32 uur werken, 8 paarden en toch weer willen studeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Funest

32 uur werken, 8 paarden en toch weer willen studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 10:40

Hoi iedereen,

Ik ben een jaar geleden afgestudeerd in HBO International Business and Management Studies en ben bijna direct gaan werken als Consultant bij een bedrijf dat ERP systemen implementeert.

Het laatste jaar viel me zwaar omdat het een enorme omslag is van studeren naar werken. De motivatie was een eind weg, en toch heb ik weer een jaarcontract aangenomen vanaf september, maar dan wel 32 uur.

Zoals de titel al zegt heb ik ook nog 8 paarden aan huis staan. Voornamelijk fokkerij maar ook sport. Ik doe het meeste in mijn eentje maar het scheelt dat ik heel veel thuis werk. Eigenlijk ben ik alleen maandag en dinsdag de deur uit. Dan zorgt mijn jongere zusje voor de paarden.

De paarden zou ik nooit opgeven maar kosten mij maandelijks een flinke klap geld, ik woon nog thuis, helemaal niet erg en ik kan dan mooi wat ik verdien in de paarden steken en nog sparen.

Nu wil ik heel graag toch weer gaan studeren, rechten om precies te zijn. Ik zat te denken aan een dag in de week om mee te beginnen en dan kijken hoe het loopt.

Wie heeft er nog meer ervaring met het combineren van paarden, werk en studeren???
Ik ben gewoon opzoek naar ervaringen van mensen die het ook zo hebben gedaan of aan het doen zijn.

Minoes

Re: 32 uur werken, 8 paarden en toch weer willen studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:42

Funest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 10:51

Oh super! Niet gezien, leuk. Ga ik in de gaten houden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:53

Ik denk dat je jezelf heel veel op de hals haalt. Hoe ervaar je je huidige dag- en weekschema? Voelt het alsof je daarin nog energie en mentaal ruimte hebt om een grote nieuwe uitdaging aan te gaan, naast de dingen die je dus al hebt lopen?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:54

Wat is je doel met de studie? Als je het doet om er de nodige informatie mee op te steken, altijd leuk. Maar als je op een redelijke tijd wil afstuderen en er werk in wil zoeken, dan zal je meer ruimte in je week vrij moeten maken dan een dag.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:57

Het ligt denk ik voor een groot deel aan je motivatie en discipline.
Voordeel van een rechtenstudie (wo iig) is dat het aantal colleges beperkt is. Als je goed kunt plannen en gedisciplineerd kunt werken zou het wel mogelijk kunnen zijn. Maar dat hangt natuurlijk ook sterk af hoeveel paarden je wil rijden en hoeveel werk je erom heen hebt. 8 paarden zou ook al een dagtaak kunnen zijn.

Misschien kun je eens een planning voor jezelf maken hoeveel extra ruimte je per dag hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:58

Het scheelt natuurlijk wel dat je de luxe hebt dat je paarden aan huis staan.En je zusje helpt ook.

Funest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 11:15

Ik las in het topic van Minous al veel over planning, dat is inderdaad wel heel belangrijk. Ik denk dat het voor mij wel haalbaar is zo lang ik het maar goed plan. Paarden staan bij ons de hele dag buiten en zijn allemaal jong dus rijden doe ik niet heel lang en veel.
Ik wil het voornamelijk voor mijn eigen kennis doen en misschien een carrièreswitch in de toekomst.

Wat wel bij te vermelden is, ik werk nu dan 32 uur en heel veel thuis en er is in het weekend nog tijd om te studeren dus het moet voor nu een of twee dagen in de week wel lukken.

Maar... binnen nu en 2 jaar willen mijn ouder verhuizen naar frankrijk om huisjes te gaan verhuren en meer genieten van hun pensioen, ze hebben aangeboden dat ze iets kopen met schuren en meer grond zodat ik mee kan gaan met de paarden. Dit lijkt me erg leuk, vooral omdat ik dan meer ruimte heb om de fokkerij uit te bereiden en niet meet perse hoef te werken. Ik heb dan ook meer tijd om te studeren en dan wil ik het meer richting fulltime gaan doen.

