hrm me ontzettend leuk om te doen. Ook door mijn vorige week waar ik een klein voorproefje heb gedaan

Nu vraag ik me af of studies zoals deze:
https://m.nti.nl/beroepsopleidingen/per ... zaken-mpz/

Of deze;
https://m.nti.nl/mbo/mbo-basisopleiding ... anagement/

Na afronding voldoende zijn om uiteindelijk een baan te vinden in een hrm functie

Martje80

Re: Vraag aan hrm geschoolden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 15:19

Niemand?

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:26

Helaas kan ik je niet verder helpen.

Maar misschien helpt het als ik zeg dat het vast prima kan? :+
Ik ken iemand die nu 45 is en opnieuw een opleiding aan het doen is.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:31

Voor iemand die na 17 jarige leeftijd niet meer heeft gestudeerd lijkt een thuisstudie mij zeer onverstandig. Ik zou naar een deeltijd mbo opleiding gaan kijken als ik jou was. Dan kun ervoor kiezen om 1 dag in de week naar school te gaan, maar op de school waar ik voorheen werkte waren er ook avondopleidingen voor volwassenen. Tijdens een dergelijke opleiding moet je ook stage lopen, dus daar moet je dan tijd voor vrij maken maar je kunt ook kijken of je een dergelijke functie ( baan ) kunt vinden en die inzetten voor je stage uren. Bij thuisstudies moet je echt heel goed zelfstandig kunnen leren en moet je oppassen dat je niet alleen een certificaat krijgt maar echt een landelijk erkend diploma.

Edit: ik heb even die links bekeken, maar dat zijn dus geen volledige opleidingen. En je krijgt een diploma van die instelling. Dit ziet er meer uit als een cursus.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:47

Ik zou je aanraden om te kijken naar een hbo deeltijdopleiding of een associate degree. Een thuisstudie zou ik inderdaad ook afraden om de hierboven genoemde redenen.

Ik studeer zelf HR (voltijds) en praktijkervaring opdoen is goud waard.

Mocht je vragen hebben over het vak of de opleiding stuur me dan gerust een PB!

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Caboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:00

Ik ga mee met bovenstaande. Ik hoor ook vaak dat je met een NTI diploma toch wel wat achterstaat en ik vind dat wel begrijpelijk.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:00

Volgens mij is HR bij uitstek een vak waar je wel kunt inrollen zonder precies een hrm diploma. Vriendin van me heeft bijvoorbeeld HBO toerisme gedaan en is nu recruiter.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:04

Ik denk dat je wel een baan kunt vinden met een van deze opleidingen. Als je de verdieping opzoekt in loonadministratie is er zeker werk te vinden. Verder zul je uit kunnen komen bij functies als HR Assistent.

Kaliber <3

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:10

Geen persoonlijke ervaring, maar ik ken wel iemand die zo’n beetje dezelfde pad afgelegd heeft. Zij heeft ook via NTI haar HBO Hrm opleiding gedaan. Het was pittig en ze heeft er flink tijd in moeten investeren. Het kost ook veel zelfdiscipline. Maar als je dat er voor over hebt, heb je mi een prima diploma. Vriendin waar ik het over heb, heeft al tijdens haar studie een baan gevonden in haar studierichting. Dus dat is allemaal goed gekomen.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:54

Ja hier! Ooit begonnen via de nti, maar ik raad het wel af. Toen deeltijdtraject gevolgd via de hva. Veel leuker ook, allemaal klasgenoten die bewust de keuze hebben gemaakt (want deeltijd, allemaal wat oudere mensen die bewust ervoor gekozen hebben). Veel makkelijker sparren en overleggen. Vanaf jaar 2 moest je wel een baan in de HR hebben, dit was dan je “stage” zeg maar. Was pittig, maar denk dat een thuisstudie pittiger is. Het vergt een hoop discipline en geen stok achter de deur. Dit was wel hbo overigens.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 16:57

Biks2 schreef:
Volgens mij is HR bij uitstek een vak waar je wel kunt inrollen zonder precies een hrm diploma. Vriendin van me heeft bijvoorbeeld HBO toerisme gedaan en is nu recruiter.

Maar met alle respect, recruiter is over het algemeen ook niet écht een HR functie. De meeste recruiter functies bestaan meer uit een stukje sales/marketing/administratie. Stukken uit de studie zoals wet en regelgeving komt daar totaal niet aan de orde, of bijvoorbeeld de adviesfunctie over het selectieproces of andere zaken zal je ook niet snel in die rollen treffen. (Ik ben overigens zelf recruiter dus heb er niks op tegen, maar merk wel echt dat het merendeel van de studie niet aan bod komt)

Ts: wat voor functies in het HR werkveld spreken je aan? Ik denk dat de studies die je noemt een prima basis kunnen zijn voor bepaalde functies maar niet afdoende zullen zijn voor anderen.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:41

Biks2 schreef:

Ik vind dit altijd heel erg jammer om te lezen. Recruiter is inderdaad zoals hier boven al gezegd wordt niet echt een functie waar je diepgaande HR kennis voor nodig hebt. Wil je verder gaan en tactisch/strategisch gaan zitten is een opleiding/diploma echt wel nodig. Dan heb ik het bijvoorbeeld over HR advies, verzuimbegeleiding, loopbaanbegeleiding en dergelijke. HR manager wordt vaak zelfs WO voor gevraagd.

