Discussie over factuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:32

verootjoo schreef:
Sclimpre schreef:
Dat er iets betaald moet worden is logisch. Maar een factuur voor niet-uitgevoerde werken van meer dan 200€, dat is wel een pittig bedrag. Je kan nu wel heel hard op je strepen staan, maar bedenk wel dat je daarmee waarschijnlijk zorgt dat je voor de eigenaar en de verhuurkantoor niet meer kan werken. En dat zij jullie bedrijf nooit zullen aanraden, eerder afraden.


Pittig bedrag? Er was een hele dag uitgetrokken voor het werk, dat is 25€ per uur. 200€ is een schijntje voor een dag werk, helemaal als je voor niks bent gekomen.

Dat sociale bureau probeert op je gevoel in te spelen, die maken het vaak jouw fout terwijl die huurder gewoon te lam was om z’n bed uit te komen.
Niet in mee gaan, ik zou of naar de verhuurder gaan of er daarna incasso op zetten. Zijn ze nou helemaal...


Maar er is helemaal geen dag gewerkt. Uiteraard is het vervelend als je je planning moet omgooien, maar de meeste bedrijven kunnen een ander klant heel blij maken door eerder te komen. Het is niet omdat je je planning moet omgooien dat je de rest van de dag op een stoel moet gaan zitten.

Ro0sje
Berichten: 539
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:35

verootjoo schreef:
Sclimpre schreef:
Dat er iets betaald moet worden is logisch. Maar een factuur voor niet-uitgevoerde werken van meer dan 200€, dat is wel een pittig bedrag. Je kan nu wel heel hard op je strepen staan, maar bedenk wel dat je daarmee waarschijnlijk zorgt dat je voor de eigenaar en de verhuurkantoor niet meer kan werken. En dat zij jullie bedrijf nooit zullen aanraden, eerder afraden.


Pittig bedrag? Er was een hele dag uitgetrokken voor het werk, dat is 25€ per uur. 200€ is een schijntje voor een dag werk, helemaal als je voor niks bent gekomen.

Dat sociale bureau probeert op je gevoel in te spelen, die maken het vaak jouw fout terwijl die huurder gewoon te lam was om z’n bed uit te komen.
Niet in mee gaan, ik zou of naar de verhuurder gaan of er daarna incasso op zetten. Zijn ze nou helemaal...



Ben her helemaal met jou eens. Daarbij vraagt de meeste zelfstandige (loodgieter, timmerman, klusjesman) 50 euro per uur exclusief btw.

200 is echt een heel schappelijk bedrag en ik vind dat ze vriend van TS echt een poot uit proberen te draaien

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:13

Sclimpre schreef:
verootjoo schreef:

Pittig bedrag? Er was een hele dag uitgetrokken voor het werk, dat is 25€ per uur. 200€ is een schijntje voor een dag werk, helemaal als je voor niks bent gekomen.

Dat sociale bureau probeert op je gevoel in te spelen, die maken het vaak jouw fout terwijl die huurder gewoon te lam was om z’n bed uit te komen.
Niet in mee gaan, ik zou of naar de verhuurder gaan of er daarna incasso op zetten. Zijn ze nou helemaal...


Maar er is helemaal geen dag gewerkt. Uiteraard is het vervelend als je je planning moet omgooien, maar de meeste bedrijven kunnen een ander klant heel blij maken door eerder te komen. Het is niet omdat je je planning moet omgooien dat je de rest van de dag op een stoel moet gaan zitten.


Nee, omdat er geen dag gewerkt is, is dit de helft van het geld. Neem aan dat ie normaal gesproken niet voor €25 per uur gaat werken. De meesten hier werken voor minimaal €40/50 per uur en daar komt dan nog btw bij.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:20

Je kan eventueel voorstellen een betalingsregeling te treffen uit lastste coulance. Verder vooral voet bij stuk houden. Dat het kantoor het op de emotionele tour gooien zegt genoeg. Als ze ervan overtuigd waren juridisch een poot te hebben om op te staan, waren ze daar wel mee aangekomen. Blijven volhouden hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:31

Sclimpre schreef:
verootjoo schreef:
Pittig bedrag? Er was een hele dag uitgetrokken voor het werk, dat is 25€ per uur. 200€ is een schijntje voor een dag werk, helemaal als je voor niks bent gekomen.

