Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:03

axel_1997 schreef:
Als het één blikje was zou ik het er bij laten. Maar aansluitend dat tweede blikje is alarmerend, ook voor zijn gezondheid. Dus dit zou ik uit bezorgdheid wel anoniem melden bij de school en gelijk duidelijk maken dat het wel een beste man is en je vooral bezorgd bent. Is er een vertrouwenspersoon op school aanwezig?

Dus dat ie zijn baan door die laffe actie kwijt raakt is niet slecht voor zijn gezondheid?
Kom op zeg... heb je nooit geleerd dat je niet mag klikken?

Als je je echt zorgen maakt, dan spreek je die man gewoon zelf aan.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:07

Alsof ts verantwoordelijk is voor de consequenties? Zeg je dat soort dingen ook tegen mensen die te maken hebben met andere soorten ongewenst gedrag?

mariettek

Berichten: 1697
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:11

Ik vind het interessant om te lezen dat meerdere keren hier als criterium wordt genoemd dat het geen probleem is omdat het een goed gesprek was.

Say what?!

Dus als het slecht was gegaan was het wel fout geweest?

Ik zou (als je dat fijn vindt) een mail sturen naar de beste man dat je dit als erg vreemd hebt ervaren en dat je een melding maakt. Liever niet bij de man zelf? Ook prima, hij zat fout. Echt fout.

Daarna absoluut een melding maken.

Zou toch wat zijn dat je met pensioengerechtigde leeftijd zuipend aan het werk mag zijn. Mogen trambestuurders dat dan ook? En artsen? Advocaten?
Misschien is het eigenlijk gewoon tijd om met pensioen te gaan.


(oeps, zelf leerkracht en geloof dat ik dit echt zie als een belediging voor het vak)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:12

Doubtless schreef:
Mkango schreef:
Ze noemen de Zuidas in Amsterdam ook wel de Snuifas met een reden. :+ Gebruik van drugs, alcohol etc. is echt veel wijder verbreid dan je denkt (denk ook maar aan mensen met een alcoholverslaving - die kom je ook overal tegen, niet alleen in een parkje op een bankje).


In de rest van Nederland en bij een heel gemiddeld bedrijf zullen je collega's toch wel ff raar staan te kijken als je ff lekker een snuifje neemt om de dag door te komen hoor. Dit soort excessen hoef je niet te normaliseren, want het is echt niet standaard om tijdens werktijd drugs te gebruiken of alcohol te nuttigen en dit wordt door de meeste mensen en bedrijven ook niet gedoogd.
Jemig, kun je de rest van het bericht ook even quoten waarin ik nota bene letterlijk zeg dat dat niet oké is? Lekker discussiëren zo als je er gewoon uit pikt wat jou goed uitkomt. 8)7 Wat is dat tegenwoordig dat als je dingen wat probeert te relativeren, mensen alleen nog maar hoger op de kast klimmen? :')

Appeltje: Excuses hoeft niet hoor! :D Maar als je dat op prijs stelt, dan ook van mijn kant excuses. :) En je bent van harte welkom voor een wijntje op de lieve vrede hoor!

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:16

Och. Ik had een jaar of 20 geleden een geschiedenis leraar die op vrijdagmiddag rustig een biertje dronk en uit het raam een sjekkie rookte. Beste lessen ooit! En hij deed zijn werk uitstekend.
Die man kon vertellen! Iedereen keek uit naar die lessen. T was gewoon een toffe gast die juist alle aandacht van de leerlingen had omdat het allemaal niet zo stijf en strak was.
Of het juist is… naja, ik ben sowieso niet zo van de ‘pamper-samenleving’. Ik heb een hoop geleerd dat jaar en zou willen dat meer leraren lesgaven zoals hij dat deed. En dat biertje nemen we er dan maar bij, haha!

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 22:18

mariettek schreef:
Ik vind het interessant om te lezen dat meerdere keren hier als criterium wordt genoemd dat het geen probleem is omdat het een goed gesprek was.

Say what?!

Dus als het slecht was gegaan was het wel fout geweest?

Ik zou (als je dat fijn vindt) een mail sturen naar de beste man dat je dit als erg vreemd hebt ervaren en dat je een melding maakt. Liever niet bij de man zelf? Ook prima, hij zat fout. Echt fout.

Daarna absoluut een melding maken.

