Lief- en leed pot

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Lief- en leed pot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 00:31

Omdat ieder initiatief bij ons op het werk verdwenen is in de afgelopen paar jaar, willen we nu met een groepje beginnen met het terug opzetten van een solidariteitsfonds. Nou lopen we tegen een paar zaken aan:
- Hoeveel zou iedereen in moeten leggen / wat is normaal
- Waarvoor geef je, en wat? Ziekte, huwelijken, geboortes, examens, overlijden van familie? Andere zaken?
- Legt het management ook in?

Vooral met het laatste heb ik een probleem: als het MT inlegt in het solidariteitsfonds dan stel je daarmee als management de medewerkers die kiezen om wel mee te doen achter op degenen die besluiten wel mee te doen, en ik vind eigenlijk dat dat niet kan.

Graag hoor ik hoe hier in andere bedrijven mee omgegaan wordt.

Sourire

Re: Lief- en leed pot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:39

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met dat stuk over het MT?

Hier legt iedereen een tientje in. We zijn met ongeveer 25. We leggen opnieuw in wanneer de pot leeg is, meestal is dat ongeveer na een jaar. Stagiaires en (kortdurende) inleen dragen niet bij. Verder iedereen wel. Het is heel verschillend waar de pot voor wordt ingezet maar in ieder geval niet voor verjaardagen. Wel voor langdurige ziekte (vanuit de organisatie volgt dan ook altijd nog eem bloemetje). Wij geven voornamelijk voor ziekte, afscheid collega, geboorte, huwelijk en andere bijzondere gebeurtenissen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 00:49

Sourire schreef:

Hier legt iedereen een tientje in. We zijn met ongeveer 25. We leggen opnieuw in wanneer de pot leeg is, meestal is dat ongeveer na een jaar. Stagiaires en (kortdurende) inleen dragen niet bij. Verder iedereen wel. Het is heel verschillend waar de pot voor wordt ingezet maar in ieder geval niet voor verjaardagen. Wel voor langdurige ziekte (vanuit de organisatie volgt dan ook altijd nog eem bloemetje). Wij geven voornamelijk voor ziekte, afscheid collega, geboorte, huwelijk en andere bijzondere gebeurtenissen.

Stel dat iedereen €5,- per maand inlegt (dat is nu het plan), en het MT vindt het een leuk initiatief en legt per medewerker nog eens €2,- per maand bij.
Er valt een medewerker die meedoet van de trap en breekt z'n been. Die krijgt dan dus hun bloemetje/kaartje/chocolaatje niet alleen van z'n collega's maar ook van het MT.
Nu valt er een medewerker van de trap die geen lid is. Die krijgt dan dus niets vanuit de pot, maar daarmee dus óók niet van het MT.

Daar val ik een beetje over, ik vind dat dat niet kan. Mijn collega's vinden van wel, want je kiest er zelf voor om wel of niet mee te doen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:57

Wij hadden een personeelspot, was 2.50 per maand.
Was ook voor ziekte, huwelijk, geboorte, nieuwe baan etc.
Het enige wat ik nooit helemaal eerlijk vond dat als iemand nooit ziek was of iets anders had, dan ook nooit iets kreeg maar wel betaalde.
En collega's die vaak ziek waren wel elke keer bloemen kregen.
Maar goed, dat is misschien niet anders met zo'n personeelspot.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 01:07

Ik kan me zomaar voorstellen dat er een max aantal keer per jaar komt dat je iets krijgt uit de pot, of dat je pas iets krijgt als je een week ziek bent oid.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 02:05

Vjestagirl schreef:
Sourire schreef:

Stel dat iedereen €5,- per maand inlegt (dat is nu het plan), en het MT vindt het een leuk initiatief en legt per medewerker nog eens €2,- per maand bij.
Er valt een medewerker die meedoet van de trap en breekt z'n been. Die krijgt dan dus hun bloemetje/kaartje/chocolaatje niet alleen van z'n collega's maar ook van het MT.
Nu valt er een medewerker van de trap die geen lid is. Die krijgt dan dus niets vanuit de pot, maar daarmee dus óók niet van het MT.

