Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:04

MamAppelsap schreef:
Goed dat je het hebt gemeld. Niet 'op je kunnen rekenen' is een onzinreden, want iedereen zou zich ziek moeten melden als de klachten die jij beschrijft plotseling op komen zetten. Dat dat plotseling gebeurt kun jij ook niks aan doen, maar je neemt je verantwoordelijkheid door dan gewoon niet te gaan werken.

Dat soort dingen gebeuren, dus als je daardoor vindt dat je niet op je personeel kan rekenen gaat er bij de leidinggevende iets mis, want ja op dag 1 dat je koorts hebt weet je niet hoe lang dat nog gaat aanhouden. En aangezien het juist vanwege corona momenteel zo belangrijk is dat een leidinggevende zijn/haar onkunde aangaande ziekmeldingen niet op het personeel moet gaan afwentelen is het goed dat het bedrijf nu is geïnformeerd. Een winkel kan in geval van nood nog beter een dag sluiten dan dat bekend wordt dat mensen met coronaklachten onder druk zijn gezet toch te komen werken.


Precies! Sterker nog, mijn partner stuurt zieke of verkouden mensen nu naar huis. Liever met minder mensen op de werkvloer dan dat iedereen elkaar aansteekt en het bedrijf in quarantaine moet.

Heel geniepig dat de leidinggevende geen reden heeft opgegeven.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 20:45

1. Een arbeidsovereenkomst waarin een proeftijd is opgenomen, mag in de proeftijd, door beide partijen, zonder opgaaf van reden beëindigd worden.

2. Er mag wel degelijk een proeftijd worden afgesproken bij een overeenkomst korter dan 6 maanden, mits dit in een geldende CAO is opgenomen.

TS is dus niet onterecht ontslagen. Ze is (netjes schriftelijk) opgezegd in de proeftijd.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 21:52

Het hoofdkantoor zou vandaag bij me terug komen, hebben ze niet gedaan. poedersuiker bedrijf

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:10

Mand schreef:
Het hoofdkantoor zou vandaag bij me terug komen, hebben ze niet gedaan. poedersuiker bedrijf

Gut meid, kan gebeuren hoor. Bel er morgen even achteraan. Vervelend dat het moet maar ik ben niet anders gewend.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 22:23

ElSea schreef:
Mand schreef:
Het hoofdkantoor zou vandaag bij me terug komen, hebben ze niet gedaan. poedersuiker bedrijf

Gut meid, kan gebeuren hoor. Bel er morgen even achteraan. Vervelend dat het moet maar ik ben niet anders gewend.


Ze negeren me gewoon met opzet denk ik, overal op reageren maar niet op mij.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 22:48

Mand schreef:
ElSea schreef:
Gut meid, kan gebeuren hoor. Bel er morgen even achteraan. Vervelend dat het moet maar ik ben niet anders gewend.


Ze negeren me gewoon met opzet denk ik, overal op reageren maar niet op mij.

Als je tegen hen net zo volwassen reageert als hier snap ik dat best

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:00

Ja, de ts reageert zeker volwassen.

Top gedaan, ts!

Goed dat je het gemeld hebt.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:08

In de proeftijd kun je zomaar ontslagen worden. Daar is het een proeftijd voor. Hoe banketstaaf het ook is, dan kun je gaan zeuren en janken en zeggen dat het een poedersuiker bedrijf is, maar dat verandert de zaak niet.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:12

Billy schreef:
In de proeftijd kun je zomaar ontslagen worden. Daar is het een proeftijd voor. Hoe banketstaaf het ook is, dan kun je gaan zeuren en janken en zeggen dat het een poedersuiker bedrijf is, maar dat verandert de zaak niet.


Waar vind jij precies dat de TS aan het janken is? Ik vind het haar goed recht dat ze verhaal gaat halen als ze altijd betrouwbaar is geweest en op een ziekmelding (in deze tijd nog wel) eruit gebonjourd wordt. Rechten zal ze inderdaad niet hebben vanwege de proeftijd, maar menselijk gevoel hebben we allemaal.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:38

Alleen al dr laatste 2 posts:
poedersuiker en ze negeren me met opzet...
Vind ik erg kinderachtig. Wie weet zijn ze het aan het uitzoeken en duurt het daarom even voor ze reageren...

