Wij hebben op het werk feestdagcompensatie. Ik werk fulltime (36 uur) en heb recht op 50.4 uren feestdagcompensatie. Deze uren tellen mee in het totaal aantal vrije uren die ik mag inplannen.
Aangezien ik op maandag en vrijdag 8,5 uur werk moet ik dus bij alle feestdagen behoorlijk wat uren inleveren. Iemand die normaal altijd vrij is op maandag heeft normaal dus geen profijt van de feestdagen die op maandag vallen en heeft dus op deze manier wel recht om ook wat extra verlof te hebben. Oke zo ver kan ik mij nog wel voorstellen dat het voor personen die op maandag en/of vrijdag vrij zijn wel gunstig is.
Maar vorig jaar had ik meer uren die ik moest opnemen dan ik had dus ik startte dit jaar met -6.8 feestdagcompensatie. Onder de streep heb ik wel verlofuren over gehouden (van de andere potjes). Dus mijn feestdagcompensatie voor dit jaar is dan al gelijk 50.4-6.8 = 43.6 over. Ik sta met de feestdagen van nu al op - 0.90 en daar moet kerst nog bij. En dan zit ik al snel op ruim -9. Zo blijf ik toch altijd -uren opbouwen bij de feestdagcompensatie? Dan zou ik toch steeds meer uren van mijn (boven)wettelijk verlof in moeten zetten om die feestdagcompensatie recht te trekken?