Goede CV hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pauley

Goede CV hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 18:11

Sorry als hier al een topic over is, maar ik kon niets vinden.

Hoi

De titel zegt eigenlijk al veel, maar eerst wat achtergrond informatie.

Ik heb een tussenjaar, omdat ik niet weet wat ik moet studeren. (Heb het VWO afgerond in 2019)
Dus ben ik aan het werk gegaan in de productie via een uitzendbureau.

Echter bevalt dit niet helemaal en wil ik zo snel mogelijk mijn heftruckcertifcaat halen om daar mee te gaan werken.

Maar dit houd in dat ik moet gaan solliciteren en dus een goede cv moet hebben.
Ik heb er nu 1 die heel "saai " en recht toe recht aan is, en persoonlijk vind hem niet pakkend.

Maar waar begin ik? Wat maakt een goede cv? Maakt het echt zoveel uit met solliciteren?

rien10

Re: Goede CV hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:16

Mijn eerste reactie: een goed installatie bedrijf bellen en prijzen vergelijken. Sorry, ik las het echt even zo. :D

Ja, een goed curriculum maakt uit. Beperkt je als het kan tot een pagina, dat is lekker overzichtelijk. Verder kan je googlen naar voorbeelden, die zijn er zat. Sterker nog, er staan modellen in Word. Die kan je als uitgangsbasis nemen.
Vergeet niet je ervaringen te vermelden die je niet op school of in het bedrijfsleven hebt op gedaan.
Bijvoorbeeld: Zomer 2017 en zomer 2018 jeugdleiding op ponykamp.
2015 - heden Hockey coach meisjes F.
2020- heden Penningmeester ruitersportvereniging.

Succes

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:24

Ik heb canva gebruikt. Fijne site, gratis en zo op te slaan als pdf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:39

Een goed cv is in mijn ogen een cv dat laat zien wie jij bent. Ik ben bijvoorbeeld niet iemand van de kleurtjes en de buzzwords als het niet functioneel is, dus mijn cv is ook redelijk recht-toe-recht-aan: gewoon Pages-document met een paar blauwe lijnen om de secties van elkaar te scheiden. Ik solliciteer immers niet voor een baan als grafisch vormgever en ik ben ook geen "ambitieuze, creatieve, dynamische duizendpoot op zoek naar een nieuwe uitdaging waarin ik mijn kwaliteiten als self-starter kan ontplooien." (nou, oké, ik ben wel creatief en ambitieus, maar dat is tegenwoordig iedereen, dus dat soort woorden laat ik achterwege in mijn cv. Daar komen ze wel achter als ze naar beneden scrollen of me spreken. :+ )

Hoeveel het uitmaakt is heel erg afhankelijk van het werk dat je wilt gaan doen. Wil je alleen als heftruckchauffeur aan de slag, dan zijn al die nevenactiviteiten en een "pakkende" layout veel minder van belang dan wanneer je solliciteert op een leidinggevende positie of een competitieve stage bij een groot advocatenkantoor bijvoorbeeld. Daarnaast komt e.e.a. ook aan op de persoonlijke voorkeur van degene die jouw cv onder ogen krijgt. In mijn eigen cv wil ik geen betekenisloze frutsels, maar in dat van een ander ook niet. Zo iemand zou bij mij dus al met 5-0 achter staan ten opzichte van iemand die een functioneel, meer minimalistisch cv indient. Bovendien gebruiken veel bedrijven tegenwoordig ook software om cv's te scannen voordat er een mens aan te pas komt (of ze gebruiken online sollicitatieformulieren), waarmee de noodzaak voor een "pakkende" layout kleiner wordt.

Wat betreft taalgebruik: gebruik actieve zinnen en benoem duidelijk wat jij hebt gedaan, geleerd of bereikt. Wees kort en bondig, maar wel volledig. Bulletpoints kunnen je daarbij helpen. :)

rien10: _O-

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:43

Je hebt altijd iets geleerd. Niet altijd in een vorm van een diploma.

Omschrijf dat. En vrijwilligers werk mAg je ook rustig noemen. Bijbaantjes etc.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 19:42

Bedankt voor de reacties :D

@rien hahaha :') dat is wel een goede inderdaad ook andere ervaringen er opzetten.

@zonnebloem bedankt, daar ga ik even naar kijken morgen, klinkt goed :D

@Mkango bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik zeker wat aan.
Ik hoop natuurlijk ooit verder te komen dmv studie, dan alleen heftruckchauffeur. Wel een goed inderdaad om daar onderscheid in te maken.

