Onderzoek naar een mogelijk veganistisch probiotica drankje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Onderzoek naar een mogelijk veganistisch probiotica drankje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 18:29

Ik ben een beetje aan het inventariseren of er markt zou zijn voor een veganistische variant van een probiotisch zuiveldrankje. Zoiets als Yakult maar dan vegan. Dus volledig plantaardig en op basis van haver of soja. Alpro soja bestaat al maar dit is zonder probiotica.
Zou een variant op basis van haver met vitaminen en probiotica een markt hebben? Vooral in de doelgroep van milieubewuste vrouwen die een gezonde levensstijl hanteren en willen bijdragen aan een betere wereld?

Ik denk erover een enquête te maken maar als jullie al zeggen het niks te vinden dan doe ik het niet. :+

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:03

Ik denk dat hier wel vraag naar is hoor :j . Vooral beginnende veganisten hebben moeite met het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen en zijn bang voor tekorten. Als je in dat drankje dan meteen de juiste vitaminen en mineralen stopt, zal het zeker wel lopen vermoed ik.

Eventueel kun je in het kader van milieubewustheid ook rekening houden met de verpakking.

LindyH

Re: Onderzoek naar een mogelijk veganistisch probiotica drankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:13

Er is nu toch al Vegan Activia? Niet helemaal hetzelfde als Yakult, maar toch...

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:15

Ik zou dat zeker wel interessant vinden :)

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 21:23

Super! Dank jullie wel! De Activia Vegan is een ‘eet’ yoghurt zeg maar. Wat ik bedoel is een klein drankje, zoiets als Yakult maar dan vegan en met alle benodigde vitaminen. Iets wat je zeg maar na je workout kan nemen. Of na een lekkere boswandeling of Yoga meditatie.
De verpakking wordt inderdaad ook 100% biologisch afbreekbaar. Dus het past in een levensstijl waar bewust met lichaam en planeet wordt omgegaan.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:32

Wat is er zo goed aan yakult? Ik ken het verder niet

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 21:36

liespower94 schreef:

Voornamelijk de probiotica erin, een unieke darmbacterie. Brengt balans in de darmen.
Het is een klein flesje, een drankje. Is makkelijk, snel te consumeren. Maar er zitten wat nadelen aan en dat is dat het zuivel is en de verpakking van plastic.
Ik denk nu voor mijn opleiding na over een vegan variant daarop met vitaminen en de probiotica. En dan volledig plantaardig en met een milieuvriendelijke verpakking. In het koelvak van de supermarkt of sportschool of welnesscentre.

karuna
Drukke kabouter
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:18

Mm als iets soja/peulvruchten en zuivelvrij is zou ik er wel interesse inzitten. Mocht het ook meteen extra eiwitten niet van peulvruchten spring ik helemaal een gat in de lucht. :j Door mijn voedselallergie loop ik bijna continue klem met voedingstoffen, vooral eiwit en sommige vitamines en mineralen zijn lastig

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:23

Suzanne F. schreef:
liespower94 schreef:

Voornamelijk de probiotica erin, een unieke darmbacterie. Brengt balans in de darmen.
Het is een klein flesje, een drankje. Is makkelijk, snel te consumeren. Maar er zitten wat nadelen aan en dat is dat het zuivel is en de verpakking van plastic.
Ik denk nu voor mijn opleiding na over een vegan variant daarop met vitaminen en de probiotica. En dan volledig plantaardig en met een milieuvriendelijke verpakking. In het koelvak van de supermarkt of sportschool of welnesscentre.

Sorry, ik eet wel vega en grotendeels vegan maar ik snap het niet haha :+
Waarvoor kan zo’n drankje mij helpen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:25

Hoe wil je er nou probiotica maken zonder bacteriën? Daar gaat het toch juist om? Maar ja, technisch gezien natuurlijk wel vlees...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:28

Probiotica zijn schimmels. Die hebben geen zenuwstelsel en worden dus niet als dieren gezien.
(Heb ik ook net gegoogeld hoor... ;) )

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:35

LindyH schreef:
Probiotica zijn schimmels. Die hebben geen zenuwstelsel en worden dus niet als dieren gezien.
(Heb ik ook net gegoogeld hoor... ;) )

Is kombucha niet zoiets? Dat is ook vegan toch?

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 08:12

liespower94 schreef:
Sorry, ik eet wel vega en grotendeels vegan maar ik snap het niet haha :+
Waarvoor kan zo’n drankje mij helpen?

Dat drankje helpt jou een gezonde levensstijl te hanteren. Het zorgt dat jij alle benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgt en daarbij probiotica om je darmflora gezond te houden. Het is doordat het in een drankje zit snel en makkelijk te consumeren. Het is volledig plantaardig en past daarom in een veganistisch dieet. Het is een makkelijk en smakelijk alternatief voor het slikken van allerlei supplementen.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 08:19

janderegelaa schreef:
Hoe wil je er nou probiotica maken zonder bacteriën? Daar gaat het toch juist om? Maar ja, technisch gezien natuurlijk wel vlees...

Probiotica zijn bacteriën maar geen dieren natuurlijk. :+
Probiotica zijn levende micro-organismen (bacteriën) die belangrijk zijn voor de spijsvertering. Ze ondersteunen het lichaam bij het opnemen van voedingstoffen en helpen bij het bestrijden van infecties.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:20

Is water kefir niet ook zo iets?
Maar dat moeten mensen zelf bij houden.

