Minuren zorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Minuren zorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 20:59

Ik heb een vast contract voor 4 uur in de week. Nu word ik per januari maar voor 6 uren in de maand ingepland. Ze geven aan dat ik zelf in de gaten moet houden of er diensten open staan die ik kan werken. Mag dit? Ik ben geen invaller, hoor dus bij het vaste team en vind deze manier van roosteren vrij apart. Ze plannen me nog niet eens voor de helft van mijn uren in. Voelt nu haast alsof ik het werk van de planners moet doen :')

Barbabientje

Re: Minuren zorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:06

Volgens mij CAO zijn de minuren aan het einde van het jaar voor de werkgever, vandaar dat je ongeveer op 0 uitkomt.
Kan me voorstellen dat dit voor hen handig gaat zijn in de zomer "kom maar terug want teveel minuren" , dus je zou even de CAO erop na kunnen slaan.

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:07

Komt denk ik niet vaak voor in zorg dat ze vast personeel hun eigen uren niet kunnen geven :P
Buiten dat weet ik niet 100% zeker wat je rechten hierin zijn. Bij mijn oude werkgever kon het goed zijn dat je ene maand wat meer werkte dan de andere maand, maar daar had je zelf ook wel inspraak in en was het niet van 'kijk maar' ..

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 21:38

Bij ons gebeurt dit heel zelden ook. Vaak haal je dit in de daarop volgende maanden dubbel en dwars in. Ga er wel vanuit dat het uiteindelijk wel weer goed komt, afhankelijk van de doelgroep en functie die je hebt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 00:29

Ik werk natuurlijk met een reden maar zo weinig dus inhalen is niet echt een optie.
Dit is mijn basisrooster voor het hele jaar trouwens, dus ik moet iedere maand zelf achter mijn uren aan.

Van mijn cao word ik niet veel wijzer maar ik duik er nog even verder in.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:38

Ben je misschien lid van een vakbond waar je dit kunt vragen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:44

Mailtje naar de planners met cc naar je manager dat je verwacht minimaal om de week een dienst te worden ingepland comfor overeenkomst en anders jezelf er als extra bij plant wanneer het je uit komt.
Werkt vaak erg snel

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:22

Ik heb ook weleens minuren. Maar wordt wel gewoon betaald voor mijn contract uren. Dus het streept weer af tegen mijn overuren. Maar elke maand krijg ik mijn salaris en dat mag niet minder worden omdat ik een contract heb voor die uren. Dan moet de planning zorgen dat ik genoeg uur heb of mij een kleiner contract geven.

Zolang je maar betaald krijgt voor je contracturen is het goed. Anders een gesprek aangaan misschien ? Dat je een contract hebt van 4 uur per week en dat ze daaraan horen te voldoen/uit te betalen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 01:32

Heel goed in de gaten houden. En in ieder geval alle bewijzen bewaren waarin jij vraagt om meer uren zodat je aan het eind niet in problemen komt. Nu heb je gelukkig geen groot contract en lijkt het mij dat er straks nog genoeg open diensten komen. Al lijkt het mij ook niet fijn dat je straks alles van de zomer mag doen.

Al is het misschien ook wel fijn dat je elke maand nog keus heb uit een open dienst zonder dat die nu al vast staat.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:09

In mijn geval is het principe van een basisrooster dat je voor een x aantal uur in de planning meegenomen wordt en dat je je in kunt inschrijven op open diensten. Bijvoorbeeld bij ziekte of vakantie collega. Je basisrooster is dus maar een percentage van je daadwerkelijke contracturen. Dit vul je aan met de open diensten.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:13

sjaslique schreef:
In mijn geval is het principe van een basisrooster dat je voor een x aantal uur in de planning meegenomen wordt en dat je je in kunt inschrijven op open diensten. Bijvoorbeeld bij ziekte of vakantie collega. Je basisrooster is dus maar een percentage van je daadwerkelijke contracturen. Dit vul je aan met de open diensten.

Maar ik neem aan dat je wel voor je contracturen in ieder geval wordt betaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:16

Amado7: Waar lees je dat dit bij TS niet het geval gaat zijn? :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:18

Als dat wel het geval is, waar maak je je dan druk om? :D Zolang je gewoon je contracturen uitbetaald krijgt. Even heel simpel gezegd. Je bedrijf is er toch gewoon verantwoordelijk voor dat je die uren kan werken? Zo gaat dat bij ons in ieder geval (werk onregelmatig, tel in maanduren)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:38

Ik rooster zelf en het komt idd wel eens voor dat mensen minder worden ingepland. Vooral afgelopen jaar omdat in de formatie rekening word gehouden met cursussen enz en die niet gegeven werden had ik meer personeel dan uren.

Van personeel word verwacht dat zij zelf hier actief aan bijdrage dus keer extra werken of bij ziekte uren oppakken van een collega. Doen ze dat dan is er veel mogelijk kwa kwijtschelden en meenemen naar volgend jaar. Doen ze dat niet dat word er wel een gesprek met teamleider aangevraagd. Bij ons in bedrijf ook zorg werken wij met jaar uren systematiek. Zolang je op 31 dec zo dicht mogelijk richting de 0 zit is het prima

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 08:54

Voor een heel jaar vind ik dit ontzettend raar. Voor een paar maanden kan ik dat best begrijpen.

Ik maak bij ons de roosters en in de maanden januari, februari & maart maakt ook iedereen minuren. Variërend van 5 tot 20 per maand.

Maar zoals hier aangegeven, ik zorg ervoor dat op het einde van het jaar de minuren op 0 staan. Of in ieder geval probeer ik dat zoveel mogelijk want anders zijn die voor 'ons'. Dat wordt namelijk weer op 0 gezet.

