Arbeidsongeschiktheidsverzekering ZZP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Arbeidsongeschiktheidsverzekering ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:18

Allereerst: Jaa ik ga na mijn vakantie sowieso naar een adviseur :D

Vorige week heb ik op mijn werk mijn ontslag ingediend omdat ik voor mezelf ga beginnen. Ik heb een financiële achtergrond dus boekhouding ed is allemaal niet zo spannend. Pensioen ga ik later nog eens naar kijken, zet eerst vooral genoeg geld opzij en begin eventueel extra af te lossen op hypotheek.

Maar een AOV is natuurlijk wel belangrijk en hier is meteen ook zoveel mogelijk dat ik door de bomen het bos nog niet helemaal niet :D Dus ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen, waar liep je tegenaan, hoe lang was je wachttijd tot acceptatie? Heb je het zelf geregeld of via een tussenpersoon?

Eventuele andere tips en tricks zijn natuurlijk ook welkom :D

Prairy

Re: Arbeidsongeschiktheidsverzekering ZZP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:21

Een AOV is echt rete duur. Check eens het tulpenfonds of iets dat hetzelfde doet (=anoniem) , of wellicht een broodfonds (ken je elkaar).

Vele malen goedkoper. Wel even de voorwaarden checken voor uitbetaling etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:23

Ja natuurlijk is dat duur, ze moeten ook flink uitkeren mocht je onverhoopt ziek worden :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:25

Ik zou gewoon 2 spaarrekeningen erbij nemen 1 voor pensioen en 1 voor arbeidsongeschiktheid. Het blijft een lastige kwestie want stel je raakt binnen een jaar onverwacht arbeidsongeschikt, maar je moet wel heel goed verdienen als zzper om zo'n verzekering af te sluiten. Gezondheid blijft natuurlijk deels een gok net als sluit je een dure of goedkope zorgverzekering af tenzij je al weet dat je medische problemen hebt.

Een spaarrekening zal niet je leven kunnen dekken, maar de kans dat je nooit meer kunt werken is niet zo heel groot, maar de kans bestaat uiteraard wel.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:32

Een AOV moet je volgens mij via een tussenpersoon regelen. Ze vragen je een aantal jaar medische geschiedenis en op grond daarvan kun je goedgekeurd of afgekeurd worden.

Een tussenpersoon kan je hier meer over vertellen. Nooit meteen officieel aanvragen maar eerst informeren: als je afgekeurd wordt dan nemen andere partijen je ook niet meer aan.

Laatste optie is de AOV via het UWV maar die is reteduur. :)

Houd er rekening mee dat ze je medische geschiedenis heel scherp natrekken. Wat dat betreft zijn ze vergelijkbaar met paardenverzekeringen. Als ze af kunnen keuren om niet uit te betalen zullen ze dat ook zeker doen...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:32

Ben je kostwinner?ben je alleen?
Als je een van tweeverdieners bent kan je sparen overwegen ipv verzekeren. De premies zijn bijna niet op te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:34

rien10 schreef:
Ben je kostwinner?ben je alleen?
Als je een van tweeverdieners bent kan je sparen overwegen ipv verzekeren. De premies zijn bijna niet op te brengen.

Ik ben alleen, vandaar dat ik het dus wel belangrijk vind om hiervoor verzekerd te zijn :j

@Upendo, dat is dus wel een vraag waard, heb wel een medisch dossier namelijk met 2x OK in de afgelopen 3 jaar :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:36

En er zitten ook allerlei haken en ogen aan zoals dat sommige pas uitkeren na bijvoorbeeld 3 of 6 maanden (of eerder maar dan nog veel duurder) maar hoe vaak komt het voor dat je zolang uit de running bent?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:36

Ik heb een AOV bij Allianz. Wachttijd 4 weken. Ik heb ong. 70% van het bruto bedrag wat ik mezelf maandelijks uitkeer verzekerd. Aangezien ik personeel heb lopen mijn inkomsten, ook als ik ziek ben, nog wel door. Qua acceptatie zijn wel wat dingen uitgesloten, bijv blessures aan mijn linkerpols en ik geloof ook KNO ellende. Maar ik verwacht niet dat ik daardoor ooit mijn werk langdurig niet kan uitvoeren.
Ik heb de AOV destijds afgesloten via een tussenpersoon. Dat kantoor werd toen overgenomen en daarna zou ik ineens maandelijks €25 moeten gaan betalen om de polis te laten beheren :roll:. Ik heb hem toen om laten zetten naar een polis in eigen beheer.

