Discussie over factuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:01

Zonder al te veel in detail te gaan, ben ik benieuwd of wij nu zo gek denken...

Situatie:

Voor een huurhuis moet mijn vriend een klus gaan doen. Er wordt een offerte op gesteld waarbij de verhuurder akkoord geeft om de werken uit te voeren. In overleg met de huurder worden de datums ingepland.

Als mijn vriend op dag van afspraak aan het huis verschijnt doet er niemand open. Na lang bellen is er toch beweging en wordt er open gedaan. De huurder geeft aan dat hij niet wil dat mijn vriend die dag komt werken. Mijn vriend geeft aan dat dat niet zo maar gaat. Hij heeft alles mee voor die klus, het is ook best nog een eind rijden. Afspraak is afspraak.
Huurder heeft aan er geen zin in te hebben en nog moe te zijn. Hij wil nog slapen en dat gaat niet als mijn vriend aan het werk is. Vriend geeft nogmaals aan dat dat niet zo maar gaat. Terug naar huis rijden, alles uitladen en nieuwe klus inladen neemt veel tijd in beslag waardoor je de dag eigenlijk als verloren kunt zien = geen inkomsten. Vriend geeft aan dat als hij echt weg moet, de geplande uren van die dag toch worden aangerekend.

De huurder belt naar de verhuurder want hij wil slapen en mijn vriend stoort hem. Verhuurder geeft aan dat vriend gelijk heeft. Hierna belt de huurder naar zijn sociaal kantoor. Hij blijkt in schuldbemiddeling te zitten en wil horen wat het kantoor zegt. Het kantoor bevestigd aan mijn vriend dat mijn vriend gelijk heeft. Als de huurder hem niet wil binnen laten mag hij naar huis gaan en de factuur opsturen naar hun.

Uiteindelijk is mijn vriend dus inderdaad naar huis gemoeten. Hij heeft de factuur opgestuurd naar het kantoor met al reeds een korting van 3 werkuren. Er is al minder gerekend dan was gepland. Hierop belt het kantoor. Of wij wel menselijk waren? De huurder zit in de schulden en ze vonden het niet normaal dat de factuur over de €200 ging. Vriend gaf aan dat aan hem is bevestigd aan de telefoon dat hij de factuur mocht opsturen. Ik zal de hele discussie niet neer typen maar het komt erop neer dat het kantoor ons niet menselijk vindt, dat wij moeten snappen dat de huurder niet veel geld heeft, dat wij geen rekening willen houden met een ander. Zij trekken de factuur in discussie en willen niet betalen.

Wij hebben aangegeven dat wij niet zo maar kunnen schuiven in een rooster aangezien mensen vaak verlof nemen als wij komen en dus niet thuis zijn op een andere dag. Dat wij al een aanzienlijke korting hebben gegeven, wij ter plaatse nog hebben gehoord dat de factuur ging betaald worden. Uiteindelijk moet onze zaak ook draaien (en wij zijn geen liefdadigheidsinstelling, maar dat hebben wij maar niet gezegd)
Dat het bij ons ander had gelegen als de persoon ziek was geweest of een andere reden dat het echt niet ging.
Maar dat willen slapen bij ons dus geen argument is om ons maar af te wimpelen.

Ondertussen zijn wij al een tijdje verder en het kantoor weigert inderdaad te betalen. Het is geen wereldbedrag, maar goed. Afspraak is afspraak, het geeft extra stress en zorgen.

Ondertussen zijn de werken uitgevoerd op een andere datum en is het huis in orde.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:04

Heeft het zin om contact op te nemen met de verhuurder? Gezien hij degene is die akkoord heeft gegeven om het werk uit te voeren.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:05

Ik zou hier een incassobureau opzetten. Zijn ze helemaal van het padje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:08

__Sannne schreef:
Heeft het zin om contact op te nemen met de verhuurder? Gezien hij degene is die akkoord heeft gegeven om het werk uit te voeren.


