Studeren maar niet kunnen leren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 23:02

Sizzle schreef:
Ik moet zeggen dat ik wel beter heb leren plannen sinds ik van data of reviews van anderen afhankelijk ben. Als je zelf voor alles verantwoordelijk bent kun je het op de laatste dag doen maar als je data van een ander moet zien los te peuteren dan moet je wel op tijd gaan navragen. Dat is in je studie echter lastig want stampwerk doe je nou eenmaal alleen over het algemeen.


Verrek, daarin zou het kunnen liggen inderdaad, dat ik dus ietsje beter plan met werkstukken. Want wie weet of mijn proeflezers op de dag van afgeven tijd hebben, dus dan maar een dag of twee van tevoren klaar.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:04

Nala schreef:
Dat inderdaad Sadira. En gek genoeg kan ik met werkstukken opeens wél plannen en me er ook aan houden, maar ook daarbij geldt... een week voor een werkstuk van 15 pagina's (nouja, niet eens een week. Vrijdag de ene afgeven, zaterdag werken, zondag beginnen, en woensdag moest de volgende alweer af om 'm donderdag te laten proeflezen en vrijdag te corrigeren en af te geven :') ) is écht niet veel, en voor al mijn studiegenoten absoluut gekkenwerk. Want het zijn dan ook echt geen flut bullshit werkstukjes.


Ik heb mijn bachelorscriptie in de laatste wéék geschreven _O- Mijn begeleidster vond me echt hopeloos volgens mij. Die kreeg het pas geproofread 2 dagen voor de definitieve deadline en toen keurde ze nog een volledig hoofdstuk helemaal af en zei nog van "maak hier maar compleet iets anders van want dat is niks". Dikke drama.

En toen won ik de prijs voor beste bachelorscriptie van het jaar :')

Dus ergens werkt het ook wel dus :') Alleen inderdaad, die mensen die moeten proofreaden enzo hebben er ook last van en dat maakt het zo vervelend. Ik begrijp je punt dus helemaal.

Kookaburra

Berichten: 5409
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:06

Eveneens herkenbaar. Niet met een talenknobbel, maar wel met een logisch redenerenknobbel. Op de middelbare school wel blijven zitten door... de talen.

Sodera geeft aan dat bij haar de discipline ontbreekt om aan de gang te gaan. Dat was hier ook het geval; immers haalde ik het altijd wel op mijn manier.

Mijn manier van denken is ook mijn kracht en komt goed van pas in specifieke onderdelen van mijn vakgebied. Dus probeer ook in mogelijkheden te denken ;)

Voor je uni: probeer diverse leerstijlen uit. Kijk ook even of je je herkent in 1 van de 4 leerstijlen van Kolb. Dan kun je ook kijken welke leermethodes daar weer bij passen.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 23:22

Ik coach regelmatig (jong-)volwassenen die weer een studie oppakken, meestal naast hun werk.
Presteren onder druk wordt vaak gebruikt als excuus voor, aangeleerd, uitstelgedrag.
Helaas haalt de student daarmee onnodig extra stress op de hals, wat niet bijdraagt aan het resultaat en kan leiden tot klachten.
En vervolgens wordt deze 'werkwijze' ook toegepast in het werk.
En op enig moment gaat dat wringen, en soms opbreken.
Ik denk dat het heel zinvol kan zijn om je leerstijl (werkstijl) kritisch te bekijken en te bespreken. Doe jij jezelf hier nog het meest recht mee?

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 23:26

Ik vind het heerlijk om zo onder druk door te knallen, zolang de resultaten ook goed genoeg zijn. Toch merk ik heel erg dat ik in een heel, heel diep dal val zodra de universiteit 'stopt' en ik een maandje vakantie heb. Een hele dag waarop ik alleen naar mijn paard 'moet'? Het is al vaker voorgekomen dat ik dan pas in de avond ga want 'ach joh, daar heb ik nog de hele dag voor' 8)7

En zoals ik al zei, als ik met minder stress zou kunnen leren zou ik dat ook absoluut niet erg vinden.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 02:54

Al vaker voorbij zien komen, maar inderdaad: samenvattingen maken :j mijn moeder heeft me dit gelijk aangeleerd toen ik op de basisschool voor de eerste proefwerkjes moest gaan leren.

