Quarantaine en loon niet doorbetaald

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Binck8

Quarantaine en loon niet doorbetaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-20 06:19

Nou, dit dus.
Mijn man was positief getest en ik en de kinderen moesten dus in quarantaine voor 10 dagen. Mijn werkgever heeft nu mijn uren niet doorbetaald (heb gewoon vast contract) terwijl ik begrijp van Belastingdienst en andere sites dat dit eigenlijk wel zo zou zijn.... Zijn niet op vakantie geweest naar bepaald gebied, hielden ons aan de regels. Man werkte bijna volledig thuis (ik buiten de deur, dus zelf veel meer risico maar toch was hij positief).
Lekker dan, dus naast de angst om ziek te worden zelf en de zorg voor een zieke man en juf spelen voor 2 kinderen en verplicht binnen zitten voor 10 dagen, mis ik nu ook nog 1/3 van mijn inkomen.
Dat is dus blijkbaar de dank dat ik verantwoordelijk en eerlijk ben geweest en mijn collega's niet heb willen besmetten en het bedrijf vele grotere problemen had gehad....
Schiet mij maar lek.
Mag dit zomaar?

When you get tired, learn to rest, not quit.

Kidde

Re: Quarantaine en loon niet doorbetaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 06:39

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-20 06:42

Ik kan absoluut niet thuiswerken...
Ik ga de link bekijken

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 06:47

Als ze niet doorbetalen, kan je ze laten weten dat je in dat geval komt werken.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 07:56

Uiteraard mag dit niet zomaar. Ga nou niet het probleem groter maken door zelf te gaan weigeren. Ik zou beginnen met een brief schrijven in duidelijke, maar nette taal. Laat je hier eventueel bij helpen.

Is het een groot bedrijf met HR afdeling (hier bedoel ik mee; zouden ze echt beter moeten weten?)?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 07:57

Niet lid van een vakbond?

Heb je al contact opgenomen met je werk?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-20 08:15

De quarantaine-periode is geweest in oktober, wij krijgen per 4 weken betaald en uitbetaling is 4 weken later altijd. Dus nu in november heb ik de 4 weken van oktober ontvangen.
Ik heb een korte nette mail gestuurd met verwijzing naar Belastingdienst en UWV en dat ik correctie verwacht....

Wij hebben geen HR of vakbond (laatstgenoemde weet ik niet zeker)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:20

Ben benieuwd hoe ze hierop gaan reageren!

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:21

Binck8 schreef:
De quarantaine-periode is geweest in oktober, wij krijgen per 4 weken betaald en uitbetaling is 4 weken later altijd. Dus nu in november heb ik de 4 weken van oktober ontvangen.
Ik heb een korte nette mail gestuurd met verwijzing naar Belastingdienst en UWV en dat ik correctie verwacht....

Wij hebben geen HR of vakbond (laatstgenoemde weet ik niet zeker)

van de vakbond moet jezelf lid worden, dat doet het bedrijf sowieso niet. Wij zitten bijvoorbeeld bij fnv. Ik weet wel dat ze je pas helpen na de situati dat je lid bent geworden. Dus ze zullen/kunnen je nu niet meer helpen met dat aangezien je denk ik niet lid bent van een vakbond. Misschien weet je man dat.

hr is volgens mij gewoon degene die personeelszaken regelt.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:23

Goed gedaan, wat de werkgever doet mag niet. Tenzij je op vakantie bent geweest naar een code oranje gebied of in sommige gevallen een beginnend contract bij een uitzendbureau maar dat is niet van toepassing.

When nothing goes right,

go left.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:45

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kunnen ook helpen bij dit soort situaties!

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-20 08:48

Liselot schreef:
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Die kunnen ook helpen bij dit soort situaties!

Heb ik, maar hoop dat dat niet nodig gaat zijn eigenlijk. Maar ben zeker bereid daar info in te winnen zo nodig.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:57

Mag inderdaad niet zo, bij mijn man stond er netjes code quarantaine/bijzonder verlof op de loonstrook en was het gewoon doorbetaald. Hij is 2 weken thuis geweest toen ik corona had.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:17

Al iets gehoord TS?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:30

Ook de rijksoverheid meldt dat een werkgever dan loon door moet betalen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uarantaine
Citaat:
Loondoorbetaling en thuisquarantaine bij een huisgenoot heeft die last heeft van klachten die passen bij corona.

