Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:34

Voor zover ik weet hoeft dat voor een relatief korte vakantie van 3 weken niet. Als je bijvoorbeeld ziek bent (in de zin van de Ziektewet) of langdurig naar het buitenland gaat dan wel inderdaad.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:36

Is dan andersbin Nederland, hier is dat van dag 1.

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:08

Ts moet wel doorgeven dat ze die weken vakantie wil bij UWV. In de WW heb je ook gewoon recht op vakantie. Dan hoeft ze bijvoorbeeld ook niet te solliciteren.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:11

ja maar daar heb je dan het valantiegeld voor.

lein82

Berichten: 298
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 18:24

dromertje2 schreef:
ja maar daar heb je dan het valantiegeld voor.

Vakantiegeld staat los van eventuele vakantie die je opneemt. Vakantiegeld krijg je altijd. Dat is gewoon 8% van je bruto WW die je in mei betaald krijgt. Dat staat los van je vakantie dagen in de WW. Je krijgt aan het begin van je WW of aan het begin van het jaar vakantie dagen. Als je deze opneemt hoef je niet te solliciteren tijdens die dagen. Weekenden en feestdagen tellen niet mee. TS heeft vanaf april WW, dus ik gok dat ze recht heeft op 15 dagen. Voor een vol jaar zijn dat 20 dagen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Vraag over ww uitkering, vakantie en 0 urencontract.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:16

Zal dan anders zijn in nederland, vakantiedagen opnemen tijdens ww, krijg je hier geen uitkering voor, daar heb je vakantiegeld voor gehad.

StalNollie

Berichten: 9150
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 20:21

Als ts meer uren /salaris werkt dan wat ze voorheen verdiende vult uwv die maand niks aan.
verdient ze die maand minder dan vult uwv dit wel aan.dus met je vakantie heb je dus min uren en zal uwv dit compenseren.

Dat is hoe het 0aar jaar geleden was

Storm

Berichten: 20853
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 20:58

Wyb_ster schreef:
dromertje2 schreef:
Hier in belgie is het zodat je als je op vakantie gaat, je vakantiedagen moet inzetten en je hier dan geen uitkering krijgt voor die dafen aangezien je niet beschikbaar bent voir werk. Vrij logisch dus.

Als je vakantiegeld in je loon zit, dan kan je elke maand dat stukje appart zetten.


Dat is normaal gesproken in NL ook zo, maar Storm zit in een andere situatie. Zij heeft namelijk nog recht op een WW (ze heeft nog maanden "over") en ze heeft nog steeds recht op de aanvullende werking van de WW (ze verdient nog niet zoveel als eerst). Daarom heeft Storm dit keer een "gelukje". Stel ik begin morgen een 0-uren contract zonder WW dan heb ik dat ook niet. Storm vraagt ook geen WW uitkering aan speciaal voor haar vakantie, maar ze heeft gewoon iets waar ze doorlopend nog recht op had.


Klopt helemaal! Zo vertelde de mevrouw het aan de telefoon ook.
Ik heb wel 3 keer gevraagd of het echt wel klopte omdat ik het 'verkeerd' aanvoelde, maar zolang ik nog niet op de 87,5 % van mijn laatst verdiende loon zit, is het goed.