Vleesconsumptie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pindakaa7

Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 22:30

Hoi, het is even geleden dat ik op Bokt.nl ben geweest maar ik kan jullie hulp nu goed gebruiken!
Ik zit in het eerste jaar van de opleiding Toegepaste Psychologie en in een groepje zijn wij bezig met een consumentenonderzoek. Het zou supertof zijn als we veel respondenten verzamelen, daarom hoop ik dat jullie deze enquête in willen vullen.

Wij zijn op zoek naar 18+ers die de vragenlijst willen invullen. Het onderzoek gaat over vleesconsumptie en kan zowel door vegetariërs als vleeseters worden ingevuld.
Het kost maximaal 10 minuutjes en is volledig anoniem. Wel moet ik benadrukken dat het belangrijk is om eerlijk te antwoorden, anders hebben wij niks aan de data die we verzamelen. De verzamelde data wordt enkel voor dit onderzoek gebruikt.

Klik op deze link om bij de vragenlijst te komen:
https://www.thesistoolspro.com/survey/j ... 9ca38d8b32

Eventuele op- of aanmerkingen op de vragenlijst mogen gegeven worden in dit topic. De vragen kunnen we niet meer aanpassen maar wellicht kunnen we er iets van leren voor een volgend onderzoek.

Dus mocht je de bovenstaande vragenlijst in willen vullen, heel graag en alvast bedankt!

AlwaysH

Re: Vleesconsumptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:34

Wat moet ik invullen bij vraag 7 als ik überhaupt dus geen vlees eet? :P

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:36

Leuke vragen, zette mij ook weer even aan het denken over mijn priotiteiten ;)

Overigens ben ik er een die relatief vaak (5 dagen per week) vlees eet maar dan vaak in erg kleine hoeveelheden. Dat soort nuances zouden ook nog uit kunnen maken in deze vraagstelling afhankelijk van welke gegevens jullie gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 16-12-21 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:37

Ik vind de enquete iets te veel gericht op vleeseters. Ik zou als vegetarier liever af en toe 'nvt' willen invullen of iets in die richting.
Verder vind ik dat er wel erg veel dubbele vragen tussen zitten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:41

8nnemiek schreef:
Ik vind de enquete iets te veel gericht op vleeseters. Ik zou als vegetarier liever af en toe 'nvt' willen invullen of iets in die richting.
Verder vind ik dat er wel erg veel dubbele vragen tussen zitten.

Dat inderdaad, want ik kan nu eigenlijk geen juist antwoord bij 7 invullen.

edit; Oh, zie nu dat 'ie door gaat als je er op klikt. Dus ka hem wel goed toelichten!

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 22:42

AlwaysH schreef:
Wat moet ik invullen bij vraag 7 als ik überhaupt dus geen vlees eet? :P

Goed dat je het aangeeft, dat had duidelijker gekunt inderdaad.
Als je op 'nee' klikt klappen er twee antwoordmogelijkheden open waar je uit kunt kiezen.

Bedankt voor het invullen en de reacties tot nu toe!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:48

Ik ben afgehaakt, ik vond het te sturend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:49

Ik heb hem geprobeerd in te vullen, maar weggeklikt want irriteer me aan de vragen :+ .

Ik bepaal zelf of ik vlees eet ter verbetering van het klimaat; eens. Maar ik vind bijvoorbeeld wel dat het ook voor ons bepaald zou mogen worden in het belang van ons klimaat/gezondheid etc.
Verder idd erg gericht op vleeseters en veel dezelfde vragen..

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:50

Ik mis vooral vragen over dierenwelzijn. Voor mij is dat verreweg de belangrijkste reden om minder vlees te eten.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:50

Erg veel dubbele vragen. De laatste pagina heb ik bijna alles `neutraal` ingevuld.
Ik ben vegetarier voor mezelf en voor de dieren, niet zo zeer voor klimaat of gezondheid en wat anderen willen doen moeten ze zelf weten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:52

Jup en herhalend. + geen waar komt het vlees vandaan (grotendeels eigen fok en slacht hier bv).

