Ik heb een hele leuke uitdaging vind ik zelf

Mijn vriend en ik willen een zorgboerderij gaan beginnen. We hebben nu een schapenfokkerij met een paar honderd schapen, daarnaast zouden we nog koeien willen en tuintjes waar groenten in verbouwd kan worden. We hebben een varken ( komt er nog een bij) we hebben alpaca's en paarden. Ik werk zelf in de gehandicapten zorg en heb al jaren de droom om mijn passie met dieren en mijn werk te combineren.
Mijn ideale plaatje zou dan zijn dat er mensen komen met een verstandelijke beperking of NAH die dan een beetje mee kunnen helpen en daarnaast lekker kunnen ontspannen met de dieren. Graag zou ik die mensen willen koppelen met vrijwilligers die vroeger bijvoorbeeld boer of tuinder zijn geweest. Zo kunnen zij elkaar helpen en wat sociale contacten op doen. Natuurlijk zijn er ook begeleiders in beeld. Het zou leuk zijn om een vrijwillige timmerman te hebben die samen met cliënten wat dingen in elkaar kan timmeren, een winkeltje waar dat verkocht kan worden en kaas en melk en dingen van wol, waar de cliënten zelf aan mee hebben gewerkt.
En dan een plek waar mensen uit een verzorgingshuis of andere eenzame mensen samen kunnen komen voor een kopje koffie en een spelletje kaarten. Hoe mooi is het als wij een ontmoetingsplek kunnen worden waar mensen nieuwe contacten op doen.
We zijn bezig (al jaren) met een vergunning voor een nieuwe (woon)boerderij op eigen grond. De gemeente doet echt al jaren moeilijk en verzint elke keer wel een nieuw punt van kritiek en afwijzing.. Misschien doen ze minder moeilijk over een zorgboerderij. We hebben genoeg land tot onze beschikking (35 hectare) wat ook eigen grond is, dus dat helpt al.
Ik weet dat niet alles haalbaar is wat ik zou willen haha. Maar ik wil toch kijken wat wel haalbaar is, en mensen en dieren met elkaar verbinden.
Wie weet waar ik moet zijn om het allemaal uit te zoeken? En wie heeft hier ervaring mee? Waar ben je tegenaan gelopen?
Ik snap dat er veel bij komt kijken, je je zaken goed op orde moet hebben. Ook qua veiligheid etc. Maar ik weet even niet waar ik moet beginnen