feestdagcompensatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

feestdagcompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 10:43

Ik kom er even niet meer uit. Er is straks ook overleg met iemand van personeelszaken maar mijn ervaring met die persoon is dat ik daarna vaker meer vragen heb als ervoor :+

Wij hebben op het werk feestdagcompensatie. Ik werk fulltime (36 uur) en heb recht op 50.4 uren feestdagcompensatie. Deze uren tellen mee in het totaal aantal vrije uren die ik mag inplannen.

Aangezien ik op maandag en vrijdag 8,5 uur werk moet ik dus bij alle feestdagen behoorlijk wat uren inleveren. Iemand die normaal altijd vrij is op maandag heeft normaal dus geen profijt van de feestdagen die op maandag vallen en heeft dus op deze manier wel recht om ook wat extra verlof te hebben. Oke zo ver kan ik mij nog wel voorstellen dat het voor personen die op maandag en/of vrijdag vrij zijn wel gunstig is.

Maar vorig jaar had ik meer uren die ik moest opnemen dan ik had dus ik startte dit jaar met -6.8 feestdagcompensatie. Onder de streep heb ik wel verlofuren over gehouden (van de andere potjes). Dus mijn feestdagcompensatie voor dit jaar is dan al gelijk 50.4-6.8 = 43.6 over. Ik sta met de feestdagen van nu al op - 0.90 en daar moet kerst nog bij. En dan zit ik al snel op ruim -9. Zo blijf ik toch altijd -uren opbouwen bij de feestdagcompensatie? Dan zou ik toch steeds meer uren van mijn (boven)wettelijk verlof in moeten zetten om die feestdagcompensatie recht te trekken?

Winged
Ruiter 🐴

Re: feestdagcompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:36

Ik kwam er laatst achter dat deze compensatie erg verschilt per CAO. Onder welke CAO val je en wat staat daarin over de feestdagen?

sandrabmg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:39

ik heb hetzelfde probleem, werkgever geeft aan dat feestdagcompensatie maximaal 8 uur per dag is.
Dat ik dan 8,5 uur werk per dag is mijn probleem en zou dan een 0.5 uur tijd voor tijd moeten inleveren.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:59

hier is t nog erger, ik werk maar 24 uur, en een feestdag krijg ik 5,nogwat uur voor. De rest van de uren moet ik dan dus ergens anders inhalen. Maar goed soms valt t gunstig en soms valt t ongunstig. Ik kan gelukkig wel makkelijk een extra dag gaan werken ter compensatie.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:29

Werk je onregelmatig of wordt er bij jouw bedrijf onregelmatig gewerkt? Opzich is deze situatie voor onregelmatig werken wel de eerlijkste. Ik werk ook 36 uur (100%) en krijg 7u 12 min per feestdag vrij omdat 36/40*8=7u 12 min. Met andere woorden een feestdag 'kost' me 48 minuten, die werk ik er een andere keer wel weer bij.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:51

Dit systeem is in de basis heel eerlijk en het kan inderdaad dat je - als je alle feestdagen vrij wilt - uit andere potjes moet putten.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:55

Dit is afhankelijk van de branche waar je in werkt, jouw arbeidsovereenkomst en eventueel CAO als dat van toepassing is. Daar moet je het in terug kunnen vinden. Als daaruit blijkt dat je nog met vragen zit dan HR om uitleg vragen.