Veni, vidi, vici

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Veni, vidi, vici

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 17:02

Zijn er hier toevallig mensen die ooit een Veni aanvraag gedaan hebben en bij voorkeur ook gekregen hebben?

Ik wil onderzoeken of een Veni aanvraag zou passen bij wat ik wil en kan en of ik überhaupt in aanmerking zou komen.

Hoe is het traject bij jou verlopen en wat heeft het je opgeleverd?

Ibbel

Re: Veni, vidi, vici

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:10

Kan je dat niet beter aan je begeleider/afdelingshoofd/prof vragen? De basisvoorwaarden staan duidelijk op de NWO site, dus daar kun je kijken of je uberhaupt in aanmerking komt.

Zelf overigens nooit onderzoek gedaan, maar vanuit mijn werk heb ik aardig wat Veni, Vidi en zelfs Vici-winnaars gekend. De meeste, zo niet alle, Veni-gelauwerden zijn er qua wetenschappelijke carriere op vooruit gegaan, sommigen hebben daarna ook een Vidi en een Vici binnengehaald. Dus tja, je hebt er over het algemeen wel wat aan uiteraard.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 19:34

Ibbel schreef:
Kan je dat niet beter aan je begeleider/afdelingshoofd/prof vragen? De basisvoorwaarden staan duidelijk op de NWO site, dus daar kun je kijken of je uberhaupt in aanmerking komt.

Zelf overigens nooit onderzoek gedaan, maar vanuit mijn werk heb ik aardig wat Veni, Vidi en zelfs Vici-winnaars gekend. De meeste, zo niet alle, Veni-gelauwerden zijn er qua wetenschappelijke carriere op vooruit gegaan, sommigen hebben daarna ook een Vidi en een Vici binnengehaald. Dus tja, je hebt er over het algemeen wel wat aan uiteraard.

Bedankt voor je reactie! Misschien had ik mijn vraag anders moeten verwoorden. Ik voldoe aan de voorwaarden maar een L-proefje mogen starten en bovenin voor de winst meedraaien zijn wel twee heel verschillende dingen. Ik ben daarom vooral benieuwd naar redenen waarom het wel/niet gelukt is bij anderen. Daarnaast ben ik benieuwd naar de ervaren werkdruk i.c.m. paard(en) en/of gezin.

En fijn om te horen dat het de mensen die jij kent een boost in hun wetenschappelijke carrière heeft gegeven!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:39

Tja, als jouw instructeur denkt dat je in de L voor de winst kunt meerijden... :))
Oftewel, toch weer die begeleider/afdelingshoofd/prof. Als die zeggen, ja, je bent goed genoeg voor een gooi naar de prijzen, dan is het verder hoe de pet staat van de jury (de beoordelingscommissie) en hoe de concurrentie rijdt.

Het blijft mensenwerk. De 8-plussers en negens komen meestal wel vanzelf bovendrijven, maar de 8 minnetjes en zeven-en-een-halfjes is vaak toch een beetje de toss of de coin. Wat daaronder zit is meestal ook wel echt duidelijk 'niet goed genoeg'. Maar juist dat subtop-gebied is ontzettend moeilijk filteren. Even aannemend dat je van jezelf vindt dat je niet de Edward Gal onder de wetenschappers bent - want dan opende je dit topic niet denk ik.

(Mijn werk was dus dit soort beoordelingscommissies aansturen)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 20:02

Ibbel schreef:
Tja, als jouw instructeur denkt dat je in de L voor de winst kunt meerijden... :))
Oftewel, toch weer die begeleider/afdelingshoofd/prof. Als die zeggen, ja, je bent goed genoeg voor een gooi naar de prijzen, dan is het verder hoe de pet staat van de jury (de beoordelingscommissie) en hoe de concurrentie rijdt.

