Wat wil jij weten over een beroep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:10

Zijn hier mensen werkzaam in de gezondheidstechnologie? En dan met name het implementeren en adviseren vanuit de producent?
Ik ben enorm benieuwd hoe het takenpakket eruit ziet, en hoe jullie de markt bereiken met gezondheidstechnologie en domotica (in bv. gezondheidsinstellingen of thuiszorgorganisaties).
Gewoon een dag uit jullie werkleven.

chanicha

Berichten: 12179
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:13

Nou Marjo heel vaak steken mensen gelijk van wal als je opneemt, moet je ze echt onderbreken om ze goed door te zetten want ze zitten dan vol adrenaline.
Ja best erge dingen meegemaakt maar moet zeggen dat er daar heel goed op de mensen werd gelet, zwaar telefoontje gehad dan ga je er even uit of net wat je wil.
Het ergste vond en vind ik nog steeds de vader die zijn zoon ‘s morgens wilde wekken maar dat hoefde niet meer, hoor nog de stem van die man.
Ik heb daarna de band teruggeluisterd om te horen of ik het goed had gedaan en toen was het goed voor mij.

Kookaburra

Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:38

Over 112... Is hier toevallig iemand van de MK Ambulance of werkzaam op de ambu? *typt ze terwijl er een spoedambu langsraast*

Met ambulance UK hoor je regelmatig dat mensen een uur of langer op de ambu moeten wachten. Is qua hulpverlening en de reden waarom ze op meldingen rijden ook zeker wel een bijzonder land. Maar dit herken ik voor het noorden van NL niet. Zijn sowieso de rustigere provincies. Hoe is dit in bijvoorbeeld de randstad bij a2-meldingen? Vogensmij is hier de richtlijn binnen 30 minuten tp? Wordt dit af en toe ruim overschreden?

chanicha

Berichten: 12179
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:45

Nou ik verbaas me nog iedere keer dat ze daar zo krap in de ambulances zitten want als ze bellen voor een snee in hun vinger wordt er een ambulance gestuurd, hier gaan ze naar de eerste hulp of huisarts.
Hier hebben ze meestal een aanrijtijd, ik weet niet hoeveel.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23489
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 13:47

chanicha schreef:
Nou ik verbaas me nog iedere keer dat ze daar zo krap in de ambulances zitten want als ze bellen voor een snee in hun vinger wordt er een ambulance gestuurd, hier gaan ze naar de eerste hulp of huisarts.
Hier hebben ze meestal een aanrijtijd, ik weet niet hoeveel.


Als je hier een ambu belt gaan ze ook rijden zodra je het adres hebt genoemd, alleen als het iets is waarvoor geen ambulancezorg nodig is wordt de ambu weer teruggehaald

pateeke
Berichten: 2231
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 15:09

Jenara schreef:
Wat een interessant topic! Leuk om alles hier te lezen en te zien welke dingen andere mensen zoal meemaken in hun werk!

Ik heb een vraag voor een leerkracht! Ik weet dat het, zeker met momenten, enorm druk kan zijn, maar ik vraag me af of je daar na een paar jaar niet een bepaalde routine in krijgt? Ik wou vroeger zelf eventueel leerkracht worden, maar was bang voor veel repetitie van hetzelfde. Verandert het leerstofpakket veel? Of is het na een aantal jaren toch wel wat veel hetzelfde? Wat houdt het boeiend?

Uiteindelijk ben ik zelf architect geworden en werk nu bij een middelgroot bureau (rond de 30mensen)
Heel blij met mijn keuze uiteindelijk, ik doe mijn werk echt supergraag!