Als je verdere vragen hebt, stuur me gerust een PB.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:41

Ik betaal 190 euro per maand, en bij ziekte of zwangerschap krijg ik per direct 2500 per maand uitgekeerd, dus geen wachttijd.
Is via een tussenpersoon gegaan en was binnen 3 dagen geaccepteerd. In geval van blijvende ongeschiktheid voor dit werk heb ik aangegeven dat ik opensta voor elk ander werk dan ook. Ik ben verder kerngezond en mijn werk is verder niet gevaarlijk ofzo.

Ik vind 190 per maand niet duur.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 26-07-21 09:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:42

Ik lees mee, ik ben ook voor mijzelf begonnen (fotograaf) en zat ook al te kijken naar een AOV. Maar idd mega duur en ik verdien nog niet veel dus dat is eigenlijk niet te doen. Dat er medisch naar je gekeken gaat worden wist ik niet eens. :\ Ik mankeer wel wat maar daar kan ik eigenlijk altijd wel mee fotograferen.

Las wel dat het vanaf 2024 verplicht gaat worden?

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:51

Check insify.nl eens! Zij regelen je AOV en zijn veelal een stuk goedkoper dan via tussenpersoon.

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:57

Een AVO is wel prettig inderdaad. Ik ben uiteindelijk ook bij Insify terecht gekomen. Ik was al eerder zelfstandige, dus wist precies wat ik nodig had.
De kosten zijn relatief hoog als je nog geen goed inkomen hebt. Kijk wat je nodig hebt en of je dmv een spaarpotje de eerste paar maanden zelf zou kunnen overbruggen, scheelt ook in de premie.

Ik betaal 155 per maand, en ben voor 3000 per maand verzekerd, dus 3000 uitgekeerd (netto), wel met 3 maanden wachttijd, ik heb een flinke spaarpot staan. Deze heb ik in de eerste maanden direct opgebouwd, zodat ik minimaal tussen de 3 en 6 maanden kan overbruggen. Ook voor het geval ik geen opdracht zou hebben.

Kijk ook even wanneer je de belasting wilt betalen, ik betaal de ingelegde premie, zonder deze af te trekken van de omzet, maar dat kan wel, heeft alleen consequenties voor de uitkering.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:09

Wij hebben er een bij de Amersfoortse voor mijn man. Wij betalen er flink aan maar zijn ook goed verzekerd. Hebben er gelukkig nog geen gebruik van hoeven maken.
Wij krijgen wel een korting omdat de zorgverzekering er aan gekoppeld is. Mocht mijn man iets krijgen waarvoor hij geopereerd moet worden bijv ondersteunen ze daarin dat het sneller gaat. Ik ben tot nu dik tevreden.

overigens mensen die opperen bouw een spaarpotje op.. Kun je zeker doen maar wat als er naar 2 maanden al wat gebeurt dat is die spaarpot nooit zo groot om de rest van je leven door te komen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:12

netjuh6 schreef:
overigens mensen die opperen bouw een spaarpotje op.. Kun je zeker doen maar wat als er naar 2 maanden al wat gebeurt dat is die spaarpot nooit zo groot om de rest van je leven door te komen.

