Hoeveel verlof mogen ze afschrijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Hoeveel verlof mogen ze afschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 11:32

Ik zit in de ziektewet maar ben wel aanwezig op werk, inmiddels 4 uur waarvan de helft AT en toentertijd 3 uur volledig AT. Ik had 3 weken verlof opgenomen en ze hebben ook mijn ziekte uren omgezet naar verlof waardoor er dus elke dag 9 uur verlof is afgeschreven. Ik zit nu nog steeds in de ziektewet met dezelfde klachten en opbouwend.

Mag mijn werkgever zoveel verlof uren afschrijven als ik maar 3 uur die dagen aanwezig zou zijn? Ben niet naar het buitenland gegaan ofzo, moest voor verbouwing thuis zijn.

Het gaat om totaal 66,5 uur die teveel zou afgeschreven zijn uitgaande van dat ik maar voor 3 uur verlof zou moeten krijgen. Wie kan mij helpen?

ogidni

Re: Hoeveel verlof mogen ze afschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:36

Het ligt er aan onder welke CAO je valt maar er mag na een bepaalde tijd ziek zijn inderdaad volledig verlof afgeschreven worden. In de zorg is dat dacht ik na een half jaar ziek zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 11:38

Ik ben nooit echt volledig uitgevallen en thuis gezeten, stond sinds 21-11 op ziek maar ben wel altijd naar werk gegaan met wellicht tussendoor 1 of 2 weken niet door volledig uitval. Ik mag mij per dag afmelden als het niet gaat en dan sta ik wel volledig op ziek. Ik werk in de luchthaven beveiliging. Dit gaat om de periodes tot 27-05, daarna gaat het waarschijnlijk ook nog even door,

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:40

welke cao is dat?

Emj_23

Je bouwt toch ook volledige verlofdagen op terwijl je ziek bent? Dan schrijven ze ze ook af als je op vakantie gaat. Althans, in mijn cao is dat zo. En dat vind ik ook wel zo eerlijk.

carika

Zou je op een normale werkdag als je niet in de ziektewet zit, 9uur werken?
Heb je een contract met een vast aantal uren?
Als beide ja is, vind ik het logisch dat je werkgever voor werkdagen die jij vrij neemt het volle aantal vakantieuren rekent. Je bouwt immers ook vakantieuren op over die 9uur ook al werk je minder omdat je in de ziektewet zit.

Maar ik ben geen expert en ben benieuwd wat die zeggen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:41

https://www.arbeidsrechter.nl/ziekte-zi ... ektedagen/

Citaat:
Indien een medewerker die deels werkt en deels ziek is vakantie wil opnemen, dan geldt het volgende:

Als een werknemer gedeeltelijk werkt en vakantie opneemt, dan staat daar tegenover dat de werknemer onverkort (volledig) vakantiedagen opneemt (en dus niet alleen over de gewerkte tijd). In dat geval wordt 100 % van het loon betaald.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:42

Laatst bijgewerkt door Merel___ op 26-06-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 11:43

Ze houden alleen dus wel 10% (of meer) van mijn salaris in omdat ik nu langer dan 6 maanden deels in de ziektewet zit. Speelt dat ook een rol? Als ik trouwens verlof neem voor een aparte dag word er de ene X wel 3 uur verlof afgeschreven en de andere keer de hele dag.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 26-06-21 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:43

Ik zou het even goed nakijken in je CAO. Volgens mij is dit jaren geleden ingeregeld om onder andere de stuwmeren aan verlof te voorkomen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:44

Zoals ik het lees moeten ze voor de dagen dat je 100% verlof hebt opgenomen, ook 100% uitbetaald krijgen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:45

Emj_23 schreef:
Je bouwt toch ook volledige verlofdagen op terwijl je ziek bent? Dan schrijven ze ze ook af als je op vakantie gaat. Althans, in mijn cao is dat zo. En dat vind ik ook wel zo eerlijk.

Dit is waarschijnlijk wat er achter zit. Herken ik zo ook bij mijn werkgever.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:45

Wat een rare vraag..je krijgt toch ook gewoon je uren betaalt van je baas dat je op zijn kosten ziek thuis zit. Dan zegt hij toch ook niet: je bent er maar drie uur dus ik betaal je maar drie uur..
Zou lekker zijn als het zo werkte, dan ging iedereen ziek thuis zitten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 11:49

Sunnda schreef:
Wat een rare vraag..je krijgt toch ook gewoon je uren betaalt van je baas dat je op zijn kosten ziek thuis zit. Dan zegt hij toch ook niet: je bent er maar drie uur dus ik betaal je maar drie uur..