Zou toch wat zijn dat je met pensioengerechtigde leeftijd zuipend aan het werk mag zijn. Mogen trambestuurders dat dan ook? En artsen? Advocaten?
Misschien is het eigenlijk gewoon tijd om met pensioen te gaan.


(oeps, zelf leerkracht en geloof dat ik dit echt zie als een belediging voor het vak)


Nou ik betrek het dus ook een beetje op mezelf. Ik drink nu geen alcohol, maar ik zou het echt niet in mijn hoofd halen om alcohol te nuttigen als ik een gesprek heb met een student. Of een sigaret opsteken ofzo. Ik vind dat ook iets met respect denk ik.

Ik vind het wel interessant om te lezen wat men ervan vindt. Ik vind het lastig om hem erop aan te spreken, dat voelt heel lastig. Maar stel dat ik hem nog eens spreek en ik zie het weer denk ik dat ik er wel wat van kan zeggen. Maar erop terug komen vind ik moeilijk.

En ja, ik heb het echt goed gezien want het logo was redelijk prominent in beeld. := En het was een gesprek van een uur waarbij hij het eerste biertje dus al bijna leeg had toen het gesprek begon en het tweede biertje maakte hij na 10 min in ons gesprek open.

mariettek

Berichten: 1697
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:20

@TS: echt melden. Dit kan gewoon niet.

Voor de twijfelaars over een melding:

En hoe zit dat met het eindgesprek van de volgende leerling? 2 biertjes zijn inmiddels op. Leerling heeft ze nooit gezien, snapt niet waar het gebral vandaan komt en is toevallig een onzeker type dat denkt dat hij/zij zelf niet genoeg heeft zitten opletten.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:23

mariettek schreef:
@TS: echt melden. Dit kan gewoon niet.

Voor de twijfelaars over een melding:

En hoe zit dat met het eindgesprek van de volgende leerling? 2 biertjes zijn inmiddels op. Leerling heeft ze nooit gezien, snapt niet waar het gebral vandaan komt en is toevallig een onzeker type dat denkt dat hij/zij zelf niet genoeg heeft zitten opletten.

Wie zegt dat hij bralt?

mariettek

Berichten: 1697
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:25

Palmera schreef:
mariettek schreef:
@TS: echt melden. Dit kan gewoon niet.

Voor de twijfelaars over een melding:

En hoe zit dat met het eindgesprek van de volgende leerling? 2 biertjes zijn inmiddels op. Leerling heeft ze nooit gezien, snapt niet waar het gebral vandaan komt en is toevallig een onzeker type dat denkt dat hij/zij zelf niet genoeg heeft zitten opletten.

Wie zegt dat hij bralt?


Wie zegt dat hij het niet doet? Of anderszins geen fouten maakt? Alcohol beïnvloedt je beoordelingsvermogen.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:37

}:0
mariettek schreef:
Ik vind het interessant om te lezen dat meerdere keren hier als criterium wordt genoemd dat het geen probleem is omdat het een goed gesprek was.

Say what?!

Dus als het slecht was gegaan was het wel fout geweest?

Ik zou (als je dat fijn vindt) een mail sturen naar de beste man dat je dit als erg vreemd hebt ervaren en dat je een melding maakt. Liever niet bij de man zelf? Ook prima, hij zat fout. Echt fout.

Daarna absoluut een melding maken.

Zou toch wat zijn dat je met pensioengerechtigde leeftijd zuipend aan het werk mag zijn. Mogen trambestuurders dat dan ook? En artsen? Advocaten?
Misschien is het eigenlijk gewoon tijd om met pensioen te gaan.


(oeps, zelf leerkracht en geloof dat ik dit echt zie als een belediging voor het vak)




Yesss! Dit is precies wat ik denk, alleen verwoord jij dit 10x beter!

Charaz

Berichten: 24328
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:38

Een voertuig bestuderen is imo toch net wat anders als een gesprek vanuit huis voeren vind ik.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:39

Dus het was geen irl gesprek maar virtueel? Dan heel voorzichtig zijn met wat je denkt gezien te hebben.
Het gesprek verliep verder goed? Ik zou het er echt bij laten en me er niet druk om maken.

Over dat niet drinken op het werk, denk dat dat toch een cultuurdingetje is.
Belg hier, werkend in Frankrijk, need I paint a picture? Bier en wijn staat hier op het werk gewoon in de koelkast :+ . En nee dat wil niet zeggen dat we elke 5 minuten alcohol drinken maar bij gelegenheid of na een drukke warme dag dan gaat dat frisse biertje vlot binnen. Baas is trouwens de eerste die met bier komt aanzetten.

