Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 16:06

Ik heb helemaal geen contactpersoon geloof ik. Ik kan nog eens even goed kijken...

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:06

Bellatrix schreef:
Ik had het je nog niet verteld omdat ik nog zo twijfel. :o
Ben ik wel goed genoeg...maar proberen kan altijd natuurlijk!


Denk ik ook regelmatig :')

Ik denk dat je moet kijken wat je apparatuur kost (qua afschrijving. Ze zeggen dat je moet denken aan ongeveer 5 jaar voor je camera. Dus de prijs van je R6 / 5 delen :P ), je adobe abbo, verzekering van je apparatuur.. dat soort terugkerende kosten. Dat naast je huidige vaste lasten (huur, boodschappen, verzekeringen).

En dan wat je hoopt te verdienen, er rekening mee houdend dat er een % ook naar de belasting gaat.

Weet het ook niet exact, heb dat niet moeten maken toen ik me inschreef bij de KVK.

Er zijn vast tussenpersonen die je kunnen helpen :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 16:07

Bedankt Yes, ik hoop dat het UWV idd een persoon heeft die mij met alles kan begeleiden. Zou fijn zijn.
Jou informatie helpt ook al wat. :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:07

Absolem schreef:
Bijzonder dat mensen zo makkelijk over een ondernemingsplan plan denken... De mijne is nu al 60 pagina's en ik ben nog lang niet klaar. Ik moet ook alles financieel compleet onderbouwen met schatting voor de eerste drie jaar. En de exploitatie begroting is daarin echt een bitch :')

Edit: :o oh ja fotografie ligt ook wel een stukje gemakkelijker dan mijn briljante idee om vanuit het niks een zadelmakerij omhoog te trekken...



Dit inderdaad. Ik heb heel veel werk in mijn ondernemingsplan zitten maar uiteindelijk ben ik het toch gaan doen omdat ik het (nu nog niet persé) aan het UWV hoefde te tonen; ik solliciteer gewoon door. Maar anderzijds heeft het mij wel heel veel informatie gebracht.

Via rabobank kan je een heel mooi ondernemingsplan downloaden en uiteindelijk moet je het toch naar eigen idee en gevoel gaan invullen. Ik zeg gewoon doen. Je kan het maar hebben en het geeft je veel interessante inzichten. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 16:08

Ja, ik wil het plan ook schrijven hoor! Ook al is dit idd niet verplicht.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:11

Ik heb bij mijn ondernemingscoach wel een werkboek gekregen om prijzen e.d. te bepalen en daar kwam dat financiele plaatje naar voren.

Dus die heb ik gebruikt bij het bepalen van mijn nieuwe prijzen die dit jaar in gaan.

Tot dusver, maar zoals je weet Marlies ligt het fotografie-bedrijf verhaal bij mij iets anders dan bij jou dus heel verstandig zo'n plan. :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 16:13

Ja, dat van ons verschilt idd. Misschien kan ik ook zo'n werkboek krijgen. Ik hoop snel meer info te krijgen van het UWV.

Edit, krijg net al bericht. :+ Ik heb woensdag een telefonisch gesprek om 10.00 met persoon X over zelfstandig ondernemen.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:00

Bellatrix schreef:
Bedankt Yes, ik hoop dat het UWV idd een persoon heeft die mij met alles kan begeleiden. Zou fijn zijn.
Jou informatie helpt ook al wat. :)


Ga ook goed om je prijzen denken. Bereken hoeveel tijd je kwijt bent aan een shoot, incl nabewerken, contact etc. Die volledige tijd moet betaald worden. Daar zie ik beginnende ondernemers nog wel eens de fout ingaan. Als je een shoot van een uur hebt, half uur reistijd enkele reis, anderhalf uur nabewerken en een half uurtje contact met de klant over voorkeuren etc moet er dus 4 uur betaald worden door de klant aan jou. Reken dan uit wat je een fijn uurloon vindt in loondienst en doe dat x2. Dan heb je een reële prijs voor jouw shoot. Je maakt supermooie foto's, dus qua prijs-kwaliteitverhouding hoef je je geen zorgen te maken.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:26

Begin zeker niet met te lage prijzen. Wat WenK schrijft: reken je prijzen goed door. Houdt rekening met al je kosten zoals afschrijving, verzekeringen, reserveringen voor ziekte en pensioen, acquisitietijd etc. Wordt vaak vergeten.

