Zorgen over toekomst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Zorgen over toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 23:41

Hoi bokkers,

Zijn er hier meer studenten die zich zorgen maken over hun toekomst?

Ik maak me vooral veel zorgen over geld/werk enzo..

Ik doe een studie waar niet erg veel banenkans in is, dus ik ben bang dat ik na mijn afstuderen geen baan kan vinden, en dus mijn vaste lasten niet kan betalen..

Verder wilde ik nog heel graag reizen, zo wilde ik in 1e instantie een half jaar stoppen met school om te kunnen reizen. Echter nu door de corona omstandigheden gaat dit niet door, dus ga ik komend jaar in 1 keer mijn afstudeer scriptie en stage doen. Nu ben ik echter bang om nooit meer zo'n kans te krijgen, om een mooie lange reis te maken :( mocht ik namelijk wel een vaste baan krijgen, dan kun je max 2-3 weken vrij nemen. En ik wil dan natuurlijk geen goede baankans (als die zich al voordoet) afslaan om te gaan reizen.

Het voelt gewoon nogal benauwend, alsof ik nooit meer die kans op die lange reis zal krijgen (of dat het nog jaren duurt oid).. ik wil juist altijd graag zo veel mogelijk doen, nu het nog kan.

Verder ben ik soms gewoon bang om alleen te blijven.. ik zie overal om mij heen mensen die al samen wonen, huizen kopen etc.. en ik woon nog (alleen) op een studentenkamer. Het is bovendien ook lastiger om alleen een huis of appartement te betalen. En het is natuurlijk gewoon minder gezellig :( (ik kan me goed alleen vermaken hoor, maar toch)

Misschien ben ik nu wel heel erg aan het doemdenken hoor. Maar ik vroeg mij af of er meer mensen zijn die dit gevoel hebben en hoe je ermee omgaat. Of dat er mensen zijn die al zijn afgestudeerd en hoe zij dit hebben ervaren.

Knuffeldier

Re: Zorgen over toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:49

Hi!

Gewoon allereerst veel liefs. Ik kan me best voorstellen hoe je je voelt.

Misschien een paar dingen die je wellicht helpen:

- ik heb tijdens mijn studie heel veel gereisd. gewoon, tijdens mijn studie. Ik deed bestuurswerk voor een internationale studentenorganisatie van mijn studie, en het lukte me meestal dat te combineren met mijn studieverplichtingen. Soms was ik 6-8 weken weg, en het betekende soms dubbelhard werken om dingen in te halen, maar het ging.
Voor mijn afstudeerscriptie ben ik ook 9 weken naar buitenland geweest.

- Qua wonen. Ik ben alleenstaande ondernemer (en moeder) en heb een huurhuis. Dat gaat, maar alleen een huis kopen of huren is inderdaad niet makkelijk. Als ik geen kinderen had gehad, was ik anti-kraak gaan wonen, of in een woongemeenschap/community, of wellicht in een clubje tiny houses ofzo. Allemaal financieel goed te doen, en niet alleen.

- Ik heb zowel samengewoond met een partner, als alleen. En voor mij maakt samenwonen me niet per definitie gelukkig. Fijne vrienden is een belangrijkere factor voor het geluk in mijn leven.

Ik hoop dat het je een beetje helpt!

(En als je wilt: goeie kamillethee kan helpen om je een beetje zonniger te voelen)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:49

Je hebt nu die baan niet en wie zegt dat die ene baan echt de baan van je leven zal zijn? Denk dat heel weinig mensen hun leven lang dezelfde baan houden. Dus je kunt het ook zo zien dat als je werkt je kunt sparen om te reizen en dan kun je of vragen voor onbetaald verlof en als dat niet kan kun je ook je baan opzeggen. Ja het kan moeilijk zijn daarna weer aan werk te komen, maar kun je in de toekomst kijken? Je kunt gaan reizen wanneer je wilt, oké nu met corona dan niet...en dat vind ik ook lastig want reizen is mijn passie.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar alle reizen die ik maak of het nou naar Duitsland of Hawaii is kan ik zo voor me halen en hebben me mooie herinneringen gebracht, werken kun je nog jarenlang doen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 00:01

Knuffeldier schreef:
Hi!

