Cursus of korte opleiding projectmatig werken - welke/waar?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Cursus of korte opleiding projectmatig werken - welke/waar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 16:44

Beste bokkers,

Ik zal niet de eerste zijn die zoiets zoekt of graag wil volgen en Bokt zit vol met ervaringsdeskundigen

Vanuit mijn werk heb ik de ruimte gekregen om een korte opleiding of cursus te volgen richting projectmatig werken. Het is niet de bedoeling dat ik direct een MBa uitzoek, maar er is veel mogelijk. Zelf zit ik de te kijken naar een uitgebreide cursus of 'mini-opleiding'.

Momenteel draai ik mee in verschillende (onderzoek)projecten binnen een onderzoeksinstelling. Volgend jaar zal voor sommige projecten van mij verwacht worden dat ik meer een coördinerende rol op mij ga nemen. Dit betekent kort gezegd het opstellen van een plan van aanpak, jaarplanningen voor dat project, projectplan schrijven, uitvoeren projectplan, voortgang bewaken, contact met in- en externe betrokkenen, oog houden op deadlines/opleverdata, etc.

Uiteraard krijg ik hier vanuit het bedrijf ondersteuning in, maar ik wil mij hier graag verder in ontwikkelen. Gelukkig krijg ik ook deze mogelijkheid. Onderstaande punten zou ik graag aandacht aan willen besteden:
- Verschillende richtingen leren kennen (dus geen volle focus op alleen lean six sigma, scrum, etc).
- Opstellen van projectplannen
- Formuleren doelstellingen, resultaten, tussentijdse resultaten
- Planningstechnieken
- Leiderschapskwaliteit
- Timemanagement
- Communicatievaardigheden

Maar dan, waar begin ik? Welke instellingen bieden goede cursussen aan (en welke niet)? Welke cursus wil ik gaan doen? Welke is passend voor de competenties die ik graag wil ontwikkelen?

Graag hoor ik waar Bokt ervaring mee heeft! Ook andere tips omtrent dit onderwerp zijn welkom :)

Prrrr

Re: Cursus of korte opleiding projectmatig werken - welke/waar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:56

Heb het zelf niet gedaan, maar hoor van mensen om me heen goede ervaringen met Prince2, ook in de zin dat het veel gevraagd wordt. Geen idee van de kosten (al zal het geen MBA zijn...) of in hoeverre dat aansluit bij jouw eigen specifieke vragen, maar daar kom je maar op één manier achter.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:09

Zelf geen tips, maar wil mezelf hier ook graag in gaan ontwikkelen komend jaar. Dus lees graag even mee!

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:15

Prince2 is een methode (waar zeker veel cursussen in zijn).
Maar dan moet je je afvragen of dat de methode is die bij jullie gebruikt wordt. Want als je de enige bent, en de rest van de organisatie snapt er niet veel van, dan wordt het lastig dat praktisch te gebruiken.

Dan zou iets als dit passender zijn:
https://www.han.nl/opleidingen/cursus/projectmanagement-in-het-laboratorium/#
(beetje afhankelijk van wat voor onderzoek jullie doen).
Of iets anders wat gericht is op project mgt in een onderzoeksinstelling.

Lean Six Sigma is vooral voor procesverbetering (minimizing waste en dat soort dingen). SCRUM voor (software)development. Als ik het zo inschat niet passend voor je vraag.

Als er niet een specifieke training is voor onderzoeksinstellingen, dan heb je denk ik het meest aan een basiscursus projectmanegement / projectmatig werken.
Daar zijn vele aanbieders van. Hangt er dan ook maar net van af wie je werkgever meestal inhuurt, en wat een beetje in de buurt zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:30

Ik ga mee met mijn voorgangers, Lean Six Sigma zijn methodes voor process improvement, Scrum/agile erg sterkegericht op software ontwikkeling. Prince2 is een zeer specifieke methode die bovendien ook vrij ouderwets is inmiddels.

Een cursus change management (beinvloeden van belanghebbenden (stakeholders)) zou ik je ook aanraden.

ik zou eens gaan kijken bij een paar goede opleiders, bv Schouten en Nelissen, De Baak.
Ik heb even snel gekeken en de eerste ziet er goed uit, tweede vergt wellicht wat meer ervaring.

https://debaak.nl/trainingen/projectmanagement/
https://www.sn.nl/opleidingen/traininge ... -projecten

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:27

Ik weet niet hoe groot jullie organisatie is, maar bij ons zou ik die vraag aan de HRM adviseur voorleggen. Jij zal niet de eerste zijn die op cursus gaat en zij weten vaak wel welke opleidingen bij collega’s wel/niet in de smaak vallen.