Ik studeer nu zelf hbo HRM en ik wil later richting arbeidsrecht en verzuim. Dan is een opleiding toch wel ontzettend handig (al dan niet heel belangrijk). Voor verzuim zijn zelfs cursussen waarmee je een officiele registratie kunt krijgen.

Buiten de kennis leer je op een opleiding ook belangrijke vaardigheden, zoals onderhandelen, mediation, slecht nieuws gesprekken, onderzoek doen etc.

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 19:05

Tja, wat spreekt me aan. Vooral het stukje mediation, poppetjes op de juiste plek zetten, maar ook vragen kunnen beantwoorden over hoe een loonstrook in elkaar zit.
Denk eigenlijk dat het hele plaatje me wel aan spreekt, met deze als pijlers

Denk eigenlijk dat ik "veilig" wil beginnen met een mbo basis, juist omdat het langer geleden is dat ik echt gestudeerd heb. Mbo moet dan met het havo diploma(en tussendoor zeker wel corsussen enz gevolgd) in mijn ogen te doen zijn.
En, wellicht klinkt dit fout, door de stap korting is dit wel een mooie opstap om te zien of ik het echt leuk vind, en dan daarna door te gaan en verder te groeien.
Ik ben alleenstaand, werk 36 uur en heb na een scheiding momenteel ech niet de financiën om een deeltijd studie te gaan doen, maar ben wel bereid het roer om te gooien en deze kans aan te pakken

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:10

ElSea schreef:
Biks2 schreef:

Maar met alle respect, recruiter is over het algemeen ook niet écht een HR functie. De meeste recruiter functies bestaan meer uit een stukje sales/marketing/administratie. Stukken uit de studie zoals wet en regelgeving komt daar totaal niet aan de orde, of bijvoorbeeld de adviesfunctie over het selectieproces of andere zaken zal je ook niet snel in die rollen treffen. (Ik ben overigens zelf recruiter dus heb er niks op tegen, maar merk wel echt dat het merendeel van de studie niet aan bod komt)

Ts: wat voor functies in het HR werkveld spreken je aan? Ik denk dat de studies die je noemt een prima basis kunnen zijn voor bepaalde functies maar niet afdoende zullen zijn voor anderen.

Dit ligt er ook wel aan waar je gaat werken. Corporate recruiter bij een groot bedrijf binnen de zakelijke dienstverlening houdt meestal juist in dat je ook bezig bent met adviseren omtrent selectie, ben je ook veel in overleg met allerlei afdelingen, etc. Als recruiter voor een uitzendbureau of als ondersteuning op mbo-niveau zal dit waarschijnlijk een stuk anders zijn, maar het ligt er dus wel echt aan bij wat voor soort bedrijf je werkzaam bent.
Laatst bijgewerkt door Palmboom95 op 20-02-22 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:18

@ ElSea, xPabloBokt, sorry! Wat ik begreep van die vriendin is dat het echt wel interessant werk is. Zij werkt ook niet op een uitzendbureau. Wat waarschijnlijk ook leuk werk is.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:25

Martje80 schreef:
Tja, wat spreekt me aan. Vooral het stukje mediation, poppetjes op de juiste plek zetten, maar ook vragen kunnen beantwoorden over hoe een loonstrook in elkaar zit.
Denk eigenlijk dat het hele plaatje me wel aan spreekt, met deze als pijlers

Denk eigenlijk dat ik "veilig" wil beginnen met een mbo basis, juist omdat het langer geleden is dat ik echt gestudeerd heb. Mbo moet dan met het havo diploma(en tussendoor zeker wel corsussen enz gevolgd) in mijn ogen te doen zijn.
En, wellicht klinkt dit fout, door de stap korting is dit wel een mooie opstap om te zien of ik het echt leuk vind, en dan daarna door te gaan en verder te groeien.
Ik ben alleenstaand, werk 36 uur en heb na een scheiding momenteel ech niet de financiën om een deeltijd studie te gaan doen, maar ben wel bereid het roer om te gooien en deze kans aan te pakken

Ik zou zeggen ga er gewoon voor. Waar je het ook volgt, het is een breed vakgebied. Daarna kun je je altijd nog verder verdieping zoeken in de thema's die je het meest interessant vindt. Alvast 1 tip: noem werknemers nooit poppetjes ;)

Kaliber <3

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:43

Even gericht op je vraag; ik zou ook eens kijken naar loonadministratie. Daar zijn ontzettende tekorten in en daar kun je waarschijnlijk ook traineeships in vinden waarbij je werkt en je opleiding betaald wordt. Misschien is dat in jouw situatie zelfs wel fijner? Bij mbo HRM kom je waarschijnlijk vooral terecht bij pure gegevensverwerking maar daar zitten ook veel hbo'ers die dat aanpakken in de hoop op te kunnen stromen naar een adviesfunctie waardoor werkgevers veel keuze-opties hebben. Loonadministratie is echt een specifiek vak waar je op dit moment op veel plekken terecht zal kunnen zonder dat er te veel concurrentie is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie