senna21 schreef:Ik coach regelmatig (jong-)volwassenen die weer een studie oppakken, meestal naast hun werk.
Presteren onder druk wordt vaak gebruikt als excuus voor, aangeleerd, uitstelgedrag.
Helaas haalt de student daarmee onnodig extra stress op de hals, wat niet bijdraagt aan het resultaat en kan leiden tot klachten.
En vervolgens wordt deze 'werkwijze' ook toegepast in het werk.
En op enig moment gaat dat wringen, en soms opbreken.
Ik denk dat het heel zinvol kan zijn om je leerstijl (werkstijl) kritisch te bekijken en te bespreken. Doe jij jezelf hier nog het meest recht mee?
Dat is een goed punt volgens mij, maar daarmee haal je de oorzaak niet weg: onderstimulatie en verveling. In een ideale wereld zouden beide problemen tegelijk aangepakt moeten worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Nala schreef:Ik vind het heerlijk om zo onder druk door te knallen, zolang de resultaten ook goed genoeg zijn. Toch merk ik heel erg dat ik in een heel, heel diep dal val zodra de universiteit 'stopt' en ik een maandje vakantie heb. Een hele dag waarop ik alleen naar mijn paard 'moet'? Het is al vaker voorgekomen dat ik dan pas in de avond ga want 'ach joh, daar heb ik nog de hele dag voor'
En zoals ik al zei, als ik met minder stress zou kunnen leren zou ik dat ook absoluut niet erg vinden.
Dit stukje vind ik heel typisch: als je geen stimulans hebt wordt je lethargisch. Ik heb dat ook heel sterk. Het heeft niet te maken met dingen niet kunnen doen, maar met te veel tijd hebben om erover na te denken. Je brein zorgt wel dat je druk bent, door de hele dag bezig te zijn met dat ene ding dat je moet doen. Ik heb t zelf opgelost door takenlijstjes (lees: klusjes verzinnen die ook af 'moeten' die dag) te maken. Dat geeft een soort lage druk, waardoor je de dingen die echt moet ook doet. Veel mensen met zo'n hoofd kunnen niet 'uit'. Slaap/hang je ook veel in de vakantie?