Rechtsgeleerdheid in Maastricht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bridleless

Rechtsgeleerdheid in Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 14:56

Hoihoi!

Zijn hier bokkers die Rechtsgeleerdheid in Maastricht studeren (of hebben gestudeerd)? Ik zit er namelijk over na te denken om aankomend collegejaar daar te beginnen. Ik ben momenteel tweedejaars HBO-Rechten student aan de HAN in Arnhem. Ik moet nog wel een paar EC's van mijn propedeuse halen, maar ik verwacht die in juli binnen te hebben. Ik merk aan mezelf dat ik niet heel veel moeite heb met de leerstof, maar wel dat ik mijn mentaliteit ten opzichte van het studeren drastisch zal moeten gaan veranderen als ik naar de uni wil. Ik ben namelijk best wel een (extreme) uitsteller, dit is het afgelopen jaar al wel minder geworden, maar ik ben nog steeds niet tevreden met mijn houding. Als het mij lukt om een betere studiehouding te ontwikkelen, denk ik dat wel een kans maak op de universiteit.

Ik heb een paar vraagjes voor de bokkers die in Maastricht deze studie volgen of hebben gevolgd:
- Hoe is het studentenleven in Maastricht en is het vinden van een kamer/studio makkelijk?
- Hoe ervaar je het opleidingsniveau van de studie? Als je hiervoor HBO-Rechten hebt gedaan, is het een groot verschil met het hbo?
- Voor de studenten die nu in hun eerste jaar zitten: heeft de universiteit als iets gezegd over de vorm van het onderwijs voor aankomend collegejaar? Ik woon namelijk in omgeving Arnhem en als alles online blijkt te zijn, dan is verhuizen in het eerste jaar een beetje een overbodige luxe.
- Krijg je tijdens de contacturen handvaten aangeboden/aangeleerd m.b.t. de casuïstiek en tentamenvragen? Ik merk nu op de HAN dat ik casusvragen vaak wel goed snap, maar ze niet voldoende beantwoordt en daarop punten misloop.
- Wat voor soort tentamens krijg je in het eerste jaar?
- Hoe bevalt het PGO/PBL-systeem? En klopt het dat je inderdaad rond de 7 contacturen per week hebt en is dit voldoende?
- Hoeveel leerstof heb je per vak ongeveer? Op het hbo moet ik nu tussen de 200-300 pagina's per tentamen kennen (jurisprudentie en syllabussen niet meegeteld), maar ervaar dit niet als 'te veel'.

Groetjes,
Bridleless

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:27

Wat leuk dat je de overstap wil gaan maken!

Ik zit zelf niet in Maastricht maar in Utrecht, maar ik geloof dat de opleiding overal in Nederland redelijk hetzelfde is dus wat dat betreft kan ik je laatste paar vragen misschien beantwoorden.
Wekelijks heb ik tussen de 4 en 8 contacturen en ik zou er niet meer willen. Voor mij is het meer dan genoeg om vragen te stellen en de stof te behandelen, mits je goed voorbereid bent.
In het eerste jaar kreeg ik veel inleidende vakken en werd je ook in de werkgroepen vooral voorbereid op het oplossen van casussen en punten scoren, dus de juiste dingen noemen. In het tweede jaar wordt wel verwacht dat je dit zelf meer gaat zien omdat de stof ook meer wordt, maar het blijft wel goed te onderscheiden wat er van je verwacht wordt.