Gewoon allereerst veel liefs. Ik kan me best voorstellen hoe je je voelt.

Misschien een paar dingen die je wellicht helpen:

- ik heb tijdens mijn studie heel veel gereisd. gewoon, tijdens mijn studie. Ik deed bestuurswerk voor een internationale studentenorganisatie van mijn studie, en het lukte me meestal dat te combineren met mijn studieverplichtingen. Soms was ik 6-8 weken weg, en het betekende soms dubbelhard werken om dingen in te halen, maar het ging.
Voor mijn afstudeerscriptie ben ik ook 9 weken naar buitenland geweest.

- Qua wonen. Ik ben alleenstaande ondernemer (en moeder) en heb een huurhuis. Dat gaat, maar alleen een huis kopen of huren is inderdaad niet makkelijk. Als ik geen kinderen had gehad, was ik anti-kraak gaan wonen, of in een woongemeenschap/community, of wellicht in een clubje tiny houses ofzo. Allemaal financieel goed te doen, en niet alleen.

- Ik heb zowel samengewoond met een partner, als alleen. En voor mij maakt samenwonen me niet per definitie gelukkig. Fijne vrienden is een belangrijkere factor voor het geluk in mijn leven.

Ik hoop dat het je een beetje helpt!

(En als je wilt: goeie kamillethee kan helpen om je een beetje zonniger te voelen)

Dankje voor je lieve reactie <3

Ik had (eerder dit jaar) ook gekeken naar opties voor studeren in het buitenland, maar nu is dat de komende tijd dus ook sowieso niet mogelijk :( dus ik ga nu in NL afstuderen.

Ik kan me voorstellen dat als alleenstaande moeder een huis huren niet makkelijk is! Maar wel heel knap dat je dat allemaal lukt!

Dat samen wonen gelukkiger maakt lijkt me ook niet altijd, je moet dan natuurlijk ook met de juiste persoon zijn :)

Met vrienden merk je wel dat ze steeds meer tijd gaan doorbrengen met hun partner, en minder met anderen. (Al is dat niet bij iedereen zo, hoor)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 00:03

moonsparkle schreef:
Je hebt nu die baan niet en wie zegt dat die ene baan echt de baan van je leven zal zijn? Denk dat heel weinig mensen hun leven lang dezelfde baan houden. Dus je kunt het ook zo zien dat als je werkt je kunt sparen om te reizen en dan kun je of vragen voor onbetaald verlof en als dat niet kan kun je ook je baan opzeggen. Ja het kan moeilijk zijn daarna weer aan werk te komen, maar kun je in de toekomst kijken? Je kunt gaan reizen wanneer je wilt, oké nu met corona dan niet...en dat vind ik ook lastig want reizen is mijn passie.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar alle reizen die ik maak of het nou naar Duitsland of Hawaii is kan ik zo voor me halen en hebben me mooie herinneringen gebracht, werken kun je nog jarenlang doen.

Je hebt wel gelijk, het zal vast niet altijd bij één baan blijven :) maar zoals jij ook zegt is reizen echt mijn passie en het voegt echt iets waardevols toe aan je leven. Vorig jaar reisde ik heel veel, nu (en de komende tijd) niet of nauwelijks en ik merk dat ik dat ook wel heel erg mis.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 00:06

Ik mis het ook en hoop dat er snel een vaccin komt, maar laat je niet gek maken door het idee dat het daarna niet meer zou kunnen door werk ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 01:33

Wat zijn je vaste lasten als je een aantal maanden gaat reizen na je opleiding? Moet je direct een baan zoeken of is dat slechts 'wijs' om te doen?
Stel je zegt je studentenkamer op, pakt je koffer en boekt je ticket. Reizen kost natuurlijk ook geld, heb je dat?
Ik ben altijd erg voor het gezegde: soms moet je gewoon doen wat goed voelt in plaats van wat verstandig is.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:24

