Goed, ik wil graag om advies vragen.
Een weekje terug ben ik begonnen aan mijn studie in Utrecht. Dit is voor mij het eerste jaar studeren dus alles is enorm wennen. In april ben ik, op aanraden van iedereen om mij heen, op Kamernet vast gaan zoeken naar een kamer. Lang verhaal kort: sinds mei betaal ik voor een kamer waar ik 1x of 2x per maand ben geweest en dan vanaf begin september fulltime. Ik woon hier met 2 andere meiden die 4 jaar ouder zijn dan ik (ze zochten eigenlijk iemand van hun eigen leeftijd maar toch hebben ze mij uitgekozen als nieuwe huisgenoot) en we hebben een mooie grote bovenwoning voor een schappelijke prijs. Wel ligt dit helemaal aan de andere kant van Utrecht dus voordat ik op de Uithof ben moet ik eerst 30 min met de bus. Liefst zou ik dichterbij willen zitten.
Echter heb ik énorm veel last van heimwee. Elke dag voel ik de neiging om in tranen uit te barsten omdat ik me hier niet op mijn plek voel en zo zo graag terug naar mijn ouderlijk huis wil. In de werkgroep waarin ik ben ingedeeld ben ik de enige die nu al op kamers woont. De rest woont nog thuis ivm het grote deel wat online is. Hierdoor ben ik ontzettend gaan twijfelen. Als ik dit jaar nog thuis had gewoond, had ik niet eens studiefinanciering hoeven aanvragen, wat veel kosten had gescheeld als ik afgestudeerd ben. Ook zijn er maar 3 werkcolleges per week op de Uithof, verder is alles online geregeld. Ja, dan zou ik 2x per week om 06:45 op moeten staan om de trein te halen maar dat is niet zo'n ramp. Voor de middelbare school moest ik ook om 7u op!

En ik voel me niet thuis in het huis waar ik nu de kamer heb. Ja mijn huisgenoten zijn aardig, maar ze zitten in een hele andere fase. Ik drink niet, zij gaan vaak uit. Mijn leven is in Apeldoorn (pony, vrienden, ...), hun leven is in Utrecht. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Ik voel me echt als een indringer in hun huis, ook omdat het natuurlijk allemaal al ingericht was en ik me daar aan moet aanpassen. De wc had ik bijna al kapot gemaakt maar gelukkig kon ik het nog repareren. Ik zou gewoon veel liever thuis willen zitten dan in een onbekend huis waar alles anders werkt

De momenten dat ik niks hoef te doen voor mijn studie (het is heel rustig opgebouwd) verveel ik me best wel en dat zijn de momenten dat ik liever huilend in bed lig. Jeetje, de tranen springen me alleen al in de ogen als ik dit typ. Ik heb hier niks te doen, anders dan 3x per week met de bus heen en weer voor een werkcollege. Dat kan ook prima vanuit Apd met de trein...
Maarja, ik woon hier dus eigenlijk net pas een weekje. Op vrijdag ga ik standaard naar huis en dan kom ik maandagmiddag weer hier terug. Toch voelen die 3, 4 dagen als een eeuwigheid. Waarom ben ik hier eigenlijk gaan wonen? Er is nu met covid toch geen studentenleven. Mijn vriendinnen van de middelbare wonen ook allemaal nog thuis. Waarom ben ik dan wel weggegaan? Zelfstandig worden kan volgend jaar toch ook wel, als er meer dingen op de campus zijn? Maar ik heb het gevoel dat ik hier niet meer weg kan. Ik ben hier pas zo kort, dat voelt zo rot tegenover mijn huisgenoten. Zij hebben mij uitgekozen uit 50 anderen, omdat ze mij het meest geschikt vonden. In mei vond ik het allemaal nog heel leuk, maar nu snap ik oprecht niet meer waarom ik persé een kamer wilde. Ik zit hier pas een week, hoe kan ik nu al beslissen dat ik terug naar Apd wil? Het hele proces van een nieuwe huisgenoot zoeken durf ik de meiden niet aan te doen. Ze vonden het zo vervelend..
Dus; HELP!