Ik ben leerkracht, sta niet echt voor de klas, maar werk wel in het onderwijs (soort van leerlingenbegeleiding). Ik denk dat veel afhangt van jezelf en de klasgroep die je voor je hebt. Iedere klasgroep is anders. De diversiteit van de klassen is toegenomen (er zijn nu meer kinderen met één of andere beperking die naar het regulier onderwijs gaan). Daar moet je al op inspelen. En je kan je lessen natuurlijk ook altijd aanpassen.
Ik begeleid leerkrachten onder andere in het aanpassen van hun lessen aan leerlingen met bepaalde problematieken. Aangezien iedere leerling uniek is en het de bedoeling is dat de aanpak aansluit bij zoveel mogelijk leerlingen van die klas, is het iedere keer opnieuw anders en zoeken naar hoe je bepaalde leerstof het beste aanbrengt. Dat vraagt wat creativiteit en bereidheid om het anders aan te pakken dan je misschien gewend bent, maar het loont wel.
De leerlingen waarmee ik werk, hebben dan wel allemaal een bepaalde problematiek, maar ieder is uniek. Waar de een baat bij heeft, werkt niet voor een ander. Het is dus steeds zoeken naar wat werkt voor welke leerling: observeren, uitproberen, evalueren, bijsturen,... Mijn job is dus erg divers, afwisselend...
Ik heb wel een tijdje lesgegeven in het speciaal onderwijs. Gaande van vakken ivm rekenen en taal tot arbeidsvaardigheden, sociale vaardigheden en relatievorming. Aangezien er voor de groep waar ik les aan gaf niet echt een (strikt) leerplan of eindtermen zijn, was ik erg vrij in wat ik aanbood tijdens de lessen. Tijdens de lessen checkte ik regelmatig in hoeverre de jongeren mee waren of bijkomende hulp nodig hadden en paste dan ook mijn lessen aan op het moment zelf als ik bv zag dat wat ik voorzien had te moeilijk was. Dat vraagt wel dat je flexibel bent en je al wat 'in je rugzak' hebt zeg maar. Als beginnende leerkracht is het vaak niet gemakkelijk om à la minute je les aan te passen als je merkt dat wat je voorzien had niet aanslaat. Een goede lesvoorbereiding is het halve werk, maar daarnaast moet je er ook van kunnen loskomen en out of the box durven denken (en doen).

DeEenhoorn
Berichten: 2940
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:05

brokjes schreef:
DeEenhoorn schreef:
Leuk topic! Ik heb zelf nog geen vragen maar ik werk in het laboratorium, op dit moment doe ik positief/negatief testen voor covid.

Ben je de hele dag bezig met proeven doen? :D of ook andere dingen zoals achter de computer?
Gaat je werk altijd door of werk je van 9 tot 5?


Ik ben de meeste dagen wel echt veel bezig, ik doe geen computerwerk eigenlijk, want dat is bijna niet nodig op mijn stukje van het werk. Ik bereid de afgenomen monsters voor (swabs die je in je neus en keel krijgt haal ik uit de buisjes, de buizen worden gecentrifugeerd en de dopjes gaan eraf met behulp van een automaat). En ik zorg dat de geteste monsters na afloop goed gescheiden worden qua positief of negatief. Negatieve testen bewaren we 3 dagen, positieven vriezen we in voor 3 maanden. Dat uitsorteren gaat gelukkig ook allemaal automatisch, want je word niet blij van 400 buisjes met de hand uitzoeken.
Mijn werkdag is altijd van 8 tot 16:30 ingeroosterd maar afgelopen 2 dagen heb ik tot 17u overgewerkt.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:09

DeEenhoorn: worden de positieve testen nog bevestigd? Ik ben ook geschoold als microbiologisch analist en deed veel PCR, maar dan bacteriologisch. Deze werden altijd bevestigd als er een positieve uitslag uit de PCR kwam. Ben wel benieuwd dus of dat bij de covid testen ook gebeurd.

Verder ben ik nu aan het omscholen naar tandartsassistente en werk ik nog als zelfstandige als fotograaf en geef ik veel workshops. Dus mochten daar vragen over zijn, just shoot!

DeEenhoorn
Berichten: 2940
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:10

moonsparkle schreef:
DeEenhoorn schreef:
Leuk topic! Ik heb zelf nog geen vragen maar ik werk in het laboratorium, op dit moment doe ik positief/negatief testen voor covid.


Is je werk afwisselend? Of is het nu de hele dag dezelfde covid checks? En wat voor onderzoeken deed je daarvoor dan?