Het blijft mensenwerk. De 8-plussers en negens komen meestal wel vanzelf bovendrijven, maar de 8 minnetjes en zeven-en-een-halfjes is vaak toch een beetje de toss of de coin. Wat daaronder zit is meestal ook wel echt duidelijk 'niet goed genoeg'. Maar juist dat subtop-gebied is ontzettend moeilijk filteren. Even aannemend dat je van jezelf vindt dat je niet de Edward Gal onder de wetenschappers bent - want dan opende je dit topic niet denk ik.

(Mijn werk was dus dit soort beoordelingscommissies aansturen)

Mensen die vinden dat ze de Edward Gal onder de wetenschappers zijn gaan het denk ik niet redden want die zien niet dat ook zij nog veel kunnen leren. :D

Soms gaat het om heel specifieke criteria die je kans op succes maken of breken. Een ex-collega die voor een Veni ging kreeg bijvoorbeeld als feedback dat ze ook een publicatie moest hebben waar ze als laatste auteur op stond. Dat staat niet in de criteria maar als meer mensen dergelijke feedback hebben gehad is het wel iets waar je voor je aanvraag rekening mee zou kunnen houden.

Verder ben ik helemaal met je eens dat het mensenwerk blijft maar hoe meer je kan voorbereiden/ondervangen, hoe beter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:26

Publicatie als laatste auteur slaat natuurlijk helemaal nergens op gezien de criteria. Dat valt bij mij in het hokje: 'we moeten toch íets als feedback geven, dus laten we dit maar doen'. Bij gebrek aan daadwerkelijke concrete kritiek. Want 'we vinden het nét niets' wordt uiteraard nooit als afwijzingsreden gegeven. Terwijl dat vaak gewoon het geval is. Een voorstel heeft gewoon de commissie niet overtuigd. Tja, hoe zeg je dat dan netjes...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:26

Ik zou morgen contact opnemen met de mensen die erover gaan en daar je vragen neerleggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:32

purny schreef:
Ik zou morgen contact opnemen met de mensen die erover gaan en daar je vragen neerleggen

Zo werken die aanvragen niet. :+

TS: ik zou het toch even overleggen met de wat meer ervaren academici in je eigen omgeving. Ik ken er wel die een Veni gekregen hebben, maar dat was in de Geesteswetenschappen. Zo’n onderzoeksvoorstel ziet er natuurlijk wat anders uit dan de jouwe. De mensen binnen jouw vakgebied kunnen je er de meeste informatie over verschaffen. :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 22:01

purny schreef:

Voor inhoudelijke/procedurele vragen weet ik waar ik moet zijn maar ik hoopte ook op wat ervaringen.

Mkango schreef:
k zou het toch even overleggen met de wat meer ervaren academici in je eigen omgeving.

Heb ik gedaan, maar ik haal graag info uit meerdere bronnen. :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 17:29

Ja, heb in 2019 een VENI aangevraagd, dit was het resultaat;

Afbeelding

Ze vonden mn CV erg sterk (internationaal netwerk, goede publicatielijst, voordrachten als invited speaker, goed wervend vermogen en begeleidingservaring als co-promoter). Het onderzoeksvoorstel waren ze over verdeeld (eentje excellent, eentje onvoldoende en de derde ontbrak helaas), heeft beetje te maken met mijn expertise gebied dat vrij specifiek is en waarbij grote sample sizes niet mogelijk zijn. Tenslotte vonden ze kennisbenutting goed (heb veel outreach gedaan), maar translatie naar nieuwe behandelingen moest gedetailleerder (wat lastig is met preklinisch onderzoek zonder claims te maken die je niet kunt waarmaken).

Volgens mij ben je dit jaar pas gepromoveerd? Je mag 2x in drie jaar een VENI aanvragen, de meeste mensen die 'm krijgen zitten in hun derde jaar, vooral omdat ze dan een competitief sterker CV hebben en mogelijk al enige preliminary data om het voorstel sterker te maken.