We hebben het hier niet over zwart verzuim maar verzuim volledig onderbouwd. Dus nee, dan ging iedereen ziek thuis zitten schiet bij mij even het verkeerde keelgat in.

Het is helemaal geen gekke vraag omdat ik in principe alleen verlof wil voor de uren dat ik aanwezig zou moeten zijn. De rest zou ik vooralsnog op ziek staan vanuit mijn beleving omdat ik niet opeens weer beter ben. Nogal logisch dat je het dan afvraagt. Sowieso heeft werk mij meerdere keren benadeeld door mijn reiskosten niet uit te betalen, wat ook in de honderden euro’s opliep ( ik rijd 110 km per dag voor werk)

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 11:56

Sunnda schreef:

Nou nou, beetje respectvoller mag ook wel. Niet iedereen weet precies hoe het zit rondom ziekte en verlof.

@TS, in principe zit het zo:
Neemt de werknemer vakantie op tijdens zijn ziekte? Dan betaalt de werkgever meestal 100 procent van het loon in plaats van het minimum van 70% tijdens ziekte. Daarnaast ben je gedurende jouw verlof vrijgesteld van reïntegratieverplichtingen. (Zie linkjes hierboven)

Over dat jouw werkgever de ene keer 3 uur af schrijft en een andere keer de hele dag: was je die dagen wel de hele dag vrij, of maar een halve dag? Als je de hele dag vrij nam, dan wordr er in principe ook een hele dag afgeschreven. Je moet voor die dag wel 100% doorbetaald worden (i.p.v. 90% op jouw ziektedagen), omdat je ook '100%' verlof opneemt.

Samengevat: je bouwt tijdens ziekte 100% verlof op, wat betekent dat je dit ook 100% opneemt als je verlof wil en je dient op die verlofdagen 100% doorbetaald te worden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 12:02

Ik sta dan de rest van de dag op ziek als ik die uren verlof opneem. Maar heb het dus ook vaak gedaan met afmelden dat ik door ziekte naar huis ga.

Ik kan in de cao niks vinden over het aantal verlof uren wat word afgeschreven. Dit is het enige wat ik kan vinden;

5. Als je arbeidsongeschikt bent en vakantie wilt nemen
Ook als je arbeidsongeschikt bent neem je vakantie op als je bedrijfsarts of arbo-arts bepaalt dat de vakantie je helpt om beter te worden. Of om uit te rusten van je werk.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:04

Emj_23 schreef:

Bij ons net zo.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:10

Het gaat sowieso niet zo zijn dat als je bv half jaar ziekgemeld staat en dus maar 3 uur verlof per keer hoeft op te nemen dat je tov je collega's nog andere helft van het jaar verhoudingsgewijs heel veel uren over hebt en die nog kan opmaken.

Je ziekte uren heb je als vervanging van werkuren, als je vrij vraagt zul je die uren door verlof moeten inlossen.

Het zijn geen 'vrije' uren die je ivm ziek zijn toch al vrij hebt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:11

Ook als je ziek bent bouw je volledige vakantie uren op, daarom worden ze ook volledig afgeschreven op het totaal aantal uur dat je in dienst bent. Anders zouden er wel hele scheve verhoudingen ontstaan ten opzichte van je collega's.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:18

Rennie89 schreef:
Ik sta dan de rest van de dag op ziek als ik die uren verlof opneem. Maar heb het dus ook vaak gedaan met afmelden dat ik door ziekte naar huis ga.

Ik kan in de cao niks vinden over het aantal verlof uren wat word afgeschreven. Dit is het enige wat ik kan vinden;

5. Als je arbeidsongeschikt bent en vakantie wilt nemen
Ook als je arbeidsongeschikt bent neem je vakantie op als je bedrijfsarts of arbo-arts bepaalt dat de vakantie je helpt om beter te worden. Of om uit te rusten van je werk.