Ik snap wel dat je onzeker bent over de toekomst. Dat was ik ook. Met alleen een Havo diploma op zak en een paardenopleiding en dan alleenstaande moeder worden, dat is geen rooskleurig vooruitzicht. Ik kon gelukkig lang bij mijn moeder blijven wonen en heb meteen een baantje gezocht, ergens bij de receptie. Na 2 jaar werd ik gevraagd bij een ander bedrijf in hetzelfde gebouw en daar mocht ik opleidingen gaan volgen. Via via weer terechtgekomen bij een bedrijf waar ik nu weer een opleiding volg. Inmiddels heb ik meerdere HBO opleidingen gedaan en ga ik nu een post academische doen.
En ik heb een koophuisje alleen en woon gezellig met mijn dochter.
Natuurlijk moet je je schouders eronder zetten maar vaak komt er genoeg op je pad qua kansen en ontwikkelingen. Je moet uiteraard wel je eigen geluk creëren maar kansen doen zich echt wel voor. En staar je zeker niet blind op samenwonen. Wat een ellende kan je daarmee krijgen. Ga eerst eens uitvinden wie je zelf bent, wat je wilt en wat je drijft.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:36

Ik had als student ook het gevoel dat alles 'nu' moest, omdat ik anders de kans niet meer zou krijgen. Ik kan je verklappen, het leven stopt niet als je aan het werk gaat. ;) Je krijgt daarna nog zoveel mooie kansen!

Ook als je een goede baan hebt zijn er mogelijkheden om (langer) te reizen, voordeel is dat je dan meer geld hebt. Bij de meeste werkgevers kan je op ten duur onbetaald verlof opnemen.

Toen ik net ging werken dacht ik met een startsalaris dat een huis kopen nooit ging lukken. Maar naarmate je meer werkervaring hebt, doorgroeit en langer ergens werkt stijgt ook je salaris. Dan zijn er ineens mogelijkheden om bijvoorbeeld te kopen.

Dus no worries, als het 'nu' even niet lukt, dan heb je nog een heel leven voor je. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:01

Andere optie: er is een bepaalde reis die ik heel graag wil maken, kan nu niet, maar ik heb nu een baan met een contract voor 3 jaar. Komt mooi uit dus, kan ik die reis daarna maken :j
Verder merk ik bij een aantal vrienden ook het idee dat ze "nu" al samen moeten wonen omdat het anders niet meer lukt ofzo. Chill een beetje, iedereen heeft zijn eigen levenstempo. En het is ook niet gezegd dat jouw vrienden die al kinderen hebben niet jaloers op jou zijn omdat je nog zoveel vrijheid hebt. Met andere woorden: jezelf vergelijken met anderen schiet je niks mee op :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:13

Veel banen bieden ook mogelijkheden voor langere tijd verlof, is wel onbetaald, maar bij ons kun je wel bv 4 maanden met onbetaald verlof of ms wel langer als je dat wilt.

Wat voor opleiding doe je eigenlijk?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:19

Ik zie genoeg collega's om mij heen die na bv 3 jaar werken (en wat sparen) een half jaar gaan reizen.

Juist zonder samenwonen en dat koophuis ben je een stuk flexibeler.

Genoeg opties dus. Ik zou me focussen op 1 stap tegelijk, dus eerst maar eens afstuderen. Als er geen grote banenkans is, zijn er bijvoorbeeld opties om gedurende je stage / afstuderen je kennis en competenties wat te verbreden?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:21

Wow, ik dacht dat ik het leven serieus nam, maar jij lijkt ook érg serieus TS!

Gelukkig eindigt het leven niet na het studeren. Ik heb tijdens mijn studie best veel tripjes gemaakt, voor studie en voor mijn plezier. Maar ook ná je studie kun je natuurlijk gewoon weg! Toen ik wist dat ik mijn diploma had, ben ik het gaan ophalen (voor de datum vd uitreiking) en zat ik in een vliegtuig naar Amerika (was geen succes achteraf overigens). Toen ik terug kwam , kon ik gewoon terug naar mijn bijnbaantje en van daaruit zoeken naar een echte baan. Daar heb ik 2 jaar gewerkt en daarna ben ik bij een andere werkgever terecht gekomen weer - een baan is geen garantie dat je daar ook blijft. Je zult er vast wel een paar 'verslijten'.

Over het samenwonen: genoeg vrienden die gingen samenwonen tijdens of na hun studie. En er dan (al dan niet na de komst van kinderen) achter kwamen dat ze elkaar toch niet meer zo leuk vonden. Ook een relatie hoeft niet 'voor altijd' te zijn.