Bij minderjarigen voor de klas staan drinken zou ik ook niet aanraden.
Maar ik kan me schoolreizen herinneren waar iedereen, volwassenen en leerlingen (was laatstejaarsreis dus wel al bijna tiener-af), lichtelijk beschonken waren.

Om over de universiteit nog maar te zwijgen. Docenten zagen we daar nooit drinken, true. Maar wij studenten namen het er van en zolang we niet ladderzat en functioneel aanwezig waren kon het niemand wat schelen.
Doet me denken aan die keer dat er uitwisselingsstudenten uit Utrecht bij ons in Gent kwamen kijken. Zwààr geschokeerd dat er bij ons gewoon zichtbaar drank op tafel stond en nog meer lege flessen in de glasbak. Zij dronken misschien niet minder (alhoewel) maar moesten het vooral geniepig doen want idd drinken op het 'werk' hoort niet.

Dat die stagebegeleider 2 biertjes (als het biertjes waren) in 10 minuten wegwerkt wil misschien wat zeggen maar ik denk (vind) niet dat het aan de studenten is om daar iets van te zeggen, of hij moet echt een waardeloze begeleider zijn en dat is te linken aan z'n alcoholconsumptie (of niet).
Begrijp best dat het onprofessioneel en misschien zelfs ongeïnteresseerd overkwam. Zou een sigaret of telefoon opnemen tijdens het gesprek ook zijn.
Denk alleen niet dat je hier iets mee moet willen.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:39

Mkango schreef:
Jemig, kun je de rest van het bericht ook even quoten waarin ik nota bene letterlijk zeg dat dat niet oké is? Lekker discussiëren zo als je er gewoon uit pikt wat jou goed uitkomt. 8)7 Wat is dat tegenwoordig dat als je dingen wat probeert te relativeren, mensen alleen nog maar hoger op de kast klimmen? :')


Oke, dit was de rest:

Mkango schreef:
Het is niet heel professioneel, nee, maar als jij er verder geen hinder aan ondervindt, gewoon lekker laten gaan. Je zult je hele leven mensen tegenkomen die dingen doen die niet heel professioneel zijn, maar zolang ik daar geen last van heb, het mij of anderen niet in gevaar brengt of hun werk niet beïnvloedt, zou ik er niet een al te groot probleem van maken. Het is alleen energieverspilling voor jezelf


Ik lees daar eigenlijk ook dat je het goed praat: Het is niet heel professioneel, mààr...

Dat komt wel wat milder over dan "letterlijk zeggen dat het niet oke is". M.i. staat deel 1 niet haaks op deel 2 en is er dus ook geen sprake van dat ik eruit pik wat mij goed uitkomt. Lees jij dat anders?

Relativeren kan snel overkomen alsof je iets goed aan het praten bent, waarschijnlijk reageren mensen er daarom fel op.

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:42

Thioro schreef:
maar ik denk (vind) niet dat het aan de studenten is om daar iets van te zeggen, of hij moet echt een waardeloze begeleider zijn en dat is te linken aan z'n alcoholconsumptie (of niet).


Ts betaalt geld voor deze begeleiding he... B-) lijkt me haar goed recht om er iets van te zeggen en van haar leraren te verwachten dat zij nuchter zijn tijdens lessen en begeleidingsmomenten.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:43

Charaz schreef:
Een voertuig bestuderen is imo toch net wat anders als een gesprek vanuit huis voeren vind ik.


Ja, dus omdat je thuis les geeft mag je wel opeens drinken? Zie het al voor me :')
Krijg je elke les en elk gesprek een borreltje :P


(Beelddenker hier :') )

@Mkango hoeft niet hoor. Maar omdat het een tikkeltje verhit werd (sorry alles zet ik om in iets slechts in mijn hoofd oeps) wilde ik even netjes afsluiten.
Kom ik aan op m’n 13de met een glaasje wijn _O-

jessdaniels

Berichten: 1189
Geregistreerd: 01-07-14
Woonplaats: Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:46

Ik verbaas me echt heel erg over de reacties hier eigenlijk. Het is echt totaal niet gepast om bij een afstudeergesprek alcohol te drinken. De vergelijkingen met schoolreisjes en docenten die 40 jaar geleden rookten in het klaslokaal slaan echt nergens op.