@knert bedankt voor de tip, dat zal ik zeker meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:55

Pauley schreef:
@Mkango bedankt voor je uitgebreide reactie. Hier heb ik zeker wat aan.
Ik hoop natuurlijk ooit verder te komen dmv studie, dan alleen heftruckchauffeur. Wel een goed inderdaad om daar onderscheid in te maken.
Tuurlijk, snap ik. Het was meer om aan te geven dat je je er nu niet al te druk om hoeft te maken. Natuurlijk wil je een goed verzorgd cv inleveren en is het ook handig om het serieus te nemen, want ook cv's schrijven is een vaardigheid die je moet leren, maar laat je ook niet gek maken door wat je op internet vindt. :) Het belangrijkste is: is het overzichtelijk en krijgen ze een beeld van wat je hebt gedaan en wat je kunt? En kijk ook vooral "verder" dan alleen je functieomschrijving en taken; vraag jezelf ook wat je daar nu eigenlijk mee laat zien. In de productie kan ik me voorstellen dat je nauwkeurig moet kunnen werken en ook moet kunnen werken onder een zekere druk - dat zijn allemaal dingen die je mee kunt nemen. En zelfs als je geen manier vindt om dat een beetje natuurlijk in je cv te verwerken, dan kun je dat soort dingen altijd nog benoemen in een gesprek. :) Als dat staat, kun je na gaan denken over welke vormgeving daar in jouw ogen bij past.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:58

Ik vond het ook altijd enorm lastig, maar ik heb via YoungCapital een CV opgezet. Die kun je nagenoeg compleet naar je eigen hand zetten en daarmee heb je heel veel mogelijkheden om je skills etc erin te zetten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:07

Bij mij werkt de simpele cv het beste. Tot nu toe wel steeds in 1 keer aangenomen, of in iedergeval uitgenodigd voor een gesprek. Maar een cv is niet heel belangrijk. Hou het gewoon simpel en stop de tijd in het enthousiasme voor een sollicitatie. Als jij graag wil, dan willen ze je ook graag hebben :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 20:56

Marije_1997 schreef:
Bij mij werkt de simpele cv het beste. Tot nu toe wel steeds in 1 keer aangenomen, of in iedergeval uitgenodigd voor een gesprek. Maar een cv is niet heel belangrijk. Hou het gewoon simpel en stop de tijd in het enthousiasme voor een sollicitatie. Als jij graag wil, dan willen ze je ook graag hebben :)

Ja maar een uitnodiging is wel vaak op basis van je cv. Dus met het laatste deel ben ik niet helemaal eens.

Voor het eerste deel wat je schreef; Blijkbaar heb jij een mooi cv zonder ingewikkeld te doen. Prachtig toch? Zo zou het leven moeten zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:16

Nu ligt het misschien aan het werk waarop gesolliciteerd wordt. Wij zijn eerst de motivatie/sollicitatiebrieven gaan lezen en daarna pas de CV's gaan bekijken. Via Indeed kregen we heel veel sollicitanten, maar ruim driekwart had alleen een CV gestuurd en geen motivatie. Dan val je echt af, hoe goed je CV ook is.

Zolang alles te vinden is op je CV vind ik het wel prima. Of dat nu met of zonder tierelantijntjes is maakt me niet uit.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 22:57

Mkango schreef:
Tuurlijk, snap ik. Het was meer om aan te geven dat je je er nu niet al te druk om hoeft te maken. Natuurlijk wil je een goed verzorgd cv inleveren en is het ook handig om het serieus te nemen, want ook cv's schrijven is een vaardigheid die je moet leren, maar laat je ook niet gek maken door wat je op internet vindt. :) Het belangrijkste is: is het overzichtelijk en krijgen ze een beeld van wat je hebt gedaan en wat je kunt? En kijk ook vooral "verder" dan alleen je functieomschrijving en taken; vraag jezelf ook wat je daar nu eigenlijk mee laat zien. In de productie kan ik me voorstellen dat je nauwkeurig moet kunnen werken en ook moet kunnen werken onder een zekere druk - dat zijn allemaal dingen die je mee kunt nemen. En zelfs als je geen manier vindt om dat een beetje natuurlijk in je cv te verwerken, dan kun je dat soort dingen altijd nog benoemen in een gesprek. :) Als dat staat, kun je na gaan denken over welke vormgeving daar in jouw ogen bij past.

