Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 18:40

Hoi allemaal,

Ik ben sinds 1 april na 16 jaar uit dienst gegaan (corona) maar krijg 2 jaar een ww uitkering.
Per 5 april had ik een nieuwe baan maar wel op basis van een 0 uren contract. Ik werk gemiddeld 24-32 uur per week. Het is een tijdelijk contract van 5 maanden met uitloop op meer (coronavaccinaties geven).

Nu verdiende ik afgelopen maand mei iets meer dan ik vroeger verdiende, dit komt omdat ik ook in de weekenden werk en feestdagen en dan krijg ik meer uitbetaald.

Maar nu weet ik even niet hoe ik moet handelen in de volgende situatie. Ik wil het liefst de ww stopzetten, ik verdien genoeg. Maar in augustus heb ik 3 weken vakantie opgenomen en ik heb een 0 uren contract. Ik ben single moeder en de kinderen zijn die weken bij mij. 2 weken staan we op een camping.

Maar heb ik dan gewoon geen loon als ik de ww stopzet? Of moet ik de ww door laten lopen tot aan augustus en pas daarna stopzetten? 3 weken zonder loon is erg lastig.

Ik ga morgen ook het uwv even bellen, maar op bokt weet iedereen ook altijd veel.

Bedankt voor de antwoorden!
Laatst bijgewerkt door Storm op 03-06-21 19:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:47

Je moet je WW onmiddellijk stopzetten als je een nieuwe baan hebt. Doe je dit niet dan kunnen (en zullen) ze het later alsnog terugvorderen.

Hoe je dat in augustus moet doen is (heel cru) niet het probleem van de overheid, maar van jou. Jij moet zelf een manier vinden om die drie weken financieel te overbruggen.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 18:49

Vjestagirl schreef:
Je moet je WW onmiddellijk stopzetten als je een nieuwe baan hebt. Doe je dit niet dan kunnen (en zullen) ze het later alsnog terugvorderen.

Hoe je dat in augustus moet doen is (heel cru) niet het probleem van de overheid, maar van jou. Jij moet zelf een manier vinden om die drie weken financieel te overbruggen.


Ik moest nu steeds de bedragen doorgeven die ik per maand verdiende. Over april kreeg ik nog wat extra, over mei een heel klein bedragje.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:54

Dus het gaat puur om de vakantie? Het uwv weet dus al dat je een nieuwe baan hebt. Het is alleen niet de bedoeling dat een ww uitkering de vakantie gaat vergoeden. Ik neem aan dat je op basis van je contract ook recht hebt op betaald verlof?

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:57

Geen verstand van de ww, nooit recht op gehad, maar Ik werk momenteel ook ergens op 0 uren contract, daar bouw ik vakantie uren op, net als dat je bij een vast contract krijgt, krijg je hier ook gewoon X % per gewerkt uur.
Stel ik neem nu vrij, dan krijg ik inderdaad geen loon, maar kan ik er wel voor kiezen om die opgebouwde uren uit te laten betalen in die week, op die manier krijg je dus wel doorbetaald, alleen je bouwt per uur op ipv een vast gegeven aantal uren dat mensen met een uren contract hebben.
Als het goed is, is dit overal zo, alleen sommige werkgevers betalen het mee uit in je loon, dat zou je dan even na moeten zoeken, maar als dat zo is, heb je dus gewoon meer loon ontvangen

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 18:58

Ik zou even contact opnemen met het UWV als ik jou was. Zij zouden het je moeten kunnen vertellen.
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Ontslagen wegens bedrijfseconomische redenen na 25 jaar, 2 jaar recht op WW en werk op dit moment via een uitzendbureau op basis van 0-uren contact. Nou heb ik (noga geen vakantie opgenomen maar vraag me wel af waar ik straks recht op heb. Heb overigens van zowel UWV als uitzendbureau al vakantiegeld uitgekeerd gekregen.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:00

Storm schreef:
Vjestagirl schreef:
Je moet je WW onmiddellijk stopzetten als je een nieuwe baan hebt. Doe je dit niet dan kunnen (en zullen) ze het later alsnog terugvorderen.

Hoe je dat in augustus moet doen is (heel cru) niet het probleem van de overheid, maar van jou. Jij moet zelf een manier vinden om die drie weken financieel te overbruggen.