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:54

Sorry, ik heb hem weg geklikt.
Ik vind sommige vragen met bijbehorende antwoorden erg onduidelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:58

Ik vond sommige vragen wel heel erg veel op elkaar lijken.
Daardoor haakte ik bijna af maar heb hem toch ingevuld.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:58

nine1987 schreef:

Eens en veel vragen vond ik dubbel. Ik ben dus ook gestopt met invullen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:02

Ik weet niet zo goed wat ik in moet vullen bij de eerste vragen over vlees eten, als vegetariër.
Wat moet ik antwoord op vragen of ik me schuldig voel als ik toch vlees eet (klimaatvragen). Oneens, want ik eet geen vlees, of neutraal, want de vraag is voor mij niet van toepassing.

Mijn reden om geen vlees te eten heeft niet met klimaat te maken. Is een mooie bijkomstigheid. Maar toen ik stopte met vlees eten, was dat nog helemaal geen issue. Dan zijn de vragen wat raar om te beantwoorden.

Je mag de vragen zeker niet meer aanpassen? Als dat wel mag, is een antwoord als nvt handig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:04

Afgehaakt. Kreeg de kriebels van de vragen

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:05

Vragen waren teveel op vleeseters gebaseerd maar helemaal niet op dierenleed in de industrie!
Milieu en gezondheid op zich goed idee erbij maar vraagstelling is verkeerd.
Keuzes waren niet goed te maken bij veel vragen!
Laatst bijgewerkt door kally op 16-12-21 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:06

C_arola schreef:
nine1987 schreef:

Eens en veel vragen vond ik dubbel. Ik ben dus ook gestopt met invullen.

Mee eens. Ben ook gestopt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:13

Ik heb hem ingevuld, maar ik vond het erg gericht op "ik zou minder vlees moeten gaan eten" en dat vind ik flauwekul. Maar goed..eerlijk ingevuld, hopelijk kun je er iets mee.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:16

Ingevuld. Ik vond hem dan wel weer makkelijk in te vullen. Wellicht omdat ik precies in het straatje val (regelmatig vlees eten en dit willen verminderen). Al miste ik in de stellingen af en toe wel de 'niet van toepassing'.

En inderdaad mis ik in de stellingen enkele redenen waarom men minder vlees wil eten. Ik weet niet of jullie bewust voor klimaat en gezondheid hebben gekozen. Maar voor mij speelt dierenwelzijn een pak zwaarder dan gezondheid bij dit onderwerp.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-21 23:16

Bedankt voor de reacties!

Het klopt inderdaad dat er veel redenen om minder vlees te eten niet worden bevraagd, ons onderzoek richt zich specifiek op klimaat en gezondheid. Maar goed om te weten dat dat wel als storend wordt ervaren.

Voor degene die de vragen te sturend vinden, zit dat hem in de vraagstelling of in de richting van het onderwerp (klimaat/gezondheid)?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:19

Je hebt veel dezelfde vragen of vrijwel dezelfde vragen in de lijst zitten. Ook lijkt het wel alsof ik mij moet schamen voor het feit dat ik vlees eet en hier per direct mee moet stoppen, dit voor het klimaat,gezondheid etc.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:20

Ik vind hem inderdaad erg sturend naar "je moet minder vlees eten anders ben je een slecht mens en geef je niets om de wereld, en mag alles maar dood", om het even grof te zeggen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:21

Ik weet niet wat jullie onderzoeksvraag is. Maar gelet op de enquete ga ik uit van iets als 'wat zijn beweegredenen voor vleeseters om minder vlees te eten' of 'hoe kunnen we vleeseters overtuigen minder vlees te eten'.

Als dat zo is... Dan klopt mijn beeld van het doel van de enquete. En dat vond ik het sturende.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:29

robert45 schreef:
Je hebt veel dezelfde vragen of vrijwel dezelfde vragen in de lijst zitten. Ook lijkt het wel alsof ik mij moet schamen voor het feit dat ik vlees eet en hier per direct mee moet stoppen, dit voor het klimaat,gezondheid etc.

Dit gevoel krijg ik er ook bij....

Daarnaast bepaal ik zélf wel wat en hoe ik zorg voor het klimaat.

Geen kinderen op de wereld zetten is dáár één van......

Kwa gezondheid: ik ben van mening dat vlees echt wel gezond is, en zéker belangrijk om aan voldoende eiwitten en specifieke vitamines/ mineralen/ sporenelementen te komen, daarnaast lust ik zéér weinig eiwitvervangers.

Terwijl het onderzoek de richting op duwt dat vlees ongezond zou zijn.