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-20 23:52

Ik hoop dat jij nooit zo ontslagen word. Dan heb je het zelf net zo hoog zitten. Ik ga geen mooi weer lopen spelen, want ik ben boos. In mijn ogen (en van wel meer mensen) terecht

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 23:59

Ik ben zelf ook een keer in mn proeftijd ontslagen. Ik heb een uitkering aangevraagd en had na 6weken weer werk.
Dus ik weet wel degelijk waar ik over praat. Ik heb alleen niet overal tegenaan klopen schoppen en janken dat het oneerlijk is en een poedersuiker....
Het was bij mij ook onterecht, maar wat doe je dr aan. Ik wilde er al niet meer werken dus waarom zou ik er energie in stoppen?

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 00:05

Misschien moet je het topic even lezen. Dan zie je waarom ik er nog energie in stop. Ik geef wel wat om mijn collegas. Snap ook niet waarom je weet discussie zoekt terwijl deze discussie al meerdere keren besproken is

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 00:10

Ik snap beide kanten wel.
Je zult het vast niet verkeerd bedoelen.
Maar sommige opmerkingen komen ook op mij niet echt professioneel over.
En dat wekt wel wat irritatie’s op.

Maar goed jij hebt een vraag en volgens mij heb je antwoorden gehad via pb waar je wat mee kunt.

Negeer dan lekker hier de opmerkingen van mensen die misschien ook net wat fel reageren.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 00:25

Shadow0 schreef:
Hutcherson schreef:
Dat doe ik toch? Jij wilt jouw rechten (die je niet hebt als je een contract van 6 maanden of korter hebt. Indien 7 maanden of langer dan is er een ander verhaal maar dat heb ik niet echt duidelijk terug kunnen lezen in je topic.)


Ik weet niet precies wat het punt is wat je wilt maken, maar 'bij een contract tot 6 maanden geen proeftijd' betekent dat de werkgever in dit geval het recht niet heeft het contract te beeindigen, omdat er geen proeftijd is.


Dat bedoel ik exact ja.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:00

Hutcherson schreef:
Shadow0 schreef:

Ik weet niet precies wat het punt is wat je wilt maken, maar 'bij een contract tot 6 maanden geen proeftijd' betekent dat de werkgever in dit geval het recht niet heeft het contract te beeindigen, omdat er geen proeftijd is.


Dat bedoel ik exact ja.

Volgens mij kunnen we deze discussie achter ons laten gezien TS een contract heeft van 7 maanden en 3 dagen.

TS, wat wil je nu precies bereiken met je belletje naar het hoofdkantoor? Een sorry voor hoe de gang van zaken is gegaan? Of denk je dat er meer in zit.

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 09:05

ElSea schreef:
TS, wat wil je nu precies bereiken met je belletje naar het hoofdkantoor? Een sorry voor hoe de gang van zaken is gegaan? Of denk je dat er meer in zit.


Lees even terug, dat heb ik al eerder uitgelegd

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:43

Citaat:
Anyway, er is contact opgenomen met het hoofdkantoor, en ze waren niet echt blij. Inderdaad dus omdat ik heb aangegeven dat de werkdruk wel erg hoog word in Corona tijden zo. Vandaag gaan ze mijn leidinggevende bellen

Dit lees ik.
Maar ik vraag me nog steeds af wat je er mee wilt bereiken. Is niet rot bedoeld, maar je wilt er niet meer werken.
Ze zijn misschien niet blij, maar als de leidinggevende aan het hoofdkantoor aangeeft ik kon niet op haar bouwen, gaan ze het echt niet voor jou opnemen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 09:48

Mand schreef:
ElSea schreef:
TS, wat wil je nu precies bereiken met je belletje naar het hoofdkantoor? Een sorry voor hoe de gang van zaken is gegaan? Of denk je dat er meer in zit.


Lees even terug, dat heb ik al eerder uitgelegd

Ik zie alleen staan dat je wilt weten wat je rechten zijn? Verwacht je dat dan vanuit het hoofdkantoor te horen?

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-20 10:12

Nee, er staat duidelijk dat ik het banketstaaf vind voor mijn collegas. En het schokerend vind dat er zo'n hoge werkdruk word op gelegd.

Anyway, het word nog mooier. Ik heb minstens de helft van mijn loon niet uitbetaald gekregen :\

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Onterecht ontslagen in proeftijd, rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:16

Maar die werkdruk is ook hoog als je uitvalt. Nog hoger eigenlijk want dan staan ze met iemand minder dan gepland.

Kan het zijn dat het loon dat je nog niet hebt ontvangen in de nieuwe periode valt?

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:28

Wat staat er op je vorige loonstrook qua periode?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:31

Even googlen levert mij de cao van Hema op met een afwijking op de proeftijd.. Ze hanteren 2 maanden proeftijd in hun eigen cao..

Afbeelding

Het is 't cao beschreven stuk in 't bw..

Afbeelding