enquete opvoeders voor mijn opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 14:26

Hallo allemaal,
Ik zit momenteel in het eerste jaar van de hbo opleiding pedagogiek. Elk semester hebben wij een aantal bekwaamheiden die we moeten behalen. Dit semester is een van die bekwaamheden: 'verken de wereld van opvoeders' Om deze te behalen ben ik een onderzoek gestart over verschillende opvoeders en welke het meest voorkomen. Ik zoek dus opvoeders/mensen met kinderen die voor mij de enquête in willen vullen:
https://www.survio.com/survey/d/O3K4A3C8O8W1L9K3W
Verder vroeg ik me af of iemand een globaal forum is waarop ik mensen uit verschillende landen kan bereiken, zodat ik kan bekijken wat daarin het verschil is.
Alvast bedankt!

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:34

Ik heb hem ingevuld maar moest soms kiezen uit dingen waar ik me eigenlijk in geen van de antwoorden kon vinden. Liever had ik ook een optie gehad met ‘anders’. Of een toelichting kunnen geven.

meisje_

Berichten: 2532
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:34

Ingevuld.. :) succes met de opleidinh

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 14:42

Suzanne F. schreef:
Ik heb hem ingevuld maar moest soms kiezen uit dingen waar ik me eigenlijk in geen van de antwoorden kon vinden. Liever had ik ook een optie gehad met ‘anders’. Of een toelichting kunnen geven.

Bedankt voor de tip. Om welke vragen gaat het? dan pas ik die nog even aan.

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:47

yarkayunda schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik heb hem ingevuld maar moest soms kiezen uit dingen waar ik me eigenlijk in geen van de antwoorden kon vinden. Liever had ik ook een optie gehad met ‘anders’. Of een toelichting kunnen geven.

Bedankt voor de tip. Om welke vragen gaat het? dan pas ik die nog even aan.


Hoe gaat u om bij conflicten met uw kind? Daar had ik wel een nuance willen plaatsen eigenlijk.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 14:51

Suzanne F. schreef:
Hoe gaat u om bij conflicten met uw kind? Daar had ik wel een nuance willen plaatsen eigenlijk.

Dankjewel! ik heb het aangepast!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 14:59

ingevuld, vond hem wel wat beknopt. Ik heb 3 bonus kinderen die eigenlijk door verschil in leeftijd maar ook in karakter een andere aanpak vragen. Waar het ene kind meer gebaad is bij sturing is de ander dat totaal niet

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 16:06

ingevuld! succes met je opleiding.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 17:06

Dankjewel!

luuntje

Berichten: 13994
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:21

Ingevuld.

Straft u het kind ja of nee. Ik kon geen uitleg geven.

Eh dat ligt eraan. Iets expres stukmaken is het opruimen.
Boos zijn vanwege moeheid is negeren.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 22:35

Ik heb 'm ingevuld. Heb meerdere kinderen en opvoedstijl verschilt soms per situatie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:35

luuntje schreef:
Ingevuld.

Straft u het kind ja of nee. Ik kon geen uitleg geven.

Eh dat ligt eraan. Iets expres stukmaken is het opruimen.
Boos zijn vanwege moeheid is negeren.


Dit. Heb nu nee ingevuld omdat het niet mijn standaard modus is om te straffen. Maar soms wordt wel een consequentie gesteld aan bepaald gedrag.

meisje_

Berichten: 2532
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:47

xMarieke schreef:
Ik heb 'm ingevuld. Heb meerdere kinderen en opvoedstijl verschilt soms per situatie.



Het verschilt natuurlijk ook per situatie inderdaad. Is zoontje moe of in ‘kliermodus’

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34711
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:52

meisje_ schreef:
xMarieke schreef:
Ik heb 'm ingevuld. Heb meerdere kinderen en opvoedstijl verschilt soms per situatie.



Het verschilt natuurlijk ook per situatie inderdaad. Is zoontje moe of in ‘kliermodus’


En hoe moe ben je zelf. De beste opvoedtip vind ik nog altijd choose your batlles. Hoe groot is het risico als je ja zegt? Hoeveel zin en energie heb je zelf om ergens de strijd over aan te gaan?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 10:24

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben me ervan bewust dat jullie bij die vraag over straffen graag uitleg willen geven. Ik heb daar nog over getwijfeld, maar dan zou het erg lastig te verwerken zijn. Wel zal ik de reacties die hier gegeven zijn meenemen in mijn verslag.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:47

9. Ik straf mijn kind voor ongewenst gedrag*
Op welke manier dan ook

Dit vind ik wel een rare vraagstelling, op welke manier dan ook. Dan mag ik hopen dat je weinig 'ja' antwoorden krijgt.

