Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 08:41

Hallo allemaal!
Ik ben op zoek naar banketbakkers en patisseurs! In opleiding en thuis geschoold\zelf aangeleerd is ook welkom!
Ik sta op een punt in mn leven dat ik het roer om kan\moet gooien.
En nu spookt al een paar dagen dit vak door mijn hoofd.
Maar zie ik het wel realistisch?
Mijn negatieve zelfbeeld schept het al een stukje minder rooskleurig, dat zal vast helpen. Het is niet allemaal de mooiste pronkstukken en fantastische bruidstaarten.

Dus zou je wat over je vak kunnen vertellen?
Hoe ben je begonnen?
Vind je het leuk of betaald het alleen de rekening? Of is het puur voor de hobby en eventueel een zakcentje?
Hoe is het werk\hoe ziet een werkdag of werkweek eruit?
Wat vind je zo'n rottig terugkerend klusje of een vervelend ding om te maken?
Wat zijn de valkuilen die je ziet?
Heb je een opleidingen of cursus gevolgd (en waar?), of heb je het jezelf aangeleerd(en hoe?)?
Wat zijn de dingen die mensen vaak vergeten maar wel bij dit vak horen?

Vertel alsjeblieft zo veel mogelijk, ik wil alle kanten horen!

Thats_Me

Berichten: 10971
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 09:40

Sinds vorig jaar ben ik begonnen met bonbons maken. Gewoon puur voor de hobby om cadeau te geven aan vrienden en familie. Ben nu zelf aan het studeren uit een vakboek en oefen regelmatig met chocolade. Gezien ik fulltime werk gaat het niet mega snel maar is het wel erg leuk om te doen.

In mei ga ik vier dagen naar de backery institute in zaandam voor een 4 daagse workshop om de basis onder de knie te krijgen. Zij hebben meer cursussen maar ook een 9 weekse opleiding voor brood en ook eentje voor patisserie.

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 10:58

Ja bakery institute had ik ook gevonden!
Maar mijn hemel wat een geld voor die 9 weken cursus -O-
Lijkt me wel super gaaf

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 20:32

Misschien meer bakkers of patissiers onlins nu?

Biks2
Berichten: 1269
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:55

Misschien kun je werken/leren bij een patissier?
Of in ieder geval een dagje meelopen?

Of wil je meteen voor jezelf beginnen?

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 21:00

Biks2 schreef:
Misschien kun je werken/leren bij een patissier?
Of in ieder geval een dagje meelopen?

Of wil je meteen voor jezelf beginnen?

Ik wil niet voor mezelf beginnen, ga liever ergens aan het werk

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132481
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 21:13

Leuk! En lekker :D

Ik ken een patissier en hij vertelt veel over zijn vak. Hij vindt het mooi maar vooral ook zwaar. Hij is nu chef-nogwat-huppelup en stuurt een heel team aan. Het is mooi werk, maar ook zwaar werk. Als iedereen op 1 oor ligt, gaat bij hem de wekker. Hij begint om 2 uur 's nachts. Op vrijdag/zaterdag gaat hij even een paar uurtjes naar huis en dan gaat hij weer aan de slag voor de zaterdag. Bij feestdagen is dat ook zo, dan werkt hij zo'n 20 uur per dag.

Zou je dat kunnen? Je staat de hele dag en het is best zwaar werk. Plus de werktijden maken het natuurlijk ook best zwaar.

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 21:28

Ik heb een tijd in de paarden gewerkt waarbij ik soms makkelijk 60 maakte. Op dat vlak ben ik niet bang voor het fysiek zware werk.

De tijden maak ik me meer druk om. Maar ik denk dat ik liever nachtdienst heb dan heel vroeg in de ochtend beginnen.

asjemenou

Berichten: 9012
Geregistreerd: 02-05-06

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:23

Ik heb de MBO4 opleiding banketbakker gevolgd.
Erg leuke opleiding, veel stages gehad en als bijbaantje in de bakkerij gewerkt.
Ik vond het allemaal erg leuk, maar de tijden van stage kon ik niet aan wennen.
Tijdens de blokstages ben ik meerdere keren in de bioscoop en theater in slaap gevallen. :+

Ik heb de opleiding afgemaakt en ben daarna iets anders gaan doen met meer doorsnee tijden.

tengeltje11
Berichten: 7213
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:28

Mijn juf op de academie is vorig jaar afgestudeerd als patissier.

Zij vond de stage en het werk best zwaar(ze doet dit nu in bijberoep, taarten en dessertbuffetten op bestelling).

Als je geen moeite hebt met nachtwerk, doen! Er zijn er te kort, want vaak de moeilijke uren, zorgen ervoor dat veel mensen afhaken.

Het is toch vaak heel vroeg opstaan en niet van ‘s avonds laat beginnen.

Ga eens praten met bakkers en patissiers, die kunnen je ook al veel info geven.

Amado7

Berichten: 10775
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:26

Wat leuk!

Als je goed tegen nacht tijden kan en zonder moeite overdag ook kan slapen, dan zou ik zeker die stap wagen. Ik hoor hier veel leuke verhalen over, enige nadeel is vaak de tijden dus mocht je daar goed tegenkunnen blijft er weinig 'negatiefs' over.