Daarom wil ik dit jaar rustig aan doen en meer kijken of ik het ook echt zie zitten, dan dan ik daarna als de situatie er naar is meer gaan studeren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:22

Blijft dat heel veel thuiswerken zo de komende jaren?
En als je dan in Frankrijk gaat wonen, blijf je dan in Nederland studeren? Hoef je voor je studie nooit naar school toe?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:35

Hoe oud is je zusje? Als zij het huis uit gaat of gewoon geen zin meer heeft om jou te helpen met jouw paarden, hoe ga je de verzorging dan oplossen?

Het afgelopen jaar vond je zwaar met 40u werken, waarom zou je daar 32u werken en 8à16u studeren van maken?

Funest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 11:49

Ja komende jaren thuiswerken is vastgesteld ook in het contract. En het studeren kan dan ook vannuit het buitenland gelukkig.

Mijn Zusje wordt 18 en werkt van woensdag tot Zondag op een grote dressuurstal als stalruiter/groom, dus ik hoef me geen zorgen te maken dat ze niet meer met de paarden wilt bezig zijn want we hebben de paarden samen.

Dat 40 uur werken ging opzich prima met de paarden, maar het werk zat me gewoon niet lekker, minder motivatie omdat het niet helemaal is wat ik graag doe. Maar ik blij het wel doen omdat het bedrijf en team heel fijn is, ik heel veel flexibiliteit heb in uren, en veel voordelen. Plus, it pays the bills.

Maar met rustig het studeren weer oppakken heb ik misschien iets meer doel. Daarom wil ik rustig beginnen om te kijken of het past en ik het ook echt wil.

Ik vraag me vooral af hoe andere mensen dit ervaren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:53

Kun je met je straks wellicht afgeronde studie ook iets in Frankrijk?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:56

Heel eerlijk gezegd zou ik stap voor stap gaan, dus eerst maar eens aan nieuwe baan beginnen & kijken waar het Frankrijk plan toe leidt (tussen uitspreken 'we wille verhuizen' en het daadwerkelijk doen zit ook nog even wat tijd). De studie heb je waarschijnlijk in Fr. zelf weinig aan, dat om in je achterhoofd te houden.

Funest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 12:12

Nee, of ik er wat in fr mee kan weet ik ook niet. Zal wellicht wel niet zo zijn, maar als ik om wat voor reden ook terug naar Nederland wil heb ik wel wat op zak. En mocht het dan door gebrek aan ervaring nog nutteloos zijn dan heb ik wel mijn eigen kennis verbreed, wat ook de voornaamste reden is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:15

Als dat laatste je doel is, gewoon beginnen. Want dan is rechten gewoon een hele leuke studie :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:36

Maar je hebt toch een diploma op zak?
Ik zou in jouw situatie de meerwaarde van deze studie op dit moment niet zo zien. Ik zou me focussen op leuk werk, je paarden en de toekomstige verhuizing, volgens mij heb je daar je handen vol aan. Als je ruimte hebt voor meer uitdaging zou ik op zoek gaan naar een baan die je wel leuk vindt.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:51

Leuk dat je weer wilt gaan studeren. Je wordt er nooit stommer van. ;)
Dit valt of staat natuurlijk met PLANNING.
Het kan wel hoor. Ik heb zelf een HBO studie gedaan (2 jaar) naast mijn fulltime baan. Op dat moment had ik 5 paarden aan huis staan en zorgde ik, grotendeels alleen, voor het huishouden. Gelukkig had ik nog veel vrije dagen staan en kreeg ik er nog 10 cadeau van mijn werkgever, waardoor ik 1 dag in de week thuis kon blijven voor mijn studie.
Ik heb een strakke planning gemaakt. Steeds een cluster vooruit en kon me daar ook aan houden.
Het is wel zwaar, maar het geeft ook voldoening.
Veel succes ermee!