Als je 3 uur verlof opneemt op een bepaalde dag, dan klopt het dat er 3 uur wordt afgeschreven. Zelfde voor een hele dag, dan wordt er in jouw geval 9 uur (=volledige werkdag) afgeschreven. Verlof betekent vrijstelling van reïntegratieverplichtingen, dus 100% opname en 100% doorbetaling.

Als jij na 3 uur werken naar huis gaat, omdat je ziek/niet fit bent, dan moet je worden ziek gemeld voor die uren.

Samengevat: het onderscheid tussen verlof en ziekte, is dat je met je verlof geen reïntegratieverplichtingen hebt (je bent immers vrij) en je 100% moet worden doorbetaald, omdat er ook 100% verlof wordt opgebouwd en afgeschreven. Bij ziekte heb je wél reïntegratieverplichtingen (je moet je op dat moment inspannen voor een goede reïntegratie) en wordt je (in jouw geval) 90% doorbetaald als je je ziek meldt.
Laatst bijgewerkt door Merel___ op 26-06-21 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:22

Rennie89 schreef:
Sunnda schreef:

We hebben het hier niet over zwart verzuim maar verzuim volledig onderbouwd. Dus nee, dan ging iedereen ziek thuis zitten schiet bij mij even het verkeerde keelgat in.

Het is helemaal geen gekke vraag omdat ik in principe alleen verlof wil voor de uren dat ik aanwezig zou moeten zijn. De rest zou ik vooralsnog op ziek staan vanuit mijn beleving omdat ik niet opeens weer beter ben. Nogal logisch dat je het dan afvraagt. Sowieso heeft werk mij meerdere keren benadeeld door mijn reiskosten niet uit te betalen, wat ook in de honderden euro’s opliep ( ik rijd 110 km per dag voor werk)

Dat mag, maar ik snap geen hout van je beredenering en ik lees eigenlijk niemand is dit topic die het snapt..

En ja, dan zou iedereen wel ziek willen zijn, want het zou dan een enorm lucratieve manier zijn om veel vakantie te kunnen krijgen.
Zoals gezegd bouw je wel q00% vakantie op, dus waarom zou je werkgever je dit wel geven, maar zou je het niet op hoeven nemen. Dat is tocg gewoon gek. ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:24

Emj_23 schreef:

Ik heb geen cao, maar bij mij was verlof gewoon verlof. Dus als je een dag 'vrij' neemt, dan kost je dat de uren die je normaal gesproken gewerkt zou hebben. Maar dat lijkt me ook logisch?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-21 12:29

Dan had ik in theorie de dagen dat ik mij echt ziek voelde tijdens verlof ook op ziek kunnen laten zetten?

Beredenering is niet gek want hier op werk wisten heel veel mensen het ook niet ;) vraag het niet voor Jan banketstaaf

En nogmaals; “dan zou iedereen ziek willen zijn “ is echt een walgelijke opmerking. Ik wens niemand mijn klachten toe ;)

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:45

De regel: 100% vakantie opbouw tijdens ziekte, dus bij vrij nemen ook 100% opnemen komt voort uit 'nieuwe' wetgeving, van ongeveer 10 jaar geleden. Daarmee is het niet gebonden aan een Cao. Als je dus drie weken vrij wil van je reïntegratie verplichtingen, dan moet je ook 100% van de uren opnemen. Als jij met de arbo/bedrijfsarts hebt afgesproken dat je 3 uur per dag kan werken, dan kan je niet zomaar zeggen dat je in je verlof een aantal dagen volledig ziek bent geweest. Mocht je (bijvoorbeeld) een aanrijding krijgen tijdens je verlof dan moet je dat meteen aan je werkgever melden en dan zou het wel omgezet kunnen worden naar ziekteuren, maar achteraf dat aangeven wordt vaak niet geaccepteerd omdat het achteraf niet te controleren is. Het lijkt er dus op dat je werkgever het goed heeft gedaan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 16:55

Rennie89 schreef:
Dan had ik in theorie de dagen dat ik mij echt ziek voelde tijdens verlof ook op ziek kunnen laten zetten?

Beredenering is niet gek want hier op werk wisten heel veel mensen het ook niet ;) vraag het niet voor Jan banketstaaf

En nogmaals; “dan zou iedereen ziek willen zijn “ is echt een walgelijke opmerking. Ik wens niemand mijn klachten toe ;)

Dat klopt, als je ziek bent tijdens je vakantie kunnen je verlof uren omgezet worden naar afwezig door ziekte.