Vleesconsumptie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 19:30

De smaak is ook zoveel beter dan dat van de supermarkt :j

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:11

Ibbel schreef:
Kinke schreef:
tja, zo werkt het dan weer niet. De hele opbrengst van de koe wordt verdeeld over de pakketten. Dus het ligt eraan wat koetje ervan heeft gemaakt :) Het zou leuk zijn als een koe alleen maar bestaat uit biefstuk, maar zo werkt de natuur niet :D


Nee, maar er zijn ook mensen die geen biefstuk lusten en dus juist wel het gehakt en de sukadelappen willen eten. In de supermarkt komt uiteindelijk ook alles op.


De supermarkt koopt in naar de behoefte van de plaatselijke consument. Dus zelfs al zou het kloppen wat je zegt, dan wordt er nog steeds heel veel als afval verwerkt. Het is niet zo dat de ene dit lust en de ander dat, en zo het hele dier een doelgroep vindt. Was het maar waar.

DuoPenotti

Berichten: 29480
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:17

Ik vind biefstuk lekker, maar te duur. Dus koop het niet vaak.

Vroeger meste wij zelf een varken en kippen vet en dat ging dan de vriezer in.
Maar wij lustte niet alle vlees. En dat kreeg de hond dan.
Dus er zaten dan in de diepvries zakjes met kipfilet en ham gelabeld. En zo ook het label hond. Duidelijk toch... Tot een minder bekend persoon in onze diepvries kwam en zich half dood schrok. Die dacht dat wij honden aten :D


Dat was altijd goed vlees op die manier.
Maar nu een deel aan de hond geven te duur als doelgroep :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 20:36

M_D_H schreef:
De dieren worden diervriendelijk gehouden, diervriendelijk getransporteerd en geslacht.


Wat versta jij onder diervriendelijk slachten?

M_D_H schreef:
Het grote verschil daarin is dat die 6.5 kg kip, ook echt 6.5 kg kip is.
En niet het kippenvlees van de supermarkt, waarbij je na het bereiden van een kipfiletje van 100 gram, misschien met geluk nog 40 gram over houd omdat de rest volgespoten is met water en is verdampt.


En dit idd..

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 21:11

Met zo min mogelijk stress voor het dier :j
En het dier moet niet onnodig lijden :n

Dit kan je overigens ook lezen op de website van Grutto.nl :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 04:57

M_D_H schreef:
Met zo min mogelijk stress voor het dier :j
En het dier moet niet onnodig lijden :n

Dit kan je overigens ook lezen op de website van Grutto.nl :o


Niet onnodig lijden? Dus een beetje lijden is niet erg? Als het vermoord wordt lijdt het niet? En een beetje stress ook nietalleen omdat wij willen “genieten” van een stuk dood dier? Vind dat altijd zo een gekke uitspraak.
Elk dier wil leven, geen enkel dier wil dood. Als het dan toch vermoord wordt dan lijdt het toch?
De website van Grutto interesseert me verder eigenlijk niet. Ik word er verdrietig van dat er nog steeds vlees verkocht en gegeten wordt. Er wordt gesproken over varken, koe, kip, alsof het niks is, alsof het niet over echte dieren met gevoelens gaat. Wist je dat een varken behoorlijk slim is? Uit verschillende studies blijkt dat hun cognitieve vaardigheden te vergelijken zijn met die van kinderen van rond de vier jaar. Een varken ervaart extreem veel stress voor het vermoord wordt.
Dus of een dier nou wel of niet “zo min mogelijk lijdt”, wat mij betreft verdient elk dier recht op leven. En zorgen wij mensen ervoor dat vraag en aanbod in stand wordt gehouden. Omwille van het klimaat, de gezondheid, maar ook de liefde voor dieren vind ik het erg krom dat ze nog gegeten worden.
Maar dat is mijn mening.

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:41

En die mening mag je wat mij betreft voor je houden als je hem op deze manier uit en als je wat ik zeg zo uit zijn verband trekt.

Dagahra

Berichten: 881
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:56

De slagerij waar ik ben geweest, gingen zeer respectvol om met de dieren. Ik had had absoluut niet het idee dat ze stress ervaarden. Hooguit 'stress' van dat ze op een nieuwe plek stonden(maar dat zie je bij onze kalveren ook, als ze voor het eerst naar buiten gaan). Voor het schot werd er rustig tegen gepraat en nog een beetje mee gekriebeld.