Ik ben nu 31, woon alleen, heb een koophuisje, een paard, een hond en een auto. En daar ben ik bést content mee. Is dat 'everything I ever dreamed of'? Nee hoor. Huis, beestjes en auto wilde ik héél graag. Maar een relatie en kinderen ook. Die zijn er (nog) niet. Het leven loopt zoals het loopt en je hebt niet overal invloed op, misschien maar goed ook :j
Waar je wél invloed op hebt, is hoe je erin staat. Ik vond het vijf jaar geleden toen ik mijn eerste appartement kocht véél erger om het alleen te moeten doen dan nu bijvoorbeeld.
Reizen? Nu denk ik 'er valt wel een mouw aan te passen als ik écht wil gaan' (vooruit, nu tijdens corona even niet). Weinig werk in jouw studierichting? Welkom bij de club, er zijn meer richtingen om werk in te vinden. Als je een bepaald denkniveau hebt, kom je in principe wel aan de bak hoor. En ontdek je misschien wel hele nieuwe passies en interesses ;)
Maak een plan, maar wees vooral niet te bang om van dat plan af te wijken! :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:31

Ik zou echt proberen om je geen zorgen te maken over dingen die misschien wel of niet gaan gebeuren in de (verre) toekomst. Dat is echt stress die niet nodig is. Natuurlijk is het goed om naar de toekomst te kijken en te bedenken wat je wilt, maar daarbij is het ook belangrijk om te bedenken dat het waarschijnlijk wel los loopt. Je weet nog niet welke kansen je gaat krijgen.

Om je toch een beetje gerust te stellen qua reizen: ik heb gereisd tussen de middelbare school en hbo (ik studeer nu, dus reizen is paar jaartjes geleden en ik ga nu nog jaarlijks naar Canada. Daarbij plannen om te emigreren). Tijdens mijn reis heb ik veel verschillende mensen met verschillende achtergronden en situaties ontmoet. Sommigen, zoals ik, waren 18 en gingen na de middelbare school reizen, anderen na of tijdens hun studie, anderen hadden al een baan maar die hebben ze afgezegd of konden onbetaald verlof krijgen en zelfs een koppel die 50+ was en alles hebben verkocht (incl hun huis) om te gaan reizen! Die heb ik 4 jaar geleden ontmoet en doen dit nog steeds. In de winter werken ze dan vaak in Europa op een skirisort (vaak ook manager positie ivm hun ervaring) en in de zomer trekken ze dan de wereld over. Zo gaaf!!
Wat ik hiermee probeer te zeggen is, het is echt niet zo dat je nooit meer kan reizen als je na je studie een baan hebt gevonden. Het zal misschien iets lastiger worden, maar waar een wil is is een weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:38

Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest.

Lieve TS, probeer meer van het moment te genieten. Het zou zonde zijn als je deze fase van je leven laat overschaduwen door zorgen die op dit moment nog niet werkelijkheid zijn.
Uiteraard is direct na de studie reizen een veelgemaakte keuze en vaak een goed moment, maar reizen als werkende kan anderzijds veel aangenamer zijn door meer spaargeld.
Zodra je een eerste werkervaring hebt op je CV is het al veel minder spannend om het werken te onderbreken omdat daarna werk vinden al veel makkelijker wordt door de ervaring. Bijna iedere werkgever heeft begrip voor onderbreking voor reizen en zo niet, dan is het misschien gewoon voor jou geen passende werkgever. Met een beetje geluk vind je zelfs een werkgever waar je een jaar met onbetaald verlof kan. Bij ons op het werk gaat er regelmatig iemand weg voor langere tijd. Ik heb zelfs een collega die ieder jaar 3 maanden weg is omdat hij dan als skileraar werkt.
Volg je dromen, blijf ook realistisch maar val niet in een gat dat er niet is :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:50