Plus uren worden tegen normaal tarief uitbetaald.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:15

Themba schreef:
Ik rooster zelf en het komt idd wel eens voor dat mensen minder worden ingepland. Vooral afgelopen jaar omdat in de formatie rekening word gehouden met cursussen enz en die niet gegeven werden had ik meer personeel dan uren.

Van personeel word verwacht dat zij zelf hier actief aan bijdrage dus keer extra werken of bij ziekte uren oppakken van een collega. Doen ze dat dan is er veel mogelijk kwa kwijtschelden en meenemen naar volgend jaar. Doen ze dat niet dat word er wel een gesprek met teamleider aangevraagd. Bij ons in bedrijf ook zorg werken wij met jaar uren systematiek. Zolang je op 31 dec zo dicht mogelijk richting de 0 zit is het prima

Dit zou er bij ons niet in gaan hoor := . Bij ons wordt er dan op de avond en weekenddiensten gewoon iemand over gezet zodat taken als de eerst verantwoordelijke verpleegkundige vrij zijn van de afdeling. Waar we normaal met 9 per avonddienst zijn zijn we dan met 10.
Mochten er dan tekorten komen kan je schuiven met die 10e persoon.
Maar het is niet iemands eigen verantwoording om diensten last minute op te vullen.
Zo wel zijn dat allemaal verschoven diensten en die dienen ook voor dat tarief uitbetaald te worden.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:24

Bij ons gaan ze nu ook met een basisrooster werken waar kleine contracten 80 procent worden ingepland zodat er ruimte overblijft om ziekte e.d. Op te vangen

Grote contracten worden 90 ingepland. Ik weet zelf ook nog niet hoe dit precies gaat werken aangezien dat rooster vanaf einde maart pas in gaat. Ik werk zelf 32 uur in de nachtdienst en als ze mij iedere week 3,2 uur minder inplannen heb ik echt nergens geen mogelijkheid met die nachten om er (gezond!) een extra per 3 weken te draaien. Ziekte is dan natuurlijk altijd als ik al 4 dagen in de nacht heb gezeten of in de week dat ik 5 nachten werk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:24

Dat mag niet. Wij hadden met ons basis rooster ook standaard min uren (al waren dat er 6 per maand) en iedereen liep daar op vast en na uitzoeken mocht dat niet. Het is hun verantwoording, niet de joune

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 01:54

Waar kan ik dat ergens op schrift vinden?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:08

TS,
Werk je op een vaste afdeling? Of in een Flexpool? Zodat je op meerdere afdelingen kunt worden ingeroosterd? En ben je op meerdere dagen per week/maand beschikbaar?
Vaak wordt in de zorg met een jaarsystematiek gewerkt.
Aan het eind van het jaar moeten uiteindelijk de contracturen gewerkt zijn.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 18:37

Ik werk op een vaste locatie en ben geen flexer. Ik ben 4 dagen per week beschikbaar om te werken.
De reden dat ik nu lastiger ben in te plannen is omdat ze me zonder overleg in het nieuwe jaar in het andere weekend hebben geplaatst en dan kan ik niet. Deze diensten zijn er uitgehaald maar niet vervangen omdat het rooster dus verder al rond is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:54

Jester_ schreef:
Dat mag niet. Wij hadden met ons basis rooster ook standaard min uren (al waren dat er 6 per maand) en iedereen liep daar op vast en na uitzoeken mocht dat niet. Het is hun verantwoording, niet de joune

Dat mag wel, als er met een jaarurensysteem gewerkt word.

TS: wat een probleem kan gaan worden is als dit te lang duurt, je veel minuren gaat opbouwen.

Dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
- Je word heel veel ingezet als anderen op vakantie zijn en draait dus bepaalde periodes veel meer dan anderen.

-In bovenstaande situatie zeg jij vaak nee, omdat je niet kan, in dat geval kan de werkgever gaan aangeven dat de minuren voor jezelf zijn omdat zij jou wel aanbieden om te werken maar jij zelf niet kan.

Mijn advies zou zijn om nu te mailen met welke dagen jij allemaal beschikbaar bent deze maand, dat je je zorgen maakt om je minuren omdat je in de andere maanden dit niet kan inhalen :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:00

Kimbers schreef:
Ik werk op een vaste locatie en ben geen flexer. Ik ben 4 dagen per week beschikbaar om te werken.
De reden dat ik nu lastiger ben in te plannen is omdat ze me zonder overleg in het nieuwe jaar in het andere weekend hebben geplaatst en dan kan ik niet. Deze diensten zijn er uitgehaald maar niet vervangen omdat het rooster dus verder al rond is.

Dan zal je zelf je beschikbaarheid moeten aangeven voor andere diensten, zodat je aan je contracturen kan voldoen.
Ik zou daar zelf actie op nemen, zodat je zelf nog kan kijken welke uren/diensten jou dan wel uitkomen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 20:17

Mijn beschikbaarheid is al jaren bekend en onveranderd.
Ik kan mezelf inderdaad inroosteren op openstaande diensten.
Vroeg me dus alleen af of ze me zo weinig mogen inroosteren en het voor de rest lekker makkelijk bij mij neerleggen.
Voor zover ik begrijp mag dat gewoon dus, hoe krom ik dit ook vind.

Ik maak me niet zo'n zorgen om minuren, vind het alleen idioot dat iemand die onderdeel is van het vaste team nauwelijks meedraait in het vaste rooster maar zelf de uren bij elkaar moet zoeken.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:35

Maar ze hebben je toch in eerste instantie goed ingeroosterd? Je geeft aan dat ze je alleen in het weekend hebben ingeroosterd waar je niet kan en dat het rooster al rond was voor het jaar? Dus ddan is het toch ook logisch dat je zelf je uren bij elkaar moet zoeken?