Dat sociale bureau probeert op je gevoel in te spelen, die maken het vaak jouw fout terwijl die huurder gewoon te lam was om z’n bed uit te komen.
Niet in mee gaan, ik zou of naar de verhuurder gaan of er daarna incasso op zetten. Zijn ze nou helemaal...


Maar er is helemaal geen dag gewerkt. Uiteraard is het vervelend als je je planning moet omgooien, maar de meeste bedrijven kunnen een ander klant heel blij maken door eerder te komen. Het is niet omdat je je planning moet omgooien dat je de rest van de dag op een stoel moet gaan zitten.


Laden: 0,5 uur
Rijden heen: 1 uur
Ter plaatse + discussie + telefonisch contact etc tot hij naar huis is gestuurd met de belofte dat hij werd betaald: 2 uur
Rijden terug: 1 uur
Lossen: 0,5 uur.

Hij is wel degelijk 5 uur hier mee bezig geweest + de gereden kilometers. Hij is vertrokken om 8.00. Was thuis om 12.00. Eer hij had gelost + had gegeten was het 13.00. Dan moest hij nog starten met laden en naar een andere klant rijden? Nee, dat is echt te gek voor woorden om nog ergens rond 15.00 toe te komen voor 2-3 uur. De klant die daarop volgde kon overigens ook niet (niemand om hem binnen te laten) De meeste projecten duren tussen een week tot een maand bij ons, dus even een namiddag ergens gaan beginnen om het dan weer weken te laten liggen is geen reclame :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:45

Vriend heeft het niet handig aangepakt om dit niet zelf en meteen op de juiste manier met de verhuurder kort te sluiten. Hij heeft de huurder naar de verhuurder laten bellen ipv zelf te bellen en aangegeven dat de huurder zou moeten betalen. Dat laatste klopt echter niet want huurder is niet de opdrachtgever. Vriend had meteen zelf contact op moeten nemen met zijn opdrachtgever en aan moeten geven dat als hij geen werk kan uitvoeren er helaas wel kosten voor die dag in rekening gebracht zullen worden.

Dat verhuurder dat dan op huurder kan verhalen is tussen hen. Logisch dat verhuurder het mooi beaamde dat huurder zou moeten betalen, verhuurder dacht natuurlijk 'daar ben ik meteen mooi vanaf'.

Ik zou het nu dus niet meer bij de verhuurder in rekening brengen, je hebt namelijk op die dag al anders afgesproken (namelijk: de rekening zou naar de huurder gaan), staat niet bepaald professioneel als je daar nog op probeert terug te komen. Wel zou ik aan verhuurder alvast aangeven dat je het een volgende keer helaas toch bij verhuurder in rekening zal moeten brengen.

Het krijgen van het geld van huurder/sociaal kantoor is nu dus de enige logische stap. Als dat niet lukt, dan je verlies nemen en het afschrijven als een wijze les.

Anoniem

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:49

Mijn vriend heeft nergens gezegd dat de huurder moet betalen en ook de huurder niet laten bellen naar de verhuurder. De huurder heeft zelf besloten te bellen naar de verhuurder. Mijn vriend heeft enkel aangegeven dat de factuur betaald moest worden waarop het sociaal kantoor vertelden dat zij dit wel gingen doen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:54

Moestuin schreef:
Mijn vriend heeft nergens gezegd dat de huurder moet betalen en ook de huurder niet laten bellen naar de verhuurder. De huurder heeft zelf besloten te bellen naar de verhuurder. Mijn vriend heeft enkel aangegeven dat de factuur betaald moest worden waarop het sociaal kantoor vertelden dat zij dit wel gingen doen.