Het werk is redelijk afwisselend, er zijn een stuk of 8 taken die je steeds afwisselt en soms is er ook niks te doen. Dan lassen we een kleine pauze in :D het werk is verder wel elke dag hetzelfde, we hebben 2 piekmomenten dat er gehaast moet worden (spoedmonsters van de zorgmedewerkers en de laatste batch van de dag, die gewoon altijd laat is) en voor de rest is het echt een beetje 'zoek het uit' zolang de werkplek netjes is en het werk gedaan word/is.
Ik kom vanuit mijn opleiding en dit is mijn eerste baan als laborant. Ik wil hierna wel graag bijvoorbeeld leren bloedprikken zodat ik binnen mijn vakgebied makkelijker kan solliciteren. Gelukkig werk ik bij de bloedbank sanquin :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:12

@Polly of ander ambulancepersoneel/spoedzorg, hoe doen jullie dat nu eigenlijk met corona? Dragen jullie voor alle patiënten nu beschermende kleding i.v.m. potentiële gevallen? En mogen jullie nu reanimeren? Ik leerde deze zomer bij een EHBO-cursus nog dat je eigenlijk niet mag reanimeren (niet eens een kinlift) maar bij een BHV-cursus zeiden ze van wel (maar eigenlijk niet beademen). Wat is jullie beleid?

Ik ben ook wel benieuwd naar het werk van cassières. Stel, je betrapt iemand op winkeldiefstal. Wat doe je dan?

DeEenhoorn
Berichten: 2940
Geregistreerd: 23-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:13

Liselot schreef:
DeEenhoorn: worden de positieve testen nog bevestigd? Ik ben ook geschoold als microbiologisch analist en deed veel PCR, maar dan bacteriologisch. Deze werden altijd bevestigd als er een positieve uitslag uit de PCR kwam. Ben wel benieuwd dus of dat bij de covid testen ook gebeurd.


Wij doen inderdaad PCR en daarmee is de test eigenlijk gewoon positief (of negatief). Mocht er twijfel zijn halen we hem uit het systeem en zetten we hem opnieuw in als 'nieuw' monster. Als die positief is weten we genoeg. We kunnen ook de CT-waarde bepalen. Als die boven een X waarde komt is het positieve resultaat ook niet betrouwbaar meer.

Blue_flower
Berichten: 1933
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:24

culaccino schreef:
@Polly of ander ambulancepersoneel/spoedzorg, hoe doen jullie dat nu eigenlijk met corona? Dragen jullie voor alle patiënten nu beschermende kleding i.v.m. potentiële gevallen? En mogen jullie nu reanimeren? Ik leerde deze zomer bij een EHBO-cursus nog dat je eigenlijk niet mag reanimeren (niet eens een kinlift) maar bij een BHV-cursus zeiden ze van wel (maar eigenlijk niet beademen). Wat is jullie beleid?

Ik ben ook wel benieuwd naar het werk van cassières. Stel, je betrapt iemand op winkeldiefstal. Wat doe je dan?


Je mag altijd reanimeren als jij zelf besluit als burger die keuze te maken. Ze raden de mond-op-mond alleen af vanwege het risico wat je zelf loopt. Maar dat is uiteraard ook met allemaal andere ziektes die overdraagbaar zijn, waarvoor van die safe kiss dingen zijn.

Als je Ehbo hebt, was het dan niet eerst zelfs zo dat je verplicht bent om te handelen indien nodig? Reanimeren zonder beademing kan voldoende effectief zijn om iemand in leven te houden. Dus als mijn stukje over verplichting klopt, zal je dat dus wel moeten.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:37

_mexx_lady_ schreef:
Zijn hier mensen werkzaam in de gezondheidstechnologie? En dan met name het implementeren en adviseren vanuit de producent?
Ik ben enorm benieuwd hoe het takenpakket eruit ziet, en hoe jullie de markt bereiken met gezondheidstechnologie en domotica (in bv. gezondheidsinstellingen of thuiszorgorganisaties).
Gewoon een dag uit jullie werkleven.

Mijn stiefmoeder heeft een eigen bedrijf hierin, ik zal haar de vraag stellen!

Kookaburra

Berichten: 5415
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:46

culaccino schreef:
@Polly of ander ambulancepersoneel/spoedzorg, hoe doen jullie dat nu eigenlijk met corona? Dragen jullie voor alle patiënten nu beschermende kleding i.v.m. potentiële gevallen? En mogen jullie nu reanimeren? Ik leerde deze zomer bij een EHBO-cursus nog dat je eigenlijk niet mag reanimeren (niet eens een kinlift) maar bij een BHV-cursus zeiden ze van wel (maar eigenlijk niet beademen). Wat is jullie beleid?

Ik ben ook wel benieuwd naar het werk van cassières. Stel, je betrapt iemand op winkeldiefstal. Wat doe je dan?