Door het maken van een samenvatting haal je de de belangrijkste info uit een vaak enorme lap tekst. Daar moet je soms ook even handig in worden, in die belangrijkste info weten te herkennen. In iedere alinea kunnen zien welk punt de schrijver nu eigenlijk wilde maken. Maar als je dat eenmaal doorhebt, gaat leren je goed af! In een paar woorden (dus niet volzinnen!) de kern van een stukje tekst neerschrijven is de kunst, en doordat je het zelf neerschrijft, onthoud je het gelijk ook.

Edit: paar typfoutjes B-)

pateeke
Berichten: 2226
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 07:40

Ik heb enkel je beginpost gelezen, excuses dus als ik in herhaling val...

Er zijn verschillende studiemethodes, sommige daarvan worden samengevat in cursussen leren leren of leren studeren. Deze methodes zijn vaak wetenschappelijk onderbouwd. Toch wil dat niet zeggen dat dat de beste methodes zijn voor jou. We zijn allemaal uniek en leren allemaal op onze eigen manier. Wat voor de één werkt, werkt niet voor de ander. Het is dus zaak van uit te vinden wat voor jou werkt.

Je probleem lijkt me als ik het zo lees uit je post meer te maken te hebben met stress en (faal?)angst dan met niet kunnen studeren. Als je veel stress of angst ervaart, kan je simpelweg gewoon minder informatie opnemen, minder leren. Een bepaalde hoeveelheid stress kan helpend zijn en motiverend werken, maar iedereen heeft ook een punt waarop de stress te hoog is en de leerwinst als gevolg daarvan daalt.

Mijn tip: ga na hoe je minder stress kan ervaren bij het studeren. Dat kan bijvoorbeeld zijn door je studiewerk te plannen. Neem pauzes waarin je iets actiefs of relayerends (bv. ontspanningsoefening) doet. Helpt dat niet voldoende dan zou je je studiemethode verder onder de loep kunnen nemen en kijken wat je daaraan kan veranderen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:47

senna21 schreef:
Ik coach regelmatig (jong-)volwassenen die weer een studie oppakken, meestal naast hun werk.
Presteren onder druk wordt vaak gebruikt als excuus voor, aangeleerd, uitstelgedrag.
Helaas haalt de student daarmee onnodig extra stress op de hals, wat niet bijdraagt aan het resultaat en kan leiden tot klachten.
En vervolgens wordt deze 'werkwijze' ook toegepast in het werk.
En op enig moment gaat dat wringen, en soms opbreken.
Ik denk dat het heel zinvol kan zijn om je leerstijl (werkstijl) kritisch te bekijken en te bespreken. Doe jij jezelf hier nog het meest recht mee?


Dat is een goed punt volgens mij, maar daarmee haal je de oorzaak niet weg: onderstimulatie en verveling. In een ideale wereld zouden beide problemen tegelijk aangepakt moeten worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Nala schreef:
Ik vind het heerlijk om zo onder druk door te knallen, zolang de resultaten ook goed genoeg zijn. Toch merk ik heel erg dat ik in een heel, heel diep dal val zodra de universiteit 'stopt' en ik een maandje vakantie heb. Een hele dag waarop ik alleen naar mijn paard 'moet'? Het is al vaker voorgekomen dat ik dan pas in de avond ga want 'ach joh, daar heb ik nog de hele dag voor' 8)7

En zoals ik al zei, als ik met minder stress zou kunnen leren zou ik dat ook absoluut niet erg vinden.


