60+ en fysiek werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 15:55

Super fijn al deze tips, ik heb tegen mijn moeder gezegd de vakbond en het UWV gewoon eens te bellen voor informatie.
@frensje, overleggen met zijn werkgever is altijd goed. Alleen wat het beste voor hem is, is niet perse het beste voor mijn vader. Zijn werkgever wil best meewerken, part time was bijvoorbeeld best bespreekbaar. Maar nu wordt al door andere heel goed gezegd dat dat voor mijn vader juist niet slim is.

@Nelleke, dat leek mij ook. Hij zou nu ook liever nog niet met pensioen willen, mijn moeder moet nog 7 jaar werken en die vind het heerlijk nog aan het werk te zijn. Hij vermaakt zich echt niet in zijn eentje zo lang.
Het zou allemaal niet zo lastig hoeven met eerst heel lang ziekmelden. Het is ook niet dat hij niets wilt inleveren. Stel ze keuren hem alleen al voor 30 % af en hij gaat daarnaast 50 of 60% werken. Ik denk dat hij het dan ook al prima vind. Hij baalt denk ik vooral dat hij om hier te komen zich eerst (veelvuldig) ziek moet melden. Ondanks dat het zijn groot recht is, want als je niet eens van een stoel kan opstaan hoe ga je dan je werk doen?

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:56

MyWishMax schreef:
Maar ziet hij zelf niet in dat het gevaarlijk is met zulke pijnstilling? Alle apparaten die hij gebruikt en alle andere dingen op de bouw moet je gewoon helder voor zijn en die pijnstillers komen natuurlijk met een grote waarschuwing. Dan kan het flink mis gaan en daar heeft zijn werkgever ook niks aan (hij natuurlijk ook niet, maar dat is misschien moeilijker om in te zien voor hem)

Hele lastige situatie :(:)


Hij slikt diclofinac. Dat is toch niet zo spannend? Staat geen gele sticker op hoor. Daar kun je gewoon mee functioneren zonder dat het je vaardigheden beïnvloed.

TS rotsituatie voor je vader. En vele met hem. Ik hoop dat de generatie die na hun komt ook op tijd zorgt voor omscholing. Mijn vader heeft het wel volgehouden tot zijn pensioen, maar is dan ook wel helemaal versleten. Wel sneu... Vaak is dat ook nog de groep die al vanaf heel jongs af aan hebben gewerkt.

Ik hoop dat jullie een passende oplossing vinden.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:41

Oh je hebt helemaal gelijk, Jessix. Ik had een hele andere pijnstiller in mijn hoofd := Wat dom!

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:56

Gedeeltelijk ziekmelden bestaat niet. Voor de wet ben je ziek of niet. Bij een stapsgewijze reintegratie blijf je voor de wet ook gewoon volledig ziek, al werk je op het laatst 90%. Dan nog ben je 100% ziek zolang je geen 100% werkt.

En kijk heel goed wat 'gedeeltelijk ziek' voor je financiën op langere termijn tot gevolg heeft. Is vermoedelijk absoluut niet gunstig!

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:09

60plus en omscholen??.
Zou gewoon het Ziektewet traject in gaan. En vooral niet minder gaan werken, want dat kost inkomen.
Daar heeft je vader zich niet de tandjes voor gewerkt al die jaren.
Zoek ook een goede advocaat want het UWV laat nog wel eens steken vallen.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:25

Ziek melden inderdaad. Na bezoek aan de bedrijfsarts kan hij bijv dan halve dagen weer gaan werken, terwijl tegelijkertijd gekeken wordt hoe het werk bij zijn huidige werkgever aangepast kan worden, of geholpen worden om een andere baan te vinden. Wellicht is heftruckchauffeur of vrachtwagenchauffeur iets voor hem. Daar is veel vraag naar.

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:30

En voor de moraalridders.
In dit land wordt je tegenwoordig aan alle kanten gestraft als je ouder dan 45 of ziek bent.
Omscholen en vergoeding lopen maar tot 55 jaar.

moonsparkle
Berichten: 21730
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:40

Morganlefay schreef:
En voor de moraalridders.
In dit land wordt je tegenwoordig aan alle kanten gestraft als je ouder dan 45 of ziek bent.
Omscholen en vergoeding lopen maar tot 55 jaar.