Dit is ook precies de reden waarom wij onze dieren bij deze slager laten slachten. Maar ook het overige vlees verkopen. De dieren komen uit de omgeving, word weinig mee gesleept etc.

Een een schot, is in mijn ogen diervriendelijker dan inlaten slapen. Ze zijn in 1 klap weg.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 08:59

Ik denk op basis van hoe de reacties hier gaan en inderdaad ook hoe de enquette in elkaar zit, de uitkomst van je onderzoek hoe dan ook niets bij gaat dragen of veranderen.

We hebben namelijk een veel fundamenteler probleem dan het wel of geen vlees eten. Ik zie hier regelmatig reacties voorbij komen waarin mensen eigenlijk bij voorbaat al geïrriteerd zijn door elkaar. Mensen die vlees eten die de veganisten vervelend vinden en andersom. We baseren onze toon en of we iemand aardig vinden enkel op hoe een ander wel of niet leeft, en duiken meteen elkaars verschillen. TS, jouw enquette onderzoekt momenteel niets nieuws en draagt nu eigenlijk enkel bij aan verdeeldheid. Dat is geen verwijt, maar wel iets wat een probleem is. Wat in de hele maatschappij een probleem is.

Het is goed dat we het niet met elkaar eens zijn. Maar er is zo vaak geen conversatie omdat we elkaars verschillen op negatieve wijze zien voordat we common ground vinden. We spreken keer op keer opnieuw ons riedeltje en waarom wij dat vinden uit, en hopen dat men het er opeens op magische wijze mee eens is? We discussieren om het discussieren, niet om een oplossing te zoeken. En dan kan je natuurlijk zeggen: het is niet aan mij om een oplossing te vinden. Maar aan wie is het dan wel? Want op dit moment is er bijna niemand, in de overheid, in de media of waar dan ook die het wel doet.

Laten we onderzoeken hoe we samen verder komen, in plaats van hoe we het fundamenteel oneens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 09:59

Ik schrok afgelopen zaterdag mij een hoedje. Vlaamse en Nederlandse supermarkten gaan Braziliaans vlees bannen. Ik kon enkel denken: Hoe dan? Wat doet dat vlees om te beginnen hier al? Ik spreek nu voor België, maar bij varkens en rundvlees zitten wij met een overproductie van 66%! Hiervan gaat het over meer varkensvlees dan runds. Van kip is 35% voor export. Voor schaap en konijn importeren wij dan weer vlees. Dus wat ligt in godsnaam importvlees in onze rekken te doen? Inzetten op omschakeling naar konijn en lam zodat we daar een volwaardige productie uit komt en de rest afbouwen. En gooi die parken voor konijnen ook maar buiten en geef ze fatsoenlijk plaats.

Ik ben voorstander dat er een maximum komt van wat er mag geproduceerd worden. Varkensboeren roepen dat ze het niet meer kunnen overleven want de prijzen zijn niet hoog genoeg. Maar dat is een logisch gevolg van overproductie. De belg eet elk jaar minder vlees en er is nog 0,0 veranderd op productiegebied. Als wij daar nu eens beginnen. Stoppen met onze runderen naar Afrika te verschepen en daar even snel terug vlees vandaan te halen omdat het goedkoper is dan landelijk gekweekt vlees. Gaat vlees duurder worden? Uiteraard. Maar dat is in mijn ogen enkel maar positief.

Wij kweken overigens ons vlees op kleine schaal zelf. Enkel rund niet. Dat halen wij bij een lokale boer. Onze dieren sterven stressvrij zonder leed. Ja, dat bestaat. Wij kunnen ze benaderen zonder stress. Ze lopen in de weide, wij komen langs met een schietmasker en hop het is klaar. Gewoon terwijl ze aan het eten zijn. We moeten ze niet vasthouden, transporteren etc. Ons vlees is van erg hoge kwaliteit. Soms hebben wij over. Dat verkopen wij dan. Hoe vaak mensen al niet hebben gezegd: Ja maar die prijs willen wij niet betalen. Want daar en daar is het goedkoper. Wij vragen €17 de kilo voor lam. Er zijn mensen die 200 kilometer verder rijden voor lamsvlees uit Ierland aan €10 de kilo. Schiet mij maar lek. Echt.