O zo, ik snap het :D
Klopt wat je zegt, want ik had natuurlijk even op internet gekeken en daar staan allemaal van die fancy cv's op. Daarom begon ik me al wat zorgen te maken :=

Bedankt voor je tips, dat helpt echt , heb nu in iedergeval een beginpunt :D

Marjo schreef:
Ik vond het ook altijd enorm lastig, maar ik heb via YoungCapital een CV opgezet. Die kun je nagenoeg compleet naar je eigen hand zetten en daarmee heb je heel veel mogelijkheden om je skills etc erin te zetten :)

Bedankt voor de tip, dat klinkt goed :D Ik ga er morgen naar kijken.

Marije_1997 schreef:

Bedankt, ik ga proberen het simpel te houden, dat past ook wel meer bij mij dan allerlei tierelantijntjes enzo.

zonnebloem18 schreef:
Nu ligt het misschien aan het werk waarop gesolliciteerd wordt. Wij zijn eerst de motivatie/sollicitatiebrieven gaan lezen en daarna pas de CV's gaan bekijken. Via Indeed kregen we heel veel sollicitanten, maar ruim driekwart had alleen een CV gestuurd en geen motivatie. Dan val je echt af, hoe goed je CV ook is.

Zolang alles te vinden is op je CV vind ik het wel prima. Of dat nu met of zonder tierelantijntjes is maakt me niet uit.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat er bij het ene werk meer naar een cv gekeken wordt dan bij het andere.

Goed om te horen :D vooral volledig zijn dus en niet te lastig maken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:58

Als je hulp nodig hebt geef maar een gil. Ik help je graag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:02

Knert schreef:
Marije_1997 schreef:

Ja maar een uitnodiging is wel vaak op basis van je cv. Dus met het laatste deel ben ik niet helemaal eens.

Voor het eerste deel wat je schreef; Blijkbaar heb jij een mooi cv zonder ingewikkeld te doen. Prachtig toch? Zo zou het leven moeten zijn.

Simpel is wel de key to success, tenminste Dat is mij meegegeven door school en detacheringsbedrijven. Iedereen was zeer tespreken over mijn cv. Niet zozeer om alleen de inhoud, maar hij is simpel en overzichtelijk. Nu mail ik meestal gewoon of ik bel als ik wil solliciteren. Dus dan is je motivatie belangrijker als je cv (laatste sollicitatie was dit zeker het geval, ze hadden m'n cv niet eens gezien)

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:04

CVSTER is echt suuuper fijn en heeft ontzettend mooie fonts. Zou ook vooral naar cv formats kijken en veel inspiratie opdoen, zo weet je vrij snel wat je er wel- en niet in wilt zetten. CVSTER geeft ook heel veel mogelijkheden aan die je kunt invullen; zo hoef je daar zelf niet mega veel over na te denken en zet het systeem het er al goed in.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:50

Ik begreep van een stagiaire bij ons dat er nu ook gesolliciteerd wordt doormiddel van je CV als website te maken. Maar dat is denk ik een andere branche maar vond het wel heel strak en vernieuwend!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:53

Ik zou gaan voor een simpel CV. Zolang alles er in staat is het voor mij prima.

Zelf heb ik m'n CV gewoon in Word
gemaakt.
Voor mij heeft het gewerkt. Ik ben aangenomen op de plekken waar ik wilde werken.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-03-21 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:57

Hoihoi, misschien heb je wat aan mijn tips. Ik ben zelf HR medewerker en zie heel wat CV’s voorbijkomen. Pas hem vooral aan naar de branche waarin je wilt werken en hou het overzichtelijk en simpel, het liefst in 1 oogopslag. Je kan heel eenvoudig al gemaakte formats voor Word downloaden en met je eigen informatie invullen. Ik vind het absoluut het verschil maken en ben veel gemotiveerder om een ‘mooi’ en doordacht CV zorgvuldig door te lezen dan een simpel en saai document, maar dat is ook deels persoonlijke voorkeur.

Veel mensen plaatsen ook al een soort introductietekst in hun CV maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van: dat kan prima aansluitend in je motivatiebrief en eventueel later in een gesprek: hou je CV zo beknopt mogelijk.

