Afstudeerbegeleider drinkt alcohol tijdens gesprek

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:55

Ik vind het anno 2021 niet kunnen, het past gewoon niet bij degelijk onderwijs.

Vroeger gebeurde zo'n dingen nog wel eens maar dat hoort bij een vorige eeuw ;) Zo hadden wij een oude leraar die ons regelmatig een lift naar huis gaf, zaten we samen sigaretten te roken in zijn auto. Had je honger mocht je de les verlaten om even naar de bakker te lopen. Ook de leerlingen waren nog redelijk vrij toen, dronken of stoned in de les verschijnen kon gewoon en gebeurde vaak.

Mocht dit zich nu afspelen zou ik mijn dochter per direct van die school halen :o dus nee, ik begrijp TS zeker.

Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:59

TS, als je er al wat mee zou willen doen, zou ik die begeleider gewoon op de man af vragen: "joh, zag ik je nou vorige keer een biertje drinken tijdens ons gesprek? Ik was daar een beetje door van slag". En dan gewoon kijken wat-ie zegt.
Hij kan zeggen: nee, joh, dat was bubbeltjeswater van de Lidl/Aldi/Super de Boer/Coop, kijk maar - probleem opgelost, dan heb je het verkeerd gezien.
Of hij kan zeggen: ja, ik had niets anders bij de hand en ik had dorst.
Of hij zegt: gaat je geen reet aan/gaan stamelen en stotteren, en dan weet je (misschien) dat-ie (mogelijk) een probleem heeft. Dat zóu je dan voorzichtig kunnen benoemen, maar verder is dat toch echt zijn pakkie-an.

Danielleeee_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:04

Nicky1963 schreef:
tengeltje11 schreef:
Idd, hier in België staat zo goed als op elke bouwwerf wel minstens een bak bier?
En als werkmannen bij mensen thuis aan het werk zijn, biedt men in de voormiddag meestal koffie of fris aan en in de middag en namiddag bier of fris. Is hier echt de normaalste zaak van de wereld hoor, echt niets vreemds aan.

Bizar dit. Het is niet normaal.

Ik woon in Nederland en mijn ervaring met mensen uit de bouw, schilders, etc. is dat ze in de namiddag gewoon bier drinken tijdens het werk. Zal me verder ook een worst wezen, als ze het werk gewoon goed doen :P

Verder sluit ik me aan bij BigBen en oji. Ik begrijp dat je het vreemd vond, maar het is m.i. maar een biertje. Je bent niet meteen stomdronken en zo te lezen kon die man nog gewoon goed functioneren.

Als je er iets mee wilt doen, zou ik het met de desbetreffende docent zelf overleggen en om opheldering vragen.

Zelf heb ik regelmatig met mijn docenten in een kroeg gezeten tijdens een gesprek, dus misschien denk ik er makkerlijker over dan anderen. Maar ik zie zelf het probleem niet zo :)

F_Orumster

Berichten: 15342
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:05

Ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Als het echt bier was (aannemelijk gezien verstoppen buiten beeld) dan zou er een verslaving onder kunnen zitten. Het is wel kenmerkend dat een verslaafde minder doorkrijgt dat het verstoppen steeds slordiger gaat en de grenzen van de tijdstippen ook vervagen. Het kan zijn dat er wel wat persoonlijke ellende onder zit en met het coronatijdperk misschien ook nog is versterkt. Een melding kan best wel desastreuze gevolgen hebben. Ik wil niet aanmoedigen tot struisvogelen maar het kan best een sneu verhaal zijn.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 25-06-21 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Berichten: 8538
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:05

Danielleeee_ schreef:
Ik woon in Nederland en mijn ervaring met mensen uit de bouw, schilders, etc. is dat ze in de namiddag gewoon bier drinken tijdens het werk. Zal me verder ook een worst wezen, als ze het werk gewoon goed doen :P


Ik heb dat dus echt nog nooit meegemaakt. Hoe moet ik dat voor me zien? Staat de schilder dan met een flesje in zijn ene hand en de kwast in zijn andere hand? Die is dan echt aan het drinken terwijl hij nog aan het werk is?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:07

Ibbel schreef:
Of hij zegt: gaat je geen reet aan/gaan stamelen en stotteren, en dan weet je (misschien) dat-ie (mogelijk) een probleem heeft.