De verhuurder trekt zijn handen er, begrijpelijk, van af. Hij heeft de werken betaald, het gaat enkel over de dag dat de huurder ons niet binnen liet en wij snappen wel dat de verhuurder hier geen schuld in heeft.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:10

Misschien heeft het alsnog zin om te kijken of de verhuurder wil bemiddelen; als iemand van twee kanten hoort dat ie niet goed bezig is rinkelt er misschien sneller een belletje.

Levert dat niets op, zou ik er een incassobureau op zetten. Alvorens je die stap zet, lees je even goed in wat je rechten en plichten daaromtrent zijn, en geef aan dat je de huurder nog een kans geeft om te betalen en dat anders ook incassokosten op hem verhaald worden.

Onderschat niet dat voor zo'n schuldhulpbureau dit gewoon hun werk is; door in te spelen op jullie gevoelens hopen ze dat jullie de factuur laten vallen, dan doen zij hun werk goed. Trek dat je dus niet persoonlijk aan :)

Kleine toevoeging: met wie heb je de overeenkomst gesloten? Indien dat met de verhuurder is (het werk zou immers voor zijn rekening komen) zou je de kosten namelijk ook op hem kunnen verhalen. Een huurder die je niet binnen laat valt immers onder zijn verantwoordelijkheid.

Ibbel

Berichten: 49167
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:13

In NL had je die rekening naar de opdrachtgever (de verhuurder dus) gestuurd en had díe de extra kosten maar op z'n huurder moeten verhalen.

De huurder zou in NL in z'n recht staan: hij heeft jullie geen opdracht gegeven, jullie hebben met hém geen contract. Huurder heeft wél verplichtingen aan z'n verhuurder, en als huurder z'n verhuurder op kosten jaagt wegens niet mee willen werken, is dat een probleem tussen hun twee.

Hoe het in België werkt weet ik niet, maar in NL heb je het recht niet een rekening te sturen naar iemand waarmee je geen overeenkomst hebt. Dat heet een 'spookfactuur'.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 21-04-21 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:13

Volgens mij heeft toch echt de verhuurder opdracht gegeven het werrk te doen. Kosten moeten dus op hun verhaald worden. Dat de huurder niet meewerkte is hun probleem. Zij hadden die dag en tijd met de huurder moeten overleggen. Dat de huurder zich bedenkt is hun probleem. Zij moeten die kosten dan weer op de huurder proberen te verhalen.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 21-04-21 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:14

Wat staat hierover in jullie algemene voorwaarden? Kan me voorstellen dat als daar niks over in staat over het wel of niet kunnen uitvoeren van de werkzaamheden op de afgesproken dag, dat de huurder zelfs nog wel sterk staat.

Is dat redelijk nee...

Maar goed, ik ben geen jurist verder.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:15

Dat er iets betaald moet worden is logisch. Maar een factuur voor niet-uitgevoerde werken van meer dan 200€, dat is wel een pittig bedrag. Je kan nu wel heel hard op je strepen staan, maar bedenk wel dat je daarmee waarschijnlijk zorgt dat je voor de eigenaar en de verhuurkantoor niet meer kan werken. En dat zij jullie bedrijf nooit zullen aanraden, eerder afraden.

Eva_de_Beer

Berichten: 185
Geregistreerd: 30-11-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:17

Sclimpre schreef:
Dat er iets betaald moet worden is logisch. Maar een factuur voor niet-uitgevoerde werken van meer dan 200€, dat is wel een pittig bedrag. Je kan nu wel heel hard op je strepen staan, maar bedenk wel dat je daarmee waarschijnlijk zorgt dat je voor de eigenaar en de verhuurkantoor niet meer kan werken. En dat zij jullie bedrijf nooit zullen aanraden, eerder afraden.