Ik moest nu steeds de bedragen doorgeven die ik per maand verdiende. Over april kreeg ik nog wat extra, over mei een heel klein bedragje.



Ik had het toen te laat stopgezet. Nieuwe werkgever betaalde me te laat, was me vergeten op de loonlijst te zetten, dus ik moest ineens van 3 maanden ww terugbetalen. Had immers geen loon doorgegeven, want dat had ik zelf nog niet gehad, dus ik had ook geen idee hoeveel het was.
Naja, opgelost, maar het best even met het uwv overleggen. Want het is echt ellende als je terug moet betalen.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 19:02

Ik ga morgen meteen even bellen met het uwv.

lieke2
Berichten: 2135
Geregistreerd: 12-12-02

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:05

Wellicht ook goed om je even te verdiepen in een 0-uren contract. Is het niet zo dat ze een gemiddeld salaris moeten uitbetalen en niet na 3 maanden kunnen zeggen we roepen je niet op en dus krijg je niks betaald?
:o hopelijk heb ik niet alleen de klepel horen luiden :o

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 19:37

In principe, heb je recht op uitbetaling van het aantal uren dat je de afgelopen 13 weken gemiddeld hebt gewerkt. Een goede werkgever zou je die uren op papier moeten aanbieden. Als je nu ziek wordt, krijg je volgens dit contract ook niks en dat klopt natuurlijk niet. Nul uren contracten zijn leuk voor studenten of leerlingen voor naast hun school, maar niet in dit geval waar men rekeningen moet betalen.

Hoe dat in relatie zit met coronadingen weet ik niet. Want het is best wel specifiek werk waar ook een einde aan komt wss.

BigOne
Berichten: 38411
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:29

En wanneer je werkt bouw je hier toch vakantie uren op ?

Eleeke

Berichten: 2050
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:33

Vjestagirl schreef:
Je moet je WW onmiddellijk stopzetten als je een nieuwe baan hebt. Doe je dit niet dan kunnen (en zullen) ze het later alsnog terugvorderen.

Hoe je dat in augustus moet doen is (heel cru) niet het probleem van de overheid, maar van jou. Jij moet zelf een manier vinden om die drie weken financieel te overbruggen.

Dat is niet het geval. Je moet doorgeven hoeveel je verdient, daar ben je wel toe verplicht. En als je meer dan X maanden weer op je oude niveau zit stopt het .
je kunt ook zelf aangeven dat het moet stoppen.

Met een nul uren contract zou ik niets stopzetten, wel heel hard naar iets anders op zoek.

Het enige nadeel van het laten doorlopen van de ww is dat het afgaat van het aantal maanden waar je recht op hebt. Maar als je het geld nodig hebt , is de ww het vangnet dat daar nu juist voor is.

wyoming

Berichten: 2516
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:49

Ga eerst zelf het 1 en ander uitpluizen op de site van het uwv voordat je belt. Mijn ervaring is dat het er net aan ligt wie je aan de telefoon krijgt en hoeveel die persoon er zelf van weet. Of je wel of niet goed advies krijgt.

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... stopzetten

Kijk vooral even naar die 6 maanden regeling, of je verwacht binnen 6 maanden weer in de ww te komen of na die 6 maanden en maak aan de hand daarvan een beslissing.

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 20:59

bigone schreef:
En wanneer je werkt bouw je hier toch vakantie uren op ?



Ik had ook een 0 uren contract maar kreeg meer uurloon, daar zaten van vakantiedagen en vakantiegeld bij inbegrepen

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:20

Je hoeft je WW niet te stoppen als je weer aan het werk gaat. Je moet wel doorgeven dat je weer aan het werk bent en je moet je inkomsten doorgeven aan het eind van de maand. Op het moment dat je 2 maanden achter elkaar meer dan 87,5% van je WW maandloon verdient, stopt je WW automatisch. Let op je WW maandloon is het bedrag van 100%, dus niet wat je bruto betaald krijgt van UWV. Zolang je nog een aanvulling krijgt, loopt de WW gewoon door. Dan kun je dus ook gewoon vakantie opnemen in augustus. Als je wel vakantie-uren van je baas doorbetaald krijgt, wordt dat inkomen ook gewoon in mindering gebracht op je WW

BigOne
Berichten: 38411
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:24

Lynn_Nikita schreef:
bigone schreef:
En wanneer je werkt bouw je hier toch vakantie uren op ?