Als hij zegt, dat gaat je geen reet aan, heeft hij honderd procent gelijk. Zonder stamelen of stotteren. En zonder probleem.

Molfre

Berichten: 2648
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:08

Tijdens mijn afstudeergesprekken dronken we samen bier en wijn op een terras. Je bent beide volwassen en als je verder een goede relatie met zo iemand hebt is dat toch geen probleem?

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:10

BigBen schreef:
Ibbel schreef:
Of hij zegt: gaat je geen reet aan/gaan stamelen en stotteren, en dan weet je (misschien) dat-ie (mogelijk) een probleem heeft.

Als hij zegt, dat gaat je geen reet aan, heeft hij honderd procent gelijk. Zonder stamelen of stotteren. En zonder probleem.


Het gaat haar wél aan. Hij is haar begeleider, dus heeft gewoon nuchter te zijn tijdens een gesprek. Dat is normaal en professioneel.

Een melding aan de school lijkt me voorbarig, ik zou eerst de man zelf aanspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:11

De beste man wordt al als alcohol verslaafd neer gezet :')

Nee, het hoort niet. Ik zou me er echter niet mee bemoeien.
Je zegt dat je er altijd goede gesprekken mee hebt, was het bier in vorige gesprekken ook aanwezig of was dit de eerste keer. Mocht dit de eerste keer zijn, dan zou ik het laten schieten, wordt het gewoonte dan zou ik gewoon de grote meisjesbroek aantrekken en hem er op aanspreken.
Ik zou niet laf achter zijn rug om gaan klikken nee.

Boras
Berichten: 9979
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:14

Ik vind het heel onprofessioneel van die man en beschik blijkbaar over dezelfde waarden en normen op dit gebied als doubless.
Laatst bijgewerkt door Boras op 25-06-21 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:15

mylittlejoy schreef:
BigBen schreef:
Als hij zegt, dat gaat je geen reet aan, heeft hij honderd procent gelijk. Zonder stamelen of stotteren. En zonder probleem.


Het gaat haar wél aan. Hij is haar begeleider, dus heeft gewoon nuchter te zijn tijdens een gesprek. Dat is normaal en professioneel.

Een melding aan de school lijkt me voorbarig, ik zou eerst de man zelf aanspreken.


Zolang hij normaal en goed functioneert gaat het haar écht geen bal aan.
Het is een voorbeeld van compleet misplaatste betuttelings- en correctiedrang.

F_Orumster

Berichten: 15342
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:17

Mindim schreef:
De beste man wordt al als alcohol verslaafd neer gezet :')

Als het zo stiekemig verstopt wordt dan denk ik daar wel aan ja.

Doubtless

Berichten: 8538
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:17

Mindim schreef:
wordt het gewoonte dan zou ik gewoon de grote meisjesbroek aantrekken en hem er op aanspreken.
Ik zou niet laf achter zijn rug om gaan klikken nee.


Dat jij geen jeuk van je eigen houding krijgt vind ik zo verwonderlijk :D Grote meisjesbroek... Laf... Klikken...

Ik kan me best voorstellen dat iemand (even los van deze situatie en hoe TS er mogelijk in staat) het moeilijk vind om haar eigen afstudeerbegeleider hier op aan te spreken. Bijvoorbeeld omdat het van invloed kan zijn op de kwaliteit van de begeleiding. Of erger: het resultaat van haar afstuderen. Er is geen sprake van een evenredige relatie, de leraar heeft een machtspositie ten opzichte van de student. Daarom zijn er meldpunten voor dit soort zaken. Dat heeft niets te maken met grote meisjesbroek of lef hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:17

Doubtless schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik woon in Nederland en mijn ervaring met mensen uit de bouw, schilders, etc. is dat ze in de namiddag gewoon bier drinken tijdens het werk. Zal me verder ook een worst wezen, als ze het werk gewoon goed doen :P


Ik heb dat dus echt nog nooit meegemaakt. Hoe moet ik dat voor me zien? Staat de schilder dan met een flesje in zijn ene hand en de kwast in zijn andere hand? Die is dan echt aan het drinken terwijl hij nog aan het werk is?