Ik ga maar met pensioen dan als ik m'n baan met 55 verlies. Verkoop m'n huis en ga op reis en daarna zie ik het wel, hoe jonger met pensioen hoe meer kans dat je er ook van kunt genieten :wave: ik wil namelijk ook echt niet in een verzorgingshuis komen oid, dan word ik maar niet zo oud.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:15

Ik lees even mee. Mijn vader zit in nagenoeg in dezelfde situatie. En wil zich ook niet ziekmelden maar ook niet gedeeltelijk laten af keuren bij de arboarts

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:24

Hier in België is het zo dat je vanaf een bepaalde leeftijd 4/5den kan werken met (deels) behoud van loon, ik vermoed dat dit in Nederland niet bestaat? Zou al kunnen schelen als er telkens een vrije dag tussen zit, of telkens lang weekend en maar 4 dagen werken.

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:26

Dat is wel een goeie, ouwe lüllen dagen of leeftijdsdagen noemen ze dat. Toch klinkt het alsof dat eigenlijk te weinig verschil zal maken voor de vader van TS.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:29

hwn schreef:
Hier in België is het zo dat je vanaf een bepaalde leeftijd 4/5den kan werken met (deels) behoud van loon, ik vermoed dat dit in Nederland niet bestaat? Zou al kunnen schelen als er telkens een vrije dag tussen zit, of telkens lang weekend en maar 4 dagen werken.


Volgens mij hebben we dat hier (nog) niet, maar dat deed me wel denken aan de (lopende) discussie over afbouwregelingen voor zware beroepen. Toen ik daar op zocht in google, kwam ik dit artikel tegen:
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... aak-zwareb

Ik weet niet of jouw vader er ook onder valt TS, maar dat is wel na te vragen natuurlijk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:32

In Nederland altijd gewerkt en ziek maar UWV vind van niet ben je gewoon de l,l hier.
Kun je beter....laat ik dat maar niet zeggen....

Tip van Ibbel, ga niet vrijwillig minder werken is wel een van de beste.
Zou willen dat ze mij die in die tijd hadden gegeven.

Lenexa

Berichten: 605
Geregistreerd: 05-12-18

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 19:49

Voor moraalridders ben ik niet zo bang, als het anders zou kunnen zou hij dat doen.
Hij heeft wel recht op extra vrije dagen vanwege zijn leeftijd, hij neemt dus met regelmaat al een vrijdag vrij. Het irritante is dat de ene dag beter is dan de andere en afhankelijk van de werkzaamheden die dag gaat het van niet tot prima. Ik denk dat de eerste stap al is dat hij zich ziek meld op dagen dat het gewoon niet gaat. Dat hij door blijft lopen maakt het alleen maar erger.
Goede link Annick, ik heb mijn moeder al gezegd even te gaan bellen met FNV.

Iemand noemde nog omscholen naar bv vrachtwagen chauffeur, dat lijkt hem echt afschuwelijk. Dan gaat hij liever krakkemikkig een paar jaar zo door.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips! Hopelijk kunnen ze door wat rond te bellen goede informatie verzamelen om goede keuzes te maken. En gaat hij zelf ook wat verstandiger doen als hij veel pijn heeft en wat rustiger doen.

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Re: 60+ en fysiek werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 07:36

Misschien nog een tip: zoek in de bouw cao naar de vierdaagse werkweek 55+, Dat is een regeling waarin hij 4 dagen per week kan werken zonder salaris in te leveren. Hij zal hoogstens wat dagen bij moeten kopen, maar dat heeft geen effect op een toekomstige uitkering. Dan kan hij de woensdag vrij nemen en zo midden in de week een rustdag nemen. Het is verleidelijk om die dag op vrijdag te nemen, maar dan is de impact van het herstel zo goed als weg, hij moet dan immers alsnog vier dagen achter elkaar werken. Mijn ervaring is dat de rustdag in dit soort gevallen echt goed kan werken.