Vrijwilligerswerk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 13:24

Ik zit momenteel in de WIA, maar zou toch graag mezelf wat nuttig willen maken en ben dus op zoek naar vrijwilligerswerk. Ik neig naar de doelgroep ouderen, maar ik was benieuwd welke bokkers aan vrijwilligerswerk doen, wat ze precies doen en hoeveel uur per week.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:29

Er is in het verleden een topic geweest over vrijwilligerswerk meen ik mij te herinneren. Misschien de moeite van het opzoeken waard!

Ik doe vrijwilligerswerk voor de plaatselijke rijvereniging (ringmeester/parcoursbouw). Dit is niet in uren per week in te delen, in een concoursweek zijn dit alle vrij uren die ik heb. En daar buiten weken niets.

Daarnaast geef ik stijldansles aan mensen met een verstandelijke beperking, dit kost mij 1 avond per 2 weken aan les. Daarnaast doe ik ook de inkopen (koffie/frisdrank enz) en zit ik als hoofdleiding in het centraal orgaan. Ben denk ik gemiddeld zo'n 3 uur per week kwijt in totaal.
(behalve nu met corona).

Mijn schoonmoeder kookt 2 middagen in de week op een groep dementerende ouderen in een plaatselijk verpleeghuis. Als je als doelgroep ouderen hebt zou je een locale instantie kunnen benaderen.
Vaak is daar iemand aangesteld die de vrijwilligers coordineerd en die je dus ook beter kan vertellen wat er allemaal mogelijk is.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:34

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan (paar uur per week) bij een zeehondenopvang, dierenasiel lijkt mij ook leuk en schuldhulpmaatje.
Met ouderen heb ik persoonlijk minder.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:43

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan bij een lokaal radio (en soms tv) station. Ook best dankbaar werk en een plek waar ze juist zitten te springen voor wat jongere mensen. Het merendeel van de presentators hier is namelijk al met pensioen en doet dit om een beetje bezig te blijven. :D

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:48

Momenteel doe ik vrijwilligers werk bij een intensive care.
Voor 4 uurtjes in de week.
Dit om wat extra druk van de verpleegkundige weg te nemen door telefoon aan te nemen en het bezoek te ontvangen.
Het bezoek die nu komen voor Corona patienen moeten bij dit ziekenhuis helemaal in beschermende kleding zoals een wegwerpschort, FFP2 masker, een bril en handschoenen. Dus dat uitleggen en ook controleren of ze dat ook echt aan doen.
En vele vinden het fijn om even hun hart te luchten.

Maar eigenlijk is het te hopen dat dit vrijwilligerswerk snel niet meer nodig is. :D

En dan kijk ik wel wat er weer op mijn pad komt.
Maar ik denk niet snel dat ik vw-werk vind waar ik zo enorm warm gevoel bij krijg.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:57

Ik doe vrijwilligerswerk bij een manege voor gehandicapten. Doe dit al vanaf mijn elfde.
Het begon met naast de paarden lopen/helpen met poetsen en opzadelen e.d.
Daarna kwamen er steeds meer taken bij.

Op dit moment ben ik niet in de gelegenheid om wekelijks op een vast tijdstip mij ergens aan te verbinden maar ik ben nu bestuurslid en doe de administratie voor de manege. Dus nog steeds heel veel tijd aan kwijt maar ik vind het erg leuk en omdat ik het al zo lang doe hoort het ook echt bij mijn leven.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:02

Hier, net als een paar andere bokkers, vrijwilliger op dressuur-, spring-, en crosswedstrijden.

Daarnaast ook vrijwilligerswerk gedaan voor een museum (baliewerk, rondleidingen, horeca), bij een verzorgingshuis als maatje van een oudere persoon die weinig bezoek kreeg, en bij een evenementenorganisatie om het één en ander te regelen met de gemeente.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:08

Ik doe vrijwilligerswerk als voorlezer bij de plaatselijke bibliotheek. Wij lezen boeken en teksten voor in scholen, kinderopvang en bejaardentehuizen. Daarnaast oefenen we met zwakke lezertjes. Nu door de corona ligt het al een tijd stil, maar daarvoor was ik er ongeveer 4/5 uur per week mee bezig.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 14:43

Oh de bibliotheek is inderdaad ook een leuke plek! Ik wil me inderdaad aanmelden bij de overkoepelende zorginstantie hier.

Op de manege heb ik inderdaad ook als vrijwilliger geholpen.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 14:47

Ik mag 2 uur per week aan vrijwilligerswerk doen. Ik doe vrijwilligerswerk bij de lokale omroep. Doe daar op het moment vooral veel radio techniek tijdens live radio uitzendingen. Ook al veel gedaan met TV, camera, regie....dus kan redelijk leuk en gevarieerd zijn. Maar wel een totaal andere hoek dan met ouderen. Al zijn er veel oudjes onder de vrijwilligers haha.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:34

Momenteel niet aan de slag als vrijwilliger maar ik heb wel al verschillende dingen als vrijwilliger gedaan, gaande van paardrijlessen geven aan kinderen en jongeren met een beperking of die uit huis geplaatst zijn tot begeleiden van kampen voor vrijwilligers in een zorginstelling tot het geven van lezingen of workshops. Normaal had ik wel vrijwilligerswerk gedaan in een tweedehandskledingwinkel, maar door corona is dat helaas niet kunnen doorgaan.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:47

Hier al een tijdje vrijwilliger bij het locale dierenasiel bij de honden. Op dit moment zon 8 a 9 uur per week

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:49

Ik rijd zaterdag ochtend op de dierenambulance van 8.00 - 13.00. Erg leuk om te doen, geeft altijd een goed gevoel om de dieren geholpen te hebben!