Natuurlijk niet, gewoon tijdens de koffiepauze een biertje.. Denk je nou echt dat dat ene biertje ze iets doet? Ze gaan echt niet straalbezopen die ladder weer op :')

Wat een gemuts hier zeg, leven en laten leven. Die beste man is met pensioen en als je je eraan stoort had je het meteen tegen die leraar moeten zeggen en niet achteraf gaan klikken bij de school :n

Niece
Berichten: 1515
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:18

BigBen schreef:
mylittlejoy schreef:

Het gaat haar wél aan. Hij is haar begeleider, dus heeft gewoon nuchter te zijn tijdens een gesprek. Dat is normaal en professioneel.

Een melding aan de school lijkt me voorbarig, ik zou eerst de man zelf aanspreken.


Zolang hij normaal en goed functioneert gaat het haar écht geen bal aan.
Het is een voorbeeld van compleet misplaatste betuttelings- en correctiedrang.

Oké, dus als je bij de psycholoog zit mag hij of zij ook drinken? Zolang hij normaal functioneert? Interessante gesprekken worden dat dan.
Laatst bijgewerkt door Niece op 25-06-21 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:18

Ik ben echt stomverbaasd en ik kan er gewoon kwaad om worden over hoeveel mensen hier zeggen dat dit allemaal kan en dat TS vooral niks moet melden op haar opleiding en eerst eens een gesprek aan moet gaan met die man. En dat die arme man dan misschien wel ontslagen wordt. Nou, daar heeft hij het dan zelf naar gemaakt. Het gaat om de man die haar afstuderen begeleid. Machtsverhouding dus. En dan zou TS zelf eventjes die man moeten gaat vertellen wat hij wel en niet mag doen? Hou op zeg!

En dan de vergelijking met de biertjes in de bouw en andere werkgebieden: aan het EINDE!!!!! van een werkdag met elkaar een biertje drinken, als er dus al niet meer GEWERKT wordt, maar gewoon even nazitten en een drankje doen, dat is prima geaccepteerd. Maar die beste bouwvakker zit niet met een biertje in de ene hand en een hamer in de andere. Als wel, kan hij vertrekken.

TS, ik ga je niet zeggen wat je wel of niet moet doen. Ik wil je wel zeggen: dit is absoluut niet normaal en als jij hier een vervelend gevoel aan over houdt, doe er dan iets mee. En daarmee bedoel ik niet dat jij contact op moet nemen met die man, want zoals ik al zei: daar ligt een machtsverhouding waarin die taak niet voor jou is.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:20

F_Orumster schreef:
Ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Als het echt bier was (aannemelijk gezien verstoppen buiten beeld) dan zou er een verslaving onder kunnen zitten. Het is wel kenmerkend dat een verslaafde minder doorkrijgt dat het verstoppen steeds slordiger gaat en de grenzen van de tijdstippen ook vervagen. Het kan zijn dat er wel wat persoonlijke ellende onder zit en met het coronatijdperk misschien ook nog is versterkt. Een melding kan best wel desastreuze gevolgen hebben. Ik wil niet aanmoedigen tot struisvogelen maar het kan best een sneu verhaal zijn.


Iemand op basis van een biertje direct bestempelen als verslaafd gaat veel te ver.

Hebben je medeleerlingen dezelfde ervaring of komt dit vaker voor… ja dan aanspreken of melden. Maar nu… een alleenstaand geval van volwassen man die een perfect gesprek voerde, die ondertussen 1 (of 2 of een volume daartussenin) simpel biertje wegtikte. Ik begrijp werkelijk niet dat mensen zoiets willen gaan melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:20

F_Orumster schreef:
Mindim schreef:
De beste man wordt al als alcohol verslaafd neer gezet :')

Als het zo stiekemig verstopt wordt dan denk ik daar wel aan ja.