Daar val ik een beetje over, ik vind dat dat niet kan. Mijn collega's vinden van wel, want je kiest er zelf voor om wel of niet mee te doen.

Ooo, dus bij jullie ben je "lid". Vermoedelijk is jullie idee dan dus meer organisatiebreed? Bij ons regelen we dat als teams zelf. Ik vind 60 euro op jaarbasis trouwens erg veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:05

Zo'n pot werkt denk ik het beste zonder inleg vanuit het MT, zo ken ik het eigenlijk ook. Gewoon als afdeling een pot, duidelijke afspraken op papier met welke bedragen voor welke gebeurtenis en klaar. Mijn ervaring is wel dat zo'n pot altijd gedoe geeft uiteindelijk, dus alles goed vastleggen is heel belangrijk.

Persoonlijk vind ik 5 euro per maand ook erg veel, dat betalen we hier nog niet eens aan de PV.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:48

Wij doen €10,- per jaar en of je inlegt of niet is eigen keuze. Iedereen krijgt iets als er iets aan de hand is, los van of je in hebt gelegd.
MT legt gewoon in als persoon, dus ook als ze willen een tientje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 12:39

Wij doen vrij inleggen per gebeurtenis.
De persoon op de afdeling die het dichts bij staat regelt het vaak.
Die stuurt een mailtje rond.
Tegenwoordig wordt het over gemaakt. Maar toen we op kantoor zaten stond er ergens een pot verstopt. Je kan dan vrijwillig inleggen.
Meestal ergens tussen de 1 en 5 €.

Kaartjes regelt de manager altijd.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:13

Wat ga je doen als iemand 24 maanden lang €5 per maand inlegt, nooit iets heeft (en dus ook nooit een cadeautje uit de pot krijgt) en dan elders gaat werken, en zijn inleg van €120 terugwil? Dat moet je ook goed vastleggen.

Ik zou gaan voor vrije inleg per gebeurtenis. Een korte mededeling bij de weekvergadering dat voor gebeurtenis X geld wordt ingezameld is hierbij afdoende.
Anders moet je regels gaan maken over of je wel of niet iemand in het zonnetje zet met hun derde kind, terwijl anderen liever kindvrij blijven of met moeite zwanger worden van hun eerste. En hoewel het verstandig is om hier goede regels over te maken, is het weinig feestelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 13:51

Gaby schreef:
Wat ga je doen als iemand 24 maanden lang €5 per maand inlegt, nooit iets heeft (en dus ook nooit een cadeautje uit de pot krijgt) en dan elders gaat werken, en zijn inleg van €120 terugwil? Dat moet je ook goed vastleggen.

Ik zou gaan voor vrije inleg per gebeurtenis. Een korte mededeling bij de weekvergadering dat voor gebeurtenis X geld wordt ingezameld is hierbij afdoende.
Anders moet je regels gaan maken over of je wel of niet iemand in het zonnetje zet met hun derde kind, terwijl anderen liever kindvrij blijven of met moeite zwanger worden van hun eerste. En hoewel het verstandig is om hier goede regels over te maken, is het weinig feestelijk.

Er is geen weekvergadering, en inzameling per gebeurtenis vinden ze niet handig, omdat je op een afdeling waar je in 3 ploegen werkt (24/7) nooit iedereen ziet/bereikt.

