Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 15:51

Hoi allemaal,

Mijn partner en ik willen een eigen zorgbedrijf opstarten. Dierverzorging zal de hoofdactiviteit zijn voor onze deelnemers.
Nou is daar natuurlijk o.a. een flink stuk grond voor nodig wat we zullen moeten aankopen.
Maar op dit moment werken we beide in loondienst, hebben een huurhuis en geen groot vermogen.
We weten dat er (zorg)vastgoed bedrijven zijn waar we aan kunnen kloppen en we willen met ons plan naar een aantal banken. Nou hebben we al gehoord dat banken vaak maar tot zo'n 70 a 80 % financieren en je de rest zelf in moet leggen. En dat hebben we dus niet.

Mijn vragen: zijn hier mensen die een grote financiering via de bank wel voor 100% rond hebben gekregen?
Zijn er nog financieringsvormen die wij over het hoofd zien?

Ik ben benieuwd wat bokt nog aan tips en ervaringen heeft waar wij wellicht weer een stukje verder mee komen...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 15:52

Deze sukkel spaart altijd eerst. Ik vertrouw de banken voor geen meter.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:09

Bereid je bij de bank maar voor op torenhoge (niet marktconforme) rentes als je het al rondkrijgt… Banken zijn niet de meest prettige investeerders wat dat betreft.

Ik zou het eerder bij de “gewone” investeerders zoeken of echt gewoon kleinschalig beginnen en van daaruit uitbouwen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:21

Arabesk schreef:
Deze sukkel spaart altijd eerst. Ik vertrouw de banken voor geen meter.


Hier heeft TS niet zoveel aan... :=

@TS;
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je zelf ook wat zult moeten inleggen, geen enkele bank/investeerder zal het gehele bedrag overdragen denk ik...

Hoe serieus zijn jullie hier al mee bezig? Ligt er al een businessplan? Hebben jullie alles al uitgewerkt en kunnen jullie met een compleet plan komen richting eventuele banken en/of investeerders?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:25

Kan je niet gewoon eens bij een bank aankloppen om te kijken wat ze adviseren? Volgens mij zijn die gesprekken ook vrijblijvend (dacht dat dat bij de Rabobank in ieder geval zo was) en zo krijg je meteen juiste informatie. Kan je daarna altijd nog beslissen of je naar een bank of iets anders gaat.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:27

JustMe8484 schreef:
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik willen een eigen zorgbedrijf opstarten. Dierverzorging zal de hoofdactiviteit zijn voor onze deelnemers.
Nou is daar natuurlijk o.a. een flink stuk grond voor nodig wat we zullen moeten aankopen.
Maar op dit moment werken we beide in loondienst, hebben een huurhuis en geen groot vermogen.
We weten dat er (zorg)vastgoed bedrijven zijn waar we aan kunnen kloppen en we willen met ons plan naar een aantal banken. Nou hebben we al gehoord dat banken vaak maar tot zo'n 70 a 80 % financieren en je de rest zelf in moet leggen. En dat hebben we dus niet.

Mijn vragen: zijn hier mensen die een grote financiering via de bank wel voor 100% rond hebben gekregen?
Zijn er nog financieringsvormen die wij over het hoofd zien?

Ik ben benieuwd wat bokt nog aan tips en ervaringen heeft waar wij wellicht weer een stukje verder mee komen...


Wat is er mis mee dat je zelf een gedeelte moet inleggen? Zo kun je al laten zien dat je met geld om kunt gaan en dat het een serieus bedrijf kan worden. Zelf hebben we de mazzel gehad dat we geen financiering nodig hebben gehad bij de start en dat we zo verder konden groeien. Dit vindt ik persoonlijk nog de beste manier. Je bent dan niet afhankelijk van anderen en zij hebben dan ook weinig te willen van hoe jij te werk gaat. Het ligt er dus maar aan of je verkapt voor andere wilt werken of toch voor jezelf.

agee

Berichten: 767
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:34

Naast of het mogelijk is, zou ik me eerst afvragen of je dit moet willen?
Als het nl. mis gaat en de waarde van je aankoop is verminderd, terwijl die 100% gefinancierd is, dan blijf je met een flinke schuld zitten.
Kijk wat is gebeurd met alle huizen die onder water stonden...
Ik zelf vind dat akelig om te doen.

Fitzroy

Berichten: 25108
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 16:43

Aan de hand van je posts in het Funda- topic had ik eigenlijk het idee dat jullie zelf al een koophuis hadden en wat wilden doen met de overwaarde.
Je zegt: geen groot eigen vermogen, is het ook niet mogelijk om die 20 % die de bank wil bij elkaar te sparen ?

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:07

Kan je niet bij een bestaand bedrijf ruimte/portocabin en grond huren.Bv manege of veebedrijf en van daaruit starten.Is voor hun extra inkomsten en heb jij je locatie.Dan heb je alleen de huurkosten en kan je je bedrijf opstarten.Als het eenmaal loopt en je kan cijfers laten zien aan de bank dan willen ze vast mee financieren.
100 % financiering krijg je niet bij een bank ,banken zijn een drama ,ook met een goed lopend bedrijf.Misschien buiten de bank om financieren is tegenwoordig ook mogelijk.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:28

Naast kopen kun je ook nog denken aan iets pachten. Pacht is vaak beter op te brengen dan een koopsom.