Ik zet mijn drinken tijdens een teams of zoom meeting altijd buiten beeld, net als mijn boterham of medicatie. Veel mensen schuiven hun rommel en eten en drinken uit beeld hoor. Mensen gelijk als verslaafde weg zetten vind ik niet netjes.

Doubtless

Berichten: 8538
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:21

BigBen schreef:
Zolang hij normaal en goed functioneert gaat het haar écht geen bal aan.
Het is een voorbeeld van compleet misplaatste betuttelings- en correctiedrang.


Een kopietje uit het beleid van mijn HBO-instelling:

Afbeelding

Studenten mogen verwachten dat het beleid van een school nageleefd wordt. Als de school zoiets als bovenstaand extern communiceert gaat het haar dus wel een bal aan.

Doubtless

Berichten: 8538
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:23

Relaxed schreef:
Natuurlijk niet, gewoon tijdens de koffiepauze een biertje.. Denk je nou echt dat dat ene biertje ze iets doet? Ze gaan echt niet straalbezopen die ladder weer op :')


Dat schrijf ik nergens, dat ik verwacht dat een biertje enorm veel doet ;-) Ik zou er wel heel raar van staan te kijken, omdat ik het echt oprecht onprofessioneel vindt. Hoe zit dat verzekeringstechnisch eigenlijk, als de beste man van zijn ladder dondert en alcohol gedronken heeft?

Thioro

Berichten: 4006
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:24

schemerdier schreef:
Ik denk dat nog een verschilpuntjes is tussen Belgen en Nederlanders _O-


Ik denk dat er inderdaad een cultuurdingetje een rol speelt.
Nee je loopt geen godganse dagen met een biertje in je hand maar het kan gebeuren dat er tijdens werkuren gedronken wordt.
Tijdens mijn eerste werkjaren was ik wantrouwend naar elke fles zonder etiket die bij klanten uit de kast gehaald werd na een interventie. Het was geen water zeg maar :+ .
En die schilder zal niet met een biertje in de ene hand en kwast in de andere hand staan schilderen. Maar tijdens een pauze (bvb omdat een laag moet drogen od) drinken ze ook niet alleen maar water, zeker niet op warme dagen.
Het grootste deel van de mensen valt niet om na 1 biertje en weet best ook te matigen.
En soms zijn er mensen die niet weten te matigen en chronisch dronken zijn. Dat is een probleem, voor hen en hun omgeving.
Of die docent dat probleem heeft weet ik niet, en TS ook niet.
TS is wat overdonderd door de situatie en als ze zich daar beter bij voelt kan ze dat bij de begeleider aankaarten maar ik zou me er verder niet druk over maken.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 25-06-21 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Berichten: 15342
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:25

Poekkie schreef:
F_Orumster schreef:
Ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Als het echt bier was (aannemelijk gezien verstoppen buiten beeld) dan zou er een verslaving onder kunnen zitten. Het is wel kenmerkend dat een verslaafde minder doorkrijgt dat het verstoppen steeds slordiger gaat en de grenzen van de tijdstippen ook vervagen. Het kan zijn dat er wel wat persoonlijke ellende onder zit en met het coronatijdperk misschien ook nog is versterkt. Een melding kan best wel desastreuze gevolgen hebben. Ik wil niet aanmoedigen tot struisvogelen maar het kan best een sneu verhaal zijn.


Iemand op basis van een biertje direct bestempelen als verslaafd gaat veel te ver.

Hebben je medeleerlingen dezelfde ervaring of komt dit vaker voor… ja dan aanspreken of melden. Maar nu… een alleenstaand geval van volwassen man die een perfect gesprek voerde, die ondertussen 1 (of 2 of een volume daartussenin) simpel biertje wegtikte. Ik begrijp werkelijk niet dat mensen zoiets willen gaan melden.