Vanuit de ambulance heb je in ieder geval te maken met de richtlijn van je werkgever, en landelijke richtlijnen.
Ik weet dat men in mijn regio nu wegwerpmaskers en handschoenen draagt bij alle inzetten.

Ik had vroeger een bijbaan als caissière. Wij riepen via ons oortje de leidinggevende bij een vermoedelijke winkeldiefstal. Aan hen om camerabeelden te bekijken en de politie in te lichten.

Anoniem

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:31

Dank voor jullie antwoorden! :j

theadora99

Berichten: 3634
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:38

Jenara schreef:
Wat een interessant topic! Leuk om alles hier te lezen en te zien welke dingen andere mensen zoal meemaken in hun werk!

Ik heb een vraag voor een leerkracht! Ik weet dat het, zeker met momenten, enorm druk kan zijn, maar ik vraag me af of je daar na een paar jaar niet een bepaalde routine in krijgt? Ik wou vroeger zelf eventueel leerkracht worden, maar was bang voor veel repetitie van hetzelfde. Verandert het leerstofpakket veel? Of is het na een aantal jaren toch wel wat veel hetzelfde? Wat houdt het boeiend?

Uiteindelijk ben ik zelf architect geworden en werk nu bij een middelgroot bureau (rond de 30mensen)
Heel blij met mijn keuze uiteindelijk, ik doe mijn werk echt supergraag!

Ik ben nog niet voor langere tijd leraar (laatste jaar opleiding momenteel, hopelijk), maar ik heb 4 verschillende stages gehad en allemaal zo ontzettend verschillend. Andere methodes, andere manieren van lesgeven, de ene school heel streng uit het boek, de andere school alles via de laptop. Geen enkele dag is hetzelfde. Wat het voor mij tot nu toe boeiend houdt zijn de leerlingen, het gevoel dat ik (ik geef wiskunde en Nederlands) best wel een verschil kan maken ofzo.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:39

Mjetterd schreef:
moonsparkle schreef:
Aan de hand van de vorige vraag vroeg ik me af gaat een huisarts ook naar de huisarts?



Aan de hand van deze vraag, gaat een tandarts naar een andere tandarts of probeert hij het allemaal op te lossen door middel van een spiegeltje en zijn eigen handen?

Ik had hier laatst een gesprek over met een tandarts. Ik studeer zelf mondzorgkunde en ben heel hypocriet; ik ga eens in de 1,5 jaar naar mijn tandarts. Niet omdat ik het eng vind, gewoon steeds vergeten een afspraak te maken en het is ook niet mijn favoriete bezigheid. Daarom vroeg ik het tijdens de pauze aan de tandartsen. 1 ging eigenlijk helemaal niet. Die keek zelf wel af en toe, maar die had geen problemen. De andere tandarts gaat eens in het jaar of 2 jaar met tegenzin naar een collega die ergens anders werkt. Die vindt het verschrikkelijk, maar hij gaat toch.
Voor tandsteen weghalen zijn ik en mn collega's heel makkelijk. Even vragen of iemand die dag tijd heeft en dan even schoonmaken bij collega's.

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:48

culaccino schreef:
@Polly of ander ambulancepersoneel/spoedzorg, hoe doen jullie dat nu eigenlijk met corona? Dragen jullie voor alle patiënten nu beschermende kleding i.v.m. potentiële gevallen? En mogen jullie nu reanimeren? Ik leerde deze zomer bij een EHBO-cursus nog dat je eigenlijk niet mag reanimeren (niet eens een kinlift) maar bij een BHV-cursus zeiden ze van wel (maar eigenlijk niet beademen). Wat is jullie beleid?

Ik ben ook wel benieuwd naar het werk van cassières. Stel, je betrapt iemand op winkeldiefstal. Wat doe je dan?


Bij ons in de GGZ volgen wij de landelijke richtlijnen.
Dat is nu volgens mij weer wél borstcompressies maar geen mond op mond beademing gezien het grote risico. Liefst ook met zelf een mondkapje op. beademen met een beademingskap / balon mag wel.

ook dragen wij altijd een mondkapje op de klinische afdelingen en in situaties waarin de 1.5 meter niet gewaarborgd kan worden. beschermende kleding alleen bij covid verdachten of op de covid unit.
Tijdens incidenten is advies om ook met mondkapje en handschoenen de situatie in te gaan, maar soms heb je niet altijd de tijd om deze te pakken. Bijvoorbeeld bij agressie incident.