Dat las ik ja, maar vriend had dus zélf met die verhuurder moeten bellen want dat is zijn opdrachtgever. En vervolgens heeft vriend met huurder/sociaal kantoor afgesproken dat de rekening naar dat kantoor zou gaan. Daar kun je als professional nu niet op terugkomen omdat het tegenvalt. Dus blijft staan: les trekken voor een volgende keer, deze rekening uitvechten met sociaal kantoor/huurder en de opdrachtgever aangeven dat een volgende keer de rekening naar opdrachtgever gaat.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:28

@TS: Mocht zich in de toekomst nog eens een gelijkaardige situatie voordoen, zou ik in de plaats van je vriend vragen om beloftes zoals die van het sociaal kantoor op mail te laten zetten, zodat je het zwart op wit hebt. Nu hebben jullie eigenlijk - zoals ik het lees - weinig in handen en zegt je vriend dat het sociaal kantoor beloofd heeft te betalen en kunnen zij dat ontkennen. Ik heb dan wel geen eigen bedrijf, maar omwille van gelijkaardige moeilijkheden in het verleden met (grote) facturen die onterecht mijn richting uit werden geschoven, ga ik nu ALTIJD zorgen dat ik schriftelijke bevestiging heb van bepaalde beloften of stand van zaken.
Verder zou ik mij hier niet teveel in mengen. Als in jullie algemene voorwaarden is opgenomen wat er gebeurt in dergelijke gevallen (cq jullie worden niet binnen gelaten om de werken uit te voeren), zou ik factuur sturen naar verhuurder die jullie opdrachtgever is. Het is dan aan de verhuurder om samen met huurder en sociaal kantoor een regeling te treffen zodat hij jullie de factuur kan betalen. Jullie moeten dat probleem niet oplossen. Het is de verhuurder die een verbintenis is aangegaan met jullie en die een verbintenis is aangegaan met de huurder en het sociaal kantoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:43

GDG schreef:
Moestuin schreef:
Mijn vriend heeft nergens gezegd dat de huurder moet betalen en ook de huurder niet laten bellen naar de verhuurder. De huurder heeft zelf besloten te bellen naar de verhuurder. Mijn vriend heeft enkel aangegeven dat de factuur betaald moest worden waarop het sociaal kantoor vertelden dat zij dit wel gingen doen.

Dat las ik ja, maar vriend had dus zélf met die verhuurder moeten bellen want dat is zijn opdrachtgever. En vervolgens heeft vriend met huurder/sociaal kantoor afgesproken dat de rekening naar dat kantoor zou gaan. Daar kun je als professional nu niet op terugkomen omdat het tegenvalt. Dus blijft staan: les trekken voor een volgende keer, deze rekening uitvechten met sociaal kantoor/huurder en de opdrachtgever aangeven dat een volgende keer de rekening naar opdrachtgever gaat.


Er is wel degelijk contact geweest tussen mijn vriend en de huurder toen hij ter plaatse was. Toen het sociaal kantoor zei dat wij de factuur naar hun mochten sturen hebben wij het er bij gelaten. Dit is een fout van ons geweest, dat geef ik toe.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:33

Misschien zeg ik iets dat bij sommige mensen tegen het verkeerde been is. Maar dit los je toch heel simpel op? Naar mijn idee heb je een contract met de verhuurder en is het zijn probleem dat hij een onwillige huurder heeft. Dus of de factuur gaat gewoon naar de verhuurder en die ziet maar hoe hij het weer terugkrijgt. Of je crediteert de factuur richting huurder/sociaal kantoor en smeert die €200 uit over de toekomstige facturen die je nog gaat sturen voor de andere klussen bij de verhuurder.

Helaas heb ik op dagelijkse basis te maken met klanten die niet willen betalen of bewust te laat betalen. En ik schakel wekelijks onze gerechtsdeurwaarder in om facturen betaald te krijgen. Debiteurenbeheer is op sommige momenten knalhard zijn. Ze zitten verdorie aan je portemonnee!

Ik las een paar keer dat er over jullie reputatie gesproken wordt. Wil je de reputatie dat je bij jullie bedrijf niet hoeft te betalen als je een beetje moeilijk doet? Opvoeden die klanten.