Dit stukje vind ik heel typisch: als je geen stimulans hebt wordt je lethargisch. Ik heb dat ook heel sterk. Het heeft niet te maken met dingen niet kunnen doen, maar met te veel tijd hebben om erover na te denken. Je brein zorgt wel dat je druk bent, door de hele dag bezig te zijn met dat ene ding dat je moet doen. Ik heb t zelf opgelost door takenlijstjes (lees: klusjes verzinnen die ook af 'moeten' die dag) te maken. Dat geeft een soort lage druk, waardoor je de dingen die echt moet ook doet. Veel mensen met zo'n hoofd kunnen niet 'uit'. Slaap/hang je ook veel in de vakantie?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:18

Nala schreef:
Het ging ook altijd wel prima, alleen had ik onlangs een dikke blackout bij een mondeling en toen dacht ik wel opeens 'oliebol, ik moet dus echt beter gaan leren leren'.

Had je echt een black out, in de zin van 'Ik weet het wel maar ik kan er nu even niet bij', of wist je dingen gewoon echt niet, ook niet achteraf? In dat eerste geval heeft beter leren geen zin, want het zit immers al wel goed in je hoofd. In het tweede geval had je niet echt een black out maar had je inderdaad gewoon niet geleerd.

De mogelijke oplossingen voor die twee zijn totaal verschillend.

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:43

Heel eerlijk komt je verhaal toch over als een hobbeltje in je zelfvertrouwen. Daar komen black-outs ook veel voor namelijk. En al helemaal met je achtergrond. Je bent duidelijk goed in informatie opslaan en verwerken.

Zou dat kunnen? Dat je onzeker bent of je het wel kan en dat dat door vloeit in je werk?

Ter aanvulling: Vaak kom je met al doen alsof je het weet en veel zelfvertrouwen hebt al veel verder. En hoe vaker je goede ervaringen hebt hoe meer vertrouwen je in jezelf krijgt dat je het echt wel kan en echt wel weet :)

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 19:50

Ik kon ook niet leren, wel slim genoeg maar vond wat ik op school kreeg niet zinvol ofzo. Dus 1 dag voor de toets leren (boek doorbladeren) en dan hopen dat ik het haalde haha. Havo examen heb ik 0,0 voor geleerd. Stond oke in cijfers en leraren zeiden dat examen makkelijker waren dan tentamen, dus ik ging werken ipv leren. Een wonder dat ik inmiddels hbo diploma heb haha.

Maar als het mij niet boeit, dan leer ik het niet. Hoeveel moeite ik er ook voor probeer te doen.

Maar beste werkte voor mij, tv aan en op de bank de boeken doorbladeren. Dan nam ik onbewust het meeste op.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 19:54

KPet schreef:
senna21 schreef:
Ik coach regelmatig (jong-)volwassenen die weer een studie oppakken, meestal naast hun werk.
Presteren onder druk wordt vaak gebruikt als excuus voor, aangeleerd, uitstelgedrag.
Helaas haalt de student daarmee onnodig extra stress op de hals, wat niet bijdraagt aan het resultaat en kan leiden tot klachten.
En vervolgens wordt deze 'werkwijze' ook toegepast in het werk.
En op enig moment gaat dat wringen, en soms opbreken.
Ik denk dat het heel zinvol kan zijn om je leerstijl (werkstijl) kritisch te bekijken en te bespreken. Doe jij jezelf hier nog het meest recht mee?


Dat is een goed punt volgens mij, maar daarmee haal je de oorzaak niet weg: onderstimulatie en verveling. In een ideale wereld zouden beide problemen tegelijk aangepakt moeten worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Nala schreef:
Ik vind het heerlijk om zo onder druk door te knallen, zolang de resultaten ook goed genoeg zijn. Toch merk ik heel erg dat ik in een heel, heel diep dal val zodra de universiteit 'stopt' en ik een maandje vakantie heb. Een hele dag waarop ik alleen naar mijn paard 'moet'? Het is al vaker voorgekomen dat ik dan pas in de avond ga want 'ach joh, daar heb ik nog de hele dag voor' 8)7

En zoals ik al zei, als ik met minder stress zou kunnen leren zou ik dat ook absoluut niet erg vinden.


