Re-integratie spoor 1 en 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Re-integratie spoor 1 en 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:05

Ik hoop hier een beetje gelijkgestemden te vinden of mensen met ervaring.

Ik zit inmiddels, helaas, al ruim een jaar in de ziektewet. Ik ben deels arbeidsongeschikt verklaard, althans: voor mijn eigen functie. Voor de rest zou ik, als het goed is, weer volledig moeten herstellen mogelijk met wat restklachten.

Maar nu...het re-integratie proces. Het is een verplichting dat spoor 1 en 2 naast elkaar lopen, maar ik kan er niets aan doen dat het echt heel vreemd voelt. Het belangrijkste voor mij is dat ik weer arbeidsritme ga opbouwen en dat mijn belastbaarheid getest gaat worden (ik zit dus ook al ruim een jaar 100% in de ziektewet). Ik heb contacten gehad met zowel mijn re-integratie coach van spoor 1 als van spoor 2 en beiden geven duidelijk aan dat arbeidsritme opbouwen voor nu het belangrijkste is en dat mijn herstel voorop staat. Sterker nog, mijn coach van spoor 2 opperde of ik niet kon gaan reintegreren op een manege. Zo gezegd, zo gedaan en dit gaat nu zo goed als zeker gebeuren, maar ik kan er niet aan wennen. Het voelt alsof ik een beetje ga hobby’en op een locatie terwijl ik betaalt wordt door mijn huidige werkgever. Ook krijg ik veel vrijheid wat ik lastig vind, want, moet ik niet ergens verantwoording afleggen oid?

Meer mensen die dit herkennen en hoe ging dat bij jullie? En vooral, hoe voelde dat voor jullie?

Iedereen om me heen is echt super behulpzaam dus ik mag echt niet klagen, dat realiseer ik me en daar ben ik ook echt heel blij mee, maar het voelt gewoon gek.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:07

Wat lastig Ts, ik snap je gevoelens echt heel goed. Ik zit ook al een tijd ziek thuis en in oktober start spoor 2. En voor mij voelt dat ook heel gek, dat die twee ‘sporen’ naast elkaar kunnen bestaan. Ik word mega zenuwachtig van alle dingen die me te wachten staan... wanneer ben jij deels afgekeurd? Kan dat door een arbeidsdeskundige gebeuren? Ik dacht dat dat pas na die 2 jaar ging gebeuren. Ben benieuwd hoe dat bij jou ging.
Hoeveel steun je ook krijg, support van je werkgever, neemt niet weg dat het allemaal een rare situatie is waar je mee moet dealen..

Druif_01

Re: Re-integratie spoor 1 en 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 15:46

Ja ik word er ook een beetje zenuwachtig van dus ik herken het wel. Ik heb geen idee wat me te wachten staat. Ik heb een arbeidsdeskundige onderzoek gehad en daar is een rapport van opgesteld. Overigens zit ik wel in een aparte beroepsgroep dus dat scheelt misschien ook weer. Ik weet niet wat ik uiteindelijk wil gaan doen dus alles is nu nog heel onduidelijk, maar ik hoop dat dit gaandeweg vanzelf duidelijker wordt.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:10

Hobby-en terwijl de baas ervoor betaalt? Dat is niet hoe een arbeidsdeskundige daar tegenaan kijkt. Als het erom gaat dat je weer arbeidsritme moet gaan opbouwen, gaat het eerst alleen daar over. Ritme krijgen in je dag, op tijd ergens zijn, dingen doen die je kan en waar je voldoening uit krijgt, zonder de druk van je eigen werk en de verwachtingen die daar bij horen.

Dat moet je dus juist doen ergens op een plek waar je wel weet wat je doet, maar niet met allerlei echt werkgerelateerde dingen lastiggevallen wordt. Stap voor stap, niet alles tegelijk. Eerst korter, en dan opbouwen, zodat 'werk' weer een plaats in je leven krijgt zonder meteen ook inhoudelijk belastend te zijn.

Klinkt gek he? Maar het is dus wel echt zinvol. En ook de reden dat de baas het gewoon betaalt. Succes, en sterkte :)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 11:11

Prrrr zoals jij het uitlegt is het inderdaad ook, maar ik vind het heel moeilijk om dat zo te zien. Ik voel me echt een beetje een 14 jarige scholier die voor het eerst op stage gaat en niet goed voorbereid is...terwijl ik toch al in de 30 ben en toch wel een redelijk verantwoordelijke baan had.

Je schrijft het inderdaad wel heel duidelijk, dingen doen zonder dat daar druk en verwachtingen bij komen kijken. Rationeel weet ik ook wel dat het zo werkt, maar gevoelsmatig vind ik het echt heel moeilijk. Daar komt nog bij dat mijn cognitieve vermogen momenteel niet is wat het geweest is dus dat ik soms ook echt niet begrijp hoe dingen dan in elkaar zitten :roll:

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:15

Ik zit nu ook al sinds afgelopen oktober ziek thuis. Ik werk nu 2 daagjes een paar uurtjes maar kan zeker niet meer alles doen. Bij mij is via een werkplekonderzoek uitgekomen dat de kans op slagen voor goed reïntegreren niet haalbaar is op mijn eigen werk. En ook de toekomst op mijn eigen werk is nagenoeg nihil. Als het goed is ga ik al eerder spoor 2 in. In ieder geval voor het eind van de 1 jaar ziekte. Ik weet ook niet hoe dat verder gaat en ben er ook erg zenuwachtig over dus weet precies hoe je je voelt. Ik volg dit topic dus ook even mee :)