TS, je afstudeerperiode is super belangrijk, en je mag rekenen op 100% nuchtere begeleiding bij elk gesprek. Een studie kost ook geld zat. Je kan de beste man misschien zelf een mailtje sturen, ik snap dat het een flinke stap is om gelijk officieel melding te maken. Aan de andere kant… wat zou je doen als dit gewoon op school was gebeurt? Via zoom of in een lokaal mag eigenlijk geen verschil maken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:56

Kan je het niet bespreken met je mede studenten als je weet wie er nog meer gesprekken met hem hebben gehad. En met hun eens overleggen hoe hun dat ervaringen hebben. Netjes zeker niet maar ik denk dat je echt over verbaasd hoeveel mensen teveel drinken voor en tijdens werk en hoe vaak het ook getolereerd wordt.

Ik zou het melden best een heftig stap vinden daarom ik willen weten hoe de andere het ervaren hebben en zou je het samen kunnen melden of hem aan kunnen spreken.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:57

Ik ging er hier vanuit dat het gewoon zo'n tussengesprek was. Toen ik afstudeerde liep je zeg maar de kamer van de docent binnen en dan had je een kort gesprek over de voortgang. Super informeel. Als het formeel was vind ik het inderdaad iets anders.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 06:46

Ik vraag mij af hoe jij 100% zeker weet dat dit rode blikje een blikje Amstel is. Zeker gezien de beeld kwaliteit van de gemiddelde teams meeting vind ik dat wel discutabel. Spa rood, cola, Fernandez zijn allemaal roodachtige blikjes.
Om die reden had je er tijdens het gesprek een opmerking over kunnen maken maar achteraf ‘roddels’ verspreiden vind ik onterecht.
Zulke roddels kunnen mensen echt kapot maken. Helaas ken ik daar ook een voorbeeld van, andere kwestie en nog wel heftiger. Dat gun je niemand. En ook al is geprobeerd de roddels de wereld uit te helpen. Er zijn altijd mensen die dit dan niet geloven want waar rook is, is ook vuur..
Echt verschrikkelijk!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:14

Ik snap heel goed dat je niet weet wat je hier mee moet. En ik snap ook dat je je leraar niet zomaar persoonlijk aanspreekt hier op, er is een behoorlijk groot verschil in senioriteit en er is ook sprake van een machtspositie.

Ik kan je aanraden om contact op te nemen met de vertrouwenspersoon van je opleiding. Dan hoef je in eerste instantie helemaal geen namen te noemen, maar kun je wel je verhaal kwijt en dat je er mee zit. Wat gebeurt er als je wel een naam noemt? Dan kun je op basis van die informatie bepalen wat je wil doen.

Succes!

Doubtless

Berichten: 8504
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:23

@lenaatje: je had het beter bij alleen die 1e zin kunnen houden. Ik krijg de indruk dat je nu iets insinueert.

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:32

Ze zei toch dat ze zelf heeft gezien dat er Amstel op staat…
Lijkt me een vrij duidelijke zaak

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:52

sureido schreef:
Je hebt er goede gesprekken mee dus ik snap werkelijk het probleem niet.


Nou dit inderdaad. Was denk ik ook beter geweest als je er dan direct wat van had gezegd of als het je zo stoorde óf het nu nog aankaarten bij hem i.p.v. achter iemands rug om een melding maken.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:07

Doubtless schreef:
@lenaatje: je had het beter bij alleen die 1e zin kunnen houden. Ik krijg de indruk dat je nu iets insinueert.

Want? Wat insinueer ik :)

Het is een feit, ook al heb ik het idee dat topic starter het positief bedoelt, ze maakt zich zorgen. Dat roddels hun eigen leven kunnen leven. Dat vind ik hier best makkelijk gedaan.
En ja ik vind dat via teams heel makkelijk gedaan. Even kort gezegd er zijn, ook op locatie, makkelijkere manieren om te drinken onder werktijd. En dat is zorgelijk en kwalijk maar dat komt vaak pas heel laat uit.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 08:51

Mazida schreef:
Ik vind het zeker niet professioneel om met een blikje bier een gesprek met een student te voeren, dat is net zoiets als een sigaret opsteken tijdens een gesprek. Ik zou de school daarvan op de hoogte stellen.

Het verschil met een sigaret vind ik dat men met een sigaret de omgeving dwingt mee te roken.Terwijl dat bier alleen door zijn keelsgat gaat.