Dit stukje vind ik heel typisch: als je geen stimulans hebt wordt je lethargisch. Ik heb dat ook heel sterk. Het heeft niet te maken met dingen niet kunnen doen, maar met te veel tijd hebben om erover na te denken. Je brein zorgt wel dat je druk bent, door de hele dag bezig te zijn met dat ene ding dat je moet doen. Ik heb t zelf opgelost door takenlijstjes (lees: klusjes verzinnen die ook af 'moeten' die dag) te maken. Dat geeft een soort lage druk, waardoor je de dingen die echt moet ook doet. Veel mensen met zo'n hoofd kunnen niet 'uit'. Slaap/hang je ook veel in de vakantie?


Guilty as charged, haha. Ik kan dan echt van ochtend tot avond op de bank hangen of slapen, en alleen echt bewegen om naar stal te gaan. Dus inderdaad dat lethargische dat je beschrijft.

Met zelfvertrouwen heeft het niet echt te maken, ik weet dat ik het kan, heb niet zo'n gevoel van 'ohjee ik ben hier te dom voor' of iets dergelijks.
Maar het zou gewoon mooi zijn om van tevoren te kunnen beginnen en dan ook echt wat te bereiken in plaats van te wachten op die "stress magie" aan het einde.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:54


Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 13:46

De pomodoro techniek kan je ook helpen om te stoppen met dingen uit te stellen.
Op het moment dat je uitstelt, wordt er een stofje in je hersenen aangemaakt, dat je een onaangenaam gevoel geeft. Daarom blijf je maar uitstellen. Maar, zodra je datgeen wat je uitstelt gaat doen, is dat stofje gelijk weg en heb je dus dat gevoel niet meer. Dat verklaart ook waarom je vaak ergens totaal geen zin in hebt, maar zodra je het doet is het niet zo erg als je dacht dat het zou zijn.

Het idee van de Pomodoro techniek is dat je je keukenwekker pakt (vaak in de vorm van een tomaat, vandaar de naam) en die op 25 min zet. In die 25 min ga je gelijk aan de slag en zet je je telefoon/muziek/skype/facebook en ga zo maar door, UIT en focus je je enkel op je studie. Na die 25 min geef je jezelf de tijd om even te ontspannen, wandelingetje te maken etc. Daarna kun je de techniek nogmaals toepassen.

Als je in 2 dagen maar doorknalt met studeren, en met te weinig slaap je toets in gaat, blijft het ten eerste minder goed hangen dan elke dag een beetje herhalen en ten tweede zijn er in je hersenen op dat moment toxins opgebouwd waardoor je je niet kunt concentreren. Deze toxins bouwen zich op overdag, door alle informatie die je binnen krijgt. 's Nachts krimpen je hersencellen een beetje, waardoor er ruimte komt om ze schoon te spoelen. Dan worden die toxins dus weg gespoeld en kun je de volgende dag weer helder nadenken.

Daarom is het dus onwijs belangrijk om genoeg te slapen voor je een examen of iets anders belangrijks doet.

Dit is een klein onderdeel van de cursus die ik eerder heb genoemd, die gratis op Coursera staat.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:24

Die tomatentechniek lijkt me echt vreselijk. Het kost zoveel energie om iets te starten, ben je net op dreef moet je er weer mee ophouden? Ik snap niet hoe je daar relaxed van kunt worden...

Ik ben ook een eerste klas uitsteller overigens en herken de dingen waar ts tegenaan loopt. Ben godzijdank bijna klaar met studie. Maar goed, dan vind ik wel weer nieuwe dingen om uit te stellen natuurlijk. :')

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:33

Ik kon ook altijd heel goed uitstellen, nu probeer ik alles dat minder dan 10 min kost gelijk te doen. Dat werkt met leren natuurlijk niet, maar met heel veel andere dingen, als klusjes in huis etc, wel heel goed.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 23:15

Misschien is dit nog een zinvolle eyeopener als je niet meer wilt uitstellen.
Actie in plaats van wachten op inspiratie/motivatie.
https://youtu.be/8mMcMFDReJc

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Studeren maar niet kunnen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 23:19

Ik ben ondertussen toch eens begonnen met een van de twee vakken, en het gaat verrassend goed. Nu is dit wel een bijvak in de tak van de informatica, waarbij je na iedere les zowel een quiz hebt om de theorie te testen als ook een aantal opdrachten om de praktijk te testen. Dit helpt ontzettend.