Het is natuurlijke grote onzin dat je alleen kunt reizen vlak na je studie. Ik ben meteen gaan werken en heb daar nooit spijt van gehad. Na een aantal maanden in Nederland gewerkt te hebben kreeg ik een baan aangeboden in het buitenland, daarna 4.5 jaar Duitsland gedaan. Is misschien niet van plek naar plek trekken, maar voelde voor mij ook als een grote reis: langere tijd in een nieuwe stad, zoveel nieuwe plekken om te ontdekken. En wat hieronder al gezegd is: door te reizen naast mijn fulltime baan is het reizen veeeel prettiger geworden dan tijdens mijn studententijd. Ik heb opeens een schijnbaar eindeloos budget, kan alles doen wat ik leuk vind, en dat meerdere keren per jaar! Met een beetje goed plannen kom je een heel eind, ik kan toch zeker 2x per jaar een verre reis maken (in niet-coronatijden) en daarnaast nog wat kortere reisjes. En bij mijn huidige werkgever kan ik vakantiedagen meenemen naar volgend jaar, dus volgend jaar wordt al helemaal feest natuurlijk *\o/*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:02

Na mijn studie (vroeger heette dat gewoon opleiding) ging ik werken. Nooit nagedacht over reizen. Het was normaal dat je ging werken en dan het huis uit en that's it. Tot ik een collega kreeg die uit Australie kwam en al een aantal jaar onderweg was.

Ik woonde nog wel thuis en was wel op zoek naar een woning. Die woning kreeg ik aangeboden maar toen kreeg ik het een soort van benauwd.. := . Omdat ik nog wilde reizen heb ik de woning afgewezen en ben ik later alsnog een lange tijd op reis geweest naar Australie en NZ.

Bij deze landen kun je ook een working holiday aanvragen. Dan kan en mag je tijdens je reis ook werken om zo je reis te bekostigen.

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:14

Als het een geruststelling kan zijn, je bent helemaal niet de enige die die zorgen heeft!
Ik studeer normaal gezien in september af met een diploma dat op dit moment niet veel waard is (event management, en dat in combinatie met een diploma toerisme := ), en nu begint de schrik om geen werk te vinden ook wel toe te nemen. Mijn droom was net zoals bij jou om eerst nog even wat te gaan reizen na afstuderen, maar die droom zal nu ook even in de koelkast belanden.
Maar de huidige situatie toont wel dat je leven in 1 moment volledig kan veranderen, en dat niets vast staat. Nu is dat misschien wat negatief veranderd, maar wie weet gebeurd er morgen wel iets positiefs dat heel je leven op zijn kop zet! Concrete plannen maken voor de verre toekomst heeft dus vaak geen nut :) . Is het geen idee om na je studie even in het buitenland te gaan werken? Dan kan je je eerste werkervaring combineren met het reizen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:12

Narya schreef:
Het is natuurlijke grote onzin dat je alleen kunt reizen vlak na je studie. Ik ben meteen gaan werken en heb daar nooit spijt van gehad. Na een aantal maanden in Nederland gewerkt te hebben kreeg ik een baan aangeboden in het buitenland, daarna 4.5 jaar Duitsland gedaan. Is misschien niet van plek naar plek trekken, maar voelde voor mij ook als een grote reis: langere tijd in een nieuwe stad, zoveel nieuwe plekken om te ontdekken. En wat hieronder al gezegd is: door te reizen naast mijn fulltime baan is het reizen veeeel prettiger geworden dan tijdens mijn studententijd. Ik heb opeens een schijnbaar eindeloos budget, kan alles doen wat ik leuk vind, en dat meerdere keren per jaar! Met een beetje goed plannen kom je een heel eind, ik kan toch zeker 2x per jaar een verre reis maken (in niet-coronatijden) en daarnaast nog wat kortere reisjes. En bij mijn huidige werkgever kan ik vakantiedagen meenemen naar volgend jaar, dus volgend jaar wordt al helemaal feest natuurlijk *\o/*

Dan heb je wel mazzel qua aantal vakantie dagen denk ik:j ik kom niet verder dan 5 weken vrij en voor een verre reis wil ik toch wel 3 weken, ik mag max een week meenemen naar het volgende jaar.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 12:53

Wow, zo veel reacties! Bedankt iedereen, dit helpt wel om wat inzichten te krijgen :)

Onbetaald verlof had ik nog niet zo bij stilgestaan. Dat zou idd wel een mooie mogelijkheid zijn om alsnog te reizen :) En fijn om te horen dat veel mensen gewoon nog (kunnen) reizen na de studie. Evt. een langere periode werken in het buitenland sta ik ook zeker voor open!