Succes in ieder geval met solliciteren!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:46

Ik heb mijn CV ook in Word gemaakt met een standaard template:

Afbeelding

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:59

Ik heb ook een “simpel” cv in word gemaakt. Wel 2 pagina’s, de onderdelen gescheiden met een donkerrood lijntje. En gewoon netjes en strak, overal zelfde lettertype, opmaak, afstand, etc.
En dat past bij mij. Dat is het belangrijkste denk ik.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 22:16

Autumnn schreef:
Als je hulp nodig hebt geef maar een gil. Ik help je graag :D

Wat fijn! Je hebt pb :D

JusticeJ schreef:
CVSTER is echt suuuper fijn en heeft ontzettend mooie fonts. Zou ook vooral naar cv formats kijken en veel inspiratie opdoen, zo weet je vrij snel wat je er wel- en niet in wilt zetten. CVSTER geeft ook heel veel mogelijkheden aan die je kunt invullen; zo hoef je daar zelf niet mega veel over na te denken en zet het systeem het er al goed in.

Bedankt, dat klinkt ook goed. ik ga er naar kijken.

_coquette_ schreef:
Ik begreep van een stagiaire bij ons dat er nu ook gesolliciteerd wordt doormiddel van je CV als website te maken. Maar dat is denk ik een andere branche maar vond het wel heel strak en vernieuwend!

Dat is wel mooi :D
Ik had er nog nooit van gehoord, maar dat kan inderdaad ook met de branche te maken hebben.

kosseh schreef:
Ik zou gaan voor een simpel CV. Zolang alles er in staat is het voor mij prima.

Zelf heb ik m'n CV gewoon in Word
gemaakt.
Voor mij heeft het gewerkt. Ik ben aangenomen op de plekken waar ik wilde werken.
[ [url=m/fYpFSy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor het voorbeeld! Fijn om ook andere te zien:o
Ik denk inderdaad ook dat ik ga voor simpel.

xShannentje schreef:
Hoihoi, misschien heb je wat aan mijn tips. Ik ben zelf HR medewerker en zie heel wat CV’s voorbijkomen. Pas hem vooral aan naar de branche waarin je wilt werken en hou het overzichtelijk en simpel, het liefst in 1 oogopslag. Je kan heel eenvoudig al gemaakte formats voor Word downloaden en met je eigen informatie invullen. Ik vind het absoluut het verschil maken en ben veel gemotiveerder om een ‘mooi’ en doordacht CV zorgvuldig door te lezen dan een simpel en saai document, maar dat is ook deels persoonlijke voorkeur.

Veel mensen plaatsen ook al een soort introductietekst in hun CV maar daar ben ik persoonlijk geen voorstander van: dat kan prima aansluitend in je motivatiebrief en eventueel later in een gesprek: hou je CV zo beknopt mogelijk.

Succes in ieder geval met solliciteren!

Wat fijn om ook van de andere kant ervaringen te horen!
Introductietekst lijkt mij ook wat overbodig, denk dat ik dat niet ga doen.

Ik heb helaas nog weinig ervaring in deze branche (en in het algemeen) dus geen idee wat normaal is qua cv enzo. Maar ik kan me voorstellen dat ze wel wat simpels willen.

Matheno schreef:
Ik heb mijn CV ook in Word gemaakt met een standaard template:

[ [url=m/tcJa7I.png]Afbeelding[/url] ]

Die vind ik mooi! Simpel maar toch verzorgd.
Ik ga ook maar eens rond kijken op word :D

san4nie schreef:
Ik heb ook een “simpel” cv in word gemaakt. Wel 2 pagina’s, de onderdelen gescheiden met een donkerrood lijntje. En gewoon netjes en strak, overal zelfde lettertype, opmaak, afstand, etc.
En dat past bij mij. Dat is het belangrijkste denk ik.

Dat het bij je past is wel belangrijk inderdaad denk ik.
Ik ga ook maar eens in word rond kijken :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 19:31

Marije_1997 schreef:
Knert schreef:

Simpel is wel de key to success, tenminste Dat is mij meegegeven door school en detacheringsbedrijven. Iedereen was zeer tespreken over mijn cv. Niet zozeer om alleen de inhoud, maar hij is simpel en overzichtelijk. Nu mail ik meestal gewoon of ik bel als ik wil solliciteren. Dus dan is je motivatie belangrijker als je cv (laatste sollicitatie was dit zeker het geval, ze hadden m'n cv niet eens gezien)

Je bent natuurlijk wel ergens gaan solliciteren wat je zonder diploma kunt doen. Eigenlijk had je alleen een rijbewijs nodig. Dan snap ik wel dat je motivatie belangrijk is en je CV totaal niet.
Ik geloof trouwens wel dat je verder een mooi cv hebt! Maar die diploma’s zijn veel minder relevant voor de hoek waar je nu werkzaam bent.

Als je gericht in een hoek zoekt waarbij je toch degelijk een diploma nodig hebt, dan is een CV toch heel belangrijk! Onderschat het Niet!