Bij ons is de leerstof na het eerste jaar wel groter geworden. Waar in het eerste jaar zo'n 300 pagina's voorgeschreven worden merk ik dat in het 2e jaar 500 tot 700 pagina's de norm is (excl. jurisprudentie/losse artikelen). Het is dus wel verstandig jezelf aan te leren alles bij te houden, anders wordt het wel stoeien :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:30

Ik heb er geen rechten gestudeerd, maar Maastricht is (in normale tijden) een heel leuke studentenstad :j . Veel verschillende verenigingen en disputen en ook als je daar niet van houdt is het gewoon een leuke stad om te wonen. Ik vond het jammer dat het zo'n uithoek was, anders was ik er ook zeker gebleven :D

Het vinden van een kamer is niet zo heel moeilijk (ten minste, niet zo moeilijk als in andere studentensteden :+ ). Het is er ook niet zo gek duur, ik betaalde iets van 250 voor 16 vierkante meter geloof ik. Je hoeft ook niet per se in de binnenstad te zitten; Maastricht is niet zo heel groot, dus alles is heel goed aan te fietsen. Al zijn goede versnellingen en een goede rem op je fiets wel handig, want voor sommige delen van de stad moet je behoorlijk heuvelop trappen :')

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 17:07

Foaly schreef:
Ik heb er geen rechten gestudeerd, maar Maastricht is (in normale tijden) een heel leuke studentenstad :j . Veel verschillende verenigingen en disputen en ook als je daar niet van houdt is het gewoon een leuke stad om te wonen. Ik vond het jammer dat het zo'n uithoek was, anders was ik er ook zeker gebleven :D

Het vinden van een kamer is niet zo heel moeilijk (ten minste, niet zo moeilijk als in andere studentensteden :+ ). Het is er ook niet zo gek duur, ik betaalde iets van 250 voor 16 vierkante meter geloof ik. Je hoeft ook niet per se in de binnenstad te zitten; Maastricht is niet zo heel groot, dus alles is heel goed aan te fietsen. Al zijn goede versnellingen en een goede rem op je fiets wel handig, want voor sommige delen van de stad moet je behoorlijk heuvelop trappen :')

Dat Maastricht zich in een uithoek van Nederland bevindt, houd mij nog wel een beetje tegen eerlijk gezegd. Ik vind het overigens wel een hele leuke en gezellige stad! Dat alles ook dichtbij is en niet te grootschalig, vind ik dan wel weer fijn. Liever Maastricht dan een grote stad als Amsterdam of Leiden.

Word je in Maastricht als buitenstaander wel een beetje verwelkomd? Toen ik in 2017 in Vlissingen (ook zo'n leuke uithoek van Nederland :') ) woonde voor studie, merkte ik wel dat de Zeeuwen het niet zo hadden op studenten van buitenaf.

Lonni schreef:
Wat leuk dat je de overstap wil gaan maken!

Ik zit zelf niet in Maastricht maar in Utrecht, maar ik geloof dat de opleiding overal in Nederland redelijk hetzelfde is dus wat dat betreft kan ik je laatste paar vragen misschien beantwoorden.
Wekelijks heb ik tussen de 4 en 8 contacturen en ik zou er niet meer willen. Voor mij is het meer dan genoeg om vragen te stellen en de stof te behandelen, mits je goed voorbereid bent.
In het eerste jaar kreeg ik veel inleidende vakken en werd je ook in de werkgroepen vooral voorbereid op het oplossen van casussen en punten scoren, dus de juiste dingen noemen. In het tweede jaar wordt wel verwacht dat je dit zelf meer gaat zien omdat de stof ook meer wordt, maar het blijft wel goed te onderscheiden wat er van je verwacht wordt.

Bij ons is de leerstof na het eerste jaar wel groter geworden. Waar in het eerste jaar zo'n 300 pagina's voorgeschreven worden merk ik dat in het 2e jaar 500 tot 700 pagina's de norm is (excl. jurisprudentie/losse artikelen). Het is dus wel verstandig jezelf aan te leren alles bij te houden, anders wordt het wel stoeien :D

Leuk dat je in Utrecht studeert! Ik heb het niet in mijn OP vermeld, maar ik houd de optie Rechtsgeleerdheid aan de UU ook open! Ik las op de site van de UU dat er met deeltoetsen gewerkt wordt. Hoe ervaar jij dit? Op de HAN heb ik nu na elke periode (7 wkn) gewoon tentamens en tussendoor geen andere vormen van toetsen, behalve dan inlever-opdrachten voor de projecten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:29

Bridleless schreef:
Word je in Maastricht als buitenstaander wel een beetje verwelkomd? Toen ik in 2017 in Vlissingen (ook zo'n leuke uithoek van Nederland :') ) woonde voor studie, merkte ik wel dat de Zeeuwen het niet zo hadden op studenten van buitenaf.