Ik studeer voor diëtist, maar ik wist van te voren dat hier niet veel banen in zouden zijn. Van afgestudeerde studenten hoor ik ook veel dat zij zonder baan zitten of dat ze iets onder hun niveau doen. In principe natuurlijk niet erg om eerst een aantal jaren iets anders te doen, maar ik hoop iig later iets te vinden dat op HBO denkniveau is :) Maar ik heb gekozen om dit te studeren omdat ik iets wilde doen wat ik echt leuk vind. Heb hiervoor al een MBO opleiding gedaan dat echt niks voor mij was (met iets meer banenkans), en ik werd erg ongelukkig van de stages daar, dus toen wilde ik een hele andere kant op. Dus wel met meer risico, maar vind ik wel veel leuker en beter bij mij passen.

Dat is ook erg lastig nu zeg in de sector Liene_ ! Maar voor jou komen er over een tijdje vast ook weer voldoende kansen, ik denk dat als de evenementen/toerisme sector weer op gang komt dat je juist erg veel werk hebt!

Nogmaals dank voor alle reacties en ik heb alles wel gelezen, maar het is iets te veel om overal op te reageren :) Ik hoop ook dat dit topic andere studenten kan helpen, die net als mij veel (iets te veel :') ) nadenken over de toekomst.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:09

Als je een vakgebied hebt waar veel aanbod en weinig vraag is moet je zorgen dat er iets is wat jou uniek maakt. Jij zal dat beter kunnen inschatten maar er zijn in elk gebied specifieke niches waar tekort aan is hoor :j het eerste wat me bij diëtiek te binnen schiet is vegetarisch/ veganistisch. Misschien is er een interessante thuiscursus die je kunt doen wat jou meerwaarde geeft als diëtist.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:32

Ik herken je verhaal wel hoor! Ik had het dan niet met reizen maar gewoon in het algemeen.

Ik ben ooit begonnen op het grafisch lyceum rotterdam, maar kon die opleiding niet afmaken. Van de hak op de tak (eigenlijk als nood omdat ik anders geen opleiding zou hebben) ben ik leissure & hospitality gaan doen. (sport en animatie + frontoffice) Deze opleiding heb ik afgerond maar aangezien dit veelal seizoenswerk is, kon ik daar geen baan in vinden. Ik ben toen blijven plakken bij mijn supermarkt baantje. Het idee dat ik hier voor altijd zou blijven, als ik NU (vorig jaar) gen actie ondernam, spookte al wat langer door mijn hoofd en toen was daar ineens een vacature bij mijn oude stageplek waar ik het heel erg naar mijn zin had gehad. Toen heb ik bij de supermarkt mijn ontslag ingediend en ben ik daar gaan werken. Na het eerste half jaar werd mijn contract met een jaar verlengd, en toen kwam Corona om de hoek kijken. Hierdoor moest de hele tent dicht tot het nieuwe seizoen (september/ oktober). Dit betekende geen gasten, geen gasten betekend geen werk en geen geld, en dat betekend weer dat het personeel niet betaald kon worden. Kortom, ik kwam in maart zonder werk te zitten. Geloof me als ik je zeg dat ik echt bang ben geweest niet meer aan de slag te komen. Ik had absoluut niet gedacht me te moeten aanmelden voor een uitkering, maar zie maar een baan te vinden in deze Corona tijd.. En plots was daar een vacature die mij op het lijf geschreven leek. Een mail met sollicitatie verstuurd, en voor ik het wist was ik aangenomen en kon ik aan de slag! En echt, ik ben nu 2 weken bezig en heb het zo erg naar mijn zin! Ik mag werken met kinderen, mag werken met dieren, en eigenlijk doe ik een prachtige combinatie van mijn opleiding. Ik had een maand geleden absoluut niet gedacht dat ik een contract van 40 uur zou tekenen en met fantastische dieren mocht gaan werken.

Ik heb gevreesd voor wat ik over een paar jaar zou gaan doen, zou ik nog steeds in de supermarkt aan het werk zijn? Zou ik eindelijk iets doen waar ik gelukkig van wordt? Ik had zo'n spijt dat ik mijn vaste contract bij de supermarkt had opgezegd en zonder werk kwam te zitten.. Maar zonder dat ik dat had gedaan, had ik nooit hier gezeten waar ik nu ben. Dus volg je gevoel, laat dingen gebeuren zoals ze gebeuren, maar maak ook keuzes.