Voor mij was het niet getreurd, in dezelfde maand had ik nog een aanvraag geschreven voor 3x zoveel geld en die werd wel gehonoreerd.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:13

Dit bericht hier vlak boven is helaas bekend. Ik werk op een life sciences instituut, wij hebben dit jaar best wel wat aanvragen lopen.
De Veni is een zeer competitieve beurs, en een (zeer) goede aanvraag is daardoor helaas geen garantie dat je hem krijgt. Vooral in dat bovenste stukje aanvragen die net op de grens wel/niet zitten omdat er simpelweg niet meer gefinancierd kunnen worden, zijn er verschillen erg klein en kan het voelen als een loterij. Maar als je niet probeert, weet je zeker dat het niet zal lukken. Als er dus steun is vanuit je wetenschappelijke omgeving om het wel te doen (en zij er in geloven dat je kans maakt), kun je het proberen.
Daarbij snap ik wel dat je twijfelt. Het is een flinke (tijd)investering om de aanvraag te maken.

Een veni krijgen is altijd goed voor je wetenschappelijk CV, en vergroot je kansen op het verkrijgen van andere beurzen later in je carrière. Daar is zelfs een term voor: Mattheüseffect. Misschien leuk om te googlen ;)
Enne... qua werkdruk: het is de bedoeling dat jij hem schrijft en bepaalt hoe ambitieus de plannen zijn, en als je hem krijgt is het jouw project. Het geeft je dus juist de zelfstandigheid om zelf (meer) te gaan bepalen hoe je je tijd gebruikt en inricht.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 18:38

MacavityL schreef:
Ja, heb in 2019 een VENI aangevraagd, dit was het resultaat;

[ [url=m/PbI24x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze vonden mn CV erg sterk (internationaal netwerk, goede publicatielijst, voordrachten als invited speaker, goed wervend vermogen en begeleidingservaring als co-promoter). Het onderzoeksvoorstel waren ze over verdeeld (eentje excellent, eentje onvoldoende en de derde ontbrak helaas), heeft beetje te maken met mijn expertise gebied dat vrij specifiek is en waarbij grote sample sizes niet mogelijk zijn. Tenslotte vonden ze kennisbenutting goed (heb veel outreach gedaan), maar translatie naar nieuwe behandelingen moest gedetailleerder (wat lastig is met preklinisch onderzoek zonder claims te maken die je niet kunt waarmaken).

Volgens mij ben je dit jaar pas gepromoveerd? Je mag 2x in drie jaar een VENI aanvragen, de meeste mensen die 'm krijgen zitten in hun derde jaar, vooral omdat ze dan een competitief sterker CV hebben en mogelijk al enige preliminary data om het voorstel sterker te maken.

Voor mij was het niet getreurd, in dezelfde maand had ik nog een aanvraag geschreven voor 3x zoveel geld en die werd wel gehonoreerd.

Dat is zuur zeg! Dan zit je er zo dicht bij! Maar wel fantastisch dat je aanvraag als ZEER GOED beoordeeld is.

Ik ben idd dit jaar gepromoveerd maar heb al een jaar als Postdoc achter de rug en werk sinds 2 jaar als senior onderzoeker. Ook ben ik copromotor. Ik heb door omstandigheden een beetje ongebruikelijke volgorde gevolgd (inclusie onderzoek liep uit waardoor ik de promotie naast andere banen moest afronden).

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 18:57

Ik weet niet bij welke universiteit je werkt, maar bij ons mag je niet onafhankelijk een Veni aanvragen, je moet eerst door een interne selectieprocedure komen. Dus zou ik ook even nagaan hoe dat op jouw universiteit geregeld is.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 12:59

Saar4 schreef:
Ik ben idd dit jaar gepromoveerd maar heb al een jaar als Postdoc achter de rug en werk sinds 2 jaar als senior onderzoeker. Ook ben ik copromotor. Ik heb door omstandigheden een beetje ongebruikelijke volgorde gevolgd (inclusie onderzoek liep uit waardoor ik de promotie naast andere banen moest afronden).

Daar zou je dan mooi gebruik van kunnen maken met een competitief sterk CV :j