Nee :') De echte Sjengen, daar kom je als 'Hollander' niet zomaar tussen. Er is gelukkig wel veel import, maar je zult wel zelf aansluiting moeten zoeken bij een studentenvereniging, sportvereniging of iets dergelijks (daar zijn er wel genoeg van, gelukkig, dus je hoeft niet te vereenzamen :D )

Bridleless

Re: Rechtsgeleerdheid in Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 17:37

Hahaha oh help :') Ach ja, ik heb Zeeland overleefd, dan zal Maastricht ook wel te doen zijn.

Heb jij op de UM gestudeerd? If so, hoe beviel de uni je in het algemeen en hoe was de sfeer er?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:41

Ik heb aan de Hogeschool Zuyd gestudeerd, niet op de uni. Volgens vrienden was het op de uni allemaal best OK geregeld en ik ken eigenlijk geen horrorverhalen (de hogeschool daarentegen... ver vandaan blijven :') )

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:44

Ik vind de deeltoetsen in Utrecht erg fijn! Omdat elk vak maar 10 weken duurt zou je anders direct je tentamen moeten halen. De deeltoets telt meestal tussen de 30 en 50 procent mee voor je eindcijfer en gaat dan over de eerste paar weken waardoor je makkelijk een mooi punt kan neerzetten, ook als het vak je niet ligt. Daarnaast is het een fijne oefening voor je eindtentamen.

Het brengt wel een extra studielast met zich mee omdat je dus elke maand eigenlijk twee toetsen hebt, of soms een deelpaper wat je moet schrijven. Het voordeel van de toetsen is wel dat je voor je eindtoets de eerste weken minder hoeft voor te bereiden omdat je die al kent, en de papers zijn een fijne voorbereiding voor eindprojecten!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:24

Ik heb, aardig wat jaar geleden, in Utrecht gestudeerd.

Wat ik toen zag was dat het veel studenten die na hun hbo-p waren overgestapt toch wel erg veel moeite kostte. Daar zijn er ook aardig wat van afgevallen.
De studie zelf vond ik niet zo moeilijk, meer een kwestie van verbanden kunnen leggen en logisch nadenken. Maar dat is voor iedereen verschillend. Van de 1.000 eerstejaars vielen er heel veel af toen.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:45

Ik heb alweer jaaaaaaren geleden in Maastricht gestudeerd, maar geen rechten. Het PGO systeem beviel mij echt zeer goed, maar dat hangt ook van je leerstijl af. Maar ik had niet beter kunnen wensen en fietste door de werkgroepen overal makkelijk doorheen. Vond alles verder echt goed geregeld op de UM! En rechten zit volgens mij in een prachtig mooi oud pand in de binnenstad.

De stad is geweldig, heerlijk Bourgondisch, maar wel fijn om via studie of verenigingen aansluiting te vinden, de echte Sjengen kom je lastig tussen idd. :)

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 11:28

Lonni schreef:
Ik vind de deeltoetsen in Utrecht erg fijn! Omdat elk vak maar 10 weken duurt zou je anders direct je tentamen moeten halen. De deeltoets telt meestal tussen de 30 en 50 procent mee voor je eindcijfer en gaat dan over de eerste paar weken waardoor je makkelijk een mooi punt kan neerzetten, ook als het vak je niet ligt. Daarnaast is het een fijne oefening voor je eindtentamen.