Inleg kan in principe niet teruggegeven worden, dat lijkt me logisch. Het is net een verzekering, je krijgt aan het einde van het jaar je zorgpremie ook niet terug als je niet ziek bent geweest :Y)

We zijn nu dus aan het omschrijven waarvoor de lief-en-leed pot bedoeld is, en wat er per keer gekocht/gegeven wordt. Dus niet dat we voor populaire Pietje een bos bloemen van €50,- doen als hij z'n kleine teentje gestoten heeft, en voor impopulaire Irma een kaart uit de uitverkoop bak van de action als ze een longontsteking heeft. Dat willen we juist nu al goed vastleggen :j . En bijvoorbeeld ook dat je wat krijgt als je langer dan een week ziek bent, en niet vaker dan tweemaal per jaar (we hebben een collega die gemakkelijk 4x per jaar een longontsteking heeft)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:54

Bij ons legt iedereen die mee wil doen €3,- per maand in. Onze werkgever verdubbeld dit.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 13:58

Wij doen op de afdeling per gebeurtenis geld ophalen en ook bij ons dag, avond en nachtdiensten en is heel goed te doen.

Bedrijf doet bij jubileum werk 12,5 - 25 of 40 jaar in dienst een bedrag uitkeren en bloemen en bij 25 jarig huwelijk ook bloemen.

De OR heeft ooit een fonds in het leven geroepen waar je "lid" van kan worden en als iemand overlijdt die ook lid is van dat fonds wordt er bij de leden van dat fonds eenmalig per gebeurtenis € 2,50 ingehouden op loon en bedrijf verdubbelt dit bedrag. Dit als een bijdrage in de kosten uitvaart.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:01

daantjuhhh schreef:
Tegenwoordig wordt het over gemaakt. Maar toen we op kantoor zaten stond er ergens een pot verstopt. Je kan dan vrijwillig inleggen.

Zo werkt het hier ook.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:09

Nog nooit van gehoord. Hier wordt er gewoon iets gekocht en de factuur komt ten laste van het afdelingsbudget. Kaartjes in alle soorten, maten, thema's hebben we ruim op voorraad.

Wij deden wel een verjaardagsronde voor 15 euro pp. De jarige kocht dan iets voor de eerstvolgende. Maar dat werd een ramp en hebben we dit jaar afgeschaft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:13

Niet doen zo’n pot om alle hier genoemde bezwaren. Als iemand ziek is een berichtje/tikkie naar de collega’s “doe je mee met bloemen voor Piet (hij heeft zijn been gebroken). “.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:36

Wat ook kan is de personeelspot alleen gebruiken voor gezamenlijke doeleinden.
Zoals gebruiken bij uitjes, voor iedereen een leuk cadeautje met sinterklaas, kerst, dag van de verpleging of wat dan ook, als het een tijd erg druk is geweest een leuk dingetje etc etc

Bij ziekte apart inzamelen zodat een bos bloemen kan worden gekocht.
En bij geboorte, trouwen, nieuwe baan een mand neerzetten waar iedereen een kaartje of cadeautje in kan doen.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:58

Wij leggen 15,- in. Mt doet niet mee. Ook collega's die niet inleggen krijgen wat geloof ik.

We krijgen een berichtje als de pot bijna leeg is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:32

Wij hadden ook een lief-en-leedpot toen we nog op kantoor waren. MT deed daar op persoonlijke titel aan mee, maar was dus verder niet van invloed op organisatiebrede bloemetjes e.d.
Wat ik wel raar vond, was dat er dan ook nog een aparte envelop kwam voor geboortes.
En verder viel mij inderdaad de ongelijkheid op tussen populaire Pietje die bij een kleine operatie al een bloemetje kreeg en een andere collega die al weken overspannen thuis was, helemaal niets.
Kortom, ik vond het niet zo goed werken.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:42

Ik snap dit soort initiatieven niet. Waarom moet er altijd maar voor van alles wat gegeven worden? Een kaartje kost 2.- en is ook leuk. Daar hoeft toch geen geld voor ingezameld te worden? Het is zo’n rondgeschuif van geld. Ik hoef geen bloemen van mijn werk als ik mijn been breek hoor. En zou ook echt geen zin hebben om elke maand hiervoor in te leggen. Moet je bijhouden wie wel en wie niet betaald heeft, en wie dus wel of niet wat krijgt. Als je het leuk vindt om voor een collega waar je dik mee bent een bloemetje te doen dan doe je dat toch gewoon op eigen initiatief?