Ik ga er ook niet van uit dat zij nog op dit adres willen werken :+

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:18

De beste man is zelf veroorzaker van deze rekening. Hij heeft die dag meerdere malen bevestigd gekregen dat indien hij de werkzaamheden niet toe zou laten de kosten voor hem zijn. Hij is daar dus willens en wetens akkoord mee gegaan. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.
Waarom moeten jullie opdraaien voor zijn beslissing?

Jullie zijn dus niet onmenselijk.

Eigenlijk is het een hele slechte zaak dat dit kantoor niet wil betalen, de man leert zo alleen maar dat hij zich onder allerhande afspraken kan uitdraaien en dat zij het wel voor hem oplossen zonder dat dit voor hem consequenties heeft.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:20

Eva_de_Beer schreef:
Sclimpre schreef:
Dat er iets betaald moet worden is logisch. Maar een factuur voor niet-uitgevoerde werken van meer dan 200€, dat is wel een pittig bedrag. Je kan nu wel heel hard op je strepen staan, maar bedenk wel dat je daarmee waarschijnlijk zorgt dat je voor de eigenaar en de verhuurkantoor niet meer kan werken. En dat zij jullie bedrijf nooit zullen aanraden, eerder afraden.


Ik ga er ook niet van uit dat zij nog op dit adres willen werken :+


Het gaat over meer dan dit adres alleen.
Heel weinig bedrijven kunnen zich veroorloven niet te willen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:22

Oh doe ik zeker niet. Dat gaven wij beiden ook al aan. Dat het inderdaad hun job is om zo te doen :D Nu hebben wij al een korting van 1/3de geven en geen voorrijkosten aangerekend. Wij hebben (gelukkig) nog geen ervaring met incasso maar gaan ons wel zeker informeren :j

Ista: Er moet minstens 3 dagen op voorhand worden geannulleerd, met uitzondering van onvoorziene omstandigheden (ziekte, ongeval etc) Bij laattijdig annulatie wordt de dag gewoon aan gerekend.

Sclimpre: Uiteindelijk is mijn vriend ook dik 4 uur weg geweest + meer dan 100 kilometer gereden. Plus nog eens extra laden en lossen. Wij hebben ook geen torenhoog uurtarief. Er is gewoon gerekend wat er aan tijd is besteed.
Er is geen verhuurkantoor. Het is een sociaal kantoor. De eigenaar heeft al verdere werken van ons ingepland in andere huizen. Met de verhuurder hebben wij zeker geen problemen :)

Ik ga vandaag even contact opnemen met onze advocaat en horen of wij de factuur inderdaad naar de verhuurder moeten sturen! Het is dat het sociaal kantoor aangaf dat wij deze rechtstreeks aan hun moesten factureren dat wij dit ook hebben gedaan. Alvast bedankt allemaal!

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:31

Wie is de opdrachtgever? De verhuurder? Hij betaalt de rekening. Dat ze schuld bij de huurder ligt moet de verhuurder en huurder onderling maar regelen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:34

Zammie schreef:
Ik zou hier een incassobureau opzetten. Zijn ze helemaal van het padje...


Die bewoner zit in de schuldsanering, dus ga er maar vanuit dat die de klappen van de zweep wel kent; oftewel, die weet dondersgoed dat een incassobureau niet veel kan behalve bluffen en dreigen. Een incasso zal dus zeker geen zoden aan de dijk zetten.

Gewoon de procedure opstarten om uiteindelijk een deurwaarder in te schakelen, want die heeft wel macht. Wordt, als men zich aan de regels houdt, die man ook uit de sanering gegooid, want je mag geen nieuwe schulden maken gedurende de periode dat je in de schuldsanering zit; je wordt dan zonder pardon per direct uit de sanering gesmeten.

Dat vooruitzicht zal ze wel aansporen om zo snel mogelijk die rekening te betalen.


En wat betreft dat stukje dat jullie verweten wordt niet menselijk te zijn; ik zou terug kaatsen dat het ook niet menselijk is om een hardwerkende ondernemer een compleet dagloon te ontzeggen omdat hun client te lui is om op een normaal tijdstip op te staan.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:39

xxCYNNxx, maar het bureau van schuldsanering betaald het factuur opeens niet, die hadden gezegd deze wel te betalen.

