Wie werkt er als ZZP verpleegkundige?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Wie werkt er als ZZP verpleegkundige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 14:44

Hoi allemaal!

Ik ben momenteel bezig me te verdiepen in het werken als zelfstandige verpleegkundige.
Ik werk in een ziekenhuis en hoewel de aard van het werk me wel bevalt, wil ik graag meer regie over mijn werktijden. Ik wil graag meer uren of juist minder uren werken wanneer ik dat wil en ik wil niet mijn vakantie 10 maanden (!!) van tevoren hoeven aanvragen.

Voor de ZZP'ers: ik ben vooral benieuwd wat voor opdrachtgevers jullie hebben, of je ook zonder een detacheerder aan de slag kunt, en hoeveel eigen regie je nou écht hebt. De detacheerders die ik tot nu toe heb gesproken willen graag een ZZP'er voor langere tijd (bijv. 3-6 maand) naar één plek sturen, maar dan word je toch weer meegeroosterd en dat wil ik dus juist niet.

Soort werk maakt me niet veel uit. Ik heb ervaring in het ziekenhuis, thuiszorg, zorg voor dementerenden, verpleeghuis en palliatief. Ik heb een HBO-opleiding verpleegkunde en in totaal 9 jaar werkervaring in de zorg (6 jaar verpleegkundig). Ik woon in het noorden van het land.

Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen, ook negatieve zijn uiteraard welkom :)

verootjoo

Re: Wie werkt er als ZZP verpleegkundige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:47

Ik werk (niet als verpleegkundige) in een revalidatiecentrum waar veel ZZP’ers werken omdat de roosters niet meer rondkomen, en vanaf deze kant is het echt verschrikkelijk. Zijn vaak mensen zonder passie, zonder verantwoordelijkheidsgevoel en doen maar wat want de volgende dag zijn ze er toch niet meer. Alle overzicht over de revalidanten komt neer op de vaste krachten die daardoor extra belast worden, want de ZZP’ers doen dat niet en merken verschillen niet op omdat ze er maar een dagje af en toe zijn. Bouwen ook geen band op met de mensen.
Ik vind het echt een bijzonder slechte ontwikkeling voor de zorg dat er steeds meer verpleegkundigen als ZZP’er gaan werken :n

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:48

Ik zet ff een stipje, ben hier ook wel benieuwd naar. Ik zit nl in dezelfde situatie, maar dan als spoed eisende hulp- en ambulanceverpleegkundige. Ik zou ook wel wat meer regie over mijn eigen rooster willen hebben.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 14:52

Hoi verootjoo,

Ik snap de frustratie van jouw kant en hoor dat van een vriendin ook vanuit het onderwijs.
Feit is dat jullie dus te weinig mensen hebben en dat mensen niet in loondienst willen komen. Dat is dus te onaantrekkelijk.
Dan kiezen mensen voor zichzelf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:56

Maeve schreef:
Hoi verootjoo,

Ik snap de frustratie van jouw kant en hoor dat van een vriendin ook vanuit het onderwijs.
Feit is dat jullie dus te weinig mensen hebben en dat mensen niet in loondienst willen komen. Dat is dus te onaantrekkelijk.
Dan kiezen mensen voor zichzelf.

Jep, maar deze tendens zie je dus in de hele zorgsector, van ziekenhuis tot verpleeghuis. En de zorg wordt er zo bedroevend slecht op.

Ik werk overigens bij een hele goede werkgever hoor, met echt oog voor personeel vind ik. Maar het zijn vaak wel dezelfde ‘types’ die gaan werken als ZZP (of iig die bij ons komen) Zeg niet dat jij ook zo bent, maar mijn beeld is echt slecht. Er was er pas bv een die kwam op het werk, zag dat het een bepaald soort revalidatie was en zei: ‘ja, hier ga ik dus niet werken, dit is niks voor mij’, en vertrok weer. Sta je dan met een dienst minder...
Mensen die individueel werken voor de centen, ipv werken aan een gezamenlijk doel, teamwork, met z’n allen iets moois opzetten, met z’n allen de revalidatie beter maken en onze afdeling naar een hoger niveau brengen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 15:00

Wat is de reden dat jullie zo'n personeelstekort hebben dat ZZP'ers zo'n stempel op jouw werk drukken?
Als de baas goed voor je zorgt dan wil iedereen toch bij jullie werken en de afdeling naar een hoger niveau brengen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:04

Dat weet ik niet, ik ben geen HR of recruitment en heb er geen onderzoek naar gedaan :+ En werk ook niet als verpleegkundige. Wel is te zien dat het een landelijke trend is, overal is tekort aan vast personeel.
We scoren jaarlijks hoog op medewerkerstevredenheid.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 15:08

Tsjah ik denk oprecht dat de hoge werkdruk, lage lonen en de idiote roosters bij veel mensen de passie een beetje onderdrukken.
En dan kan voor jezelf gaan werken een logische keuze zijn.

Ik snap de frustratie van jouw kant hoor. Ik heb jaren als flexmedewerker gewerkt en hoewel je altijd op het laatste moment diensten komt invullen word je meestal niet warm ontvangen. -O-
Maar ik probeerde er altijd maar het beste van te maken.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:07

Op de verpleegafdeling hadden we vaak detacheerders voor rond de 3 maanden. Die mochten wel voorkeuren opgeven qua rooster, maar die waren nog steeds redelijk flexibel. Doordat ze er een aantal maanden waren, kon je ook een leuke band opbouwen met ze.
Momenteel ben ik anesthesie medewerker in opleiding en zzp'er onder de anesthesie medewerkers is groot. Helft van ons team bestaat uit zzp'er of detacheerder. Maar die draaien juist veel diensten, dat tikt lekker aan. Maar zij worden ook gewoon mee geroosterd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 00:57

Ik herken de ervaringen van Verootje, maar dan binnen de GGZ.
In verschillende functies.
Vooral roostertechnisch is het lastig. Veel willen geen nachten of weekeinden draaien. Ze kennen de cliënten niet, geen binding, minder verantwoordelijksgevoel ..... al zijn er natuurlijk uitzonderingen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 07:45

Ik werk nog als zzp-er, maar ga waarschijnlijk weer terug in dienst.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit zomaar 1 dienst ergens doe. Ik wordt vaak ook gewoon ingepland. Daardoor krijg je dus wel meer een band met mensen en kan en mag je meer.

Ik heb weer besloten om in loondienst te gaan omdat ik de opdrachten hier vaak niet uitdagend vind. Ik toch ook wel collega's begin te missen en het is vaak wel zo dat je minder over patiënten/cliënten kan zeggen of coördineren.

Absoluut voordeel vind ik dat je zelf aan kan geven wanneer je wilt werken.

Nadeel: alle administratie (facturen, belasting, aow, ziekte, verzekering, vakantie)