Ik werd bij mijn vorige baan gek van al dat “lief en leed” gedoe. Werd ook echt voor iedere scheet cadeautjes gekocht. En dan was die pot weer leeg en moest er geld bij, maar Piet had al drie jaar er niks uit gehad en Truus afgelopen jaar alleen al twee keer :roll: Echt hou op hoor.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:45

Bij mijn vorige werkgever legde iedereen €10.- in als de pot leeg was. Per gebeurtenis was vastgelegd welk bedrag uitgegeven mocht worden bijvoorbeeld langdurige ziekte (en dat was echt bij meer dan 2 weken ziek een geen vooruitzicht op snel herstel), verhuizing of afscheid €25.- en geboorte of huwelijk €50.-. Zo krijgt iedereen een soort gelijk cadeau. Als er een feest werd gegeven (bijvoorbeeld huwelijk) werd er wel onder de genodigden nog apart een cadeau geregeld.
MT deed persoonlijk mee dus niet namens het bedrijf. Wij kwamen gemiddeld op eens per 9 a 11 maanden inleggen en dat vond ik prima.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:52

daantjuhhh schreef:

Hier hetzelfde :j Budget is meestal zo tussen de 2-3 euro p.p. Wordt een tikkie rondgestuurd en klaar is kees.

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 00:02

Hier wordt als de pot leeg is 10 euro ingelegd. Inmiddels 5 jaar werkzaam en is dit twee x voor gekomen. Nu zijn wij een winkel en gaat er nog wel eens want geld in de fooienpot wat op +-€100 per jaar zit, wat ook allemaal naar de lief en leed pot gaat

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 04:20

Ik vind de inleg vaak vrij hoog. Bij ons (huisartsenpraktijk) wordt er door collega's een tikkie verstuurd en legt de praktijkhouder vaak wat extra bij. In eerste instantie doe ik altijd mee ook al zie ik collega in kwestie letterlijk nooit door andere werkdagen, maar intussen loopt het flink op met 3 praktijken waar ik werk en 5 euro per keer. Dat zijn al zeker 25 verjaardagen in een jaar, exclusief afscheid, verlof, geboorte en ziekte...

Ik zou dus persoonlijk voor een pot met eenmalige inleg van een max bedrag tussen de 5-20 euro per jaar gaan en management/baas eigen bijdrage laten doen per gebeurtenis (is vaak vastgesteld wat de bijdragen zijn voor huwelijk etc).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 08:03

Ceffyl schreef:
Ik snap dit soort initiatieven niet. Waarom moet er altijd maar voor van alles wat gegeven worden? Een kaartje kost 2.- en is ook leuk. Daar hoeft toch geen geld voor ingezameld te worden? Het is zo’n rondgeschuif van geld. Ik hoef geen bloemen van mijn werk als ik mijn been breek hoor. En zou ook echt geen zin hebben om elke maand hiervoor in te leggen. Moet je bijhouden wie wel en wie niet betaald heeft, en wie dus wel of niet wat krijgt. Als je het leuk vindt om voor een collega waar je dik mee bent een bloemetje te doen dan doe je dat toch gewoon op eigen initiatief?

Ik werd bij mijn vorige baan gek van al dat “lief en leed” gedoe. Werd ook echt voor iedere scheet cadeautjes gekocht. En dan was die pot weer leeg en moest er geld bij, maar Piet had al drie jaar er niks uit gehad en Truus afgelopen jaar alleen al twee keer :roll: Echt hou op hoor.

Precies dat gebeurde bij ons op het werk ook, telkens dezelfde mensen die wel iets kregen, en anderen werden systematisch overgeslagen.
Toen heb ik op een bepaald moment ook gezegd ik doe niet meer mee, of voor iedereen, en anders niet.
Is er iemand waar ik perse iets voor wil geven, dan kan ik dat idd op eigen initiatief doen.