Mellow

Berichten: 6488
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 20:55

Anastasia24 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de mensen die vrachtwagenchaffeur zijn..

Is het rustig werk? Raden jullie het andere aan om te gaan doen?

Ik vraag dit omdat ik helaas snel moe word als ik met mensen werk en veel indrukken krijg.
Is dit op de weg minder en hoe komen jullie thuis na een werkdag van 6-8 uur? Erg vermoeid van de indrukken van de weg\verkeer? of is het te doen en is het wennen? Natuurlijk voor iedereen verschillend.
Ben erg benieuwd, :o


Uhhh ik ga je even uit de "droom" helpen dat een werkdag 6-8 uren duurt, iig in de meeste transport niet. Denk meer aan dagen van 12 tot 15 uur. In het verkeer is het voornamelijk veel anticiperen en goed vooruit kijken. Nu na een aantal jaren vind ik het niet meer zo vermoeiend maar in het begin toen ik net mijn rijbewijs had wel, je moet tenslotte zelf dan nog veel leren. Ik heb mijn CE namelijk gehaald met 20 uren lessen, dat is natuurlijk niet zo heel veel. Dus pas als je de weg op gaat leer je pas echt rijden. Hou er rekening mee dat dit wereldje voor een vrouw een bijzondere wereld is.

Zie dat je ook nog andere reacties gehad hebt dus hoop dat dit nog een goede aanvulling is. Wil je echt een beeld krijgen, ga eens een keer een dag met iemand mee.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23489
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:37

culaccino schreef:
@Polly of ander ambulancepersoneel/spoedzorg, hoe doen jullie dat nu eigenlijk met corona? Dragen jullie voor alle patiënten nu beschermende kleding i.v.m. potentiële gevallen? En mogen jullie nu reanimeren? Ik leerde deze zomer bij een EHBO-cursus nog dat je eigenlijk niet mag reanimeren (niet eens een kinlift) maar bij een BHV-cursus zeiden ze van wel (maar eigenlijk niet beademen). Wat is jullie beleid?


Bij alle patiënten altijd mondmasker en handschoenen, handschoenen wisselen na elke patiënt, masker mag max 4u (of als hij nat is) als je geen verdachte patiënten hebt
Bij verdachte patiënt (koorts/luchtwegklachten/darmklachten/alles wat mogelijk bij covid speelt (dus bijna alles) --> pleeg/huisarts alleen naar binnen in beschermend pak, ffp2 (minimaal) masker, spatbril handschoenen. Bij verdenking vitaal bedreigd (iemand in levensgevaar) mag chauffeur ook mee, ook in volledig pak.
Bij rondrijden en op de post ook verplicht masker dragen (dus eigenlijk hebben we de hele dienst een masker op, dat is de samenvatting).
Terughoudend zijn met zuurstof en vernevelen als het niet echt nodig is, dan liever in het ziekenhuis laten doen.

Burgerreanimatie: Elke reanimatie moet je benaderen als besmet! alleen compressies geven, niet beademen, ook niet voelen of luisteren of er ademhaling is bij aantreffen alleen kijken van een afstand. Bij voorkeur mond/neus slachtoffer afdekken. Niet beademen is dus zeker niet strafbaar, ik beadem als burger bij een reanimatie nooit als ik geen pocketmask bij me heb en nu helemaal niet (ook niet met pocketmask). Zo min mogelijk mensen rondom het slachtoffer en bij voorkeur met masker.



ik hoop dat het snel weg is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:25

Ook jullie bedankt, Polly en Eloya! Je doet wat je kan, he. Dank voor jullie toelichting.

Polly schreef:
ik hoop dat het snel weg is
ik ook! :(:)

deksel

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:51

pateeke schreef:
Jenara schreef:
Wat een interessant topic! Leuk om alles hier te lezen en te zien welke dingen andere mensen zoal meemaken in hun werk!

Ik heb een vraag voor een leerkracht! Ik weet dat het, zeker met momenten, enorm druk kan zijn, maar ik vraag me af of je daar na een paar jaar niet een bepaalde routine in krijgt? Ik wou vroeger zelf eventueel leerkracht worden, maar was bang voor veel repetitie van hetzelfde. Verandert het leerstofpakket veel? Of is het na een aantal jaren toch wel wat veel hetzelfde? Wat houdt het boeiend?