Het brengt wel een extra studielast met zich mee omdat je dus elke maand eigenlijk twee toetsen hebt, of soms een deelpaper wat je moet schrijven. Het voordeel van de toetsen is wel dat je voor je eindtoets de eerste weken minder hoeft voor te bereiden omdat je die al kent, en de papers zijn een fijne voorbereiding voor eindprojecten!

Het klinkt op zich als een fijn systeem! Ik hoorde van een vriendin die psychologie aan de UU studeert dat je echter geen herkansingen krijgt, maar dat je een x-aantal onvoldoendes mag staan aan het eind. Geldt dit ook voor rechtsgeleerdheid?

Hoe heb je de begeleiding in je eerste jaar op de uni ervaren? Dan met name op het gebied van het ontwikkelen van academische vaardigheden en het toepassen van de theorie op casussen.

Hoeveel tijd was je ongeveer per week kwijt per vak voor het lezen van de stof in je eerste jaar?

Swah schreef:
Ik heb alweer jaaaaaaren geleden in Maastricht gestudeerd, maar geen rechten. Het PGO systeem beviel mij echt zeer goed, maar dat hangt ook van je leerstijl af. Maar ik had niet beter kunnen wensen en fietste door de werkgroepen overal makkelijk doorheen. Vond alles verder echt goed geregeld op de UM! En rechten zit volgens mij in een prachtig mooi oud pand in de binnenstad.

De stad is geweldig, heerlijk Bourgondisch, maar wel fijn om via studie of verenigingen aansluiting te vinden, de echte Sjengen kom je lastig tussen idd. :)

Voor Maastricht alleen al zou ik voor de studie daar kiezen haha

Ik ben me momenteel aan het inlezen op het PGO-systeem, omdat ik nog wel twijfel of dat voor mij de beste manier van leren is. Ik houd van veel vrijheid en heb denk ik ook wel de discipline ervoor om in mijn vrije tijd voldoende aan de studie te zitten. Dit merk ik ook nu tijdens de corona. Ik kom veel meer tot mijn recht nu ik alles zelf moet doen thuis ipv op de campus.

Mijn grootste twijfel bij PGO is dat ik op internet lees dat het ook nadelen heeft, zoals niet tot de kern van de theorie komen en te weinig begeleiding van de tutor/docent en dat het daardoor nog weleens op chaos uitloopt tijdens de werkgroepen.

Tiggs schreef:
Ik heb, aardig wat jaar geleden, in Utrecht gestudeerd.

Wat ik toen zag was dat het veel studenten die na hun hbo-p waren overgestapt toch wel erg veel moeite kostte. Daar zijn er ook aardig wat van afgevallen.
De studie zelf vond ik niet zo moeilijk, meer een kwestie van verbanden kunnen leggen en logisch nadenken. Maar dat is voor iedereen verschillend. Van de 1.000 eerstejaars vielen er heel veel af toen.

Dat is volgens mij nu ook nog wel het geval. Daarom ga ik ook met mijn studiebegeleider in gesprek hierover. Ik denk door het gebrek aan goed ontwikkelde academische vaardigheden, vallen veel hbo-p studenten af (ook mijn zorg overigens).

Andere mensen hoor ik dan weer zeggen dat de wo-bachelor route een betere voorbereiding is op een master, dan bijvoorbeeld eerst je hbo-bachelor halen en dan via een pre-master aan de master route beginnen. Zeker op het gebied van rechten.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:51

Bij rechten is dit niet het geval. Je mag eenmaal herkansen als je op je tentamen (of deeltoets) tussen de 4 en 5,5 hebt gescoord. (ik denk met het idee dat wanneer je lager dan een 4 scoort je toch al niet je best hebt gedaan) Wel is het zo dat wanneer je een toets mist door ziekte of wat dan ook, je inhaaltoets ook je reparatiemogelijkheid is. Dus als je het eerste tentamen niet kunt maken kun je inderdaad niet herkansen.
Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om een vak over te doen in het jaar erna, ik denk dat ze dat bedoelt met onvoldoendes staan? Ik geloof dat je 2 vakken niet mag halen elk jaar maar dat is te vinden op de site als het goed is.