Ik heb het over kúnnen. En over niet melden. Verder zal ik wel teveel herinneringen hebben aan een verslaafde in mn eigen omgeving waarop ik het baseer.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 25-06-21 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:26

Doubtless schreef:
Relaxed schreef:
Natuurlijk niet, gewoon tijdens de koffiepauze een biertje.. Denk je nou echt dat dat ene biertje ze iets doet? Ze gaan echt niet straalbezopen die ladder weer op :')


Dat schrijf ik nergens, dat ik verwacht dat een biertje enorm veel doet ;-) Ik zou er wel heel raar van staan te kijken, omdat ik het echt oprecht onprofessioneel vindt. Hoe zit dat verzekeringstechnisch eigenlijk, als de beste man van zijn ladder dondert en alcohol gedronken heeft?


Je schetst een beeld dat ze met een biertje in de hand de ladder weer opgaan, daar doelde ik op. En verzekeringstechnisch, jij biedt ze toch geen bier aan dan lijkt me? Daar ben je altijd nog zelf bij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:27

Doubtless schreef:
Mindim schreef:
wordt het gewoonte dan zou ik gewoon de grote meisjesbroek aantrekken en hem er op aanspreken.
Ik zou niet laf achter zijn rug om gaan klikken nee.


Dat jij geen jeuk van je eigen houding krijgt vind ik zo verwonderlijk :D Grote meisjesbroek... Laf... Klikken...

Ik kan me best voorstellen dat iemand (even los van deze situatie en hoe TS er mogelijk in staat) het moeilijk vind om haar eigen afstudeerbegeleider hier op aan te spreken. Bijvoorbeeld omdat het van invloed kan zijn op de kwaliteit van de begeleiding. Of erger: het resultaat van haar afstuderen. Er is geen sprake van een evenredige relatie, de leraar heeft een machtspositie ten opzichte van de student. Daarom zijn er meldpunten voor dit soort zaken. Dat heeft niets te maken met grote meisjesbroek of lef hebben.


Ik jeuken van mijn eigen houding, heb je je eigen houding al eens onder de loep genomen? Ik ben blij dat ik iig niet zo veroordelend in het leven sta, maar goed, ieder zijn ding.

Als ik met iemand al vaak goede gesprekken heb gevoerd, zoals TS beweerd te hebben gedaan met deze man, dan zou ik daar iemand prima op aanspreken. Vooral als dit de eerste maal zou zijn en dit tijdens de vorige gesprekken niet is voorgevallen, zou ik de beste man de voordeel van de twijfel gunnen en hem een kans geven tot een beter inzicht te komen. Misschien had hij slecht nieuws ontvangen, weet jij veel.
Ik zou dat zeker niet direct hogerop aangeven.
Ja een vreselijke houding..poe poe
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-21 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25723
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:27

Poekkie schreef:
F_Orumster schreef:
Ik zou er toch voorzichtig mee zijn. Als het echt bier was (aannemelijk gezien verstoppen buiten beeld) dan zou er een verslaving onder kunnen zitten. Het is wel kenmerkend dat een verslaafde minder doorkrijgt dat het verstoppen steeds slordiger gaat en de grenzen van de tijdstippen ook vervagen. Het kan zijn dat er wel wat persoonlijke ellende onder zit en met het coronatijdperk misschien ook nog is versterkt. Een melding kan best wel desastreuze gevolgen hebben. Ik wil niet aanmoedigen tot struisvogelen maar het kan best een sneu verhaal zijn.


Iemand op basis van een biertje direct bestempelen als verslaafd gaat veel te ver.

Hebben je medeleerlingen dezelfde ervaring of komt dit vaker voor… ja dan aanspreken of melden. Maar nu… een alleenstaand geval van volwassen man die een perfect gesprek voerde, die ondertussen 1 (of 2 of een volume daartussenin) simpel biertje wegtikte. Ik begrijp werkelijk niet dat mensen zoiets willen gaan melden.


Nee op basis van 2 biertjes in 10 minuten :)