Aan de andere kant snap ik de schuldsanering ook niet om eerlijk te zijn. Hun helpen de huurder alles weer op de rit te krijgen. Deze is "te moe" en wilt slapen.
Maar als deze man verder gezond is (dat is me niet duidelijk) dan hadden ze toch meer op moeten treden.... Ze zeiden wel heel makkelijk, stuur het factuur maar.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:45

Mensen in de schuldsanering, het klinkt heel hypocriet maar wij doen bij deze mensen geen facturen meer sturen voor geleverde spullen. Het moet of direct afgerekend worden of wij leveren niet.
Hebben een winkel, en een aantal klanten die op factuur geleverd krijgen, maar inmiddels al meerdere keren onze neus gestoten bij mensen in de schuldsanering of onder bewind voering. Je kunt echt fluiten naar je centen.

Ik zou als je het geld echt wil hebben, het incasso bureau overslaan en je rechtsbijstand aanspreken. Incassobureau doet een aantal pogingen en zegt daarna dat er geen geld te halen valt.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 09:54

Vriend heeft geen contract met de huurder, maar met de verhuurder. Die had moeten zorgen dat hij het huis in kon. Dat is niet gelukt en de gevolgen zijn voor de verhuurder. Die moet het verder uitzoeken met de huurder. Vriend heeft helemaal niks te maken met het sociaal kantoor en als ze over menselijkheid willen praten, moeten ze dat doen met de verhuurder. Die bepaalt of hij de factuur wel of niet op de huurder verhaalt.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:02

Jacquel schreef:
Vriend heeft geen contract met de huurder, maar met de verhuurder. Die had moeten zorgen dat hij het huis in kon. Dat is niet gelukt en de gevolgen zijn voor de verhuurder. Die moet het verder uitzoeken met de huurder. Vriend heeft helemaal niks te maken met het sociaal kantoor en als ze over menselijkheid willen praten, moeten ze dat doen met de verhuurder. Die bepaalt of hij de factuur wel of niet op de huurder verhaalt.


mwa, ik denk dat het in dit geval wel even anders ligt; bewoner was tenslotte gewoon thuis, maar was te beroerd om zn bed uit te komen. Verhuurder heeft hem nog gezegd dat hij de werkzaamheden moest laten uitvoeren, maar huurder weigert daar aan te voldoen. Dan lijkt mij dat je als huurder ook voor die kosten op draait.....maar ts dr advocaat zal dat wel beter weten wat hun rechten zijn en bij wie ze nu werkelijk moeten zijn: de spelregels van de verhuurder bij werkzaamheden spelen tenslotte ook mee

Incasso kun je in elk geval overslaan; daar bereik je niks mee. Deurwaarder bereik je wel wat mee, want die kan bv loonbeslag opleggen, Een incasso kan helemaal niks.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 21-04-21 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:05

Citaat:
Jacquel schreef:
Vriend heeft geen contract met de huurder, maar met de verhuurder. Die had moeten zorgen dat hij het huis in kon. Dat is niet gelukt en de gevolgen zijn voor de verhuurder. Die moet het verder uitzoeken met de huurder. Vriend heeft helemaal niks te maken met het sociaal kantoor en als ze over menselijkheid willen praten, moeten ze dat doen met de verhuurder. Die bepaalt of hij de factuur wel of niet op de huurder verhaalt.


mwa, ik denk dat het in dit geval wel even anders ligt; bewoner was tenslotte gewoon thuis, maar was te beroerd om zn bed uit te komen. Verhuurder heeft hem nog gezegd dat hij de werkzaamheden moest laten uitvoeren, maar huurder weigert daar aan te voldoen. Dan lijkt mij dat je als huurder ook voor die kosten op draait.....maar ts dr advocaat zal dat wel beter weten wat hun rechten zijn en bij wie ze nu werkelijk moeten zijn.


