Enquete - betaalgedrag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:58

Ibbel schreef:
Interessante aanname dat mensen beter/sneller van betalen zijn als ze een 'band' met het product (je bedoelt volgens mij trouwens het leverende bedrijf) hebben. Ik zou niet weten waarom.

Je koopt iets bij een bedrijf waar je 'geen band' mee hebt (waarom koop je het dan überhaupt bij dat bedrijf? Nergens anders te krijgen?) en je denkt dan: "mwoah, ik heb dit zojuist wel gekocht want ik heb het nodig, maar ik vind het een poedersuiker dus ik betaal het gewoon niet?"

Als ik een bedrijf een klotebedrijf vind (om welke reden dan ook) dan koop ik er niet maar ga ik op zoek naar een andere tent die hetzelfde of iets vergelijkbaars levert. Maar het idee wel bestellen niet betalen zou niet in mijn hoofd opkomen...

Een reden om (voorlopig) niet te betalen is wél als het product niet deugt en er geen oplossing vanuit het bedrijf komt. En dat is dan wel meteen de laatste keer dat je iets bij zo'n bedrijf koopt en dus een reden om nooit meer te bestellen. Maar geen reden een volgende keer wél te bestellen maar niet te betalen.


Ik denk niet zozeer dat het een aanname is, maar eerder iets wat is opgevallen en ze dit nu aan het 'onderzoeken' zijn. Daarnaast denk ik ook niet dat mensen niet betalen omdat ze het gewoon niet willen als er geen verbondenheid is. Wat ik mij wel voor kan stellen is dat iemand onbewust gemotiveerder is om iets direct te betalen als het iets is waar zij zelf blij van worden.

Als ik naar mijzelf kijk, ik koop mijn kattenvoer bijvoorbeeld groot in en eigenlijk altijd op nabetaling. Daar kan nog wel eens een paar dagen overheen gaan voor ik herinner: oh ja, die had ik ook nog besteld.

Maar stel ik bestel iets waar ik al heel lang naar uit kijk, dan kies ik eigenlijk altijd om het direct te betalen of zo snel mogelijk wanneer het is aangekomen. Het is geen kwestie van niet wíllen betalen. Rekeningen moeten inderdaad betaald worden. Ik denk dat er ook veel mensen zijn die het misschien wel eens vergeten. (Om die reden bestel ik eigenlijk niets anders dan mijn kattenvoer op achteraf betalen, ik kan namelijk al voorspellen dat ik het zou kunnen vergeten.)

Zo lees ik die vraag, in ieder geval.