Medewerker steriele medische hulpmiddelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Medewerker steriele medische hulpmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 16:22

Ik was benieuwd of er mensen zijn die werken als medewerker steriele medische hulpmiddelen, in het ziekenhuis?

Van 1 bokker weet ik het, maar misschien zijn er meer die er ook wat over willen vertellen?

Maureen95

Re: Medewerker steriele medische hulpmiddelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:24

Wat grappig. Mijn collega heeft net deze week te horen gekregen dat ze hiervoor is aangenomen bij het ziekenhuis :D Ik volg even mee want ben wel benieuwd wat het precies inhoudt!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 16:51

Wat leuk! Als leer plek?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:52

Ja klopt!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:34

Ik werk er niet maar kom vanuit mijn functie wel regelmatig op de afdeling.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 11:10

Niemand verder?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:17

Ik werk op een CSA in een ziekenhuis. Wat wil je weten?
De opleiding is best leuk, niet te ingewikkeld en goed te combineren met het werk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 11:32

Ben vooral benieuwd naar ervaringen, wat vind je leuk aan het werk. Wat is wellicht minder.
Hoe beviel de opleiding zelf, waar heb je die gevolgd?
Is er veel werkgelegenheid?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 11:50

Ik zag hier laatst super toevallig een vacature van voorbij komen. Daarvoor nog nooit van gehoord.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:03

Muze schreef:
Ben vooral benieuwd naar ervaringen, wat vind je leuk aan het werk. Wat is wellicht minder.
Hoe beviel de opleiding zelf, waar heb je die gevolgd?
Is er veel werkgelegenheid?

Wat ik leuk vind (maar per werkplek erg verschilt):
Nauwe samenwerking met de operatiekamers. Ik vind dat wel interessant, je mag daar veel meekijken en vanalles vragen.
Ik vind het technische gedeelte van het instrumentarium en de machines wel boeiend.
Er zijn altijd wel spoedjes en problemen om opgelost te worden. Dus geen dag is hetzelfde, ondanks dat de werkzaamheden wel op hetzelfde neerkomen.
Het salaris is best oké.

Wat ik zelf minder leuk vind: ik heb wat chronische gezondheidsproblemen. Bepaalde taken op de CSA zijn voor mij fysiek zwaar. Tillen, veel dezelfde polsbewegingen etc.
Het werk is niet heel spannend, en na de opleiding + evt scopen cursus, is er niet veel bijscholing om je te ontwikkelen.
De werkdruk kan hoog zijn. Soms komt er een boze ok assistent binnen stampen omdat ze a la minute een set steriel nodig hebben. Daar moet je tegen kunnen.

De opleiding zelf vind ik leuk, ik heb ervaring met Zwolle (Deltion). Leuke klas, leuke docenten, stof is interessant en niet te moeilijk. 1 dag per week school, 3 dagen werken.

De werkgelegenheid is goed! Je kunt in ziekenhuizen, sterilisatie bedrijven, privéklinieken, etc aan het werk. In ziekenhuizen is een tekort aan MSMH'ers.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:09

Ik ben al 20 jaar Medewerker Steriele Medische Hulpmiddelen en tevens praktijkopleider. Het is een erg afwisselende baan. Geen dag is hetzelfde, je bent namelijk afhankelijk van het aanbod aan operaties op de OK en kleine ingrepen van de poliklinieken. Je reinigd, desinfecteerd en steriliseerd het instrumentarium. Daarnaast reinigen wij ook flexibele scopen en zetten wij alles klaar voor operaties op de OK. Ik heb de opleiding nog gevolgd bij de LOI. Maar tegenwoordig is het een 2-jarige MBO-3 opleiding. Er zijn 3 plaatsen in Nederland waar deze is te volgen, Eindhoven , Leiden en Zwolle. Je zal eerst moeten solliciteren bij een ziekenhuis, je hebt namelijk een werkplek nodig om deze BBL opleiding te volgen. Er is op dit moment veel werkgelegenheid, alleen heeft ieder ziekenhuis maar 1 of enkele opleidingsplaatsen per jaar. https://www.summacollege.nl/opleidingen ... delen-(bbl) hier vind je info over de opleiding in Eindhoven. https://sterilisatievereniging.nl/ dit is de site van onze beroepsvereniging. Als je nog vragen hebt stel ze gerust!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:14

Ik werk er niet mee maar ik ben wel medeverantwoordelijk voor de markt-toelatingsdokumenten van zulke produkten en ken daarmee alle eissen (en haken en ogen) die er mee te maken hebben.
De komende tijd zullen er naar verwachting veel banen in die richting vrij komen (vooral ook in kwaliteitsmanagenent) omdat er recent een nieuwe wet ingegaan is en ziekenhuizen (en tandartsen) nu intensiever gecontrolleerd worden.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:02