De begeleiding in het eerste jaar vond ik erg fijn, natuurlijk heb je standaard wat paniek omdat je niet weet wat je moet en het allemaal heel nieuw is :') maar je krijgt elke week een mentoruur waarin ze je wegwijs maken met de wettenbundel, hoe hij is opgebouwd etc. en ook hoe je je jurisprudentie moet lezen en casusvraagstukken moet behandelen. Daarnaast leggen ze het online systeem uit en leren ze hoe je literatuur voor papers en dergelijke moet zoeken, dat is best een handigheidje.

Het lezen verschilde wel erg om eerlijk te zijn, de ene week krijg je 2 arresten voorgeschreven en de andere week 10. Daarom is het slim alles goed bij te houden. Om een inschatting te geven; ik was 5 dagen per week op de uni van 11 tot 5, waarvan meestal 2 uur hoorcollege of werkgroep. Zeg dat ik dus zo'n 4 à 5 uur per dag 'zelfstudie' deed. Daar redde ik het makkelijk mee om te lezen, voorbereiden, papers te schrijven etc.
In het tweede jaar werk ik wel wat meer en wat harder.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:54

Excuus voor de dubbelpost, ik lees dit nu pas :D
Bridleless schreef:
Mijn grootste twijfel bij PGO is dat ik op internet lees dat het ook nadelen heeft, zoals niet tot de kern van de theorie komen en te weinig begeleiding van de tutor/docent en dat het daardoor nog weleens op chaos uitloopt tijdens de werkgroepen.

Als je hier bang voor bent is het misschien eens wat om te kijken naar honoursklassen. Ik volg die een in Utrecht en de werkgroepen zijn kwalitatief een stuk beter omdat iedereen actief deelneemt waardoor er veel meer en veel dieper besproken kan worden. Daarnaast merk ik dat de docenten wat meer openstaan om je te helpen omdat ze het ook waarderen dat je als student hard werkt.
Het niveau ligt daardoor wel wat hoger en er worden wat strengere eisen gesteld, maar misschien is het wat om te overwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 14:56

Hoi, mag ik misschien wat vragen over het verschil HBO/WO rechten?

Ik overweeg deze studie en kan aan beide niveaus beginnen. Ik ben vooral geïnteresseerd in het verschil op de arbeidsmarkt; zijn er bepaalde functies die je niet kunt krijgen met enkel een HBO bachelor? Of heeft een HBO bachelor juist de voorkeur omdat deze praktischer is?

Wat ik (denk ik) later zou willen doen met deze studie is vooral op een juridische afdeling bij een overheid. Dus geen toga beroep.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:11

Voor toga beroepen is het een eis, maar ook voor veel andere overheidsfuncties verkiezen ze toch WO boven HBO. Zelf heb ik WO gestudeerd en daarmee kon ik zowel op HBO als WO functies reageren . Ik denk dat in dit vakgebied de praktische waarde van een HBO minder toegevoegde waarde heeft als bij andere vakgebieden. Praktische ervaring kun je ook opdoen in een relevante bijbaan of stage naast een universitaire studie.
Mijn inschatting is dat zowel qua aanbod als salaris je beter kan kiezen voor WO, als je die mogelijkheid hebt.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:17

Ik studeer rechtsgeleerdheid in Nijmegen. Stuur me gerust een PM als je daar ook meer informatie over zou willen! :)

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 15:21

brokjes schreef:
Hoi, mag ik misschien wat vragen over het verschil HBO/WO rechten?

Ik overweeg deze studie en kan aan beide niveaus beginnen. Ik ben vooral geïnteresseerd in het verschil op de arbeidsmarkt; zijn er bepaalde functies die je niet kunt krijgen met enkel een HBO bachelor? Of heeft een HBO bachelor juist de voorkeur omdat deze praktischer is?