Jazeker zal de huurder voor de kosten moeten opdraaien, maar het is aan de verhuurder om die bij hem los te peuteren, niet aan vriend. Die heeft aan al zijn verplichtingen voldaan. Het is zuur voor de verhuurder, maar die is formeel in gebreke gebleven door geen toegang te kunnen regelen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:06

Als de verhuurder de opdrachtgever is van de werkzaamheden, dan draaien zij ook op voor de kosten.
Ook als hun huurder te bedonderd was om uit zijn bed te komen daarvoor.

De verhuurder speelt hier "menselijkheid" over jullie rug. Dat is makkelijk zeg.
Als de verhuurder menselijk wil zijn naar de huurder toe, dan moet hij dat helemaal zelf weten, maar dat staat toch los van de factuur.

of dit bedrag het vervolgens waard is om een incasso op te zetten, geen idee :o

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:11

Ik zou ook niet eerst geld verspillen aan een incasso, wij zitten niet in de schulden en hebben eens een incasso gehad die zich vergist had. :+ (mensen die ze moesten hebben woonden niet op ons adres.)
één keer gemaild dat ze het verkeerde adres hadden en daarna gewoon genegeerd omdat wij ook weten dat een incasso niks kan. ;) Als wij het weten dan iemand die in de schuldsanering zit zeker.

Jullie zijn niet onmenselijk. Heeft het kwa kosten vs winst zin om hier een deurwaarder op te zetten? (geen ide of een deurwaarder geld kost aan de opdrachtgever?)
Vind het wel straf dat het sociaal kantoor jullie zo aanvalt terwijl hun cliënt te mottig was om uit z'n bed te komen.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:12

De discussie over menselijkheid komt niet van de verhuurder, maar van het sociaal kantoor. Die spelen hier een heel rare rol in, want zij hebben zich niet te bemoeien met de factuur. Dat ze hebben gezegd dat die naar hun kon, slaat helemaal nergens op en vertroebelt de gang van zaken. Dat kantoor kan beter totaal genegeerd worden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:12

Moestuin schreef:
Sclimpre: Uiteindelijk is mijn vriend ook dik 4 uur weg geweest + meer dan 100 kilometer gereden. Plus nog eens extra laden en lossen. Wij hebben ook geen torenhoog uurtarief. Er is gewoon gerekend wat er aan tijd is besteed.
Er is geen verhuurkantoor. Het is een sociaal kantoor. De eigenaar heeft al verdere werken van ons ingepland in andere huizen. Met de verhuurder hebben wij zeker geen problemen :)

De eigenaar heeft er (nog) geen last van gehad. Maar hij is wel de opdrachtgever. Dus de factuur zou naar hem moeten gestuurd worden.
Een medewerker van het sociaal kantoor heeft wel gezegd dat je de factuur naar hem kon sturen, maar je hebt geen formele opdracht en er is geen prijs afgesproken. Ik vermoed dat zij enkel voorrijkosten verwacht hadden en een bedrag in gedachte hadden conform de andere bedrijven waar ze mee werken.
Soms is het beter niet het onderste uit de kan te willen halen, op langere termijn is het commerciële zeker even belangrijk als het boekhoudkundige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 10:19

Geen idee eerlijk gezegd. Wij hebben wel al eens een klant gehad die een factuur vergat te betalen, maar nog nooit dat er helemaal niet werd betaald. Momenteel ben ik niet op de bureau maar ik ga hier deze middag verder mee en kijken of het inderdaad de kosten waard is :j Ook even horen hoe het nu precies zit met wie wat moet betalen. Als dat inderdaad de verhuurder is dan sturen wij de factuur naar hem op :j

Ondertussen leren wij dus ook wat bij :')

Sclimpre: Er is duidelijk gemeld hoeveel de factuur ging zijn en daar hebben wij achteraf nog een deel vanaf gehaald.