Ik had ook een 0 uren contract maar kreeg meer uurloon, daar zaten van vakantiedagen en vakantiegeld bij inbegrepen

Dat mag volgens mij alleen wanneer je niet boven de 12 uur per week uitkomt , ts zit daar ruim boven.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:06

Ik werk ook op basis van een 0-uren contract, mijn vakantiedagen zitten in mijn uurloon (en ik kom ruim boven de 12 uur uit). Dit is volgens mij een keuze, ik kan er ook voor kiezen gewoon dagen te sparen als ik het goed heb onthouden. De eerste stap is nagaan hoe dit bij jou geregeld is TS.

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:08

bigone schreef:
Lynn_Nikita schreef:



Ik had ook een 0 uren contract maar kreeg meer uurloon, daar zaten van vakantiedagen en vakantiegeld bij inbegrepen

Dat mag volgens mij alleen wanneer je niet boven de 12 uur per week uitkomt , ts zit daar ruim boven.



Ik gemiddeld 24 uur ( nu ook die uren op contract en of steeds geen verlof dagen)

Joltsje

Berichten: 9046
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:20

Hey Ts, wat goed dat je weer een baan hebt gevonden, dat is vast fijn.

wat betreft je vraag. ik denk dat je deze bij je werkgever neer moet leggen.
er zijn eigenlijk 2 opties:
- of ze betalen je vakantie uren opbouw gelijk uit (en dus hoger salaris)
- of je bouwt uren op die je later kunt opnemen.

ik zou met hun overleggen en kijken of je inderdaad gewoon op kan bouwen. dan heb je dan ook nog wat.
daarnaast is het inderdaad zo dat je officieel na 3 maanden die uren kan "claimen". dan moeten ze je steeds die uren inzetten.

hoe dan ook, even overleggen met je werkgever

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 08:10

Bedankt voor de tips iedereen! Ik heb nu als eerste een bericht naar mijn werkgever gestuurd hoe het geregeld is.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 16:28

Werkgever vertelde me dat ik geen recht op salaris heb.
Maar het uwv vertelde dat ik wel recht heb op aanvulling. Ik kan die maand gewoon mijn salaris doorgeven.

Jolien87

Berichten: 17500
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:05

Ik moet zeggen dat ik dat wel een bijzondere gang van zaken vind. Ik weet niet beter dan dat je met een 0-urencontract zelf rekening moet houden met vakanties en ander soort onbetaald verlof.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:10

Hier in belgie is het zodat je als je op vakantie gaat, je vakantiedagen moet inzetten en je hier dan geen uitkering krijgt voor die dafen aangezien je niet beschikbaar bent voir werk. Vrij logisch dus.
Moet je dat ook niet in Nederland?

Als je vakantiegeld in je loon zit, dan kan je elke maand dat stukje appart zetten.

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:16

dromertje2 schreef:
Hier in belgie is het zodat je als je op vakantie gaat, je vakantiedagen moet inzetten en je hier dan geen uitkering krijgt voor die dafen aangezien je niet beschikbaar bent voir werk. Vrij logisch dus.

Als je vakantiegeld in je loon zit, dan kan je elke maand dat stukje appart zetten.


Dat is normaal gesproken in NL ook zo, maar Storm zit in een andere situatie. Zij heeft namelijk nog recht op een WW (ze heeft nog maanden "over") en ze heeft nog steeds recht op de aanvullende werking van de WW (ze verdient nog niet zoveel als eerst). Daarom heeft Storm dit keer een "gelukje". Stel ik begin morgen een 0-uren contract zonder WW dan heb ik dat ook niet. Storm vraagt ook geen WW uitkering aan speciaal voor haar vakantie, maar ze heeft gewoon iets waar ze doorlopend nog recht op had.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:30

Dat begrijo ik, maar moeten jullie niet doorgeven dat niet beschikbaar bent voor werk?
Heb vroeger ook aanvullig gehad maar als je verlof of ziek was, had he geen recht.