In mijn ogen is daar de winst te behalen. Lokaal, overproductie tot een minimum proberen krijgen en stoppen met vlees dat echt bizar ver wordt gehaald. Dat zou het milieu pas helpen in mijn ogen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 13:45

@Moestuin : Lam was laatste keer dat ik keek 25 euro/kg in de supermarkt. Ik betaal 5-6/kg (ophaal, slacht en versnijden), maar dat is fok ramlam dat na de ooien gedekt te hebben mijn vriezer in gaat. Al zou ik hem verkocht krijgen, dan beland die ook in de vriezer, dan liever de mijne.

****

Qua aanbod en aantallen slacht zou er eens rap een maximum voor snelheid slachtlijn moeten komen en die stap gewijs naar beneden laten gaan. Zou je op heel veel vlakken winst mee kunnen behalen.

@TS:
Vlees en klimaat verhaal ligt op zijn minst stuk complexer, aantal herkauwers wat vroeger wild was is nu vee. Daar ligt het probleem niet, wel bij fossiele brandstoffen (trekker), vervoer, etc. (Om over houderijsystemen als cafo nog maar te zwijgen.)

En gezond is ook een discussie waar geen eenduidig antwoord op is. Destijds toen de medische wetenschap beetje van de grond kwam, wilden die mensen rap buiten Europa gaan helpen, want de ellende hier moest daar wel nog erger zijn. Bleek een beetje anders, al vonden ze wel dat de enige groep in India? waar diabetes voorkwam de vegetariers waren. Andere 2 groepen kwam het niet voor. En dat de inuit die eigenlijk voornamelijk vet aten geen hartklachten kregen totdat ze toegang kregen tot granen.
Wat we wel zien is dat meer groente (4-5 porties/dag = 400 gram zo ongeveer) en gevarieerde mix ervan inderdaad mensen gezonder en ouder laat worden.

Dat maakt je uitgangspunt voor de enquete op zijn minst problematisch, gezond en beter voor het klimaat is nl nogal situatie kritiek en geen fundamentele waarheid om conclusies op te kunnen baseren.

sterregoud
Berichten: 1842
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 14:04

SusanH schreef:
Ik vond de manier van vragen stellen ook behoorlijk eenzijdig en ben daarom afgehaakt. Er zijn meer redenen om geen of minder vlees te eten, en ook meer redenen om juist wel vlees te eten. Zo zitten er in heel veel vleesververvangers toevoegingen waar ik niet tegen kan.


Ik vond de vraagstelling ook heel eenzijdig. Alsof je alleen maar minder vlees zou willen of moeten eten vanwege het klimaat.
Mijn eerst reden om weinig vlees te eten heeft met dierenwelzijn maken. Zowel dat er minder dieren geslacht hoeven te worden, als dat je voor een beter biologisch stukje kan kiezen, omdat je maar af en toe iets van vlees eet.
En inderdaad veel vleesvervangers bevallen mij niet. Te kunstmatig. Dan liever vervangen door linzen, bonen of een ei

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-21 15:22

Ik heb hem ingevuld, maar had het idee dat er vaak dezelfde vraag werd gesteld, maar dan op een net andere manier. Hoe dan ook, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik eet geen vlees en mijn reden is dierenwelzijn. Klimaat zou voor mij op een tweede plaats komen en gezondheid op de derde. Ik snap dat de keuze nu is gemaakt om de klimaat en gezondheidsreden verder te onderzoeken.

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-21 19:48

De vragenlijst is al erg vaak ingevuld, we zijn vandaag aan de slag gegaan met de resultaten. Invullen is dus niet meer nodig, heel erg bedankt voor iedereen die vanuit hier de vragenlijst heeft ingevuld!

Ik snap de kritiek, helaas is niet alles in dit onderzoek volledig eigen keus geweest aangezien de onderzoeksvragen al gegeven waren en we te maken hebben met een (fictieve) opdrachtgever die zich op bepaalde aspecten richt.
Toch bedankt voor alle reacties hier, er zijn veel interessante dingen benoemd!