8nnemiek
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:40

Worden aan Yakult ook nog andere vitamines toegevoegd? Ik dacht altijd dat dat gewoon een drinkyoghurt was met wat extra probiotica.

Zelf heb ik inderdaad heel lang waterkefir gedronken. Ook met probiotica, maar zonder toegevoegde vitamines.

Ik weet niet of het handig is om extra vitamines toe te voegen omdat het voor iedereen verschillend is waar men tekorten aan heeft en van sommige vitamines is het ongezond om er te veel van binnen te krijgen.
Maar ik denk dat er wel vraag is naar een vegan probiotica.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:49

Ik denk dat hier op zich wel vraag naar is, na een antibiotica kuur neem ik graag extra probiotica, onder andere in de vorm van gefermenteerde groente en kefir, maar ik had laatst ook een supplement gehaald waarvan ik wist dat de bestanddelen plantaardig waren alleen las ik achteraf pas dat de capsules uit gelatine bestonden -O- beetje jammer

Wel zou ik ook de focus houden op probiotica en niet zo zeer op het toevoegen van vitamines en mineralen.

Yakult vind ik trouwens echt de grootste onzin, want er worden enorm veel suikers en zoetstoffen aan toegevoegd wat dus totaal voorbij gaat aan het idee van goede probiotica tot je nemen omdat de 'verkeerde' (tussen aanhalingstekens omdat de verkeerde bacteriën ook nodig zijn en altijd aanwezig in je darmen) bacteriën juist gaan woekeren door suikers en daardoor schimmelinfecties kunnen veroorzaken.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 08:54

Oké super bedankt voor de diverse inzichten. Ik dacht dat toegevoegde vitamines juist een pre waren omdat veganisten vaak moeite hebben om aan alle benodigde vitaminen en mineralen te komen.
Leuk om alle reacties te lezen en dank voor het noemen van de alternatieven, dat helpt ook enorm!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:00

Suzanne F. schreef:
Oké super bedankt voor de diverse inzichten. Ik dacht dat toegevoegde vitamines juist een pre waren omdat veganisten vaak moeite hebben om aan alle benodigde vitaminen en mineralen te komen.
Leuk om alle reacties te lezen en dank voor het noemen van de alternatieven, dat helpt ook enorm!

Het lastige van vitamines toevoegen is dat bepaalde vitaminen (bijvoorbeeld B6) schadelijk zijn als je er te veel van binnen krijgt. En ik vind het soms al best lastig dat er aan allerlei plantaardige dranken, vleesvervangers en andere producten van alles wordt toegevoegd wat ik misschien helemaal niet nodig heb of zelfs schadelijk kan zijn. Nu zijn het gelukkig meestal zulke kleine hoeveelheden in voedselproducten dat het geen kwaad kan, maar ik zou zo'n drankje eerder scharen onder supplement en bewust voor kiezen als ik daar behoefte aan heb en dan zou ik eerder kiezen voor een drankje die gefocust is op probiotica dan een drankje met allerlei vitaminen en mineralen omdat ik ook nooit een alles-in-één supplement of B-complex zou slikken vanwege de kans op overdoseren van bepaalde stoffen.

Edit: ik denk trouwens dat veganisten juist de meeste vitaminen en mineralen binnen krijgen doordat ze zich er meer bewust van zijn en een plantaardig dieet over het algemeen diverser is en meer verschillende groentes en fruit bevat. Ook vleeseters kunnen gemakkelijk een B12 en ijzertekort oplopen alleen wordt hier minder over gesproken of is het minder bekend.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:12

Enige tijd geleden maag- lever-darm arts gevraagd.
Alle commerciële probiotica werken niet. Veels te lage hoeveelheid om te kunnen werken.
Hij adviseerde op pro biotica in tabletvorm te pakken en hoge dosering.

En ook daarin moet je goed je informeren of je de juiste samenstelling dan hebt, helaas ben ik ff kwijt hoe de naam was , wat er zeker in moest zitten om goed werkzaam te zijn

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:31

Ik zou wel geïnteresseerd zijn. Neem nu nog wel eens een yakult als mijn darmen erg van streek zijn maar zou een vegan variant vaker/liever nemen.

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:41

Jillz1 schreef:
Enige tijd geleden maag- lever-darm arts gevraagd.
Alle commerciële probiotica werken niet. Veels te lage hoeveelheid om te kunnen werken.
Hij adviseerde op pro biotica in tabletvorm te pakken en hoge dosering.

En ook daarin moet je goed je informeren of je de juiste samenstelling dan hebt, helaas ben ik ff kwijt hoe de naam was , wat er zeker in moest zitten om goed werkzaam te zijn

Dat is onjuist van deze mdlarts. Er is ondertussen onderzoek tussen TNO en micropia geweesr dat laat zien dat er bewezen effectieve probiotica zijn, o.a. actimel.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 1429147042

En verder denk ik idd dat je al snel aan kefir oid moet denken bij dit product. Dat is tegenwoordig ook al in de super te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:21

Ik lees even mee want dit vind ik ook wel interessant :j Ik moest ook gelijk aan Kombucha denken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 10:59

Veganisten kunnen toch al pro biotica innemen in de vorm van oa tabletten? Wat zou een drankje dan toevoegen? Wat mij tegen staat in al die drankjes is dat ze boordevol suiker zitten.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:21

Ik neem soms ook probiotica tabletten inderdaad. Alhoewel ik als vegan al die tabletjes (multi vit/ijzer&B12) soms ook irritant vind en dan liever voor een drankje of spray ga als ik er nog iets bij wil...