Wat wel scheelt is als je zelf een potje opbouwt waarmee je een half tot een heel jaar zou kunnen overbruggen. Dat scheelt in premie maar ook als je tijdelijk even geen werk hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:14

Het blijft natuurlijk een gok om het niet af te sluiten, je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:15

moonsparkle schreef:
Het blijft natuurlijk een gok om het niet af te sluiten, je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd

Laat dat nou precies de hele clou van verzekeren zijn :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:20

Relaxed schreef:
moonsparkle schreef:

Laat dat nou precies de hele clou van verzekeren zijn :')

Ja en dan gaat het toch over zo'n 2280 per jaar (als ik die 190 die ik las aan hou)

Het lastige is ook dat er natuurlijk meer kosten bij komen kijken als zzper dus waar 190 misschien niet heel hoog klinkt ben je er dan natuurlijk nog niet qua kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:26

Je weet helemaal niet wat ik ga doen en tegen wat voor tarieven.. :') En kosten? Do tell ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:26

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:29

Iets wat ook goed is om naar te kijken is pensioenvoorziening. Dit is niet meer zo eenvoudig, aangezien een verzekering bij leven (pensioenvoorziening) bijna een negatieve opbrengst heeft. Ik vond dit een lastiger vraagstuk.

Ik was ook te laat voor UWV, maar nadeel vind ik ook dat je maar een beperkt bedrag kan verzekeren

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:30

Relaxed schreef:
Je weet helemaal niet wat ik ga doen en tegen wat voor tarieven.. :') En kosten? Do tell ;)

Dat ligt natuurlijk helemaal aan wat voor bedrijf je begint, of je de boekhouding/belasting zelf kunt doen, of er investeringen nodig zijn, of er andere verzekeringen nodig zijn bijvoorbeeld voor spullen die gestolen kunnen worden. Sowieso inkomstenbelasting en omzet belasting. Pensioen en dus een potje om een tijd op te vangen van minder werk /ziek zijn etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:30

Bo_San schreef:
Een AVO is wel prettig inderdaad. Ik ben uiteindelijk ook bij Insify terecht gekomen. Ik was al eerder zelfstandige, dus wist precies wat ik nodig had.
De kosten zijn relatief hoog als je nog geen goed inkomen hebt. Kijk wat je nodig hebt en of je dmv een spaarpotje de eerste paar maanden zelf zou kunnen overbruggen, scheelt ook in de premie.

Ik betaal 155 per maand, en ben voor 3000 per maand verzekerd, dus 3000 uitgekeerd (netto), wel met 3 maanden wachttijd, ik heb een flinke spaarpot staan. Deze heb ik in de eerste maanden direct opgebouwd, zodat ik minimaal tussen de 3 en 6 maanden kan overbruggen. Ook voor het geval ik geen opdracht zou hebben.

Kijk ook even wanneer je de belasting wilt betalen, ik betaal de ingelegde premie, zonder deze af te trekken van de omzet, maar dat kan wel, heeft alleen consequenties voor de uitkering.

Is dit het bruto netto verhaal? Dat als je premie aftrekt ook je uitkering bruto wordt?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:33

Ik heb er een afgesloten bij de Amersfoortse, heeft wel een hele poos geduurd voordat alles rond was, bijna 3 maanden. Had eerst een aanvraag gedaan bij een andere, maar ze wilden je hele medische geschiedenis en legden overal zout op. De eerste wilde me accepteren maar sloot wel mijn rug en alles wat daar aan vast zit uit :Y), omdat ik 6 jaar geleden een keer iets aan mijn rug gehad heb . Daar had ik niet zoveel aan, wil de verzekering juist voor als ik van mijn paard donder en mijn rug breek :+ . Nog een aanvraag gedaan, zelfde medische achtergrond gegeven en die deden niet zo moeilijk. Omdat ik relatief jong ben vallen de kosten ook mee voor mij, loopt wel op over de jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:35

Bo_San schreef:
Iets wat ook goed is om naar te kijken is pensioenvoorziening. Dit is niet meer zo eenvoudig, aangezien een verzekering bij leven (pensioenvoorziening) bijna een negatieve opbrengst heeft. Ik vond dit een lastiger vraagstuk.

Ik was ook te laat voor UWV, maar nadeel vind ik ook dat je maar een beperkt bedrag kan verzekeren

Hoezo was je te laat voor UWV? Voor mij misschien juist wel prettig om eerst snel verzekerd te zijn zonder moeilijk gedoe en dan later rustig kunnen bekijken wat ik voor de langere termijn wil verzekeren.