Wellicht vind je straks inderdaad direct een nieuwe baan waar je aan de slag mag, maar is dit eigenlijk helemaal niet de plek waar jij je goed voelt. Wellicht heb je het daar super naar je zin! Die periode dat je op vakantie mag, is een betaalde periode. Je zou altijd nog kunnen kijken wat er mogelijk is om wat langer weg te blijven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:13

_Nelleke_ schreef:
Ik had als student ook het gevoel dat alles 'nu' moest, omdat ik anders de kans niet meer zou krijgen. Ik kan je verklappen, het leven stopt niet als je aan het werk gaat. ;) Je krijgt daarna nog zoveel mooie kansen!

Dit! :j Ik heb ook wel eens het gevoel dat alles nu moet, maar ik heb nog een jaar of 30/40 voor de boeg waar ik als het goed is ook nog alles kan doen.. Niet dat je alles moet uitstellen, maar er is ook een middenweg :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:46

Ik ben afgestudeerd als psycholoog. Met een diploma psychologie is ook niet gemakkelijk werk te vinden. Daarnaast heb ik een beperking, wat de baankansen nog meer drukt. O.a. docenten hebben me ook gezegd dat ik eigenlijk nauwelijks kans had om werk te vinden.
Ik was echter de eerste van mijn richting en jaar die werk had, nog voor ik afgestudeerd was. De laatste maanden van mijn studie combineerde ik mijn studie met mijn eerste job. Omdat ik toen nog niet mijn diploma had, werd ik op een lager niveau betaald, maar dat vond ik niet erg. Je doet ervaring op en dat maakt dat mensen je nadien ook gemakkelijker aannemen. Ik heb van een collega een aanbevelingsbrief gekregen die ik kon gebruiken in mijn volgende sollicitaties. Zelfs na een tijdje thuis zitten i.v.m. revalidatie heb ik best wel snel een nieuwe job kunnen vinden (mijn eerste was maar tijdelijk, dat wist ik). Mijn tweede job was een vervanging. Tijdens die vervanging blijven solliciteren en zo bij mijn derde job uitgekomen. Daar had ik een vast contract na ongeveer anderhalf jaar. Ik voelde me daarentegen niet op mijn plek daar en ben terug gaan solliciteren en heb toen echt een heel toffe job gevonden die ik nu bijna drie jaar gedaan heb / doe.

Wat mij wellicht ook geholpen heeft, is dat ik tijdens mijn studie al regelmatig vrijwilligerswerk deed en ik op die manier ook ervaring heb kunnen opdoen, jobs gezocht heb die aansloten bij mijn ervaring en interesse en ik me ook al tijdens mijn studie heb bijgeschoold door het volgen van cursussen.

Er is misschien niet veel werk te vinden met je diploma, maar mijn ervaring is dus wel dat als je het echt wil het zeker wel kan. Je zal in het begin misschien genoegen moeten nemen met iets wat onderbetaald is (helaas is dat in de zorg regelmatig het geval), maar als je dat ziet als een kans om ervaring op te doen kan het wel leiden tot een andere job die helemaal is wat je zou willen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:51

Ik snap heel erg wat je bedoelt, ik heb dit gevoel ook heel erg lang gehad terwijl ik studeerde. Maar, ten eerste: er zijn meer banen dan ze je graag willen laten geloven. Ja er is krapte op de arbeidsmarkt en al helemaal in bepaalde sectoren, maar er zijn echt veel leuke banen die net buiten je werkveld liggen waar je zo aan de slag kan.

Reizen kan altijd nog. Je hebt niet maar 2-3 weken vakantie (tenzij je echt een hele rottige CAO hebt), ik heb bijvoorbeeld 6 weken en ik heb echt geen hele bijzondere baan waarin ik heel veel vrij heb. En anders spaar je terwijl je aan het werk bent en stop je er daarna weer even mee. Misschien wilt je baas je onbetaald verlof geven, en anders zeg je je baan op en zoek je bij terugkomst iets nieuws.

Het voelt heel erg alsof je gelijk vast komt te zitten in een specifiek stramien als je begint met werken, maar dat is echt niet in alle gevallen zo.