Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Goof schreef:Het is handig om de oorzaak van je concentratieproblemen te achterhalen.
Het maakt nogal een verschil of je 6 jongere vroertjes door je huis hebt rennen of dat je adhd hebt of dat je verslaafd bent aan schermtijd.
Alles heeft een andere aanpak nodig, snap je.
Waar loop je precies tegenaan?
voor de rest zou ik alles waardoor je afgeleid kan worden wegleggen. Dat je er niet meer bij kan en er niet meer afgeleid door kan raken. Goof schreef:Dit zie je veel bij leerlingen die op hoog of hoger niveau werken. Heb je ooit leren leren? Weet je hoe je moet leren? Hoe je moet plannen? Hoe je je tijd moet indelen?
Ik zou voor nu (nu je bijna klaar bent) korte stukjes leren en dan even pauze pakken en jezelf belonen. Dus hak je leerwerk in kleinere delen. Tijdens het leren je schermen weg en heb je een deel af, dan even schermtijd en pauze.
MANON3009 schreef:Wat mij heel erg helpt met studeren is een study with me video die je kan vinden op YouTube. Dit gaat waarschijnlijk niet voor veel mensen helpen maar voor mij is het een motivatie om te werken aan school. Je hebt hier ook pauzes enz in. Misschien werkt zoiets voor jou?voor de rest zou ik alles waardoor je afgeleid kan worden wegleggen. Dat je er niet meer bij kan en er niet meer afgeleid door kan raken.
Mirre1415 schreef:Goof schreef:Dit zie je veel bij leerlingen die op hoog of hoger niveau werken. Heb je ooit leren leren? Weet je hoe je moet leren? Hoe je moet plannen? Hoe je je tijd moet indelen?
Ik zou voor nu (nu je bijna klaar bent) korte stukjes leren en dan even pauze pakken en jezelf belonen. Dus hak je leerwerk in kleinere delen. Tijdens het leren je schermen weg en heb je een deel af, dan even schermtijd en pauze.
Bedankt voor de tip! Ik heb inderdaad nooit echt leren leren en moest dat mezelf leren. Bij huiswerkbegeleiding heb ik goed leren plannen dus dat is fijn maar dan heb ik moeite om me aan de planning te houden
Goof schreef:Ga je volgend jaar door met hwb? Vraag eens of ze je kunnen leren leren.
Ga onderzoeken welke leertechnieken er zijn en welke bij jou passen. Dat gaat je echt helpen in de bovenbouw straks.
liliekska schreef:Ik herken dit ontzettend! Op de basisschool ging alles mij ook heel makkelijk af waardoor ik op het vwo opeens moest gaan leren, zeker toen de stof steeds lastiger werd. Tegen het einde van het jaar was de motivatie en daarmee concentratie helemaal weg. Wat voor mij heel goed werkt is een to do lijstje maken zodat ik een concreet overzicht heb met wat ik nou eigenlijk moet doen.
Ook hielp het mij heel erg om niet tegen mezelf te zeggen dat ik als ik thuiskwam de hele middag ging leren maar juist ook tijd ging inplannen om even iets voor mezelf te doen. Bijvoorbeeld, ik ben om 10:15 thuis uit school dan ga ik eerst tot 11:00 even wat voor mezelf doen. Daarna ga ik een uur, of korter als dat voor jou fijner is, aan de slag. Op dat moment zette ik dan een timer op mn telefoon, legde ik die aan de kant en ging ik gefocust aan de eerste of belangrijkste taak op mijn to do lijst zitten. Na dat uur nam ik dan even pauze om vervolgens weer een timer te zetten.
Wat voor mij tot slot nog uitmaakt is of ik puur iets moet lezen of iets aan het doen ben. Zo raak ik snel afgeleid als ik bijvoorbeeld 10 pagina's moet lezen maar als ik die pagina's meteen samenvat begrijp ik veel beter wat er staat en door het op te schrijven leer ik een groot deel ook al.
silverdapple schreef:Voor nu heb ik helaas geen tips, want mij is het nooit gelukt hier doorheen te komen.
Wat ik je wel graag wil meegeven: kaart dit aan bij je mentor. Noem de problemen op die je hier opnoemt: het niet kunnen concentreren/focussen, moeite hebben met plannen, moeite hebben met het uitvoeren van de planning, moeite met het uitvoeren van taken in het algemeen (tenminste, zo interpreteer ik je post waarin je vertelt dat je 's ochtends naar een les was geweest en daarna niets meer gedaan kreeg).
Vertel ook hoe je huiswerkbegeleiding op dit moment niet voldoende ondersteuning biedt en waarom. (dan heeft hij/zij namelijk al een idee van wat voor jou wel en niet werkt)
Op die manier kan jouw mentor op zoek naar een passende oplossing: hetzij extra begeleiding op school door hem- of haarzelf, hetzij een gesprek met de leerlingbegeleider die je kan doorverwijzen naar bijvoorbeeld het GGZ voor een onderzoek.
Ik herken als ADD'er een boel in je verhaal en helaas is het bij mij pas ontdekt toen ik volwassen was. Best zuur, als ik het eerder had geweten dan had ik toen al medicijnen kunnen slikken en was het concentreren en leren me zóveel beter afgegaan.
Gymnasium is pittig! Het vergt meer dan alleen goed kunnen leren om het aan te kunnen. Gelukkig kom je gemotiveerd over (want verwar ongemotiveerd zijn doordat het leren zo moeizaam gaat niet met ongemotiveerd zijn voor school! Iedereen wordt moe als ze constant met zichzelf het gevecht aan moeten) en ben je je bewust van de dingen waar je tegenaan loopt.
Mocht je er behoefte aan hebben, PB staat altijd open.