Zelf werk ik er niet, maar ik haal hier op het Ziekenhuis wel vaak de CSA karren van SteriNoord leeg waar instrumenten in zitten die gebruikt worden bij operaties/behandelingen. Deze instrumenten zitten meestal in 'casettes' of zijn verpakt. Het is een mooi systeem, met QR codes om de instrumenten in en uit te checken etc.
Ook desinfecteer ik wel eens scopen en andere materialen, die in speciale machines gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:05

Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar voor mij helaas fysiek ook te zwaar.
Als beveiliger in een ziekenhuis had ik er verder alleen maar mee te maken als we ze buiten reguliere werktijd op moesten roepen. Dat komt dus ook voor :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 13:07

DuoPenotti schreef:
Ik heb er zelf ook naar gekeken, maar voor mij helaas fysiek ook te zwaar.
Als beveiliger in een ziekenhuis had ik er verder alleen maar mee te maken als we ze buiten reguliere werktijd op moesten roepen. Dat komt dus ook voor :)

Kan me inderdaad voorstellen dat er misschien bereikbaarheid diensten gedraaid moeten worden ivm spoed operaties of dergelijke?

Ja lichamelijk, ik begreep dat het veel staan is.
Maar niet heel extreem zwaar tillen/ duwen/ trekken?
Zoals bijvoorbeeld echt in de zorg met patiënten? ( omdraaien, ondersteunen, zware bedden of rolstoelen duwen.. ik noem maar iets).

Wellicht weet iemand of er mogelijkheden bestaan tot een dienst ergens meekijken?

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:35

Je kan een ziekenhuis in je omgeving benaderen. Als je aangeeft dat je geïnteresseerd bent in het vak, maar graag wil zien wat het werkelijk inhoud, is er vaak wel de mogelijkheid om mee te kijken. Nu met de Corona maatregelen is dat wel iets lastiger.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:37

Waar ik werk, worden in het weekend en 's nachts bereikbaarheidsdiensten gedraaid. In de weekenden wordt je eigenlijk altijd wel één of meerdere keren gebeld. Nachten eigenlijk nooit.

Het fysiek zware aan het werk is veel staan. Maar ook bijvoorbeeld zware netten tillen en transporteren. Ik heb vroeger in de patiëntenzorg gewerkt, en vind mijn huidige werk absoluut minder zwaar. Maar voor mensen met lichamelijke klachten kan het wel zwaar zijn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:04

Ik heb na een blessure wel soms last van m’n arm met zware stal of weide mesten ( dus echt optillen herhaaldelijk van een volle schep stront of het duwen en trekken van een hele volle kruiwagen ).
Tillen gaat goed en staan ook.

Joe moet ik een bereikbaarheidsdienst voor me zien?
Want eigenlijk kan je zelf die dag niet veel doen toch, omdat je bereikbaar moet zijn?

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:30

Djini schreef:
Waar ik werk, worden in het weekend en 's nachts bereikbaarheidsdiensten gedraaid. In de weekenden wordt je eigenlijk altijd wel één of meerdere keren gebeld. Nachten eigenlijk nooit.

Het fysiek zware aan het werk is veel staan. Maar ook bijvoorbeeld zware netten tillen en transporteren. Ik heb vroeger in de patiëntenzorg gewerkt, en vind mijn huidige werk absoluut minder zwaar. Maar voor mensen met lichamelijke klachten kan het wel zwaar zijn.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten.

Je moet bij de bereikbaarheidsdiensten inderdaad direct kunnen gaan werken, maar je hoeft er ook niet binnen een half uur te staan, bij ons tenminste. Daar moet je een beetje rekening mee houden. Ik ga bv wel paardrijden, maar niet naar wedstrijd. En ik ga gewoon naar een verjaardag of vrienden, maar bv niet naar een restaurant. Zou zonde zijn als je met het voorgerecht al opgeroepen wordt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 17:28

Ah ha dat begrijp ik. En dan krijg je betaald als je moet komen voor de uren die je dan werkt?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 13:22

Muze schreef:
Ah ha dat begrijp ik. En dan krijg je betaald als je moet komen voor de uren die je dan werkt?

Mijn werkgever betaalt de gewerkte uren uit, en je krijgt het aantal gewerkte uren of een percentage van de uren die je beschikbaar was in tijd terug. Maar dit is niet in alle bedrijven zo geregeld.