Anoniem

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:38

Ik kan het niet meer aanpassen maar in mijn laatste bericht bedoel ik dus verhuurder ipv huurder.

Ondertussen hebben wij meer info. Ik laat het topic hier voorlopig even rusten terwijl wij verdere stappen bekijken :)

ivy_power89

Berichten: 5860
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:55

Je kunt je in ieder geval voorstellen waarom de huurder in kwestie bij een sociaal bureau loopt...... :=

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:42

Ik kan je niet concreet verder helpen TS, maar ik lees vol bewondering dit topic dat er in dit verhaal toch om een of andere reden naar je vriend gewezen moet worden onder het mom dat hij het foutief heeft aangepakt. :')
Jouw vriend is toch echt wel slachtoffer in dit verhaal en ik zou zeker niet zomaar de factuur laten vallen. En dat het niet professioneel over zou komen om de factuur alsnog naar de verhuurder te sturen? Kom op zeg. De verhuurder ziet de problemen voor zich en trekt er netjes zijn handen vanaf, wie is er onprofessioneel? Ronduit onbeleefd om zo met werkmensen om te gaan.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:14

Absoluut wel dat ik die kosten op de verhuurder als opdrachtgever zou proberen te verhalen. Dan kan de verhuurder met zijn huurder in conclaaf, maar dan zijn jullie er tussenuit.

Ibbel

Berichten: 49218
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:56

Waarom zou de verhuurder (en opdrachtgever) uberhaupt weten dat je eerst een factuur naar de huurder van de woning hebt gestuurd?

Gewoon een factuur naar de verhuurder/opdrachtgever doen (het is eind van de maand, dus normale tijd om facturen de deur uit te doen). Factuur wegens gederfde inkomsten/niet toegelaten worden.

Verder niet moeilijk doen. Factuur naar huurder crediteren zodra de factuur naar de verhuurder/opdrachtgever betaald is (of in ieder geval niet is aangevochten). En klaar.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:10

Ik ben zelf werkzaam geweest als bewindvoerder WSNP en op basis van je openingspost had ik de rekening betaald (al dan niet middels een betalingsregeling) en de cliënt medegedeeld dat zijn/haar actie erg onhandig is geweest en ook consequenties heeft gehad.

Maar ik had sowieso de cliënt vriendelijk doch zeer dringend verzocht om je vriend binnen te laten... en dan direct de gevolgen even toegelicht aan cliënt indien hij/zij bij het standpunt zou blijven je vriend niet binnen te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:10

Ik geef snel even een update. Na nazicht bleek dat mijn vriend de factuur had opgesteld op naam van de verhuurder, bij gebrek aan de naam van de huurder. De factuur is naar beide partijen gestuurd. Zowel de verhuurder als het sociaal kantoor. Mijn vriend heeft aan de verhuurder gemeld dat, als het sociaal kantoor niet betaald, de verhuurder toch zal moeten tussen komen.

De verhuurder heeft aangegeven dit niet te doen. Hij heeft al genoeg problemen met de huurder gehad en wil niet opdraaien voor de beslissing van de huurder.

Dus: Wij hebben nu een uiterste termijn opgesteld. Wij gaan de factuur zeer zeker niet laten vallen. Het leven is hard, voor ons ook. Wij moeten ook rond komen. Het zou wat zijn moest iedereen niet meer moeten betalen bij ons als ze wat moeilijk doen... Respect moet in onze ogen van beide kanten komen.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:21

goed zo; niet laten liggen idd.

En nogmaals de tip; sla het incasso maar over in het traject; na het lezen van je laatste post durf ik met zekerheid te stellen dat deze persoon maar al te goed weet dat een incasso niks kan. Na dit uiterste termijn gewoon een deurwaarder inschakelen; dit ook in je brief aangeven dat na het verstrijken van de uiterste betalingstermijn een deurwaarder ingeschakeld zal worden.
Heel eerlijk; die huurder klinkt wel als iemand waarvoor het hele schuldsaneringstraject verspilde moeite is. Hij zal niet de eerste zijn die na het verkrijgen van de schone lei binnen de kortste keren weer allerlei schulden heeft opgebouwd.