Verder ben ik wel benieuwd hoe je het precies voor je ziet. Vriend van ons is ook met iets bezig maar zitten echt wel veel haken en ogen aan

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 19:22

Ik ben een quote nerd, dus ik probeer in zijn algemeen toch iedereen te beantwoorden.

Er is niks mis met zelf een gedeelte in moeten leggen maar helaas hebben wij niet zoveel dat we die 20 a 30% halen.
We hebben idd wel ons voormalige koophuis verkocht en daar wat overwaarde van, maar dat is lang niet die 20 a 30%.

Ons businessplan is zo goed als af. We gaan nog langs een coach vanuit mijn vriend zijn werk om het te laten checken.
Zoals wij e.e.a nu voor ons zien hebben we minstens een hectare grond nodig. Dus dat gaat wel wat kosten...

Sparen is op dit moment wat lastig. We komen goed rond, maar met 3 kinderen houdt het op onze 1,5 salaris niet over...

We zitten ook een beetje vast wat betreft woning. We hebben ons huis verkocht voor de huidige baan van mijn partner. Daar hoort het huren van dit huis bij. We kunnen dus niet zomaar weg, dan moet er ook een andere baan komen. Maar we willen in de toekomst ws juist graag samenwerken met dat bedrijf dus dat ligt allemaal wat ingewikkeld...

We willen zeker een vrijblijvende afspraak maken bij een aantal banken. Dus we gaan sowieso zien wat dat ons brengt.

We gaan ook in gesprek met een vastgoed investeerder wat daar de mogelijkheden zijn.

Maar ik ben dus ook aan het kijken of we opties over het hoofd zien.

Iemand noemde 'gewone' investeerders. Maar waar vind ik die?

Wat betreft het funda topic: ik ben eigenlijk nog wat te enthousiast met zoeken. Er staan soms zulke leuke locaties tussen... maar het helpt mij wel om een beeld te vormen en het allemaal voor me te zien als we met ons businessplan bezig zijn.
Dank in ieder geval voor alle reacties!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:51

Ik hoor hier mensen spreken van "gewone" investeerders ... Mij dunkt dat je je die niet tot zeer slecht gaat vinden. Het wordt een zorgproject/zorgboerderij. Mooi werk, maar ik denk niet dat je er veel winst mee gaat maken. Genoeg voor een boterham voor jij, je partner en betaalde krachten wellicht, maar een investeerder wil zien dat je hem/haar terugbetaalt. En ik denk dat de zorgbudgetten van de clienten daar niet toereikend voor zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:55

Even buiten de vraag of je het gefinancierd krijgt.
Waarom denk je dat de mensen bij jou komen?
Hier in de omgeving zijn de zorgboerderijen als paddenstoelen uit de grond geschoten.
Meestal bij mensen die grotendeels de voorzieningen al hadden.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:11

DuoPenotti schreef:
Even buiten de vraag of je het gefinancierd krijgt.
Waarom denk je dat de mensen bij jou komen?
Hier in de omgeving zijn de zorgboerderijen als paddenstoelen uit de grond geschoten.
Meestal bij mensen die grotendeels de voorzieningen al hadden.


Omdat wij uniek zijn (meer dan alleen de standaard geitjes en kipjes en bredere ervaring dan alleen stront scheppen), meer bieden (niet alleen dagbesteding maar ook respijtzorg ed waar hier innde regio veel vraag en weinigaanbod is),écht maatwerk bieden en mijn partner al een netwerk heeft door zijn huidige baan. Vooral vanwege dat maatwerk weten ze hem te vinden.

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:15

Top +:)+
Weet je dat dat alvast goed zit.
Zou anders zo zonde zijn van je investering.
Succes met je plannen!

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:21

DuoPenotti schreef:
Top +:)+
Weet je dat dat alvast goed zit.
Zou anders zo zonde zijn van je investering.
Succes met je plannen!


Dank je!

We weten heel goed wat we willen, hoe we het willen en we geloven erin dat we het werkend krijgen. Enige 'puntje' is dus het geld wat we nodig hebben om het op te kunnen starten...

Achteraf balen we wel behoorlijk dat we ons huis al hebben verkocht en we wat dat betreft in de situatie zitten waarin we zitten. Zeker gezien de huidige markt...