Wat ik (denk ik) later zou willen doen met deze studie is vooral op een juridische afdeling bij een overheid. Dus geen toga beroep.

Wat ik merk, is dat door het enorme overschot aan beginnend juristen op de arbeidsmarkt WO'ers veel sneller aan een baan komen. Veel HBO functies worden door WO'ers 'ingepikt'. Een harde eis is WO vaak alleen voor de togaberoepen of voorbereidende functies daartoe, maar in de praktijk kom je als jurist met WO wel sneller aan een baan.

Edit: ik zie dat Lieke deze vraag eigenlijk al heel goed had beantwoord. Ik deel haar ervaring inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:42

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik zag dat je in Utrecht (waar ik zou gaan studeren) ook een stage kan doen in de bachelorfase. Dus dan heb je wel weer een stukje praktijk.

Nog even over het overschot van beginnend juristen, hoelang duurt het ongeveer tot je een baan vindt? Mochten jullie daar zicht op hebben.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:21

Lieke schreef:
Voor toga beroepen is het een eis, maar ook voor veel andere overheidsfuncties verkiezen ze toch WO boven HBO. Zelf heb ik WO gestudeerd en daarmee kon ik zowel op HBO als WO functies reageren . Ik denk dat in dit vakgebied de praktische waarde van een HBO minder toegevoegde waarde heeft als bij andere vakgebieden. Praktische ervaring kun je ook opdoen in een relevante bijbaan of stage naast een universitaire studie.
Mijn inschatting is dat zowel qua aanbod als salaris je beter kan kiezen voor WO, als je die mogelijkheid hebt.

Eens met Lieke.

Stages kun je ook altijd vrijwillig doen. Daarnaast raad ik je aan dingen naast je studie te doen, vrijwilligerswerk bij de rechtswinkel, een bijbaan op een advocaten- of notariskantoor, actief zijn binnen je studenten(sport)vereniging etc.

Ik heb zelf in mijn studententijd wedstrijdgeroeid (en ben nog steeds vrij actief binnen de sport) en dat heb ik, ondanks 10 jaar werkervaring, nog steeds op m'n cv staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:32

Leiden een grote stad? :+ Het heeft maar 3000 inwoners meer dan Maastricht, dus ze zijn ongeveer net zo groot.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:36

Ik heb geen rechten gestudeerd, maar heb wel in Maastricht een deel van mijn studie gedaan en woon er nog steeds. Er zijn inderdaad allerlei verenigingen en disputen. Studenten en Maastrichtenaren dat mengt niet echt, maar dat hoeft toch ook niet? Het is inderdaad geen grote stad, dus ook in een uithoek fiets je in Max 20 minuten toch wel naar centrum. En het is een beetje een uithoek als je het met de rest van Nederland vergelijkt, maar heel centraal voor andere dingen. Straks op zondagochtend naar Luik, of shoppen in Aken? Toch ben je in 2 uur met de trein in Utrecht, dus dat is prima te doen. Daarnaast is zuid Limburg en Maastricht gewoon heel mooi. Je wandelt zo de natuur in.

eefjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:54

Ik zit nu in mijn eerste jaar Gezondheidswetenschappen in Maastricht. Over het studentenleven kan ik je niks vertellen, heb al mijn lessen online en kom eigenlijk niet in Maastricht. Ik woon ook niet op kamers. Van mensen die wel op kamers wonen hoor ik dat het gezellig is en dat het wel bevalt.

Het PGO-systeem vind ik niks.. daarom ga ik volgend collegejaar een andere studie doen. Alle onderwijsgroepen zijn (voor Gezondheidswetenschappen in ieder geval) online. Ik vind dat de stof veel te algemeen is en dat er nergens echt diep op in wordt gegaan.