Mocht je er niet tegen kunnen, wat is de reden dat je niet voor jezelf wilt beginnen? Je kan ook taarten op bestelling gaan maken en hierin uitgroeien naar bruidstaarten/alles wat je maar wilt maken.

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 09:31

Het is vooral dat het idee van hebben van een eigen bedrijf mij erg veel angst\stress geeft.
Liever doe ik zoiets pas als ik al een aantal jaar ervaring onder de riem heb.
Ook zodat ik beter weet hoe de markt precies ligt en waar echt vraag naar is of misschien een niche is waar ik me in kan ontwikkelen.
Ook wil ik veelzijdiger bezig zijn dan alleen taarten op bestelling maken.

xShannentje
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-10-11
Woonplaats: omgeving breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:41

Ik ben 3,5 jaar terug afgestudeerd als mbo4 banketbakker. De tijden, ja je zal je eraan moeten aanpassen; maar goed de middagen ben je dan wel vrij. Echter alle feestdagen werken, dat vond ik veel erger. Daarnaast is het vaak eentonig vanwege de massaproductie in de winkels. Ik vond het weinig uitdaging. Met het oog op dit tot mijn 72e moeten volhouden heb ik er snel afscheid van genomen. Zeker het tillen van 25k zakken is op latere leeftijd echt niet realistisch.

Voor mij woog daarnaast het lage salaris en de arbeidsomstandigheden er niet tegenop. Ik had erg veel last van de temperatuurverschillen van de hitte van de ovens en de vriezer inlopen.

Mocht het je nog niet zijn opgevallen aan de tekst, dan bij deze: bij mij ontbrak zeker passie. Ik heb geen passie voor het vak en dan is al snel alles een stuk negatiever.

Hier dus een mindere ervaring, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

fleurtjeuh
Berichten: 10550
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Banketbakkers\patissieur (in opleiding) gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-22 09:44

Daar heb ik zeker wat aan, dankjewel!
Ik hoor graag alle verhalen, dat is een stuk realistischer dan alleen de positieve verhalen

Set_Elkol
Berichten: 14874
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:55

Ik ben tot verbazing van velen na gymnasium en een jaar universiteit overgestapt naar mbo 2 brood en banket en daarna niveau 3 banketbakkerij. Ik wilde een praktisch beroep en riep vroeger altijd al dat ik later bakker zou worden.
Mijn eerste stage was bij een broodbakker, 02.30 beginnen, ontzettend interessant maar ook wel zwaar qua slapen en tijden. Mijn tweede stage was bij een banketbakker, en daarna ben ik er een paar jaar blijven werken. Dat begon met 7 uur beginnen maar het bedrijf is enorm gegroeid en door een grote opdrachtgever zijn we langzaam aan gegroeid naar 4 uur beginnen. Dat went wel maar het is ook altijd wel lastig met je sociale leven te combineren.
En over het werk, ik blijf het leuk vinden. Maar voor elke bakker geldt volgens mij dat ze dingen hebben die je leuk vindt of juist niet. Ik vind zelf juist bruidstaarten en garneren met chocolade gepriegel niet leuk, ik maak liever bepaald soort gebakjes of koeken, het minder verfijnde werk. Maar ik heb nooit een moment spijt gehad.
Wat veel mensen over het hoofd zien is het vele schoonmaakwerk, de vloer, de afwas, de machines, overal bloem of chocolade of slagroom, het is zwaar, hele dagen staan en tillen en vooral niet mopperen of klagen want het hoort er gewoon bij, aldus de gemiddelde bakker. De hele maand december en andere feestdagen ontzettend veel overwerken, meer dagen, langere dagen en je kan het echt niet maken om te zeggen dat dat voor jou niet uitkomt zeg maar. Het is gewoon zo. En het is veel herhaling, echt niet elke dag iets anders spannends.
Ik ben gestopt bij de banketbakker vanwege de begintijd en dat ik een relatie kreeg en dat heel vervelend te combineren vond :+ maar dat is persoonlijk, veel mensen combineren het wel met een gezin.

LiannePuthzy

Berichten: 7025
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 10:01

Ik heb geen banketbakkers opleiding gedaan, maar heb wel een jaar lang stage gelopen bij een banketbakker en nog eens 2 maanden stage gelopen bij een andere bakker. Het is inderdaad niet zo dat je de hele dag ontzettend mooi gebak aan het maken bent, maar veel is massaproductie en vrij eentonig werk. Een stagedag zag er bij mij bijvoorbeeld als volgt uit:
06:00-07:30: vlaaien opmaken, dus room of slagroom in vlaaibodems spuiten en hierop vulling leggen (fruit, hazelnootschuim ect)
07:30-09:30 moorkoppen dopen in de chocolade dip
09:30-10:00 pauze
10:00-12:00 bananen soezen dopen in een geel kleurige dip
12:00-12:30lunchpauze
12:30-14:00 chocolaatjes leggen op mokka gebak, hazelnoot gebak ect (alles waar geen slagroom inzit)
14:00-15:00 schoonmaken
Het is dus niet heel spectaculair met de meest mooie taarten maken, maar vooral van hetzelfde, ook de bakkers deden vaak vooral veel hetzelfde