Suzanne F.

Berichten: 49336
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:55

miccamaaike schreef:
9. Ik straf mijn kind voor ongewenst gedrag*
Op welke manier dan ook

Dit vind ik wel een rare vraagstelling, op welke manier dan ook. Dan mag ik hopen dat je weinig 'ja' antwoorden krijgt.


Dat kan dus op allerlei manieren zijn. Bijvoorbeeld een time out, of huisarrest, of geen toetje na het eten, of telefoonstraf of... vul maar in. En ik heb dus ja ingevuld want ik beloon geen ongewenst gedrag en ik negeer het ook niet. Ik corrigeer ongewenst gedrag. En is dat straf? Ja ik denk het wel.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:16

Ik val vooral over de 'op welke manier dan ook', ik vind dat wel een beetje heftig klinken. Ik heb een kleuter van (net) 5 dan is ongewenst gedrag regelmatig onwetendheid. Dan volgt er een gesprek en niet perse straf. Dus dan is het voor mij een nee, terwijl je natuurlijk dan wel aan het corrigeren bent.

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:16

Ik heb m ook ingevuld. Eens met de andere reacties.

Wat betreft straffen. Ik denk dat tegenwoordig het woordje straf een te negatieve lading heeft. Maar een consequentie lijkt mij inderdaad ook al 'straf'... ik heb dus ook ja ingevuld.
Maar ik denk dat je onderzoek niet perse heel nuttig gaat zijn. Want mensen die mild straffen zullen wellicht nee zeggen omdat ze het geen straffen noemen en een straf als iets zwaarders zien dan de consequentie die zij geven...

Wellicht probeert ts met die zin van op welke manier dan ook juist aan te geven dat ze dus niet alleen een gigantisch pak.slaag bedoelt bij wijze van, maar pakt de woordkeuze wat verkeerd uit...

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:20

Ja voor mij klinkt die omschrijving idd juist heftiger.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 11:55

Bedankt voor de tips, ik neem ze mee als feedback in mn onderzoek. Echt fijn dat jullie allemaal de enquete invullen! Ik heb al 75 reacties! Ik heb er eigenlijk 100 nodig dus nog 25!

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: enquete opvoeders voor mijn opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:59

Straf is idd een heel brede term. Ik heb daar bijv ja ingevuld en op dit moment betekent straf dat ik iets afpak bijvoorbeeld.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:48

Ik heb ook ja ingevuld. Inderdaad omdat je in bepaalde situaties niet beloont en niet negeert, dus ja dan klopt straf het beste. Ik trap hem heus niet het hele huis door := Maar een keer iets afpakken waar niet leuk mee gedaan kan worden wordt ook al ervaren als straf natuurlijk :=

Dan is het na een paar keer waarschuwen *gris* Zo klaar ermee!
En even samen wat anders doen om de boze bui die daar op volgt te deflecteren :=

Dan hebben we het er later nog wel even kort samen over als de emotie een beetje is gezakt en meneer is weer wat wijzer zodat het stukje bij beetje een steeds aangenamer persoontje wordt :') (is het al hoor, goed ventje :+: )

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:57

Heb hem ingevuld maar vond het soms lastig. Ik bekijk altijd de situatie en bepaal aan de hand daarvan mijn reactie. Idd choose your battles maar ook op het gebied van helpen keuzes maken, ‘welke keuzes moeten er gemaakt worden’ welke kleren trekken ze aan? Welk kleur potlood wil je, wat wil je eten? Allemaal keuzes die afhankelijk van de ‘opdracht’ verschillende kanten op kunnen gaan.
Daarnaast is het ook per kind compleet verschillend. De een heeft baat bij kalmeren de ander juist bij afleiden. Het stukje karakter is daar toch wel bepalend in wat mij betreft.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:00

Precies :j

De ene keer laat je wat meer ruimte over voor invulling dan de andere keer. Je geeft de keuze uit een voorselectie van kleding of boekjes bvb. en zorgt dat je al aan andere ouders gevraagd hebt of spelen kan, voordat je kind op het idee brengt om ergens te spelen, dat soort helpen met keuzes maken O:)

Of als ik zin heb om 's avonds een pizza te bouwen, dan vraag ik aan die kleine: wat zullen we eten vanavond? Jij mag kiezen :))

Kind blij want die krijgt best veel keuzes maarja ik ben ook niet van gisteren :')