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:25

Heel veel succes met jullie plan maar ik denk niet dat een bank aan 100 % financieren gaat doen. Zoals al iemand schreef is dat al lastig bij een goed lopend bedrijf. Prive investeerders zullen idd hun geld terug willen zien dus dat wordt ook lastig. Misschien een idee om aan crowd funding te doen maar ik zou niet weten wat je de mensen in ruil zou kunnen geven. Goed om te horen dat het een doordacht plan is. Of het haalbaar zou zijn om bij een boer wat te huren betwijfel ik. Die komen of zelf met zo'n idee of willen er niets mee te doen hebben is mijn gevoel. Maar nogmaals veel succes.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:28

JustMe8484 schreef:
Achteraf balen we wel behoorlijk dat we ons huis al hebben verkocht en we wat dat betreft in de situatie zitten waarin we zitten. Zeker gezien de huidige markt...

Maar heb je dan geen vermogen overgehouden aan de verkoop van het huis? En waarom niet nu 2 banen ipv 1.5 zodat je wel kunt sparen? Je zult oha toch echt ook zelf in moeten leggen, al is het alleen maar om te laten zien dat je zelf ook iets te verliezen hebt.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:36

Je kunt overwegen om een persoonlijk krediet af te sluiten voor de aankoop van een perceel zonder woonbestemming. De rente is op zich best interessant nu. Als je genoeg verdient in loondienst en verder geen hypotheek hebt, zijn daar vast wel opties.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:38

GDG schreef:
JustMe8484 schreef:
Achteraf balen we wel behoorlijk dat we ons huis al hebben verkocht en we wat dat betreft in de situatie zitten waarin we zitten. Zeker gezien de huidige markt...

Maar heb je dan geen vermogen overgehouden aan de verkoop van het huis? En waarom niet nu 2 banen ipv 1.5 zodat je wel kunt sparen? Je zult oha toch echt ook zelf in moeten leggen, al is het alleen maar om te laten zien dat je zelf ook iets te verliezen hebt.


We hebben wel iets over gehouden aan de verkoop maar dat is niet die 20 a 30%... helaas was de markt destijds nog niet zo gek als nu.

We zijn er beide over eens dat 2 banen niet werkt voor onze kinderen. We hebben geen kinderen om ze 5 dagen per week naar een opvang te brengen...

Verder worden privé investeerders genoemt. Maar waar vind ik deze? Want dat iemand wat terug wil zien lijkt me logisch. Dus we willen best met wat mensen om tafel. Dit topic is dus ook bedoeld om juist opties als privé investeerders te vinden en andere opties die wellicht minder bekend zijn...

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:40

Chubby schreef:
Je kunt overwegen om een persoonlijk krediet af te sluiten voor de aankoop van een perceel zonder woonbestemming. De rente is op zich best interessant nu. Als je genoeg verdient in loondienst en verder geen hypotheek hebt, zijn daar vast wel opties.


Maar dan kunnen we er niet gaan wonen, en das nou net wel de bedoeling. Of bedoel je dan dat we iets moeten zoeken waar die bestemming nóg niet op zit maar we het uiteindelijk wel op zouden kunnen krijgen?

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:09

Heb je al met andere ondernemers in de sector gesproken? Wat ik zie is dat ondernemers in die branche constant tegen beperkingen van het bestemmingsplan aanlopen. Dat kost vaak veel tijd en veel geld. Ga eerst echt op onderzoek uit, in de praktijk loop je tegen zo veel dingen aan die je zelf van tevoren niet kunt bedenken.

Om verder antwoord op je vraag te geven: vanaf nul beginnen is denk ik erg lastig vanuit jullie financiële situatie. Je zou eens kunnen kijken of er geen bestaand bedrijf op zoek is naar partners of opvolging.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Grote financiering eigen bedrijf: wie deed het of heeft tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:11

Waarom ga je geen stuk grond huren?

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:24

XXXX2015 schreef:
Heb je al met andere ondernemers in de sector gesproken? Wat ik zie is dat ondernemers in die branche constant tegen beperkingen van het bestemmingsplan aanlopen. Dat kost vaak veel tijd en veel geld. Ga eerst echt op onderzoek uit, in de praktijk loop je tegen zo veel dingen aan die je zelf van tevoren niet kunt bedenken.

Om verder antwoord op je vraag te geven: vanaf nul beginnen is denk ik erg lastig vanuit jullie financiële situatie. Je zou eens kunnen kijken of er geen bestaand bedrijf op zoek is naar partners of opvolging.


Dat bestemmingsplannen een ding zijn weten we idd. Dat maakt het zeker niet makkelijker....

We kijken idd ook naar bestaande bedrijven en bv funda Bussiness. Gaan binnenkort bv ook investeren in contact met mensen waarvan we weten dat ze over niet al te lange tijd met pensioen willen.
Ik weet 1 gaaf object te koop dat echt heel erg vergelijkbaar is met wat wij willen en dus echt de perfecte combi aan bestemmingsplan en omgevingsvergunningen er al op heeft. Helaas in een regio waar we eigenlijk echt niet willen zitten....

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 21:26

JeanneV schreef:
Waarom ga je geen stuk grond huren?


Dat is idd ook nog een optie. Maar de vraag is of een eigenaar alles erop wil hebben wat wij uiteindelijk willen. Maar zeker wel het zoeken ook waard misschien. Hebben we nog niet echt aangedacht.