Als een werknemer tijdens de thuisquarantaine door corona kan thuiswerken, moet hij dat doen. De werkgever betaalt het salaris van de werknemer door. Is thuiswerken niet mogelijk? Ook dan betaalt de werkgever het salaris van de werknemer door.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:44

Mocht mijn man corona krijgen en ik dus ook verplicht thuis moet blijven dan valt dit onder bijzonder verlof.
Bij mijn werk in ieder geval en is dus betaald.
Toevallig gisteren nagevraagd.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-20 15:44

Ik heb nog helemaal niets gehoord op mijn mailtje.
Ik denk dat ik ze een week de tijd geef en dan maar weer een mailtje stuur met verzoek tot correctie en een reactie...
Ik weet het anders ook niet.
Mijn collega's vinden het ook schandalig, moeilijk hoor, ik heb geen idee hoever ik hierin dadelijk moet gaan.
Begreep dat de volgende stap eventueel het sturen van een aangetekende brief is waarin ik mijn loon vorder... Maar ik hoop eigenlijk dat dat niet nodig gaat zijn omdat het niet bevorderlijk zal zijn voor de verstandhouding. En daarnaast is de wet toch duidelijk genoeg hierin

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 22:07

Ik zou je rechtsbijstandverzekering wel alvast op de hoogte stellen.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-20 23:26

Heb ik nog niet gedaan.... Ik heb ook nog niets vernomen op mijn mailtje. Maandag gaat er weer een mail die kant op met copy aan de baas zelf. Hopelijk helpt dat.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 00:30

Volgens mij moet je gewoon doorbetaald krijgen. Het kromme is dat je werkgever de loonkosten niet vergoed krijgt van de verzuimverzekeraar. Alles coronagerelateerd wordt niet uitbetaald.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-20 07:00

Hutcherson schreef:
Volgens mij moet je gewoon doorbetaald krijgen. Het kromme is dat je werkgever de loonkosten niet vergoed krijgt van de verzuimverzekeraar. Alles coronagerelateerd wordt niet uitbetaald.

Weet ik, maar daar kan ik als werknemer niets aan doen, ik word nu onterecht afgestraft omdat ik eerlijk ben geweest en mijn verantwoordelijkheid heb genomen. Als ik mijn collega's had aangestoken was het allemaal vele malen erger geweest en had het ze veel meer geld gekost dan die uurtjes van mij.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 08:48

Ik zou inderdaad je rechtsbijstand inschakelen en als je weer contact opneemt doe dat dan per brief. 1 gewoon en 1 aangetekend. Ook de vorige mail uitgeprint meezenden.
Van mail kunnen ze altijd zeggen dat hij in de spam zat of zo.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 10:08

Ben je de enige van jullie bedrijf die thuis heeft moeten blijven? Anders zou ik eens bij collega's informeren hoe het bij hen zit. Samen sta je sterker!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-20 10:53

Sting schreef:
Ben je de enige van jullie bedrijf die thuis heeft moeten blijven? Anders zou ik eens bij collega's informeren hoe het bij hen zit. Samen sta je sterker!

Nee, maar heb met de anderen geen contact (ander filiaal).
Van 1 soort collega hebben ze bij een positieve test van zijn dochter van hem verwacht gewoon te komen werken met mondkapje op. Hij werkt minder nauw samen met anderen, ik wel. Ik heb directe collega's waarmee ik onmogelijk anderhalve meter afstand kan houden.

Ik ga morgen weer een mail sturen met de vraag wanneer het gecorrigeerd wordt en dat ik reactie verwacht, nu stuur ik het ook aan mijn leidinggevende. Misschien dat dat nut heeft. Als ik daarop weer geen respons krijg gaat er inderdaad een brief naartoe.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 11:13

Binck8 schreef:
Nee, maar heb met de anderen geen contact (ander filiaal).
Van 1 soort collega hebben ze bij een positieve test van zijn dochter van hem verwacht gewoon te komen werken met mondkapje op. Hij werkt minder nauw samen met anderen, ik wel. Ik heb directe collega's waarmee ik onmogelijk anderhalve meter afstand kan houden.

Maar ook dat is niet de bedoeling toch? Huisgenoot positief = quarantaine

Hoop dat je het gewoon krijgt TS, want je hebt er gewoon recht op. Ook geen wachtdagen of 70% ziekte uitkering, want je bent niet ziek :)