Persoonlijk denk ik dat je beter wat aan de hoge kant kunt zitten en dan bijvoorbeeld in het begin wat korting geven dan dat je je prijzen later moet verhogen. Als je iets moois maakt, is het het ook waard.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:27

Ja, mijn partner en ik zijn vanuit een UWV situatie gestart met eigen bedrijf. Alleen hebben wij geen ondernemersplan geschreven. Ik neem aan dat je een bepaalde financiering vanuit uwv wilt bemachtigen?
Wat wil je zelf met je toekomst? Wil je voornamelijk eigen bedriijf starrten omdat je dan van t gezeur af bent van uwv en werkgevers of heb je echt een idee?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 18:54

Nee ik heb geen financiering nodig.

En nee ik wil geen eigen bedrijf starten om van het gezeur af te zijn. :+ Ik heb al reacties op mijn CV gehad van potentiële werkgevers.

Maar ik fotografeer al jaren en dit is wel dé kans om er mijn werk van proberen te maken. Dus waarom zou ik de sprong niet wagen?

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:02

WenK schreef:
Bellatrix schreef:
Bedankt Yes, ik hoop dat het UWV idd een persoon heeft die mij met alles kan begeleiden. Zou fijn zijn.
Jou informatie helpt ook al wat. :)


Ga ook goed om je prijzen denken. Bereken hoeveel tijd je kwijt bent aan een shoot, incl nabewerken, contact etc. Die volledige tijd moet betaald worden. Daar zie ik beginnende ondernemers nog wel eens de fout ingaan. Als je een shoot van een uur hebt, half uur reistijd enkele reis, anderhalf uur nabewerken en een half uurtje contact met de klant over voorkeuren etc moet er dus 4 uur betaald worden door de klant aan jou. Reken dan uit wat je een fijn uurloon vindt in loondienst en doe dat x2. Dan heb je een reële prijs voor jouw shoot. Je maakt supermooie foto's, dus qua prijs-kwaliteitverhouding hoef je je geen zorgen te maken.


Dit is een hele goede tip! Een ondernemingsplan schrijven is belangrijk om echt helder te krijgen wat je precies wil gaan aanbieden, aan wie en vooral voor welke prijs. En wat WenK zegt is een fijne manier om prijzen voor jezelf te gaan bepalen. Met die prijzen kun je dan weer gaan bedenken hoeveel verkopen per maand je nodig hebt om lekker van te kunnen leven, en zo kun je gaan inschatten of wat je in je hoofd hebt financieel haalbaar is.

Houd ook vanaf het allereerste begin (dus nu al!) bij hoeveel uren je aan je idee (wat later tenslotte je bedrijf wordt) besteed en zorg ook dat je alle kosten die je maakt ergens opslaat. Ik ben boekhouder voor ondernemers en ik zie dit vaak fout gaan bij ondernemers die net starten. Maar zeker als je net begint is iedere :$ die je terug kunt vragen er 1 en dus echt de moeite waard om bij te houden :j
Laatst bijgewerkt door Teteltee op 15-04-21 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:12

Ik ben gewoon gestart. Ik had al een inschrijving bij de KvK lopen waar ik nog niets mee deed, toen ik in de WW belandde na een juridische strijd met mijn werkgever die bijna twee jaar heeft geduurd. Die liep toen hier op bokt ook nog een tijdje. Ik heb gewoon de stap genomen en inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder en ik ben erg tevreden. Werk verandert zo nu en dan, het initiele plan is iets anders geworden maar ik ben er superblij mee.

Ik werk voor een boekhoudapp en wat ik daar voornamelijk tegenkom bij startende ondernemers is dat er heel weinig kennis is over verplichtingen. Daar wordt bij het UWV geen aandacht aan besteed maar bij de Kvk ook niet.

Dat is serieus jammer want met een goeie start voorkom je een hoop gedoe. Als je vragen hebt, mag je die trouwens altijd stellen hoor!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 19:13

Dat is fijn, dank je wel!

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:25

Ik heb ooit een start gemaakt om vanuit ww dit te doen maar had sneller een andere baan en dat hadden we ook gewoon nodig. Door omstandigheden is het toen blijven liggen. Nu zijn wij een heel.eind met ons plan. Wij hebben juist geen template gebruikt omdat we het daardoor juist lastiger vonden.
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: het lijkt mij wel leuk om er af en toe over te kunnen sparren. Dus als iemand dat leuk vind dan hoor ik dat graag!

