Welke HBO studie? Werkveld gezinnen/kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Welke HBO studie? Werkveld gezinnen/kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 18:52

Ik werk al diverse jaren als family manager (samen gevat: het ontlasten van een druk gezin waarbij ik hoofdzakelijk de kinderen voor mijn rekening neem, naar ook P/A taken doe en de huishoudster aanstuur). Dit werk is in het oosten van het land nauwelijks te vinden waardoor ik graag een studie op wil pakken waarmee ik ook in de omgeving van Zutphen-Deventer-Doetinchem aan het werk zou kunnen.

Het meest voor de hand liggende is HBO pedagogiek, maar ik vraag me af of dat wel de meest geschikte optie is.

- Ik wil niet in grote groepen werken en ook niet met gehandicapten.

- Wat ik wel zou willen is gezinnen begeleiden/adviseren bij opvoedkundige vragen, gezinnen in scheiding en gezinnen waarin de kinderen thuis niet veilig zijn door allerhande problematiek van de ouders. Kinderen en rouwverwerking lijkt mij ook interessant.

Is HBO pedagogiek dan de beste route of kan ik beter kijken naar iets als social work?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 18:58

Geen idee wat de route daarvoor is, maar ik denk dat systeemtherapeut wel in de buurt komt van wat je omschrijft

Joltsje

Re: Welke HBO studie? Werkveld gezinnen/kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:02

Ik denk dat je breder moet denken. Ik denk dat je met veel studies dit kunt doen.

Maar mediator?
Pedagogiek kan ook, maar kun je verder weinig mee.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:03

In mijn omgeving (Twente) bestaat pedagogiek geloof ik niet meer als op zichzelf staande studie. Alles zit tegenwoordig verweven in Social Work. Weet niet of je een relevante vooropleiding hebt, maar anders kun je misschien kijken naar een leuke hbo minor/master?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:06

HBO Social Work en dan richting Jeugd :j
Daarmee kun je precies aan de slag met wat jij wil!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:06

Social Work en dan de route jeugd sluit er wel bij aan. Ik heb geen ervaring met HBO pedagogiek.

Edit: precies tegelijk. :Y)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:07

Bestaat hbo pedagogiek nog wel? Voor zover ik weet is alles samengevoegd naar Social work. Maar het zou natuurlijk kunnen dat er nog wel scholen zij die dit aanbieden.

Met wat jij vertelt zou social work zeker wel een opleiding zijn waar je wat mee kunt, en dan de richting jeugd. Eerste jaar is misschien wat breder en leer je ook wel over andere takken die je interesse misschien wat minder hebben, maar dat heb je bij elke studie.
Ik doe zelf trouwens social work op Windesheim
in Zwolle, maar dan richting zorg (GGZ). Mocht je vragen hebben, dan mag je natuurlijk altijd een pbtje sturen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 20:47

Ja, Pedagogiek bestaat nog wel al wordt het wel minder volgens mij.

Ik vind het een lastige keuze, vooral omdat ik nu echt een studie op wil pakken waarin ik in het werkveld en in mijn omgeving goede kansen heb.

Ik ga morgen ook even bellen met een paar organisaties om te horen waar zij behoefte aan hebben.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:44

HBO Social Work. Je kan dan een richting kiezen, 'jeugd' is ook een richting.
Ik heb deze opleiding ook gedaan (heette toen 'gewoon' MWD Maatschappelijk werk en dienstverlening) en verschillende banen gehad in het werken met gezinnen. Gezinscoach, jeugdwerker, schoolmaatschappelijk werker etc.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:50

Ik zou ook zeggen: social work met uitstroomprofiel jeugd. Zelf ooit SPH gedaan en daarna Master Jeugdzorg. Het werk wat ik nu doe, komt redelijk overeen met wat je noemt.

Wat je ook zou kunnen doen, is even kijken op de site van de SKJ. Dat is de beroepsregistratie (net als BIG voor verpleegkundigen). Tegenwoordig wordt deze registratie wel vaak gevraagd voor soortgelijk werk. Op de site kan je zien wat opleidingseisen zijn voor de registratie.

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 21:52

Ik heb HBO pedagogiek gedaan en ik heb als gezinsondersteuner gewerkt en ik werk nu als jeugdbeschermer dus dit is zeker een geschikte studie. HBO Social work is daar ook geschikt voor. Je kan dus kiezen. Succes!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:38

Dat het minder wordt en allemaal is samengevoegd heeft wel een reden. Vroeg of laat gaat het helemaal verdwijnen, gok ik.
Ik zou echt verdiepen in Social Work. Je wordt daarmee gewoon veel breder opgeleid en kan uiteindelijk veel meer kanten op, maar het is zeker wel specifiek genoeg voor wat jij wilt (of sowieso zijn er voor zover ik weet geen banen waar je met pedagogiek wel terecht kunt maar met SW jeugd niet).
Daarnaast kun je met SW uiteindelijk veel meer kanten op. Kan maar zo zijn dat je toch nog wat interessanters ziet waar je in eerste instantie niet aan hebt gedacht.
Dus als je het hebt over kansen in het werkveld, dan zeker SW en niet pedagogiek.