marschwood
Berichten: 455
Geregistreerd: 25-08-08

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:15

Ik ben taalmaatje.Mensen die een taalvraag hebben(zowel nederlanders als anderen)die een taalprobleem hebben begeleiden.Nu een jongen uit nepal die zijn theorie examen auto wil halen.Kan ook een opa zijn die wil leren lezen om zijn kleinkinderen voor te kunnen lezen.Mensen komen zelf met hun vraag en worden dan gekoppeld.Zijn dus ook erg gemotiveerd

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:27

Ik ben vrijwilliger bij een plaatselijke stichting (vooral gericht op eenzaamheid) en de buurtvereniging (ook mee opgericht), bij beide als penningmeester :)

Voor de stichting hebben we nooit genoeg vrijwilligers en ik denk dat dit wel een landelijk 'probleem' is, dus misschien kun je eens kijken bij een stichting bij je in de buurt?

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:33

Ik help in België bij het rode kruis als brugfiguur.

Wij slaan een brug tussen ouders en school en helpen de kinderen normaal gezien thuis met hun schoolwerk maar door corona ga ik nu al een paar maanden naar de school zelf om "mijn " kindjes te helpen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:47

Ik werk als vrijwilliger bij de dierenambulance.
En goede 8 jaar in mijn vorige woonplaats en sinds november ook in mijn nieuwe woonplaats

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:04

Ik ging jaren als vrijwilliger mee op watersport vakanties voor mensen met een beperking. Stichting Sailwise. Ontzettend leuke contacten aan overgehouden.
Nu ben ik al jaren vrijwilliger bij een waterscouting vereniging bij ons in de buurt. Hoeveel uren het kost, b tja wisselend. Voor mij prima, ik heb ook wisselende diensten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:43

DuoPenotti schreef:
Maar ik denk niet snel dat ik vw-werk vind waar ik zo enorm warm gevoel bij krijg.


Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Hebben ze bij jullie in de buurt in de ziekenhuizen ook een vrijwilligerscentrale? In het ziekenhuis waar ik kom hebben ze die wel en daar vragen ze regelmatig vrijwilligers voor verschillende functies. Is alleen een beetje uit je buurt tegenwoordig.

Ik deed voorheen vrijwilligerswerk voor een paardensite ( :P ), later is dat mijn betaalde baan geworden. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk voor een motorclub (voorheen bestuur, tegenwoordig foto's en schrijfsels) en ik doe mee aan een eetproject voor ouderen. Dat ligt nu helaas stil wegens corona, maar in plaats daarvan doe ik weleens thuis koken en dan breng ik het eten aan huis.
En ik ben een soort van mantelzorger voor mijn bejaarde vader <3 Doe wat boodschapjes, ben taxichauffeur, doe de administratie etc.etc.

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:06

Ik ben nu bekend in 3 ziekenhuizen. 2 als echt werk en 1 dan nu als vrijwilliger. Maar alle hadden hun eigen vrijwilligers centrale.

Van vrijwillig je baan maken dat is helemaal mooi. :P

Thuis koken voor andere begin ik niet aan of ik krijg het vast druk bij mijn vrijwilligers werk _O-

Wel ook erg mooi om te doen voor andere.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:27

Haha :D

Tsja, heel eerlijk: ik kan ook niet zo heel veel anders qua vrijwilligerswerk. Ben ook helemaal niet creatief ofzo, ik zie het niet gebeuren dat ik de hele dag zit te haken of punniken met zo'n paddestoel ofzo.
Dan maar iets met eten :))

DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:33

Nee dat is ook niets voor mij. Dat zie ik idd vaak staan voor in de huiskamer bij demente ouderen. Nee dat kan ik niet.

En ook veel respect voor de bokkers hier bij de dierenambulance.
Zou ik echt te heftig vinden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:51

Och ja, dat zou ik ook echt niet kunnen. Ik word al week bij het lezen van een krantenartikel, laat staan dat ik het zelf onder ogen moet zien.

Het vermaken van ouderen is trouwens ook niets voor mij want ik neem alles mee naar huis. Letterlijk.
Ik heb ooit eens wat gedaan bij het plaatselijke bejaardenhuis (die bestonden toen nog) en ze zaten thuis op mijn bank, aan mijn eetkamertafel (inclusief vol bord en lege koelkast), in mijn oldtimerautootje (vonden ze leuk omdat ze dat kenden) en ik sleepte telkens met 2 rolstoelen (hoe dan?) naar de markt omdat het zo gezellig was. Behalve voor mij dan, want ik zat dan weer thuis op de bank te janken omdat ik er niet teeeeeeee-gen kon. Niet echt een succes dus :D

Miekje23

Berichten: 989
Geregistreerd: 31-03-11
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:54

Ik heb altijd vrijwilligerswerk werk gedaan voordat ik aan mijn vaste baan begon
Denk aan:
*dierenpenpension
*paardenrusthuis
* Ouderenzorg (oa geriatrie= laatste stadium en soms erg zwaar)

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Vrijwilligerswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:41

Ik ben vrijwilliger bij een bedrijf dat straks educatie gaat doen omtrend dieren en hun verzorging, en kinderfeestjes tussen de dieren.

Daarbij runnen wij ook de halfway-house van hope for wings. We vangen dus tijdelijk papegaaien op die opzoek ,ijn naar een nieuwe eigenaar.

Erg leuk werk, krijg steeds meer verantwoordelijkheid en raak steeds meer betrokken bij hope for wings zelf. Echt superblij dat ik dit plekje heb gevonden.