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 00:54

Bellatrix schreef:
Nee ik heb geen financiering nodig.

En nee ik wil geen eigen bedrijf starten om van het gezeur af te zijn. :+ Ik heb al reacties op mijn CV gehad van potentiële werkgevers.

Maar ik fotografeer al jaren en dit is wel dé kans om er mijn werk van proberen te maken. Dus waarom zou ik de sprong niet wagen?


Goede beredenering. Dat was me niet helemaal duidelijk vanuit je startpost.
Maar als je al een grof idee hebt, waar om niet een globaal plan maken in overleg met uwv en ontheffing vragen voor je sollicitatieplicht en ondersteuning vanuit hen aanvragen? Als je geen financiering nodig hebt hoef je opzich geen volledig uitgekauwd plan te hebben. Hadden wij ook niet. Welliswaar kwamen wij niet vanuit de ww maar wia. Dus dan heb je minder verplichtingen qua solliciteren. Maar omdat wij geen financiering nodig hadden zijn we gewoon gestart met onze plannen en we hadden een hele fijne begeleider vanuit uwv die elke 3 maand even contact opnam.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-21 06:22

Klopt, als ik de start periode doe heb ik geen sollicitatie plicht. Ook niet tijdens de onderzoeksperiode.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 12:09

Bellatrix schreef:
Lief, graag!

Ik wil dan toch proberen om met mijn fotografie mijn geld te gaan verdienen.


Lukt me niet om het plan mee te sturen met de Bokt-mail.

Je foto's zijn prachtig, dus wat kennis en kunde betreft hoef je niet te twijfelen. Makkelijke markt? Nee, maar dan nog kan het lukken. Ik was tekstschrijver in de culturele sector. Ook genoeg concurrentie, maar ik had een heel goed netwerk (zo bleek).

De twijfel aan jezelf (ben ik goed genoeg) herken ik enorm. Van alle redenen mag dat niet zijn wat je tegenhoudt.

O ja: wees niet te bescheiden in je tarieven. Bedenk wat realistisch is, maar ook wat je werk waard is. Je zult je verbazen over de bedragen die mensen willen betalen. En zo niet, dan kun je nog altijd wat van de prijs afdoen. Mik niet te laag. Ik spreek hier ook streng tegen mezelf :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 07:41

Zo, ik heb het gesprek gehad, ik mag starten met de 6 weken onderzoeksperiode. Dus geen sol.plicht en WW loopt gewoon door. Ook mag ik gewoon shooten. (betaald of onbetaald) Dan weer een gesprek.

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:08

Leuk, ik lees even mee. Sinds een paar weken zit ik ook in de ww, en ik zit te denken om ook voor mezelf te beginnen over een tijdje (eerst even rust).

Ik heb al eens een businessplan op 1a4 ingevuld, dat vond ik echt top, maar ik kom er niet op hoe het heet :')

Je ideale klant moet je in ieder geval beschrijven, dat weet ik nog. En misschien dan ook gelijk bedenken, voor wie je niet wil werken, dan hoef je daar ook geen energie in te steken.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:50

Gaaf Bellatrix!

Houd gelijk vanaf het eerste moment echt alle kosten die je maakt goed bij, je denkt snel mwah dat is zo weinig laat maar maar dat telt toch op!

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:53

Bellatrix schreef:
Zo, ik heb het gesprek gehad, ik mag starten met de 6 weken onderzoeksperiode. Dus geen sol.plicht en WW loopt gewoon door. Ook mag ik gewoon shooten. (betaald of onbetaald) Dan weer een gesprek.



Super, go for it.

Zou gaaf zijn als je het allemaal rond krijgt!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 10:56

Ik ga ervan uit dat ik het in combinatie met een paar dagen in loondienst moet gaan doen. Als ik het dan drukker krijg kan ik altijd nog stoppen met het werken in loondienst.

blubblabhoi

Berichten: 521
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Friesland

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 11:21

Hey!
Ik ben vorig jaar ook begonnen als zelfstandige (in de financiële sector) naast m'n baan in loondienst. Niet vanuit de WW, maar mocht je vragen hebben over het ondernemen/financiën dan mag je me altijd PB-en. :)
Wel gelijk een goede tip: als je als ondernemer begint, zet gelijk 30-40% van je omzet apart voor de aangifte inkomstenbelasting, als je dat ineens aan het einde van het jaar moet neerleggen dan is dat heel zuur. :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 11:31

Dat klinkt als heel veel geld. :')