Funest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-20 13:01

@agee Ja ik weet zeker dat het zwaar gaat worden maar dat vind ik niet erg. En inderdaad de voldoening die je er uit haalt maakt het ook waarom ik het graag wil doen. Ik denk dat met veel plannen ik een hoop kan bereiken. Dus als iemand tips heeft, graag!

Nu ik een dag minder werk kan ik merken dat ik er ook wel tijd voor kan maken. Dat scheelt al veel!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:05

Ik spitte vooraf een studieblok uit en rekende terug vanaf het inlevermoment. Maakte dan een planning met wat per week af moest zijn (aantal hoofdstukken en zo) en plande aan het einde van ieder blok 2 weken 'over'. Dit gaf mij de rust omdat ik wist dat ik het tijdig af kon hebben.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:17

Ik denk dat je eigen motivatie om te studeren het verschil zal maken. En daarbij ook uiteraard je motivatie om te werken en tijd te besteden aan je paarden. :)

Zelf ben ik aan het promoveren (meer dan full-time baan), doe ik als onderdeel hiervan een tweede Master studie (part-time) en had ik tot een paar weken geleden een paard waar ik 6 dagen in de week heen ging (eerst op een all-in pension, laatste maanden op een doe-het-zelf-stal) (helaas ingeslapen, dus was niet mijn "keuze" om hiermee te "stoppen" ;( ). Daarbij reis ik tussen woon en werk nog 1.5 uur heen en 1.5 uur terug. Mijn werkdagen zijn dus al snel van 7.30-18.30, daarna ging ik naar mijn paard (20min met auto), dus was ik vaak om 21.00/21.30 pas thuis om te eten en nog even te zitten voor de dag weer om was.

Bij mij kan het studeren gedeeltelijk tijdens werkuren (college's volgen bijvoorbeeld). Maar studeren voor tentamens of opdrachten afronden moet nog in het weekend of in de avonduren gebeuren.

Omdat ik het alle 3 heel erg leuk vond, was het (goed) te combineren. Maar mocht 1 van de 3 echt een mindere prioriteit zijn geweest, dan was het denk ik niet gelukt. Het is toch echt wel een tijd- en energie investering die je doet voor een lange periode :j

Je moet dus wel echt "zeker" weten dat je het alle 3 tegelijk wilt. Studeren brengt ook een hoop kosten met zich mee, dus hiermee stoppen kan niet zomaar. -O-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:22

Funest schreef:
Ik las in het topic van Minous al veel over planning, dat is inderdaad wel heel belangrijk. Ik denk dat het voor mij wel haalbaar is zo lang ik het maar goed plan. Paarden staan bij ons de hele dag buiten en zijn allemaal jong dus rijden doe ik niet heel lang en veel.
Ik wil het voornamelijk voor mijn eigen kennis doen en misschien een carrièreswitch in de toekomst.

Wat wel bij te vermelden is, ik werk nu dan 32 uur en heel veel thuis en er is in het weekend nog tijd om te studeren dus het moet voor nu een of twee dagen in de week wel lukken.

Maar... binnen nu en 2 jaar willen mijn ouder verhuizen naar frankrijk om huisjes te gaan verhuren en meer genieten van hun pensioen, ze hebben aangeboden dat ze iets kopen met schuren en meer grond zodat ik mee kan gaan met de paarden. Dit lijkt me erg leuk, vooral omdat ik dan meer ruimte heb om de fokkerij uit te bereiden en niet meet perse hoef te werken. Ik heb dan ook meer tijd om te studeren en dan wil ik het meer richting fulltime gaan doen.

Daarom wil ik dit jaar rustig aan doen en meer kijken of ik het ook echt zie zitten, dan dan ik daarna als de situatie er naar is meer gaan studeren.

Maar,als je van plan bent om binnen 2 jaar naar Frankrijk te emigreren,dan is het toch niet logisch om nu in Nederland aan een studie te gaan beginnen?