Ik wens jullie in elk geval veel succes en voor een spoedige betaling

DuoPenotti

Berichten: 29878
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:27

Groot gelijk dat je doorzet.
Niet jou probleem van maken dat die huurder een lamme tak is die niet op wil staan. Zal niet voor niets in de schuldsanering zitten.
Dat mag dat bureau mooi met hem uitvechten.
Ik hoop dat de huurder het flink op zijn bordje krijgt dat hij eens na gaat denken over zijn gedrag...maar dat zal wel niet.
Die worden te vaak overal bij geholpen zonder serieuze consequenties. En dan proberen ze het bij jou vriend te halen...omgekeerde wereld.

Anoniem

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:33

Groot gelijk. Factuur naar verhuurder sturen is de enige juiste optie. Hij is opdrachtgever. Wat er verder speelt tussen huurder en verhuurder is niet jullie probleem. Dat lossen zij zich onderling maar op. Je bent mijn inziens al coulant geweest door niet de volledige werkdag door te berekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:45

Nu wij toch bezig zijn heb ik nog een interessant voorval :) Dit is ondertussen netjes opgelost maar aangezien de meningen verschillen over het huidige probleem ben ik benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen:

Vriend wordt ingehuurd voor een totaal renovatie van een ruimte. Het betreft een klus van meerdere weken. De werken worden ingepland ongeveer 2 maand na akkoord van de offerte.

Op het moment dat mijn vriend start met de werken blijkt 1 van de opdrachtgevers door omstandigheden thuis te zijn en deze bied zijn hulp aan om de kosten te drukken. Wij hebben hier alle begrip voor, hebben wel wat kleine klusjes die wij eerder kunnen inplannen bij andere klanten voor de uren die gaan wegvallen. De werken starten en de klant helpt de afgesproken uren mee.

In de laatste week moet de inrichting gehangen worden. De kasten worden op vrijdag al gemonteerd zodat deze op maandag geplaatst kunnen worden. Mijn vriend komt toe op maandag en de klant blijkt het hele weekend geklust te hebben. Ook de kasten hangen. Mijn vriend kan niet anders dan naar huis te rijden en extra stukken halen want dit was niet gepland. Hij moet extra stukken gaan halen die normaal pas later op de week werden geplaatst. Hier door vallen er nogmaals 20 werkuren weg. Dit was niet afgesproken met de klant en hierdoor moeten wij ook voor de komende dagen nog last minut een klant/werk zoeken.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Ook qua garantie van de kasten die niet door mijn vriend zijn geplaatst?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:50

Als jij ze niet geplaatst hebt kan men imo niet verwachten dat je garantie op de plaatsing geeft. Maar dat dit een recipe for disaster is lijkt me wel duidelijk. :)

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:53

Ik zou dit soort situaties op papier zetten: Klant helpt x uren mee en krijgt daarmee x bedrag kroting.
Alleen werkzaamheden die onder begeleiding van man worden gedaan rekenen mee en zijn gedekt door garantie.

Ik denk dat je het bovenstaande niet hebt gedaan en daarom zou ik overleggen om over die 20 uur een korting van 75% te geven. En de les ten harte nemen.

DuoPenotti

Berichten: 29878
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:54

Garantie niet.
Ja op het product zelf, maar niet op het hangen, maar ook niet op het hang en sluit werk want als dat niet goed is bevestigd kan ik me voorstellen dat het als het ware "wringt" en daardoor kapot kan gaan.

Het op en neer rijden zou ik zeker wel laten betalen, niet alleen de brandstof maar ook de tijd.
Maar die overgebleven uren, moeilijk.
Is denk ik ook wel en communicatie dingetje.
Hij weet al dat die klant klust dus vooraf duidelijk stellen dat de ingeplande tijd niet zomaar kan vervallen oid.