Uiteindelijk ben ik zelf architect geworden en werk nu bij een middelgroot bureau (rond de 30mensen)
Heel blij met mijn keuze uiteindelijk, ik doe mijn werk echt supergraag!


Ik ben leerkracht, sta niet echt voor de klas, maar werk wel in het onderwijs (soort van leerlingenbegeleiding). Ik denk dat veel afhangt van jezelf en de klasgroep die je voor je hebt. Iedere klasgroep is anders. De diversiteit van de klassen is toegenomen (er zijn nu meer kinderen met één of andere beperking die naar het regulier onderwijs gaan). Daar moet je al op inspelen. En je kan je lessen natuurlijk ook altijd aanpassen.
Ik begeleid leerkrachten onder andere in het aanpassen van hun lessen aan leerlingen met bepaalde problematieken. Aangezien iedere leerling uniek is en het de bedoeling is dat de aanpak aansluit bij zoveel mogelijk leerlingen van die klas, is het iedere keer opnieuw anders en zoeken naar hoe je bepaalde leerstof het beste aanbrengt. Dat vraagt wat creativiteit en bereidheid om het anders aan te pakken dan je misschien gewend bent, maar het loont wel.
De leerlingen waarmee ik werk, hebben dan wel allemaal een bepaalde problematiek, maar ieder is uniek. Waar de een baat bij heeft, werkt niet voor een ander. Het is dus steeds zoeken naar wat werkt voor welke leerling: observeren, uitproberen, evalueren, bijsturen,... Mijn job is dus erg divers, afwisselend...
Ik heb wel een tijdje lesgegeven in het speciaal onderwijs. Gaande van vakken ivm rekenen en taal tot arbeidsvaardigheden, sociale vaardigheden en relatievorming. Aangezien er voor de groep waar ik les aan gaf niet echt een (strikt) leerplan of eindtermen zijn, was ik erg vrij in wat ik aanbood tijdens de lessen. Tijdens de lessen checkte ik regelmatig in hoeverre de jongeren mee waren of bijkomende hulp nodig hadden en paste dan ook mijn lessen aan op het moment zelf als ik bv zag dat wat ik voorzien had te moeilijk was. Dat vraagt wel dat je flexibel bent en je al wat 'in je rugzak' hebt zeg maar. Als beginnende leerkracht is het vaak niet gemakkelijk om à la minute je les aan te passen als je merkt dat wat je voorzien had niet aanslaat. Een goede lesvoorbereiding is het halve werk, maar daarnaast moet je er ook van kunnen loskomen en out of the box durven denken (en doen).

Ooooooh, dit lijkt me echt héél leuk werk!!
Vertel meer!! :D

Hoe ben je hierin gerold? Welke opleiding heb je gedaan?
Wat voor problematiek komt vaak voor? Hoe ziet een standaard dag voor jou eruit? Is het veel computer/9-17u op je stoel zit-werk?

Op het (S)VO werken lijkt me superleuk, ik studeer nu alleen Social Work. Ik kan dus helemaal niet lesgeven. Dat is ook niet wat ik wil, maar wat jij zegt over je werk op het SVO lijkt me wel weer leuk! Ik wil leerlingen begeleiden en zorgen dat school zo leuk en haalbaar mogelijk is. Eigenlijk iets in de trant van zorgcoördinator, maar dat wordt vaak gecombineerd met een vak lesgeven...

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:03

Super interessant topic. :j

Ik heb een vraag over hulpdiensten. Gericht aan wie dit antwoord ook mag weten. Onlangs liep ik in het bos. Toen dacht ik: Stel ik krijg een hartaanval.. hoe komen hier dan hulpdiensten? En wat moet ik dan doen?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Wat wil jij weten over een beroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:06

Mensen met een master forensische criminologie of vergelijkbaar: waar ben je terechtgekomen?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23489
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:27

Peuk schreef:
Super interessant topic. :j

Ik heb een vraag over hulpdiensten. Gericht aan wie dit antwoord ook mag weten. Onlangs liep ik in het bos. Toen dacht ik: Stel ik krijg een hartaanval.. hoe komen hier dan hulpdiensten? En wat moet ik dan doen?


Coördinaten opzoeken met Google maps, tegenwoordig kan de meldkamer je telefoon ook uitpijlen en op locatie komen ze met hulp van boswachter, reddingsbrigade etc.
Simpelste oplossing: geen hartaanval krijgen in het bos :+