Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
Elanor schreef:Mooie enquete hoor. Heb voor groep 8 hier wel eens een lesmiddag over gedaan. Was hartstikke interessant om te bespreken hoe kinderen hierover dachten (ná lessenserie over Indonesië/Max Havelaar/Japanse bezetting/politionele acties/etc). Ben wel benieuwd wat de tendensen zijn die je terug ziet!
doerakjeg2 schreef:Om nog maar te zwijgen over de West, waar doorgaans nog veel minder over onderwezen wordt op school, hoe Nederland aan Suriname is gekomen bijvoorbeeld, het slavenasiento in de Caraïben etc.Wauw ik heb ontzettend veel reacties gehad via bokt, zoveel dat ik nu ruim genoeg respondenten heb. Ontzettend bedankt iedereen die de enquete heeft ingevuld Ik heb de enquete daarom inmiddels gesloten.
Voor degenen die het interessant vinden, wellicht kom ik er nog op terug wanneer ik de resultaten heb kunnen verwerken.Elanor schreef:Mooie enquete hoor. Heb voor groep 8 hier wel eens een lesmiddag over gedaan. Was hartstikke interessant om te bespreken hoe kinderen hierover dachten (ná lessenserie over Indonesië/Max Havelaar/Japanse bezetting/politionele acties/etc). Ben wel benieuwd wat de tendensen zijn die je terug ziet!
Wat goed dat je hier aandacht aan besteedt, ik weet niet hoe het er inmiddels voorstaat maar uit mijn eigen schooltijd weet ik nog dat dit een heel onderbelicht onderwerp was.
Janine1990 schreef:Dat is een omslag die eigenlijk pas recentelijk in het historisch onderzoek plaats heeft gevonden, de 'bottom up' in plaats van 'top down' benadering van geschiedenis, en geschiedenis van minderheden. Je moet daarnaast ook niet vergeten dat geschiedenis op school niet de ruimte heeft om alles heel uitvoerig te behandelen - zelfs op de universiteit moeten er keuzes gemaakt worden en blijven er belangrijke vraagstukken onder- of onbelicht.Ik weet nog dat mijn eindexamenonderwerpen de VOC (uiteraard de positieve kanten, als er iets negatiefs in die boeken had gestaan had ik het waarschijnlijk wel interessant gevonden, maar dit was praktisch een lofzang) en de 1e WO waren.
Na het zien van 'The Book of Negroes' en ROOTS (2016, niet de oude) vond ik het erg jammer dat we hier eigenlijk niets over hebben geleerd. Naar mijn idee vele malen belangrijker om in te zien hoe je land en cultuur zich hebben gevormd door de geschiedenis heen, dan wat ze hebben gepresteerd (VOC/WIC) en geleden (WOI en WOII).
Mkango schreef:Janine1990 schreef:Dat is een omslag die eigenlijk pas recentelijk in het historisch onderzoek plaats heeft gevonden, de 'bottom up' in plaats van 'top down' benadering van geschiedenis, en geschiedenis van minderheden. Je moet daarnaast ook niet vergeten dat geschiedenis op school niet de ruimte heeft om alles heel uitvoerig te behandelen - zelfs op de universiteit moeten er keuzes gemaakt worden en blijven er belangrijke vraagstukken onder- of onbelicht.Ik weet nog dat mijn eindexamenonderwerpen de VOC (uiteraard de positieve kanten, als er iets negatiefs in die boeken had gestaan had ik het waarschijnlijk wel interessant gevonden, maar dit was praktisch een lofzang) en de 1e WO waren.
Na het zien van 'The Book of Negroes' en ROOTS (2016, niet de oude) vond ik het erg jammer dat we hier eigenlijk niets over hebben geleerd. Naar mijn idee vele malen belangrijker om in te zien hoe je land en cultuur zich hebben gevormd door de geschiedenis heen, dan wat ze hebben gepresteerd (VOC/WIC) en geleden (WOI en WOII).
Wat overigens ook altijd héél erg onderbelicht is geweest in wat we leren over WW I en WW II, is hoeveel mensen uit de koloniën eigenlijk meevochten en een belangrijke rol speelden in die oorlogen. We hebben allemaal het idee van de witte jongens van rond de 20 die voor volk en vaderland het slagveld op gingen en kwamen te overlijden, maar er zijn bijvoorbeeld ook veel Afrikanen op Europees grondgebied gestorven tijdens deze oorlogen. Sommige landen hadden hele regimenten die alleen maar bestonden uit mensen uit gekoloniseerde gebieden.
Janine1990 schreef:Alleen kun je daar geen eenduidig antwoord op geven en ook geen antwoord op geven zonder bronnen, of in jouw woorden: tot in den treuren doorgaan op de betekenis van een propagandaprent, een grafinscriptie, een logboek van Charles Sochet des Touches etc. Zo'n propagandaprent, mits op de juiste manier geanalyseerd, vertelt je immers ook iets over de cultuur van dat moment. Die bronkritiek ligt ten grondslag aan historisch onderzoek en zonder analyse van primair bronmateriaal is er geen gedegen onderzoek.Ik zou het met liefde nog eens willen volgen... En ik begrijp dat er keuzes gemaakt moeten worden....
Maar tot in den treure doorgaan op de betekenis van een propagandaprent vind ik vele malen minder interessant dan wat ons land en cultuur hebben gevormd en wat dit in het buitenland betekent.
En ik denk dat het daarin veel interessanter is om te lezen/leren wat jij in je tweede schrijft, dan al die losse stukken.
Overigens, volgens mij staat er in de nieuwe Quest History ook een heel stuk over koloniaal Nederland in Indonesië. Ik zag iets op FB voorbij komen..
Misschien toch ff halen...